16 bits format over 24 bits USB grensesnitt

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
Er det tilfelle at 16 bits materiale oppleves bedre over DAC m/24 bits oppløsning?

Rippet CD 16bit => SW for 24bits playback ala Audio Midi Setup =>PC/MAC =>USB kabel => DAC med 24bits USB grensesnitt ala Benchmark.

"Our tests show that 24-bit output devices deliver a dramatic improvment in sound quality when playing 16-bit material. A 16bits path truncates (avkutting) bits."
Kilde - Benchmark.

I såfall må jeg vurdere mitt SB3 setup.
 

Joe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2005
Innlegg
243
Antall liker
53
Sted
Sweetspot
Torget vurderinger
2
Hei.

Du får vel ikke overført 24 bits materiale over USB? Da må du over på Firewire, såvidt jeg vet.
 

jbc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
104
Antall liker
0
Det er i ferd med å bli en populær myte i hifi miljøet at 24 bit kildemateriale ikke kan overføres via USB. Dette er bare tull. USB 2.0 standarden har en datarate på 480 Mbit/s. Musikk i 24 bit 192 khz vil til sammenligning ha en datarate på 24 bit * 2 kanaler * 192 kHz + muligens noe overhead < 10 Mbit/s. Kildekodingen på USB inneholder sikkert også overhead, men ikke så mye som 47 redundansbit per databit.... :)

Om audio enhetene støtter USB 2.0 eller 24 bit er derimot en annen sak. Svært mye USB kompatibelt lydutstyr bruker i dag varianter av Burr Brown/Texas instruments PCM27xx chipper. Disse støtter kun 16 bit.

Jørgen
 

Joe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2005
Innlegg
243
Antall liker
53
Sted
Sweetspot
Torget vurderinger
2
Det er mulig. Min dac har USB 1.1 når jeg tenker etter. Og jeg fikk en feilmelding når jeg prøvde 24 bits materiale.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Da må det ligge i DAC,en. Finnes bøttevis med USB-lydkort som overfører 24-bit. Det finnes faktisk noen usb 1.1-kort som også overfører 24-bit, så det er ingen hindring. Men de finnes for det meste på proffmarkedet, siden de aller fleste bruker 24-bit der.

Kan kjøpes her: http://www.procom.no eller her f.eks. http://www.prolyd.no
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
La oss legge konektivitet til side - det er i høyeste grad løsbart. Det som derimot er interessant er at 16 bits kildemateriale oppleves som dramamatisk bedre over et 24 bits USB grensesnitt i DAC iflg. Benchmark.

Noen synspunkter eller erfaringer?

Hvis dette er tilfelle, og noen som jeg ikke er i stand til å vurdere, så er ikke digitaltransmisjon alltid så likefremt og enkelt som det kan framkomme av enkelte innlegg og synspunkter her inne.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.758
Antall liker
10.554
Torget vurderinger
10
jbc skrev:
Det er i ferd med å bli en populær myte i hifi miljøet at 24 bit kildemateriale ikke kan overføres via USB. Dette er bare tull. USB 2.0 standarden har en datarate på 480 Mbit/s. Musikk i 24 bit 192 khz vil til sammenligning ha en datarate på 24 bit * 2 kanaler * 192 kHz + muligens noe overhead < 10 Mbit/s. Kildekodingen på USB inneholder sikkert også overhead, men ikke så mye som 47 redundansbit per databit.... :)

Om audio enhetene støtter USB 2.0 eller 24 bit er derimot en annen sak. Svært mye USB kompatibelt lydutstyr bruker i dag varianter av Burr Brown/Texas instruments PCM27xx chipper. Disse støtter kun 16 bit.

Jørgen

leste det motsatte i det siste fidelity (= at firewire var løsningen)
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Hvis man ikke noen tro på USB 2.0, kan man f.eks. se på hva denne boksen klarer å overføre av audio over USB 2.0.
http://www.motu.com/products/motuaudio/828mkII/

Finnes mange lignende bokser der ute. USB 2.0 har faktisk høyere hastighet enn firewire400. Tror ikke det står på hardwaren. Det koker vel vel mer ned til hvor bra driverene er implementert i de forskjellige løsningene.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
Firewire fungerer også, men at det i tillegg finnes eldre USB tilknyttninger med "custom drivers" som ikke er kompatible med 24 bits ordlengde er ikke emne for tråden.

Hvis man ikke finner det interesant at man kan bedre 16 bits playback over en 24 bits USB DAC så foreslår jeg heller at tråden bare fader ut.

Kilden for " Advantages of 24-bit Playback of 16-bits Sources" er å finne på side 24
http://www.benchmarkmedia.com/manuals/DAC1-PRE_Manual_RevD.pdf
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Det høres unektelig tøvete ut. Man forandrer eller legger ikke til noe ved å øke fra 16 til 24 bits så lenge det signalet overføres bitperfekt fra fil til dac.

Det benchmark snakker om her gjelder vel kun hvis ikke signalet er bitperfekt til dac'en. Altså hvis windows kmixer, volumkontrollen i PC, etc. benyttes. Da er det en fordel å gjøre dette i 24 bit oppløsning så man har mer headroom til prosessering før den opprinnelige 16 bits oppløsningen blir redusert.

Men kan ikke skjønne at dette er noe unikt for benchmark, de fleste moderne dac'er er 24 bits og skulle klare dette hvis de er fornuftig designet.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Hva med digital volumkontroll? Vil det ikke teoretisk bli bedre s/n om det justerte signalet er 24 bit (selv om det er et 24 bits versjon av 16 bit)?
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
Veggen

Klart svar, men vil bare føye til at det var ikke meningen å få dette fram som en Benchmark proprietær sak. Alle nye 24 bits USB DAC'er håndterer vel 16 bits ordlengde på samme måte?

Men tanken bak tråden kom fra Sam Tellings omtale av Benchmark DAC Pre1 i Stereophile okt. utgaven. Og hvorfor man velger 24-bit/96kHz for 16 bits kilde i Audio Midi Setup for overføring til USB i DAC.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Greven skrev:
Hva med digital volumkontroll? Vil det ikke teoretisk bli bedre s/n om det justerte signalet er 24 bit (selv om det er et 24 bits versjon av 16 bit)?
Enhver digital volumreduksjon i forkant av dac vil gå ut over signal/støyforholdet ettersom støynivået i dac'en i praksis er konstant.

Poenget er vel at man unngår å miste bitoppløsning de første 20 dB demping sånn omtrent.
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Baard skrev:
Alle nye 24 bits USB DAC'er håndterer vel 16 bits ordlengde på samme måte?
Det finnes nok muligheter både i hardware og software/drivere for å tulle dette til om designeren ikke har tunga rett i munnen skulle jeg tro.

Merk at jeg ikke skal påberope meg å være noen ekspert på området.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
Uansett - skulle likt å teste:

16 bits kildemateriale via SB3 og SPDIF / Benchmark vs. PC og USB/Benchmark der SW i PC er satt til 24/96 for kildemateriale.

Forutsetter selvfølgelig USB og driver kompabilitet med 24 bits ordlengde i alle ledd.
 

jbc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
104
Antall liker
0
hel: Ja, jeg også leste det i Fidelity, og det er riv ruskende galt. Det er derfor jeg skrev at det er i ferd med å bli en populær myte.

Jørgen
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.403
Antall liker
3.172
Torget vurderinger
1
jbc skrev:
hel: Ja, jeg også leste det i Fidelity, og det er riv ruskende galt. Det er derfor jeg skrev at det er i ferd med å bli en populær myte.

Jørgen
Nå handler denne tråden om 16 bit kontra 24 bit USB grensesnitt. Altså bits og ikke Hertz. Det er mulig at USB takler 24 bit.

Derimot er det et faktum at USB 2.0 i utgangspunktet ikke overfører høyere enn 48kHz samplingsfrekvens. Det har jeg opplevd med forskjellig hi-fi utstyr og programvare. I tilfelle Foobar (som mange bruker) så nedsamples 96kHz til 48kHz uten at brukeren blir gjort oppmerksom på det. Dette var i hvertfall situasjonen våren 2008.

Det er riktig at USB har en teoretisk større overføringskapasitet enn feks FW400. Men andre systemulikheter gjør at FW400 allikevel overfører musikkfiler mer effektivt/raskere. Dette finnes det testrapporter av på internett.

Det går nok an å "tvinge" USB 2.0 til å overføre >48kHz, men det gjøres ikke uten videre av de standard lyddriverne som følger med gjengse PC-installasjoner og som "folk flest" har til disposisjon.

------------

Har du mer konkret kunnskap herom Jørgen, så er jeg lutter øre.
 

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Innlegg
456
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Det er vel chip'en i andre enden av usb-kabelen, samt driverne til denne som bestemmer hva slags bit-dybde og samplings-frekvens som kan gjengis? ??? USB2 har plenty båndbredde til dette. Vet ihvertfall at M-Audio's bokser fint kan spille 24/96 over USB2. Jeg er også rimelig sikker på at Foobar2000 ikke nedsampler noe som helst med mindre man har lagt inn en "Resampler"-dsp i signalkjeden. Hvis noe nedsamples automatisk gjøres det i lyd-chip-driveren (typisk i AC97-codecs).
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.403
Antall liker
3.172
Torget vurderinger
1
larsggu skrev:
Det er vel chip'en i andre enden av usb-kabelen, samt driverne til denne som bestemmer hva slags bit-dybde og samplings-frekvens som kan gjengis? ??? USB2 har plenty båndbredde til dette. Vet ihvertfall at M-Audio's bokser fint kan spille 24/96 over USB2. Jeg er også rimelig sikker på at Foobar2000 ikke nedsampler noe som helst med mindre man har lagt inn en "Resampler"-dsp i signalkjeden. Hvis noe nedsamples automatisk gjøres det i lyd-chip-driveren (typisk i AC97-codecs).
Ja, jeg tror det er det som er poenget. USB mottager-chipen (med integrert driver) som sitter i gjengse hifi-dac'er med USB-inngang takler IKKE >48kHz. Det var i hvertfall hva jeg fikk opplyst ved henvendelse til April Music (Stello, Eximus) våren 2008. Når Foobar "ser" en slik DAC i andre enden, så nedsampler den.
 

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Innlegg
456
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
pedal skrev:
larsggu skrev:
Det er vel chip'en i andre enden av usb-kabelen, samt driverne til denne som bestemmer hva slags bit-dybde og samplings-frekvens som kan gjengis? ??? USB2 har plenty båndbredde til dette. Vet ihvertfall at M-Audio's bokser fint kan spille 24/96 over USB2. Jeg er også rimelig sikker på at Foobar2000 ikke nedsampler noe som helst med mindre man har lagt inn en "Resampler"-dsp i signalkjeden. Hvis noe nedsamples automatisk gjøres det i lyd-chip-driveren (typisk i AC97-codecs).
Ja, jeg tror det er det som er poenget. USB mottager-chipen (med integrert driver) som sitter i gjengse hifi-dac'er med USB-inngang takler IKKE >48kHz. Det var i hvertfall hva jeg fikk opplyst ved henvendelse til April Music (Stello, Eximus) våren 2008. Når Foobar "ser" en slik DAC i andre enden, så nedsampler den.
Ja, mulig du har rett i det. Generiske USB-lyd-drivere bør unngås i tilfeller hvor man ønsker å spille av høyoppløste media. Ang. første post så tror jeg nok de fleste avspillingsprogrammer og/eller slike generiske drivere kun "padder" 16-bits lydstrøm til 24-bit. Dvs. legger til "tomme" verdier for å fylle alle de 24 bit'ene, noe som i praksis ikke kan bidra til økt kvalitet. Dette gjøres kun for kompatibilitet med lydkort og DAC's som ikke støtter 16-bits-modus. Gitt at kildematerialet har en oppløsning på 16-bits pr sample er det ingen avspillingsprogrammer eller konvertere som kan legge fornuftig informasjon utover det som allerede eksisterer. Jeg er dog ingen kløpper i singnalbehandlingsteknikk, så dere får rette på meg hvis jeg tar feil.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
Merker at jeg ikke klarer få overblikk over hele bilde mht audio playback fra PC

Leser hva dere skriver og tror jeg forstår, men når jeg leser Benchmark sin wiki over samme tema er det en missing link ute å går.
Begrensninger i audio chiper som AC-97 nevnes ikke - men man gjør oppmerksom på riktige settings i Foobar

  • Windows XP will transmit up to 96kHz, 24-bit audio bit-transparently (perfectly, bit-for-bit), when the media player, device, and OS settings are configured correctly. This article will guide you in properly configuring your operating system and media player.
  • The resulting output of Windows XP's Master Volume Control (found in 'Sound Properties') will match the word-length of the audio being streamed to it. This output is not properly dithered, and therefore not recommended for 16-bit audio playback (unless the media player used is set for 24-bit output, such as with FooBar2000).
  • FooBar performed very well. It was able to play all sample-rates and word-lengths. The output resolution (word-length) of the volume control is configurable within the software. It also has a dither feature to prevent volume control truncation distortion, and properly play 24-bit audio with 16-bit hardware.
  • The "Output Data Format" should be set to the maximum word length (bit depth) that your audio hardware supports. For the Benchmark DAC1 USB, this should be set to 24-bit. For other devices, it is important to consult the manual or a manufacturers representative to determine the maximum supported word length of the computer interface (most outboard DAC's only support 16-bit over USB!!). Do not set this to a value that is higher then the hardware supports!!

When possible, keep word-length settings (also known as 'bit-depth settings') at 24 bits
Even if you are playing 16-bit audio, it is recommended to keep 24-bit settings

http://www.benchmarkmedia.com/wiki/...actors_and_settings_that_affect_audio_quality
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.758
Antall liker
10.554
Torget vurderinger
10
ålreit

jeg har en PS Audio DAC med usb inngang

kan jeg koble til laptopen og sende inn 24 bits filer inn i den via USB???? ::)

hvis ja, hva slags avspillingsprogram bør jeg ha og hvor får jeg tak i 24 bits filer (jeg kjener til LINN)
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
hel skrev:
ålreit

jeg har en PS Audio DAC med usb inngang

kan jeg koble til laptopen og sende inn 24 bits filer inn i den via USB???? ::)

hvis ja, hva slags avspillingsprogram bør jeg ha og hvor får jeg tak i 24 bits filer (jeg kjener til LINN)
USB 2.0 har en "fartsperre" på 16/48, dvs at f.eks Footbar og Windows Media Player nedsampler til 16/48 når de "ser" en USP port. Det er teoretisk mulig å overgå dette med egenutvikklide drivere, lykkke til med programeringen!

Kilde: Fidelity nr 33, side 72 til 74.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Fartssperra på USB 2.0 kan lett omgåes ved å bruke f.eks. denne: http://www.asio4all.com/. Som er en universell asio-driver som skulle fungere på de aller fleste eksterne (og interne) lydkort. Så slipper man jo windows egen fikling med lyden. Hvis man vil.

Til lyd inn eller ut på PC er det sterkt anbefalt av de fleste produsenter av kort å bruke asio-drivere hvis man kan. Kjøper man et proff-kort følger det uten unntak med egne drivere for asio og wdm. Det er gjør det merkelig nok ikke i hifibransjen, som burde ha mye å hente på en god driver, skulle man tro.

Forøvrig har pedal rett i at firewire foretrekkes foran usb, i tillegg til veldig stabil overføring begge veier, har denne også mulighet for seriekobling av bokser for å f.eks. øke antallet inn/ut. Eller henge en disk direkte på kortet. Uinteressant i hifisammenheng antagelig.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
trex skrev:
Fartssperra på USB 2.0 kan lett omgåes ved å bruke f.eks. denne: http://www.asio4all.com/. Som er en universell asio-driver som skulle fungere på de aller fleste eksterne (og interne) lydkort. Så slipper man jo windows egen fikling med lyden. Hvis man vil.

Til lyd inn eller ut på PC er det sterkt anbefalt av de fleste produsenter av kort å bruke asio-drivere hvis man kan. Kjøper man et proff-kort følger det uten unntak med egne drivere for asio og wdm. Det er gjør det merkelig nok ikke i hifibransjen, som burde ha mye å hente på en god driver, skulle man tro.

Forøvrig har pedal rett i at firewire foretrekkes foran usb, i tillegg til veldig stabil overføring begge veier, har denne også mulighet for seriekobling av bokser for å f.eks. øke antallet inn/ut. Eller henge en disk direkte på kortet. Uinteressant i hifisammenheng antagelig.
Hvilke avspillingsprogrammer nedsampler ikke signalet til 16/48 ved bruk av USB, slik som Footbar og Windows Media Player?
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.039
Antall liker
1.831
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
trex skrev:
Det er flere muligheter, men man kan gå inn her: http://blogs.msdn.com/jongallant/archive/2007/05/23/how-to-play-24-bit-wav-files-in-windows-media-player-media-encoder.aspx og modifisere windows media player. Det er kanskje det greieste. Det finnes modifikasjoner for flere andre programmer hvis man leter litt.

edit: Ellers så spiller vel både Foobar og XXHighend av med høyere samplerate, tror jeg i hvertfall. Og disse kan vel også bruke forskjellige codec'er.
Selv om det ikke opplyses noe som helst sted, nedsampler Footbar og Windows Media Player lyden i følge Petter Dale til 16/48 ved bruk av USB.. Fikk meg selv en stor overraskelse når jeg fant ut av dette!!!
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Det er mulig at windows legger noe begrensninger på usb-porten ja, men dette skulle vel la seg løse ved å bruke asio-drivere? Min Digidesign-boks kjører 24/96 ut/inn via USB, så det må ligge en begrensning i software et sted.

Eller kjøpe seg en boks med firewire, det fins såpass mange gode proffbokser til en god pris nå, at det skulle være greit å finne.

Hifibransjen kommer nok med tilsvarende bokser og gode drivere når det går opp for dem at det er et marked i PC/MAC basert avspilling.
 

Joe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2005
Innlegg
243
Antall liker
53
Sted
Sweetspot
Torget vurderinger
2
trex skrev:
Fartssperra på USB 2.0 kan lett omgåes ved å bruke f.eks. denne: http://www.asio4all.com/. Som er en universell asio-driver som skulle fungere på de aller fleste eksterne (og interne) lydkort. Så slipper man jo windows egen fikling med lyden. Hvis man vil.

Til lyd inn eller ut på PC er det sterkt anbefalt av de fleste produsenter av kort å bruke asio-drivere hvis man kan. Kjøper man et proff-kort følger det uten unntak med egne drivere for asio og wdm. Det er gjør det merkelig nok ikke i hifibransjen, som burde ha mye å hente på en god driver, skulle man tro.

Forøvrig har pedal rett i at firewire foretrekkes foran usb, i tillegg til veldig stabil overføring begge veier, har denne også mulighet for seriekobling av bokser for å f.eks. øke antallet inn/ut. Eller henge en disk direkte på kortet. Uinteressant i hifisammenheng antagelig.
Jeg bruker Foobar m/Asio4all, all Windows-lyd avslått, og får dennen meldingen når jeg prøver meg på flac 24bits-filene til Linn: Unrecoverable playback error: The ASIO device does not support specified sample rate (88200Hz); please configure resampler appropriately.

Men min Dac har som sagt USB 1.1, så det er mulig det er noe der.


Beklager til trådstarter, da det vel er min skyld at tråden tok en annen retning enn hans intensjon med den. :-[
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
Joe skrev:
Beklager til trådstarter, da det vel er min skyld at tråden tok en annen retning enn hans intensjon med den. :-[

Det går så bra så. Ser i ettertid at det jeg spør etter er en feature for Benchmark USB DAC og derfor ikke så interessant kanskje for de med andre USB DAC.

Men det er ikke værre enn at jeg kan prøve selv, for så å poste noen erfaringer over det Benchmark hevder skal være ”dramatiske forbedringer”
 

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
3.324
Antall liker
3.436
Sted
Sunnmøre
pedal skrev:
Derimot er det et faktum at USB 2.0 i utgangspunktet ikke overfører høyere enn 48kHz samplingsfrekvens.
Kva protokoll vert brukt ved overføring av lyddata via USB?

Tarjei, standardfetisjist
 

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Innlegg
456
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
John_Harald skrev:
trex skrev:
Det er flere muligheter, men man kan gå inn her: http://blogs.msdn.com/jongallant/archive/2007/05/23/how-to-play-24-bit-wav-files-in-windows-media-player-media-encoder.aspx og modifisere windows media player. Det er kanskje det greieste. Det finnes modifikasjoner for flere andre programmer hvis man leter litt.

edit: Ellers så spiller vel både Foobar og XXHighend av med høyere samplerate, tror jeg i hvertfall. Og disse kan vel også bruke forskjellige codec'er.
Selv om det ikke opplyses noe som helst sted, nedsampler Footbar og Windows Media Player lyden i følge Petter Dale til 16/48 ved bruk av USB.. Fikk meg selv en stor overraskelse når jeg fant ut av dette!!!
Som nevnt før i tråden gjelder dette kun ved bruk av et eksternt lyd-utstyr som benytter seg av Windows' generiske usb-lyd-driver og har ingenting med USB-standarden å gjøre. USB overfører data. Hva som gjøres med disse dataene i andre enden av kabelen bestemmes av utstyret og evt. spesialiserte drivere og/eller programmer som hører til.
 

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Innlegg
456
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Joe skrev:
trex skrev:
Fartssperra på USB 2.0 kan lett omgåes ved å bruke f.eks. denne: http://www.asio4all.com/. Som er en universell asio-driver som skulle fungere på de aller fleste eksterne (og interne) lydkort. Så slipper man jo windows egen fikling med lyden. Hvis man vil.

Til lyd inn eller ut på PC er det sterkt anbefalt av de fleste produsenter av kort å bruke asio-drivere hvis man kan. Kjøper man et proff-kort følger det uten unntak med egne drivere for asio og wdm. Det er gjør det merkelig nok ikke i hifibransjen, som burde ha mye å hente på en god driver, skulle man tro.

Forøvrig har pedal rett i at firewire foretrekkes foran usb, i tillegg til veldig stabil overføring begge veier, har denne også mulighet for seriekobling av bokser for å f.eks. øke antallet inn/ut. Eller henge en disk direkte på kortet. Uinteressant i hifisammenheng antagelig.
Jeg bruker Foobar m/Asio4all, all Windows-lyd avslått, og får dennen meldingen når jeg prøver meg på flac 24bits-filene til Linn: Unrecoverable playback error: The ASIO device does not support specified sample rate (88200Hz); please configure resampler appropriately.

Men min Dac har som sagt USB 1.1, så det er mulig det er noe der.

Beklager til trådstarter, da det vel er min skyld at tråden tok en annen retning enn hans intensjon med den. :-[
Da betyr det at det eksterne lydkortet ikke støtter 88,2khz sample-rate og du må derfor sette opp Foobar til å enten konvertere opp til 96 khz (gitt at denne sampleraten er støttet), eller ned til 48 eller 44,1 khz. Dette gjør du ved å legge inn PPHS Resampler i DSP Manager og sette oppløsning tilsvarende hva som er støttet.

Hvis du åpner konfigurasjonsverktøyet som følger med ASIO4ALL kan du se hvilke avspillingsoppløsninger som er støttet.
 

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Baard skrev:
Er det tilfelle at 16 bits materiale oppleves bedre over DAC m/24 bits oppløsning?

Rippet CD 16bit => SW for 24bits playback ala Audio Midi Setup =>PC/MAC =>USB kabel => DAC med 24bits USB grensesnitt ala Benchmark.

"Our tests show that 24-bit output devices deliver a dramatic improvment in sound quality when playing 16-bit material. A 16bits path truncates (avkutting) bits."
Kilde - Benchmark.

I såfall må jeg vurdere mitt SB3 setup.
Uansett blir det ikke mer informasjon om bitdybden økes fra 16 til 24 bit. I tillegg så vil kvantifiseringsfeilen ikke kunne endres fordi det originale materialet kun eksisterer i 16 bit. Dette er i praksis en numerisk feil og den kan altså ikke leges ved å øke bitdybden. Jeg kjenner ikke til hva Benchmark hevder, men det kan være noen typiske feilsituasjoner de kommer forbi ved å la bitdybden være 24 bit. Mange DACer jobber i 24 bit så det er heller ikke noe spesielt ved Benchmark.

Jeg har også sett at man i tråden diskuterer om USB2.0 har en 48kS/s begrensning. Det har den ikke - i mitt system kjører jeg fra PC (Foobar2000) via USB2.0 til en USB DAC (dCS Scarlatti UP->Paganini DAC) som kan ta opp til 96kS/s - så en evt praktisk grense ligger ikke lavere enn den verdien (jeg har testet 24/96 data). Den tekniske kapasiteten iht spesifikasjonen ligger mye høyere (se data lenger opp i tråden), men hvor høy rate som fungerer i praksis kan jeg ikke svare på. Mvh
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
achri-d skrev:
Uansett blir det ikke mer informasjon om bitdybden økes fra 16 til 24 bit.
Helt enig - er litt på dypt vann nå og ønsker tenke høyt.Kan vi ta en analogi til analog elektronikk der det er ønskelig å skaffe seg ”headroom" for: low-level signal capabilities.

"EBU recommendation allows 24 dB of headroom, which might be used for 24-bit master recordings where it is useful to allow more room for unexpected peaks during live recording"

Kan man skape et tilsvarende headroom der 16bit vandrer langs en 24bits vei.....

(Jaggu bra at mine gml lærere ikke leser dette - men jeg var en jævel på Karnaugh diagram)
 
Topp Bunn