16 amper nettstikk - bra til hifi?

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.294
Torget vurderinger
4
Har nettopp tatt de første beslutningene i husbyggingsprosjektet, frist i dag.
Kom i siste liten på at jeg hadde lest ett eller annet sted, om en eller annen type som hadde fått lagt 16 amper strømlinje til stikkontaktuttaket, av hifi-årsaker...
Så, jeg gjorde det samme, og bestilte dette der anlegget sansynligvis blir stående, 4stk.

Var dette lurt, dumt, eller totalt likegyldig???

R

Rojoh

Gjest
Vil mene at det var en grei løsning siden du hadde anledning til å gjøre dette nå før veggene er ferdig platet. Blir dyrere og mer komplisert etterpå. Nøyaktig hvor store forbedringer man oppnår er vel litt usikkert (og variabelt), men det er da ihvertfall ikke noe negativt ved å gjøre dette.

Mvh. Johan

budda

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
222
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Lurt,pass på at det blir en egen kurs.Enda bedre blir det om du får eletrikkeren til å trekke 4 kvadrats kabel til denne kursen og montere C16 eller D16 sikring.Som er tregere enn vanlig.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.294
Torget vurderinger
4
Lurt,pass på at det blir en egen kurs.Enda bedre blir det om du får eletrikkeren til å trekke 4 kvadrats kabel til denne kursen og montere C16 eller D16 sikring.Som er tregere enn vanlig.
Ok, skal sjekke med byggherren om det kan la seg gjøre!

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.416
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Med 16A kurs har du over 3KVA tilgjengelig. Det burde holde til det meste. Trege sikringer i tillegg virker litt over alle grenser.

budda

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
222
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Det finnes ingen grenser,spesielt ikke med strøm.

L

Lydtekniker

Gjest
Egentlig burde man vel ha en slik stående i garasjen til å levere strøm til kun anlegget:

:D

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Antall liker
1
Ok, skal sjekke med byggherren om det kan la seg gjøre!
Bare for ordensskyld: Byggherren det er deg det! :)

Jeg har egen 16A kurs til anlegget. Og med det mener jeg egen. Til øvrig strømforbruk, lamper osv, har jeg andre10A kurser. Pass på å få nok uttak for alt dette andre slik at du ikke blir fristet til å låne fra 16A kursen.

Lykke til!

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
16A kurs er som nevnt greit å ha, men det avgjørende er ikke hvor stor sikring du har, det er (igjen) tykkelsen på strømkabelen som er avgjørende.
- be om å få lagt opp 4kv massiv til stereoen, det bør gå greit.

Mvh. RS

budda

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
222
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Lurte på om Solhaug har trukket PR 4 i rør noen gang.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Lurte på om Solhaug har trukket PR 4 i rør noen gang.
Hvis kablene MÅ legges i rør får du 1) et problem eller 2) pinglete strømtilførsel.

- eller; jo, jeg har gjort mye rart jeg, kompromisser er ikke min stil 8)

Mvh. RS

budda

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
222
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Hvist man skal legge 4 eller 6 kvadrat kabel åpent i et nybygg tror jeg man bør hvære ungkar.Uansett bygynner det å bli dyrt.4 kvadrat PN i rør er ikke så mye dyrere enn vanlig derfor en grei løsning for folk flest.Trege sikringer C eller helst D er bedre til til HI FI.Hvist man bruker 4 kvadrat er det ikke noe problem med D Automat.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.693
Torget vurderinger
3
Min nye plan er feite kabler åpent i kjelleren, og opp igjennom gulvet til fordeling i fast møbelement.
Full uttelling på WAFen.

Skal du bygge nytt hadde det vært utrolig kult om du kunne lagt planene ut her...men det er kanksje for sent for rådgiving ?

R

Rojoh

Gjest
Rør finnes i mange dimensjoner. Husk bare å sjekke ut bæreevnen til stenderne. ;D

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.230
Sted
Holmestrand
Har nettopp tatt de første beslutningene i husbyggingsprosjektet, frist i dag.
Kom i siste liten på at jeg hadde lest ett eller annet sted, om en eller annen type som hadde fått lagt 16 amper strømlinje til stikkontaktuttaket, av hifi-årsaker...
Så, jeg gjorde det samme, og bestilte dette der anlegget sansynligvis blir stående, 4stk.

Var dette lurt, dumt, eller totalt likegyldig???
Helt greit, men holder det med 4 stikkontakter?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.779
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Dette er trolig den billigste opppgraderingen du kan gjøre.

Sikringsstørrelsen betyr ikke all verden, moderne sikringer har bimetall og induktiv kobling, så det er ikke store forskjellen på store og små. 16 ampere er maks for vanlige installasjonemateriell.

Du bør ikke trekke mer enn en kurs. Dette på grunn av mulige jordsløyfer. Men du kan gjerne sette opp flere stikkkontakter på denne kursen - hvorfor ikke sette opp 2x4stikkontakter.

Når det gjelder kablene så er det to forhold som gjør seg gjeldende. Skjerming og kvadrat. Bruk 4 kvadrat, da har du nok tverrsnitt. Gjerne en skjemet variant.

Selv brukte jeg FAT LMC, denne er 4 kvadrat og dobbeltskjermet. Den koster ca 2500,- for en 50 meter rull.

Hvis du skal bo her lenge, og har anlegg for 50k eller mer - bruk 3-4000,- på denne strømtilførselen - det er den beste investeringen du kan gjøre.

lykke til!

Mvh
OMF

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Jeg (elektrikeren) har lagt opp egen 16 amp kurs kun til anlegget... det skulle være trege sikringer, men de er ikke trege nok, da subforsterkeren har tatt de flere ganger. Nå får jeg hjem en oppgradert forsterker som trekker mer strøm enn før, så da får jeg se om jeg må oppgradere strømmen også.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.294
Torget vurderinger
4
Bare for ordensskyld: Byggherren det er deg det!  :)
Hehe, nei jeg var ikke helt sikker på dette. Tenkte det var den herren som bygde huset for meg som var bygg-herre... ;D

Skal ha samtale med byggeleder i morgen.
Mange gode råd her :) Skal notere og ta med!

Dette blir nok bra!

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.294
Torget vurderinger
4
Helt greit, men holder det med 4 stikkontakter?
Nei, du har nok rett. Like greit å få 8 med en gang.
Det blir jo fort mange ledninger :p

budda

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
222
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Til Val: Gå å se i sikringsskapet om det står C 16 på sikringen til annlegget.Hvist det gjør det kan du bytte til D 16 som er enda tregere.D 16 stiller litt større krav til kablingen for at det skal bli helt lovlig men dette er neppe noe problem i praktis.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.294
Torget vurderinger
4
Sådan ;D,

2 x 4 stikkontakter
16 amper, egen kurs, 4 kvadrats kabel (usikkert om det kan bli fat lmc :-/)
Trege sikringer.

Dette blir bra!
Takk for rådene! :D

Ble medlem
27.04.2006
Antall liker
0
Mitt svar

Hmm, lurer på om jeg skal koble meg rett på 3x100 A inntakssikringene, ligger kun 2,5 meter fra forsterkeren også ;D
Men sånn seriøst, har selv kjørt 16A til forsterkeren, mest for jeg følte for det(hadde den kursen for meg sjøl 99% av tida(gikk til en terrassevarmer også)), men kjørte kun forsterker på denne, CD og MC hentet strøm fra en annen kurs.
Ikke at jeg har noen sikringsdreper av en forsterker, men på alle plan i elektrisk verden så mener jeg at det viktigste for å få ett godt resultat er god og stabil, så kjører f. eks 4 mm2 kabel til kun Cd-spiller i bilen min, til forstereren(4x100 W) så har jeg tenkt å legge 30+ mm2 og eget batteri bak, både for god strømforsyning og mulighet for utvidelse. Nok Bilstereo.

16A er det største lovlig du kan kjøre på en vanlig kontakt, og det er greit med litt reserver så mener dette er en veldig god idè, bra det ikke bare er jeg som tenker i disse baner.

V

Vidar Kristiansen

Gjest
Ikke sånn for å kverulere, er jo tross alt bare elkraftingeniør men er det med hensyn til spenningsfall det er ønskelig med 4 kvadrat pga kabelens spenningsfall eller er det andre årsaker til at 4 kvadrat er ønskelig?
Og hvordan skiller en lydmessig mellom 10 og 16A sikring?
Er smeltesikringer bedre enn automatsikringer?
Hører en forskjell B og C karakteristikk på sikringer?
Hører en forskjell på Pr og Pn som tilførsel til anlegget?
Og isåfall hva skiller de to kablene lydmessig?

Vidar

J

Jurassic

Gjest
Var visst ikke innlogget når jeg skrev innlegget over, tidlig på morran for meg.

Vidar

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.779
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Re: Mitt svar

Hmm, lurer på om jeg skal koble meg rett på 3x100 A inntakssikringene, ligger kun 2,5 meter fra forsterkeren også  ;D
Men sånn seriøst, har selv kjørt 16A til forsterkeren, mest for jeg følte for det(hadde den kursen for meg sjøl 99% av tida(gikk til en terrassevarmer også)), men kjørte kun forsterker på denne, CD og MC hentet strøm fra en annen kurs.
Ikke at jeg har noen sikringsdreper av en forsterker, men på alle plan i elektrisk verden så mener jeg at det viktigste for å få ett godt resultat er god og stabil, så kjører f. eks 4 mm2 kabel til kun Cd-spiller i bilen min, til forstereren(4x100 W) så har jeg tenkt å legge 30+ mm2 og eget batteri bak, både for god strømforsyning og mulighet for utvidelse. Nok Bilstereo.

16A er det største lovlig du kan kjøre på en vanlig kontakt, og det er greit med litt reserver så mener dette er en veldig god idè, bra det ikke bare er jeg som tenker i disse baner.
Vil anbefale deg å koble alt utstyret som er koblet til stereoanlegget til samme kurs. Når du bruker 2 kurset så lager du store jordsløyfer.

Mvh
OMF

budda

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
222
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8

Vil anbefale deg å koble alt utstyret som er koblet til stereoanlegget til samme kurs. Når du bruker 2 kurset så lager du store jordsløyfer.

Mvh
OMF
Det er antagelig en fordel med flere kurser ihvertfall å skille effektrinn fra resten.Jordsløyfeproblematikk kan for eks.løses med egne brytere på hvert apparat

J

Jurassic

Gjest
Det beste vil være å ha anleggets jord isolert fra husets jord. Med It fordelingssystem (Norge og Albania) får man fort med seg mye "rufs" fra nabolaget.

budda

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
222
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Ikke sånn for å kverulere, er jo tross alt bare elkraftingeniør men er det med hensyn til spenningsfall det er ønskelig med 4 kvadrat pga kabelens spenningsfall eller er det andre årsaker til at 4 kvadrat er ønskelig?
Og hvordan skiller en lydmessig mellom 10 og 16A sikring?
Er smeltesikringer bedre enn automatsikringer?
Hører en forskjell B og C karakteristikk på sikringer?
Hører en forskjell på Pr og Pn som tilførsel til anlegget?
Og isåfall hva skiller de to kablene lydmessig?

Vidar
HIFI er veldig følsomt for spenningfall som sjer i takt med strømtrekket til effektrinnet så det er nok en av grunnene
4 kvadrat og mer høres på kraft å ro for å nevne noe (sikkert ikke på korformantanlegget)4 kvadrat må man egentlig ha for at 16 D automat skal være godkjent.Trege sikringer sies å hvære bedre til hifi.De er i hvert fall bedre til å starte store effektrinn.Jeg måtte gå fra 3*16 C til 3*16 D til mine forsterkere selv om det er monotrinn.smelte sikringer er nok best til hifi.PR er best den har sjerm og er mekanisk stabil.Store tykkelser er ikke lett å legge i røranlegg i bolighus

Ble medlem
27.04.2006
Antall liker
0

Mvh
OMF
Når du har 2 kurser som går på samme fase da, får du store jordsløyfer da?

J

Jurassic

Gjest
HIFI er veldig følsomt for spenningfall som sjer i takt med strømtrekket til effektrinnet så det er nok en av grunnene
4 kvadrat og mer høres på kraft å ro for å nevne noe (sikkert ikke på korformantanlegget)4 kvadrat må man egentlig ha for at 16 D automat skal være godkjent.Trege sikringer sies å hvære bedre til hifi.De er i hvert fall bedre til å starte store effektrinn.Jeg måtte gå fra 3*16 C til 3*16 D til mine forsterkere selv om det er monotrinn.smelte sikringer er nok best til hifi.PR er best den har sjerm og er mekanisk stabil.Store tykkelser er ikke lett å legge i røranlegg i bolighus
På så korte strekk som er i en enebolig er det jo ikke snakk om noe stort spenningsfall så du vil ha ca samme spenningen om du har 30 meter med 2.5 kvadrat enn 4 kvadrat og det vil ikke være noen forskjell på spenningsfall om det er 2.5 eller 4 kvadrat.
Det finnes ikke noe målbart spenningsfall gjennom en 16A sikring så hvorfor skal den ene karakteristikken være bedre enn den andre?
Skjermen på Pr er forresten for mekanisk beskyttelse.
Og hvis du skal bruke skjerma strømkabler, vil du ha flytende skjerm eller hvordan skal man koble skjermen i en "hifi" kobling?

budda

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
222
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
På så korte strekk som er i en enebolig er det jo ikke snakk om noe stort spenningsfall så du vil ha ca samme spenningen om du har 30 meter med 2.5 kvadrat enn 4 kvadrat og det vil ikke være noen forskjell på spenningsfall om det er 2.5 eller 4 kvadrat.
Det finnes ikke noe målbart spenningsfall gjennom en 16A sikring så hvorfor skal den ene karakteristikken være bedre enn den andre?
Skjermen på Pr er forresten for mekanisk beskyttelse.
Og hvis du skal bruke skjerma strømkabler, vil du ha flytende skjerm eller hvordan skal man koble skjermen i en "hifi" kobling?
Selv om det er lite så har du spennigsfall i automater.Spennigsfallet i kabel er lite kanskje opp mot 1-2 V.Sikkert teoretisk ubetydelig,men sammen med spenninsfall i trafo dioder printbaner blir det flere volt pulserende spenningsfall som igjen gir støy.Når man snakker om spenning er jo mye signalet vi hører nettopp spennings og frekvensvariasjon

J

Jurassic

Gjest
Prøvde med mitt multimeter (Net 125) ikke noen biltemasak å måle litt på spenninger.
Spenningen inn til automatsikringen var 230,3V og spenningen ut fra sikringen var identisk. Med Lcd tv, stereo med klasse A forsterker og PC på samma kursen som er ca 30 meter med 1.5 kvadrat Pr åpen forlegning målte jeg 297,6V ved stereonlegget som er på enden av kursen.
Spenningsfallet på 0,6V er stabilt og elektronikken fungerer vel ikke noe bedre med 230,3 enn 297,6V.
Og det spenningsfallet på kursen er stabilt så hva vil jeg tjene på å gå opp til 4 kvadrat?
Jeg har planer for å få kvalitetsstrøm til stereonlegget som skal realiseres til sommeren og de inneholder ikke Pr 4 kvadrat.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.779
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14

Det er antagelig en fordel med flere kurser ihvertfall å skille effektrinn fra resten.Jordsløyfeproblematikk kan for eks.løses med egne brytere på hvert apparat
Hvis du skal ha egne jordbrytere på hvert apparat, forstår jeg det slik som at du skal bryte nettjord. Dette vil i så fall bety at sikkerthetsjord vil gå i signalkablene, og da har du et gedigent problem.

Altså, du har brutt jord til CD spilleren din, og får full jord mellom fase og jord. Som davil gå i signalkablene dine til preampen, videre i signalkablene dine til powerampen og til jord. Har du litt motstand i signalkablene dine så vil ikke kortslutningsstrømmen bli stor nok til at sikringen går, og morroa fortsetter til noe tar fyr.

Det er ikke lurt å eksperimentere med sikkerhetsjord.

Mvh
OMF

budda

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
222
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8

Hvis du skal ha egne jordbrytere på hvert apparat, forstår jeg det slik som at du skal bryte nettjord. Dette vil i så fall bety at sikkerthetsjord vil gå i signalkablene, og da har du et gedigent problem.

Altså, du har brutt jord til CD spilleren din, og får full jord mellom fase og jord. Som davil gå i signalkablene dine til preampen, videre i signalkablene dine til powerampen og til jord. Har du litt motstand i signalkablene dine så vil ikke kortslutningsstrømmen bli stor nok til at sikringen går, og morroa fortsetter til noe tar fyr.

Det er ikke lurt å eksperimentere med sikkerhetsjord.

Mvh
OMF
Sikringene går ikke med 1ste jordfeil.Jordfeilbryre slår ut ved 1ste jordfeil.Det er riktig at hvist et apparat som ikke er tilsluttet jord får jordfeil går jordstrømmen i signalkablene til jord.Mener du at dette er verre en at den går i jordlederen til apparatet med feil.

budda

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
222
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Prøvde med mitt multimeter (Net 125) ikke noen biltemasak å måle litt på spenninger.
Spenningen inn til automatsikringen var 230,3V og spenningen ut fra sikringen var identisk. Med Lcd tv, stereo med klasse A forsterker og PC på samma kursen som er ca 30 meter med 1.5 kvadrat Pr åpen forlegning målte jeg 297,6V ved stereonlegget som er på enden av kursen.
Spenningsfallet på 0,6V er stabilt og elektronikken fungerer vel ikke noe bedre med 230,3 enn 297,6V.
Og det spenningsfallet på kursen er stabilt så hva vil jeg tjene på å gå opp til 4 kvadrat?
Jeg har planer for å få kvalitetsstrøm til stereonlegget som skal realiseres til sommeren og de inneholder ikke Pr 4 kvadrat.
Problemet er ikke at du har noen få volt mindre men at spennigsfallet varierer i takt med strømtrekket til spesielt effektrinn.Dette lager støy og det gjør også strømforsyningen i hifi appraturen mindre stabil.

Topp Bunn