Alt til hus og bolig 16 amp

U

Utgatt11378

Gjest
Hei!
Skal legge inn egen 16Amp kurs til lytterommet, skal man legge inn jorda eller u-jorda...er det noe jeg må tenke på i dette henseendet !?
Vh

S

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.206
Den skal være av samme type som de andre kontaktene i rommet. Skal ikke blandes. For your safety.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.964
^Gjelder det også når det er snakk om to separate kurser?

U

Utgatt11378

Gjest
Det blir nytt strekk i fra sikr. skap , alt det gamle i fra 74 skal bort .
Vh

S

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.206
Ja. Har en sterk mistanke om det. Det er vel sånn fordi du ikke skal få til å holde i et apparat med jordfeil (ujordet) og samtidig kunne nå tak i et som er jordet. Potensialet her skjønner dere nok. 230V rett i neven om en har maks uflaks.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.206
Da legger du jordet, hvis alt skal vekk. Det er trygt og bra.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.591
Jeg har jordet på kjøkkenet. Ikke i resten av etasjen. Fy?

edit: Gammelt trehus.

T

Tittentei

Gjest
Kanskje det kan være lurt å få en ekstra 16A i lytterommet med en gang du har trikkeren der? En 16A gir deg cirka 3600w kapasitet. Husk å be om klasse C sikringer. Klasse A går nesten med en gang de blir overbelastet.

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Antall liker
2.206
Tror det het samme rom. De reviderer jevnt og trutt på disse bestemmelsene, så kan sjekke med trikkeren om noen må ha eksakte svar. Driver og bygger om selv, så snakker med de oftere enn sunt er.

T

Tittentei

Gjest
Grunnen til klasse C: Kanskje du får en amp som er sulten i oppstarten en gang i fremtiden. Har du klasse A og den røsker til hardt under oppstart da så sier det tikk, så er det mørkt og du må opp i skapet og flippe switch.

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.415
Automat med C-karakteristikk karakteriseres som oftest som "treg". Egner seg med "ekstremt" strømtrekk rett etter påslått utstyr.

Når det gjelder ujordet og jordet.

På nyhus installasjoner og total rehablilitering er det jordet hele veien.

Er alt jordet i huset fra før, så er det naturligvis jordet som skal monteres også.

Er det jordet/ujordet i huset, så skal det fortsette slik. Dvs. At alt på kjøkken og våtrom(bad, vaskerom) jordet, og andre ting ikke. Jordete stikk i et rom med kun ujordede fra før, kan være en potensiell livsfare. Så skal du ha en ny kurs på lytterommet, så må du gå utifra hva du har på rommet fra før.

Basert på erfaring, mener jeg jord generelt er no dritt på andre steder enn på våtrom/kjøkken, særlig på lydutstyr. Mye brum og denslags som ofte relateres til jord.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Kanskje det kan være lurt å få en ekstra 16A i lytterommet med en gang du har trikkeren der? En 16A gir deg cirka 3600w kapasitet. Husk å be om klasse C sikringer. Klasse A går nesten med en gang de blir overbelastet.
Du tenker på C karakteristikk. B karakteristikk løser momentant ut på 5xIn (merkestrøm) mens C karakteristikk løser ut på 10xIn. Pass bare på at IkMin verdiene ikke er under i5 verdien. Kursen skal løse ut ved kortsluttning i enden av kursen.

T

Tittentei

Gjest
^ Takk for korreksjonen, ble litt smartere i dag også. :)

U

Utgatt11378

Gjest
Hei!
Ser at det er en av kommentarene i denne som mener at "jordet" i et dedikert lytterom er en uting. interessaant, er det noen som har synspunkter på dette, da det er som "lytterom" hovedgesjeften til rommet blir !
Vh

S

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.848
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hovedproblemet med jordet kurs til anlegget, er at det er så lett å få jordsløyfer med påfølgende brum.

Jeg har funnet ut at det beste er at effektforsterkeren er jordet, og resten av apparatene er koblet vha ujordet ledning, og får jord fra effektforsterkeren via signalkabelen.

Johan-Kr

U

Utgatt11378

Gjest
Alt nytt skal vel være jorda, vil jeg tro.
Hei!
Dette sa "trikkeren" også...

Han hadde ikke lov til å legge opp ujorda! Han sa også videre at de produsentene som leverte jordingskabel med komponentene, der var disse konstruert for å ha jording og sertifisert kun for dette.

Han garanterte også for at det ikke skulle bli noe "brum" i det hele tatt, så da er det vel best å stole på fagmannen da :D
Vh

S

T

Tittentei

Gjest
Hvis du likevel opplever brum, så hender det at folk bare blender jord med el-tape på støpselet til noen komponenter. Man lar ofte den største effektforsterkeren være jordet, og så går all annen jord i systemet gjennom signalkablene. Noen komponenter kommer også med såkalt "ground lift", altså kobler av jord for å unngå jordsløyfer.

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
6.129
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Mulig forslaget til tittentei fungerer med tanke på brumming, men vil overhode ikke anbefale dette. I verste fall vil man kunne oppleve 230V i berøringsspenning mellom to forskjellige komponenter ved jordfeil og maks uflaks.

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Legges det inn egen 16A kurs i håp om bedre lyd ?

Har selv hatt utstyr som har sust på horn, løsningen da ble annet produkt som var helt tyst.

(Jeg synes det er litt snodig når folk legger dedikert kurs til anlegget sitt, og spesielt når det ofte er anlegg som ikke er spesielt kostbare eller i den oppløste klassen. Smør på flesk ?)

Å teipe over jord blir jo det samme som jordet / urjordet stikk i samme rom, fare for en liten karamell er jo høyst tilstede.

U

Utgatt11378

Gjest
Nei da...ikke i håp om bedre lyd, men nå skal det legges strøm inn til rommet uansett, og det vil fungere som "lydrom"...i dag er det litt strøm og ledningene og kontakter er i fra 1974...så da legger man opp best mulig slik at ikke "mangelen" på "strøm" blir en "hemsko" ved en eventuell oppgradering !
Så sånn er det ! :D

Til "Tittentei" må jeg vel bare få si at ...hvis du har så dårlige "strømleveranser" at du må bruke el-tape for å unngå brumm...hmm tja da ville jeg sett på el-anlegget !
Vh

S

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.575
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nettjord er der for sikkerhetens skyld. Å koble bort eller teipe over nettjord er ulovlig og potensielt farlig. Risikoen for å få støt ved berøring er en ting, men om det skulle begynne å brenne, og det viser seg at det var tuklet med jordingen til anlegget, så kan jeg love at forsikringsselskapet vil bli vanskelige å ha med å gjøre.

Den riktigste løsningen er jordet kurs og balansert signaloverføring. Hvis det likevel skulle brumme, er det mulig å bryte skjerm (jord) i balanserte signalkabler uten å bryte signalet eller å tukle med nettjord. Med ubalansert er jord = signalretur, og da er det ikke stort å gjøre. All jordstøy som går i ubalanserte signalkabler mikses rett inn i signalveien.

Brummingen kommer forøvrig ikke fra strømnettet, men fra apparatene. Det kan f eks være en kapasitiv kobling fra strømforsyning (trafo) til jord i det ene apparatet. Da vil jordpotensialet der variere med fasen på strømmen. Det vil i sin tur drive en spenning over signalkabelen mellom de to apparatene. Så kan man more seg lenge med å lytte etter forskjeller mellom overprisede strøm- og signalkabler, for amplituden på den brummingen som ender opp i høyttalerne vil avhenge både av seriemotstanden i skjerm/signalretur i signalkabelen og av differansen i seriemotstand mellom jordlederne i de to nettkablene, mens induktans og kapasitans i kablingen vil filtrere overtonespektret av jordstøyen i større eller mindre grad. Men problemet er likevel jordstøy i det ene apparatet og en jordsløyfe mellom apparatene, ikke strømkvalitet eller "for billige kabler".

Sist redigert:
T

Tittentei

Gjest
Til "Tittentei" må jeg vel bare få si at ...hvis du har så dårlige "strømleveranser" at du må bruke el-tape for å unngå brumm...hmm tja da ville jeg sett på el-anlegget !
Vh

S
Kjører jord på alt. Har ikke brum, takk og pris. Forslaget har jeg sett her på HFS plenty ganger, men ville hørt på Antonsen og de som faktisk har peiling og ikke en treskalle som meg ;D

U

Utgatt11378

Gjest
Vh

S

Kjører jord på alt. Har ikke brum, takk og pris. Forslaget har jeg sett her på HFS plenty ganger, men ville hørt på Antonsen og de som faktisk har peiling og ikke en treskalle som meg ;D
Det var da inderlig godt å lese... :D
Vh

S

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Bare et lite kort spørsmål. får man lagt inn 16A kurser? Jeg fikk beskjed om at jeg kun fikk 15A i 2etg. 15A og 10A.

U

Utgatt11378

Gjest
...tja, "trikkeren" sa i alle fall ikke noe i mot forslaget når han befarte åstedet !
Så da er det vel ja som er svaret :)
vh

S

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.317
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Alt nytt skal vel være jorda, vil jeg tro.
Hei!
Dette sa "trikkeren" også...

Han hadde ikke lov til å legge opp ujorda! Han sa også videre at de produsentene som leverte jordingskabel med komponentene, der var disse konstruert for å ha jording og sertifisert kun for dette.

Han garanterte også for at det ikke skulle bli noe "brum" i det hele tatt, så da er det vel best å stole på fagmannen da :D
Vh

S
Hmm, har de forandra reglene de siste to åren da ? Er ikke mer enn 2 år siden jeg hadde el tilsyn i huset. Da fant de en jordet kontakt på "kontor" rommet mitt. Hadde byttet selv og satt på en jordet da det lå jord klar i veggen. Problemet var at det var en annen ujordet kontakt i rommet. Måtte ha elektriker for å bytte tilbake og godkjenne jobben.

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
6.129
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
I ditt tilfele er ikke noe "nytt".

Blanding har aldri vært lov. Skal du legge opp ett nytt stikk på kontoret ditt nå, skal i prinsippet alt byttes til jordes i samme rom.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ok, fikk 2kurser på rommet. 1 med 15A C og 1 med 10A C. 10A til lys og varme. og 1 15A C til hifien. Husker altså at jeg fikk beskjed om at 16A la de ikke lenger. Nå er det ut til at jeg trenger enda mer strøm, siden 15A kursen slukker om jeg slår på begge subbene mine samtidig som at effektampen og reciver er påslått. Er litt irriterende.

Ikke noe jeg får gjort med det, foruten 1 ekstra kurs.

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
6.129
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
En kurs til er nok det beste uansett. Tommelfinger regel er at man ikke skal belaste en kurs mer enn 70% varig last.

Er dog sikkert kun i oppstarten av utstyret ditt trekker så mye.

Topp Bunn