12B4A diy rørforforsterker

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.001
Antall liker
360
Torget vurderinger
10
i disse Corondtider må man sysselsettes. Hjemmekontor og undervisning av elever kan være en utfordring, men man får mer tid til hobbier. Fant et skjema i en haug med papirer. Skjemaet viste en krets med 12B4A røret. Må være tjue år siden, minst, siden jeg tegna ned kretsen og bestilte rør fra Arnold/Demostenes i Balestrand. Det var en fantastisk kar og handle med, ringte og fikk råd og kjøpte rør, kondiser og transformatorer. Han laget veldig flotte kataloger, i papir folkens!, som det går an å bla i, med kretser, tips og ymse annet.
Har, eller hadde kanskje(blei slakta i går) en srpp sak med ecc82 som diyprojects kalte for "Forewatt". Den stod i ei hylle i boden og samla støv. Sjassi, trafo, drossel og lyttene i strømforsyningen, og rørsoklene kunne brukes til et 12B4A prosjekt.
Har sikkert nok preamper, men det er litt morsomt da å bygge litt?
Måtte bytte ut droppmotstander, gjøre litt om på glødekretsen, fjerne komponentene som var lodda punkt til punkt rundt soklene.
For å få nok ohmverdi, og at effekten anodemotstanden fikk over skulle holde, blei det loddetresistanser i serie/paralell. Ser ut som et kråkereir, og noen resistanser blir innmari varme, så jeg må sette meg ned og bestille motstander i kveld som passer bedre i kretsen.
Synes å huske at jeg leste en gang at 12B4A var veldig mikrofonisk og det av og låt låt som om man stpd inne i en krystallbutikk under et jordskjelv? Her er det tyst og fint. Har spilt i hele ettermiddag og kveld, og det låter veldig bra.
Ser at jeg har rundt 70 volt på anoden, men det ideelle skal visst være rundt 90v. Må skifte ut resistansene jeg satt inn som droppmotstander mellom lyttene. De to rørene drar rundt 12-15mA hver.
 

Vedlegg

Sist redigert:

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.808
Antall liker
1.378
Rør fra Arnold Goksøyr. Det var tider det!

Har du prøvd med kondensatorer over katodemotstandene? Hvordan synes du lyden blir vs. uten og med mer lokal feedback?
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.001
Antall liker
360
Torget vurderinger
10
Dette er bare et lite test oppsett. Veit av tidligere prosjekt at det øker forsterkning litt, og gjør sikkert noe med impedansen også. Tenkte først å bytte utgangs kondensatorene fra 1uF til 3,3uF, og teste ut hvordan den låter.Tenkte også sette inn lytter i paralell over katoderesistansene etterhvert
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Dersom dine rør er stille ( mikrofoni ) er det bare å la det stå i kretsen. Forsterkningen er rimelig perfekt for linjetrinn. Du kan prøve med avkopling av katoden med en elektrolytt. Jeg liker Elna Silmic 2, men det finnes andre.
VH. Bernt
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.001
Antall liker
360
Torget vurderinger
10
Skal etterhvert koble til lytt paralelt over katoderesistansen. Tror jeg skal ta step for step og teste ymse kondensatorer på utgangen, endre strømtrekket, og bruke ørene mine som test instrument. Grunnen til at rørene har ligget i 20-25 år er nok fordi at jeg har lest at 12B4A er innmari mikrofoniske. Mine er av fra RCA og er tyste. Har i kassa med ymse rør også noen russiske 6n6p liggende, og jeg fant en skjema på en srpp krets som jeg hadde tenkt å koble, men det kan vente. Trafoen jeg bruker fikk jeg vikla på Enebakk trafoverksted for rundt 25 år siden. Husker jeg ringte dit og fikk svar fra en eldre herre. Fortalte at jeg ville at han skulle vikle en trafo til meg på 190v/100mA og 12v/2A. Tror jeg betalte 500 kr for jobben.Den eldre herren var kunnskapsrik, og hadde opplevd at folk bygde Mullard sine 3-3 og 5-10 forsterkere, synes å huske at han fortalte at han hadde viklet trafoer til disse. De små trafo verkstedene som lå rundtomkring er nok borte alle sammen. På yrkesskolene var det viklemaskiner som elevene kunne vikle sine egne trafoer. Veldig mange av disse forsvant på fyllinga etterhvert som temaet forsvant ut av læreplanene. Synes at det er veldig synd.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Var innom et par 12b4a kretser for en tid tilbake. Likte det jeg hørte. Lykke til videre i ditt arbeid
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.821
Antall liker
609
Spennende! 12B4A skal fungere knallbra i et linjetrinn. Lav forsterkning og lav utgangsimpedans. Flere tråder her på HF og ikke minst på diyaudio.com omtaler forskjellige løsninger og skjema.
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.001
Antall liker
360
Torget vurderinger
10
12B4A røret er spennende, det er helt sikkert. I forhold til andre preamper jeg har bygget opp igjen. Hele frevensområdet er reint og lyden er klar og har masse dynamikk. I forhold til srpp med ecc82/5814 som jeg fremdeles har stående (mk1 versjonen er som sagt slaktet) så låter den litt mer lyst og har ikke den samme "substansen". Klart at å sammenligne det enkelte type rør er vel ikke riktig, dette på grunn av at forskjellige typer/fabrikat av komponenter er brukt på det enkelte prosjekt. I tillegg låter det enkelte fabrikat på en rørtype forskjellig.Tenker tilbake på nitti-tallet da jeg bygde Remus rørforsterkeren i forskjellige utgaver, med og uten riaa. Det låt bra, men 12B4A innbiller jeg meg er i en annen divisjon. "Bastarden" som jeg har stående i boden som av og til blir tatt fram og brukt låter nok ikke opp til 12B4A preampen. Bruker litt forskjellige rør på den, ett sett RCA 6j5 med stålkappe, og ett sett russiske 6s2s, og jeg synes at de russiske låter best. At den enkelte forsterker låter forskjellig trenger ofte ikke å bety at den ene er dårligere enn den andre? Bare litt forskjellige? Hva slags effekt trinn som brukes, osv. Akkurat nå bruker jeg en "Gainclone" med LM1875 og det låter helt knall! Min Hypex UCD 180 HB HxR har fått hvile seg litt. Turde ikke å koble til den når jeg skulle teste 12B4A preampen, var redd for at den skulle sende ut "spikes" som kunne ødelegge Hypexen. Så "Gainclonen" er ofte brukt som test effekt trinn, men det låter helt topp.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Mikrofoni mener jeg kan forbedres med gode rørsokler. Viktig at røret sitter godt fast i sokkelen.
Vi hadde en trafoviklemaskin på Breivika vg. Skole da jeg gikk elektrofag der.
Demonterte et chassis for gjenbruk i går og der sto det jammen en Ulveco trafo. Made in Norway. 1987. 2x18 Volt. Perfekt til en Pass Aleph J. VH. Bernt.
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.001
Antall liker
360
Torget vurderinger
10
Spennende å drive med "Audioarkeologi". Finne gamle power supply, gammelt utstyr med skikkelig stål eller alu-sjassi, med skikkelige trafoer. Ser at det blir det mindre og mindre av. Mye er kastet på fyllinga for lenge siden. Nå er det Switch Mode og plast sjassi som gjelder. Ikke for å være en gammel grumpy gubbe, men det var mye bedre før i tida? Husker at vi rydda på jobben for noen år siden, svakvolt avdelingen skulle rydde på lageret for første gang på mange år. En gammelt målesak/test instrument(Tror det var en Bruel & Kjær sak?) med skikkelig alu sjassi lå på tralla. Tok det inn på midt kontor og åpnet lokket, og det stod det ett el 84 rør, med trafo, drossel og utgangstrafo fra Jørgen Schau i Danmark. Ordentlige greier!! En kollega bygde seg en gitar forsterker med el 84 av delene og den låt skikkelig bra. Ser at av og til dukker det opp litt ymse på loppemarked og bruktbutikker. Nå i vinter kjøpte jeg et gammelt power supply som hadde vært brukt i et overvåknings anlegg/alarm anlegg? Svære kjøleribber, to svære drosler som tåler 10A!! og en 300vA ringkjerne på 2 x 18v. Kjekt å ha!
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.001
Antall liker
360
Torget vurderinger
10
Her er strømforsyningen jeg kommer til å bruke. Bytter ut de to resistansene i høyspentdelen som står her nå, til to stykker på rundt 100 Ohm hver,
 

Vedlegg

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.001
Antall liker
360
Torget vurderinger
10
Da er utgangs kondensatorene på 1uF som var noe som kom med et byggesett fra Kina byttet ut med noen polyprop. på 3,3 uF fra Solen. Det blei en klar forbedring. Bassen blir dypere, og det er litt mer sjel(går det an å si det?) i musikken. Veit ikke om det er mer kapasitans eller kvaliteten på kondensatoren som gjorde det? Og så har vi "Gainclonen" med LM1875 da, for den har vel aldri låte så bra.
Pat Metheny-"The Road to You" er helt knall bra!
I løpet av helga skal det kobles en lytt i paralell over katode motstanden, så får vi se hva det bringer?
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.001
Antall liker
360
Torget vurderinger
10
12B4A forsterkeren har nå fått stått på noen timer siden rørene var nye. Har spilt John Lee Hooker-Tupelo fra albumet "The Best Of Friends" på cd. Fikk jaggu meg John Lee Hooker inni stua! Tenkte å bestille ett sett nye rør, slik at jeg har reserverør liggende. Er det noen som har gode råd hvor man skal bestille disse rørene. I og med at disse rørene er trioder og ble brukt i Amerikanske tv-er, så ser jeg at det meste av rør finnes i USA. I Europa brukte man mest pentoder i tv-ene. Minnes at jeg leste at Silvania rør var veldig mikrofoniske, men mine RCA er tyste.
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.257
Antall liker
2.494
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Steinkare bruker du i mangel av et bedre ord audiophile komponenter? Eller er det viktigste at det fungerer?
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.001
Antall liker
360
Torget vurderinger
10
Synes at audiofil er et litt "kleint"ord? At en eller annen komponent eller kombinasjon av komponenter har sjel liker jeg bedre. Er nok ikke så opptatt av at en komponent skal ha en benevning som audiofilt eller High End. Å sette sammen kombinasjoner av preamper/effekttrinn/phonotrinn/høytalere, og så videre, og få en kombinasjon til å spille med "sjel" er morsomt, som foreksempel 12B4A preampen og en liten tass av en Gainclone/effektforsterker med en 50vA ringkjerne, med ett par LM1875, som gir rundt 20w per kanal?
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.821
Antall liker
609
Her er det mye som kan testes ut etterhvert:
Bedre kondensatorer på utgangen, LED i katoden, batteribias, CCS (strømkilde) i anode, parafeed-kobling mm.

Mange 12B4A tilgjengelige på eBay. Kanskje også "audiomix" her på sentralen har.
Ser at Tubedepot tar ca. $6 pr. stk. Sikkert lurt å kjøpe inn noen siden en del eksemplar støyer.
 
Sist redigert:

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.808
Antall liker
1.378
Noen som vet hva utgangsimpedansen er på en 12B4A forforsterker uten katodekondensatorer?
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.001
Antall liker
360
Torget vurderinger
10
Sikkert mye man gjøre for å forbedre kretsen. I første omgang vil jeg ha det så enkelt som mulig. Motstand på anoden, katoderesistans uten paralellkoblet lytt, osv. Vil etterhvert koble inn lytt over katodemotstanden, kanskje med en vender slik at man kan lytte seg til hvordan det låter med og uten?
Tusen takk for tipsene!
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.821
Antall liker
609
Noen som vet hva utgangsimpedansen er på en 12B4A forforsterker uten katodekondensatorer?
Mener å huske at det er drøyt 1k (?).
Med avkoblet katode ca. 600 ohm (?).
 
Sist redigert:

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.808
Antall liker
1.378
Høres for lite ut. Det tallet du refererer til må være med kondensator.

Edit: Har sjekket litt. Ca. 1k med og 3k uten. Sistnevnte er kanskje litt lite hvis ikke inngangsimpedansen i effektforsterkeren er akseptabelt høy. Vet ikke hvordan det er med gainclone.
 
Sist redigert:

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
https://frank.pocnet.net/sheets/093/1/12B4A.pdf

Legger med link til GE 12B4A da GE har mer data enn RCA. Røret har et anodetap på max 5,5 Watt så for å få levetid må en holde seg under dette. ( Til sammenligning har 12AU7 halvparten i anodetap ) GE legger ut et forslag på 150 Volt anodespenning og opptil 34 mA strøm. For meg er dette for mye anodetap på rundt 5 Watt. Trolig vil levetiden bli "kort" og jeg vil gjette på rundt 1 år eller 2. Databladet er fra 1954 og røret var beregnet på TV så de kostet sikkert "ingenting". Idag er tilgangen til NOS rør som ikke har mikrofoni begrenset så jeg ville trolig lagt meg på et anodetap rundt 2,5 til 3,5 Watt for å øke levetiden. Samtidig vil man alltid bruke et arbeidspunkt der kurvene er mest mulig "rett" for å hindre forvrenging. Nå er signalet lite i forhold til forsyningsspenningen så det burde være mye å gå på. På 12B4 ville jeg ikke vurdert LED Bias grunnet høy spenning. Kanskje prøvd Fixed Bias med et 9-volt batteri engang. VH. Bernt.
 
Topp Bunn