Roysen skrev:
Dette Manger elementet er veldig høyt ansett her på forumet. Det er ikke tilfeldig fordi det er en meget god lydgjengiver. Jeg har eid høytalere med Manger elementer i snart 7 år og synes at jeg må tillegge at elementet har sine svakheter. Dette bør alle som vurderer selvbygg eller kjøp av komersielle høytalere som benytter dette elementet være oppmerksom på. Den lykkerusen som synes å finnes på dette forumet har ikke lykkes å formidle dette i stor grad etter min mening.
Svakhetene jeg har erfart er i hovedsak tredelt:
1) Relativt beskjeden spredning i den øverste oktaven - noe som medfører at sweet spot blir temmelig lite.
2) Selv om Manger elementet dekker hele frekvensspekteret fra lav mellombass til 36KHz, så bør det deles relativt høyt. Lav mellomtone, og den delen av bass spekteret elementet dekker gjør den ikke på noen ideell måte. Høytalere som benytter Manger elementet som et fulltone element med kun bass elementer i tillegg er etter min mening ikke noen idell løsning.
3) Store komplekse gjengivelser med stor dynamikk og mange instrumenter og stemmer samtidig blir ofte for komplekst for dette ene elementet å håndtere alene.
Manger elementet er meget bra fra mellomtone og oppover på stemmer og gjengivelse av det meste av musikk men har sin begresning når musikken blir "stor og voldsom".
Mvh
Roysen
Har selv brukt Manger i flere år. Det Roysen her skriver stemmer meget godt med egne erfaringer. "Beaming" i toppen, dvs. dårlig spredning i diskanten. Bakdiskant anbefales. Elementet bør ikke deles under 300Hz. Best resultat oppnås sannsynligvis med 1. ordens filter med deling rundt 400Hz. Elementet tåler heller ikke allverden med effekt slik at deling ned mot 200Hz som Manger selv anbefaler frarådes. Jeg har brent av flere spoler og servicen til Manger i Tyskland er elendig for å si det mildt. Elementet har en pukkel på 2-3 dB i området rundt 250Hz som man bør ta hensyn til hvis man deler lavt.
Matching til et (eller flere) basselementer er meget kritisk. Husk at man ikke kan dempe Mangerelementet. Det er jo også relativt lettdrevet med en virkningsgrad på 90 til 91 dB/1W. Man må treffe nivåmessig med basselementene, ikke nødvendigvis så enkelt. Lukket kabinett i bassen vil nok fungere best, eventuelt dipol.
Av positive ting som kan sies er at når man først får det til så belønnes man med et meget musikalsk og sammenhengende lydbilde. Stemmer på Manger gjengis eksemplarisk.
Men Manger er ikke siste ord når det gjelder oppløsning og mikrodetaljering samt evnen til å få musikken skikkelig ut i rommet. Det er en av grunnene til at jeg nå benytter elektrostater fra ML.