12" Til Manger

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Antall liker
1
Jeg har tekt og dekke front baffelen med en 30mm alu plate som delvis også dekker over elementene (ytterkanten, over skrue hullene) er dette helt uproblematisk i forhold til spredning og det?

noe ala dette :

Vedlegg

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Antall liker
1
Noen som kan svare på dette? har tenkt og felle bassen (Beyma) og mellem bassen( Excell ) inn i en alu plate som vist på bildet, det blir jo nesten som ett lite mini horn, og lurer da på om det gjør noe negativt med spredningen.

T

theStig

Gjest
bwd skrev:
Noen som kan svare på dette? har tenkt og felle bassen (Beyma) og mellem bassen( Excell ) inn i en alu plate som vist på bildet, det blir jo nesten som ett lite mini horn, og lurer da på om det gjør noe negativt med spredningen.
Dette har nok lite å si for de frekvensene mellomtonen skal spille, og nok ingen ting i det hele tatt for bassen.

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Antall liker
1
Jeg har tenkt å går for en 3veis WMTMW konstruksjon, delt med DEQX,
altså skal jeg drive 10 elementer ved hjelp av 6 utganger.

Det er jo forskjellige måter og gjøre dette på, og jeg lurer på hva som er den beste løsningen.

Kan godt tenke meg en' forsterker per element :) Men det er jo litt dyrt :'(

T

theStig

Gjest
Jeg ser ikke noe problem å drive to basser eller to mellomtoner med en forsterker på hver, så lenge forsterkeren klarer å dra den resulterende impedansen.

Jeg drar et 4-veis system med 7 elementer selv med 4 forsterkere.

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Antall liker
1
Planen er og ha 4-6 forsterkere, men det er en lien mulig het for at jeg kan få 8 forstekere, og da blir det litt anderledes.

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Antall liker
1
theStig skrev:
8" Excel kan godt få 20 liter, da får den en pen avrulling.
Hvis du deler ved 80 Hz, så kan du kjøre 12" i ekte ELF (dvs: resonansen over delefrekvensen). For å få resonansen over 80 Hz, så bør du putte 12" i en temmelig liten kasse, f.eks 20 liter.
Kan du fortelle litt mer om ELF, har lest litt om det, men det står ikke så mye om det.
Det krever vel vanvittig med efekt.

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Antall liker
1
theStig skrev:
Jeg ser ikke noe problem å drive to basser eller to mellomtoner med en forsterker på hver, så lenge forsterkeren klarer å dra den resulterende impedansen.

Jeg drar et 4-veis system med 7 elementer selv med 4 forsterkere.
Det jeg lurer på, er om en Y- ledd kabel (slik at jeg kan koble på flere forsterkere) er en god løsning eller om det er andre måter og koble 8-10 forsterkere på 6 utganger ( DQEX)

K

kbwh

Gjest
Y-ledd funker som fy. Min gamle Tandberg (Y-ledd innvendig) har ingen problemer med å dra 3,9 kohm iallefall.

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Antall liker
27
Roysen skrev:
Dette Manger elementet er veldig høyt ansett her på forumet. Det er ikke tilfeldig fordi det er en meget god lydgjengiver. Jeg har eid høytalere med Manger elementer i snart 7 år og synes at jeg må tillegge at elementet har sine svakheter. Dette bør alle som vurderer selvbygg eller kjøp av komersielle høytalere som benytter dette elementet være oppmerksom på. Den lykkerusen som synes å finnes på dette forumet har ikke lykkes å formidle dette i stor grad etter min mening.

Svakhetene jeg har erfart er i hovedsak tredelt:
1) Relativt beskjeden spredning i den øverste oktaven - noe som medfører at sweet spot blir temmelig lite.
2) Selv om Manger elementet dekker hele frekvensspekteret fra lav mellombass til 36KHz, så bør det deles relativt høyt. Lav mellomtone, og den delen av bass spekteret elementet dekker gjør den ikke på noen ideell måte. Høytalere som benytter Manger elementet som et fulltone element med kun bass elementer i tillegg er etter min mening ikke noen idell løsning.
3) Store komplekse gjengivelser med stor dynamikk og mange instrumenter og stemmer samtidig blir ofte for komplekst for dette ene elementet å håndtere alene.

Manger elementet er meget bra fra mellomtone og oppover på stemmer og gjengivelse av det meste av musikk men har sin begresning når musikken blir "stor og voldsom".

Mvh
Roysen
Har selv brukt Manger i flere år. Det Roysen her skriver stemmer meget godt med egne erfaringer. "Beaming" i toppen, dvs. dårlig spredning i diskanten. Bakdiskant anbefales. Elementet bør ikke deles under 300Hz. Best resultat oppnås sannsynligvis med 1. ordens filter med deling rundt 400Hz. Elementet tåler heller ikke allverden med effekt slik at deling ned mot 200Hz som Manger selv anbefaler frarådes. Jeg har brent av flere spoler og servicen til Manger i Tyskland er elendig for å si det mildt. Elementet har en pukkel på 2-3 dB i området rundt 250Hz som man bør ta hensyn til hvis man deler lavt.

Matching til et (eller flere) basselementer er meget kritisk. Husk at man ikke kan dempe Mangerelementet. Det er jo også relativt lettdrevet med en virkningsgrad på 90 til 91 dB/1W. Man må treffe nivåmessig med basselementene, ikke nødvendigvis så enkelt. Lukket kabinett i bassen vil nok fungere best, eventuelt dipol.

Av positive ting som kan sies er at når man først får det til så belønnes man med et meget musikalsk og sammenhengende lydbilde. Stemmer på Manger gjengis eksemplarisk.

Men Manger er ikke siste ord når det gjelder oppløsning og mikrodetaljering samt evnen til å få musikken skikkelig ut i rommet. Det er en av grunnene til at jeg nå benytter elektrostater fra ML.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.729
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
mls skrev:
Roysen skrev:
Dette Manger elementet er veldig høyt ansett her på forumet. Det er ikke tilfeldig fordi det er en meget god lydgjengiver. Jeg har eid høytalere med Manger elementer i snart 7 år og synes at jeg må tillegge at elementet har sine svakheter. Dette bør alle som vurderer selvbygg eller kjøp av komersielle høytalere som benytter dette elementet være oppmerksom på. Den lykkerusen som synes å finnes på dette forumet har ikke lykkes å formidle dette i stor grad etter min mening.

Svakhetene jeg har erfart er i hovedsak tredelt:
1) Relativt beskjeden spredning i den øverste oktaven - noe som medfører at sweet spot blir temmelig lite.
2) Selv om Manger elementet dekker hele frekvensspekteret fra lav mellombass til 36KHz, så bør det deles relativt høyt. Lav mellomtone, og den delen av bass spekteret elementet dekker gjør den ikke på noen ideell måte. Høytalere som benytter Manger elementet som et fulltone element med kun bass elementer i tillegg er etter min mening ikke noen idell løsning.
3) Store komplekse gjengivelser med stor dynamikk og mange instrumenter og stemmer samtidig blir ofte for komplekst for dette ene elementet å håndtere alene.

Manger elementet er meget bra fra mellomtone og oppover på stemmer og gjengivelse av det meste av musikk men har sin begresning når musikken blir "stor og voldsom".

Mvh
Roysen
Har selv brukt Manger i flere år. Det Roysen her skriver stemmer meget godt med egne erfaringer. "Beaming" i toppen, dvs. dårlig spredning i diskanten. Bakdiskant anbefales. Elementet bør ikke deles under 300Hz. Best resultat oppnås sannsynligvis med 1. ordens filter med deling rundt 400Hz. Elementet tåler heller ikke allverden med effekt slik at deling ned mot 200Hz som Manger selv anbefaler frarådes. Jeg har brent av flere spoler og servicen til Manger i Tyskland er elendig for å si det mildt. Elementet har en pukkel på 2-3 dB i området rundt 250Hz som man bør ta hensyn til hvis man deler lavt.

Matching til et (eller flere) basselementer er meget kritisk. Husk at man ikke kan dempe Mangerelementet. Det er jo også relativt lettdrevet med en virkningsgrad på 90 til 91 dB/1W. Man må treffe nivåmessig med basselementene, ikke nødvendigvis så enkelt. Lukket kabinett i bassen vil nok fungere best, eventuelt dipol.

Av positive ting som kan sies er at når man først får det til så belønnes man med et meget musikalsk og sammenhengende lydbilde. Stemmer på Manger gjengis eksemplarisk.

Men Manger er ikke siste ord når det gjelder oppløsning og mikrodetaljering samt evnen til å få musikken skikkelig ut i rommet. Det er en av grunnene til at jeg nå benytter elektrostater fra ML.
Får jo komme med mine erfaringer jeg og da....
Veldig mye av det som er skrevet negativt om Manger på nettet baserer seg på passive deling. Med aktiv deling og frekvenskorreksjon er historien en helt annen.

Ja, elementet sliter med å spille høyt hvis man deler lavt - jeg deler mitt digitalt 60db/oktav ved 300Hz - og jeg kan spille veldig høyt, men hvis det veldig mye energi rundt 300-500Hz - så hører jeg at elementet komprimerer (kun når man spiller høyt).
jeg synes ikke Manger sliter med kompleks musikk - snarere tvert i mot - roen senker seg over lydbildet og alt høres bare riktig ut.

At Manger ikkke er siste ord når det gjelder mikrodetaljer og oppløsning er jeg helt uenig i - det er absolutt siste ord. Men da må det være gjort på riktig måte, aktiv deling, skikkelig bredbåndet forsterker med høy dempingsfaktor. Med mine DP A1S som går snorrett til 400kHz eller noe deromkring, direkte koblet på Manger, så får man en skyhøy dempingsfaktor og full kontroll på elementet. Og er det noe anlegget briljerer på så er det nettopp detaljer og oppløsning.

Med aktiv deling og frekvenskorreksjon kan jeg ikke skjønne at man kan gå feil for DIY folket....dette er snarveien til High End!

Mvh
OMF

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Antall liker
1
Det tror jeg og OMF :), Går jeg for dette blir det aktiv drift. Helt klart!

Jeg har ganske stor tro på dette prosjektet. Det jeg er litt bekymret for er kassene til Manger elementene, leser på Over Kill sine sider at de er bygget opp av ørten lag med selv demping og det hele. Gode råd? Sikker litt salgsteknikk i dette, men.
man har jo lyst og få det beste ut av de.

Topp Bunn