1001 classical recordings...

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg sitter og koser meg med å bla i "1001 classical recordings you must hear before you die". Masse ideer til framtidige platekjøp her.

Denne lister essensielle verk i musikkhistorien, sortert etter komposjons-år, og anbefaler en innspilling av hvert verk. Her er det massevis med musikk og innspillinger jeg ikke har hørt om. Utvalget av innspillinger er bredt, og omtalene skrevet av flere forskjellige journalister, men det er interessant å obervere enkelte hovedtrekk.
Observasjoner:
-Lite Karajan generelt.
-Perioden før 1750 domineres av utgivelser fra Hyperion og Harmonia Mundi.
-Beethoven-symfoniene har ingen Klemperer-innspillinger nevnt.
-Bruckner-symfoniene nevner ingen Jochum
-Mye Karol Szymanowski. Hvem var det?

...og så videre.

Interessante:
-Vieuxtemp: Fiolinkonsert, Heifetz, RCA Living Stereo
-John Stainer: The Crucifiction, Choir of Guildford Cathedral, 1969
-Reynaldo Hahn: Melodies, London Schubert Choir, Hyperion 1996
-Alexander Zemlinsky: Die Seejungfrauen, Thomas Dausgaard, Danish NRSO
-Busoni: Pianokonsert, M.A. Hamelin, City of Birmingham SO, Hyperion

Handleliste:
-Beethoven: Diabelli-variasjoner, Anderszewski
-Händel: Orgelkonserter, Paul Nicholson, Roy Goodman. Hyperion
-Rachmaninoff: De dødes øy, Vladimir Jurowski, LPO
-Reger: Variasjoner og fuge over et tema av Mozart, Segerstam, Norrköping
-Schumann: Carnaval, Hamelin
-Behrwald: 4 symfonier, Ehrling
-Donizetti: Lucia di Lammermoor, Joan Sutherland, 1971

....denne kan bli lang

God søndag
J.

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
1.945
Hei
Artig observasjon ang. Jochum og Klemperer. Det er nok bare å inse at vi som liker den romantiske periodens helter, snart er anakronismer. Har i alle år forsøgt å promotere Klemperer, spesielt i Beethoven, Brahms, mendelsohn og Mahler, men det blir vanskeligere med årene. De som nå er vokst opp med Herreweghe, Jacobs og Gardiner, må jo undres over hva det er som sker når f.eks. Barbirolli legger ut i Mahlers sjette, eller den som snurrer her nå, Beethovens tredje med Klemperer.
Fortsett å kom med anbefalinger, gjerne hvis de stemmer overens med dine egne preferanser.
Steen

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Anbefalingene i denne boken synes ikke å gå i en bestemt retning, jeg syns bredden er god. Det er listet mange gamle innpillinger som passer din beskrivlese, Steen, både fra 50- og 60-årene. Det er bare det at det finnes så mye, og vi har aldri hatt tilgang til så mange gode innspilinger som nå på grunna av internett og alle nyutgivelser på CD. Sånn sett lever vi i 'the best of times'.

Eksempel fra boken syns jeg er litt artig, her har jeg notert de anbefalte innspillingene av alle Beethoven-symfoniene:

1.symf: Leibowitz, RPO, 1961 --?
2.symf: Szell, Cleveland, 1964
3.symf: Gardiner ---hva?
4.symf: Frans Brüggen -- (heh.. )
5.symf: C.Kleiber, 1974. -- Jada
6.symf: E.Kleiber, 1953
7.symf: C.Kleiber. --Det blir i familien.
8.symf: Barenboim: Berliner Staatskapelle
9.symf: Furtwängler, Bayreuth. 1951 ---Jøss

Selv jeg vel stort sett 3-4 innspillinger av hver symfoni i samlingen min, men ingen av disse er nevnt. (Jeg har som mange andre bl.a. komplette Karajan og Klemperer.) Imponerende, og overraskende at ingen Klemperer-innspillinger er nevnt! Og ingen Bøhm, og få av HFS-anbefalingene fra i høst. Og igjen, med min støtte, ingen Karajan !

J.

PS:
-Disse anbefalingene er fra boken, ikke mine. Det pussige med akkurat disse er at jeg ikke har hørt noen av dem. Det betyr ikke at noen tar feil eller er uenige, men at det finnes så mye forskjellig og bra der ute som gjenstår å høre.
-Mange av anbefalingene i boken stemmer med mine egne erfaringer, noen av disse skal jeg nevne senere.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Med unntak av Furtwängler og Kleiber er vel ikke dette de vanligste referansene nei. Men alle har jo sine favoritter. En slik bok vil nødvendigvis avspeile redaktørens smak. Selv Gramophone guide som har langt mer enn 1001 innspillnger har en tydelig bias.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Bruckers to første symfonier er ikke nevnt i boken. En glipp, eller redaktørsmak.

Og her sitter jeg likevel og nyter en aldeles nydelig 2.sats i symfoni nr.2, med Eugen Jochum og Dresdener Staatskapelle.
Det er en anbefaling !

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.083
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
F. Bruggen heller enn C. Kleiber i LvB 4. Heh, ja.

Er det Jackie som spiller cello eller er øynene mine på bærtur?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
F. Bruggen heller enn C. Kleiber i LvB 4. Heh, ja.
Redaktøren(e) er nok litt snill sosialdemokratisk i fordelingspolitikken her tror jeg. Alle må få være med.
Er det Jackie som spiller cello eller er øynene mine på bærtur?
Jeg ser bare en dame som spiller cello, jeg, men om det er en Jackie?
Men, det er du som har øye for damene..........

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.083
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1

Jackie og Danny.

Står deres liveinnspilling av Elgars cellokonsert i boka, eller velger redaktøren en "sikrere" Du Pre-innspilling?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
................................
Jackie og Danny.

Står deres liveinnspilling av Elgars cellokonsert i boka, eller velger redaktøren en "sikrere" Du Pre-innspilling?
DET er Jackie, klart. På coveret, og i Elgars konsert i boken, men ikke med Danny Boy. " ..1965 recording with Barbirolli remains mesmerizing.." (anmelder er Helen Wallace, BBC Music magazine). Alternativer nevnt er Yoyo Ma, Truls Mørk og Torleif Thedeen.

-jeg sitter og ser på cellister på TV og en av tolv er dame men det er altså ikke Jackie.

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
88
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Steen skrev:
Artig observasjon ang. Jochum og Klemperer. Det er nok bare å inse at vi som liker den romantiske periodens helter, snart er anakronismer. Har i alle år forsøgt å promotere Klemperer, spesielt i Beethoven, Brahms, mendelsohn og Mahler, men det blir vanskeligere med årene. De som nå er vokst opp med Herreweghe, Jacobs og Gardiner, må jo undres over hva det er som sker når f.eks. Barbirolli legger ut i Mahlers sjette, eller den som snurrer her nå, Beethovens tredje med Klemperer.
Hei, jeg tror neppe Klemperer ville betegnet seg som en romantiker og etter min mening er han ikke det. I blant annet Mahler er det jo han som har banet veien for, evt er forløper til Gielen, Harbig og andre radiosymfonidirigenter i Tyskland.

Jøgga skrev:
Bruckers to første symfonier er ikke nevnt i boken. En glipp, eller redaktørsmak.

Og her sitter jeg likevel og nyter en aldeles nydelig 2.sats i symfoni nr.2, med Eugen Jochum og Dresdener Staatskapelle.
Det er en anbefaling !
Jeg antar han ikke synes de to prøvesymfoniene 00 og 0, samt 1&2 er av de 1001 man burde høre. Haitink, Wand, Bøhm, Tintner er vel nevnt i Bruckner og da er det ikke mye man mister. Selv hadde jeg plassert inn no. 6 med Skrowaczewski og no. 7 med Sanderling, men det er jo min smak.

Jøgga skrev:
DET er Jackie, klart. På coveret, og i Elgars konsert i boken, men ikke med Danny Boy. " ..1965 recording with Barbirolli remains mesmerizing.." (anmelder er Helen Wallace, BBC Music magazine). Alternativer nevnt er Yoyo Ma, Truls Mørk og Torleif Thedeen.
Ja, den pustende og pesende versjonen til Du Pre er alltid foretrukket ev engelskmennene - det er merkelig at de ikke har fått med seg "Celloaristokraten" Pierre Fourniers innspilling. Den er jo mye bedre - etter min smak (he he). Mvh.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har hatt stor glede av denne - men den er særdeles britiskfokusert. Bare se på innslaget av Hyperionplater, og det faktum at feks plater av komponister som Holst og Quilter har fått plass. Ikke noe galt i det, men hadde boka vært publisert i feks Tyskland eller Frankrike hadde utvalget garantert vært veldig annerledes. Det er sikkert 100 (?) Hyperionplater med, mens feks sentrale kontinentale plateselskap med store kataloger og interessant repertoar som MDG og Orfeo kanskje har to - til sammen. Boka er svært verdifull, men også svært vridd. Boka må tas for det den er, interessant lesestoff og innspill til interessant utforsking av musikkhistorien, avlevert av et utvalg musikkskribenter med sine egne hangups og preferanser.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
achri-d skrev:
..Ja, den pustende og pesende versjonen til Du Pre er alltid foretrukket ev engelskmennene - det er merkelig at de ikke har fått med seg "Celloaristokraten" Pierre Fourniers innspilling. Den er jo mye bedre - etter min smak (he he). Mvh.
Ikke for å legge meg oppi, men hvis du skal anbefale Fournier, så tror jeg du med fordel heller kan anbefale denne 6CD Original Masters-boksen istedet for en OOP overpriset Galleria-cd.

Langt mer musikk billigere, og med mye bedre lyd. Samme versjon av Dvorak/Elgar-konsertene forresten.

Noen eksemplarer igjen til under MVA-grensa fortsatt på amazon uk (de trekker fra VAT før bekreftelse);

http://www.amazon.co.uk/Pierre-Four...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1232968544&sr=1-1

Hele innholdslisten på MDT;

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4775939.htm

.. og hos DGG;

http://www2.deutschegrammophon.com/webseries/?ID=originalmasters

Mvh Vidar P

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
88
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Vidar P skrev:
Ikke for å legge meg oppi, men hvis du skal anbefale Fournier, så tror jeg du med fordel heller kan anbefale denne 6CD Original Masters-boksen istedet for en OOP overpriset Galleria-cd.

Langt mer musikk billigere, og med mye bedre lyd. Samme versjon av Dvorak/Elgar-konsertene forresten.

Noen eksemplarer igjen til under MVA-grensa fortsatt på amazon uk (de trekker fra VAT før bekreftelse);

http://www.amazon.co.uk/Pierre-Four...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1232968544&sr=1-1

Hele innholdslisten på MDT;

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4775939.htm

.. og hos DGG;

http://www2.deutschegrammophon.com/webseries/?ID=originalmasters

Mvh Vidar P
Fint Vidar P. Det er boksen jeg har, men fant den ikke igjen i sted og ville bare få gitt en referanse. Ja, det er samme versjon i boksen som på den enkle CDen og i tillegg mye fin musikk hvor aristokraten står i sentrum. Mvh.

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
1.945
achri-d
Hei, jeg tror neppe Klemperer ville betegnet seg som en romantiker og etter min mening er han ikke det. I blant annet Mahler er det jo han som har banet veien for, evt er forløper til Gielen, Harbig og andre radiosymfonidirigenter i Tyskland.
Du har helt rett, og det jeg sa var at han var en helt, som formidler av musikk fra den romantiske periode.
Ellers må jeg vel bare krybe til korset og innrømme at jeg både har og liker begge Du Pres versioner av Elgars cellokonsert, men absolut foretrekker hennes samspill med Barenboim.
Steen

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Antall liker
88
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Steen skrev:
Du har helt rett, og det jeg sa var at han var en helt, som formidler av musikk fra den romantiske periode.
Ellers må jeg vel bare krybe til korset og innrømme at jeg både har og liker begge Du Pres versioner av Elgars cellokonsert, men absolut foretrekker hennes samspill med Barenboim.
Visst er han helten - jeg klarte ikke å tolke det du skrev korrekt.

Jeg har også Du Pres versjoner av Elgar, av Dvorak også for den del og jeg liker dem godt. Men - det er jo Sea Pictures som tar kaka på CDen ovenfor. Mvh.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
achri-d skrev:
.................................................................
Jøgga skrev:
Det er en anbefaling !
Jeg antar han ikke synes de to prøvesymfoniene 00 og 0, samt 1&2 er av de 1001 man burde høre. Haitink, Wand, Bøhm, Tintner er vel nevnt i Bruckner og da er det ikke mye man mister. Selv hadde jeg plassert inn no. 6 med Skrowaczewski og no. 7 med Sanderling, men det er jo min smak.
Jeg er lykkelig uenig med redaktøren og eventuelle andre, Bruckners 2. er stor musikk!

Noen anbefalinger i boken er jeg hjertens enig i, som f.eks.
Die Kunst der Fuge med Davitt Mulroney, cembalo. Denne står till gull !
Mozart pianokonsert sviske nr.21 med Murray Perahia. Vært med meg lenge og sitter helt i margen.
Saint-Saens orgelsymfoni med Charles Munch, RCA Living Stereo. Denne har jeg akkurat fått og jeg er helt frelst. De kunne for så vidt tatt med alle Living Stereo innspillingene. Jeg skal i allefall ha alle jeg kommer over...

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Til slutt, før boken leveres tilbake til biblioteket (prøver å unngå å betale for reklame), en eneste norsk innspilling er nevnt:
Bergens-filharmonien med Grieg og Peer Gynt på SACD fra BIS

Britene er norsk-vennlige, så kanskje dette er en geografisk fordelingstanke, kanskje ikke....

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
... det verste av alt er at den ikke er spes bra heller (imho), iallefall ikke vs Järvis svenske og geniale PG. Som nesten kan oppfattes mer norsk enn de norske. Med endel norske medvirkende da, må sies.

Mvh Vidar P

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.083
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har gjort en sikkerhetskopi av Ruuds PG. Den er så vidt jeg forstår fullstendig (og ganske så lang). Er Järvis det?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.652
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
Jeg har gjort en sikkerhetskopi av Ruuds PG. Den er så vidt jeg forstår fullstendig (og ganske så lang). Er Järvis det?
Lang nok i alle fall, 2t 3min. Fullstendig er en definisjonssak, Peer kan ta 5 timer (spar meg!).

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.083
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hvilken innspilling skulle man velge i Bachs Veltempererte? Jeg spør fordi Gud har oppdatert sidene sine med noe som høres ut som det var med i krigen. Vidar P?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Såvidt jeg forstår, med prating og det hele :)

Ang veltempererte; aner ikke hvem som er "best". Det er jo spilt av så mange gode i så lang tid. Selv hører jeg gjerne på Barenboim (som på ingen måte er min favorittpianist, men som er overraskende tilfredsstillende i disse stykkene), og hans boks med begge bøkene på Warner er jo nesten gitt bort. Men vi har jo Edwin Fischer da... som på Naxos Historical viser all fremtid hvor mangelfull de fleste pianister for alltid vil være.

Mvh Vidar P

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Wohltemperiertes: Jeg har Gulda og Rosalyn Tureck som favoritter. Gulda på 2 stk Philips Duosett, og Tureck på DG. Tureck var nesten synonym med verket, og Gulda er Gulda.

Bernt K

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
De er også begge glimrende Bernt, helt enig. Så mange gode veltempererte.. så lite tid. Akk og ve.

Mvh Vidar P

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

Den her har fått mye bra omtale på ymse hold. Tilgjengelig på mdt for 14 pund. Referansen til Fischer under burde få kjøpeantennene til å vibrere hos enkelte her.....:

One could compare English pianist Jill Crossland's 2003 recording of Book One of Bach's Well-Tempered Clavier with Angela Hewitt's 1977 recording or András Schiff's 1984 recording. But while her performances would stand up well against them, a better comparison would be with Jörg Demus' 1970 recording or even Edwin Fischer's 1933 recording. Performed with a graceful technique and a pellucid tone, Crossland's interpretations belong among the finest of recent years and perhaps among the finest of all time. Signum Classics' sound is cool, clear, and deep with a wonderful sense of space." American All Music Guide

"One of the most satisfying recent releases of Bach's keyboard music on the piano." Rob Cowan, Radio 3 on Book 2 Prelude and Fugue No

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Legger den her: Nå er tiden inne til å komplettere (vel, med dem man mangler av de utgitte, da) Gardiners Bachkantater. MDT har tilbud på bl a Soli Deo Gloria. En dobbel-cd kommer dermed på £11,74. Läuft und käuft!

EDIT: Og Universal Doubles også. Guldas Wohltemperiertes, Grumiaux' solofiolin, og 259 andre... Marriners Messiah (med den guddommelige "He was despised" med Reynolds)....

Bernt K

Topp Bunn