1000 kriminelle er for syke til å fengsles, men for friske til å behandles

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.182
På NRK-nyhetene nå. Rundt 1000 personer i norge begår stadig nye kriminelle handlinger. Og de får helt fritt fortsette med det. Fordi de er definert som for psykisk syke til å sitte i fengsel, men for friske til å behandles av psykiatrien. ::)

Typisk for det institusjonaliserte samfunnet vi har definert oss selv i. Vi er alle syke på ett eller annet nivå, vi vet det bare ikke selv!

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.182
Det verste er at noen av disse kriminelle bare ler av "oss" tullinger. De vet nøyaktig hvordan de skal gå frem for å bli definert i denne "gråsonegruppa" slik at de får fortsette med sin virksomhet. :p

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det verste er at en del av disse er voldelige.

S

Slubbert

Gjest
Det går i surr når du ikke passer inn i noen av båsene Staten har definert for deg.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.182
Slubbert skrev:
Det går i surr når du ikke passer inn i noen av båsene Staten har definert for deg.
Løsninga er å opprette stadig flere båser. Som jeg sa: hvis rødstrømpene får det som de vil, ja da er de færreste av oss friske, vi vil alle trenge behandling på ett eller annet nivå.

S

Slubbert

Gjest
Staten må ha alle inn i båser hvis den skal ha kontroll på dem.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Slubbert skrev:
Hvilken bås har staten definert for deg? Fint om du svarer, slik blir det lettere for meg å finne min bås

A

Atle Kristiansen

Gjest
The town in Georgia's got a law on the books
Says if we all got guns then we won't have crooks
Now what could make them think that way?
What could make them act that way?

They're just right wing pigeons from outer space
Sent here to destroy the human race
They don't give a damn about you or me
They just buy guns and watch TV
Let's go!

The lady in Detroit owns a can of mace
Got pissed at my brother so she sprayed it in his face
Now what could make her think that way?
What could make her act that way?

She's just a right wing pigeon from outer space
She don't give a damn about you or me
She just buys guns and watches TV

The man in the White House who just don't care
He starves little kids and he dyes his hair
Now what could make him think that way?
What could make him act that way?

He's just a right wing pigeon from outer space
He don't give a damn about you or me
He just buys guns and watches TV

S

Slubbert

Gjest
65finger skrev:
Slubbert skrev:
Hvilken bås har staten definert for deg? Fint om du svarer, slik blir det lettere for meg å finne min bås
A4-båsen vil jeg vel si, den grå massen, visjonsløs og måtelig tilfreds. Det er jo enklest å innfinne seg konformiteten, iaff. så lenge du ikke er synlig annerledes slik som våre nye landsmenn.

http://www.lewrockwell.com/dieteman/dieteman33.html

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Slubbert skrev:
65finger skrev:
Slubbert skrev:
A4-båsen vil jeg vel si, den grå massen, visjonsløs og måtelig tilfreds. Det er jo enklest å innfinne seg konformiteten, iaff. så lenge du ikke er synlig annerledes slik som våre nye landsmenn.

http://www.lewrockwell.com/dieteman/dieteman33.html
er det du eller jeg som er i grå båsen? Hvis jeg er i gråbåsen: hvilken bås er du i? OT sorry! håper det tilgis. (bevis på gråbås medlemsskap, redslen for å støte flertallet)

S

Slubbert

Gjest
^^ Jeg tenkte på meg selv. Jeg har innfunnet meg med middelmådigheten, det gir mer fred i sjelen enn å kjempe fånyttes mot kollektivet. Dog er det synd for menneskelig utvikling at middelmådigheten dyrkes institusjonelt på bekostning av orginaliteten og selvbestemmelsen.

A

Atle Kristiansen

Gjest
Espen R skrev:
På NRK-nyhetene nå. Rundt 1000 personer i norge begår stadig nye kriminelle handlinger. Og de får helt fritt fortsette med det. Fordi de er definert som for psykisk syke til å sitte i fengsel, men for friske til å behandles av psykiatrien. ::)

Typisk for det institusjonaliserte samfunnet vi har definert oss selv i. Vi er alle syke på ett eller annet nivå, vi vet det bare ikke selv!
Jeg er 100 % ufør, sannsynligvis soningsudyktig, kommer fra en relativt gromsete sosial bakgrunn, og har under 120000 utbetalt før skatt, rundt 90 etter. Å sette meg i fengsel hadde vært tortur og livstruende, mye mulig fatalt - alikevel er det statistisk sett nettopp min gruppe som trekkes mot kriminalitet. Mener du at mennesker i en slik posisjon skal mishandles grovt, høyst sannsynlig med fatale følger for det de ikke klarer å lystre normene samfunnet som i stor grad bare har forulempet dem har satt opp?

De er nok ikke for friske til å behandles av psykiatrien, det er nå sannsynligvis heller slik at psykiatriens kapasitet er såpass dårlig at det ikke prioriteres å institusjonalisere mennesker som "klarer seg selv" da de har pasienter som krever enda mer resurser. Noe som er forståelig ut i fra mange synsvinkler. Så at de ikke har noen plass i samfunnet er også utelukkende de ekskludertes problem?

Jeg finner det helt ganske sprøtt hvordan folk skuer verden med et normativt blikk fra sitt eget priviligerte perspektiv. Og overfører all sin anal retentive angst på "de fornedrede og krenkede" som de anser som rusk i maskineriet. Det at dette ofte gjøres i nyliberalismens "antikonformitets" navn finner jeg enda mer søkt, men det er ot.

Beklager å bare svare med antagelser, jeg har ikke orket å lese denne tråden, eller forutgående kunnskap til saken. Vinklingen den gies finner jeg derimot å være ute på jordet. Samme med Roma/Romani tråden din, som i tillegg er totalt historieløs.

Mvh

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
I min villfarelse ville jeg tro at disse menneskene burde være i stand til å utføre samfunnstjeneste, når de er i stand til å begå forbrytelser. Sågar ville jeg tro det i tillegg ville hjelpe på de psykeiske problemene.

stesch

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
0
Problemet er ikke om samfunnet er villig til å behandle disse, spørsmålet er om de vil behandles. Kriteriene for tvangsbehandling er litt forenklet sagt at dersom du på grunn av din psykiske tilstand ikke ansees for å være til fare for deg selv eller andre kan du ikke tvangsbehandles.

A

Atle Kristiansen

Gjest
stesch skrev:
Problemet er ikke om samfunnet er villig til å behandle disse, spørsmålet er om de vil behandles. Kriteriene for tvangsbehandling er litt forenklet sagt at dersom du på grunn av din psykiske tilstand ikke ansees for å være til fare for deg selv eller andre kan du ikke tvangsbehandles.
Du kan bli dømt til psykiatrisk forvaring om du er soningsudyktig som et alternativ til fengselsstraff? Tror heller problemet ligger i manglende kapasitet i nettopp slike tilfeller. Tvangsinnleggelse av lovlydige borgere er dog noe annet. Rent juridisk.

- Men hvis vi skal gjøre det må vi ha plasser, og disse plassene er jo bygd ned.
http://www.nrk.no/nyheter/1.5355374

Mvh

A

Atle Kristiansen

Gjest
BT skrev:
I min villfarelse ville jeg tro at disse menneskene burde være i stand til å utføre samfunnstjeneste, når de er i stand til å begå forbrytelser. Sågar ville jeg tro det i tillegg ville hjelpe på de psykeiske problemene.
Du mangler innsikt i hvordan en del psykiske lidelser utarter seg, psykoser, angst, tvangstanker og lignende kan i visse tilfeller gjøre personer totalt ute av stand til å delta i organisert aktivitet. Det handler neppe om manglende vilje hver gang noen borgere ikke er like flinke som deg. Vet noen lengter tilbake til tiden med allmennhospitaler og tukthus, selv finner jeg det regresivt og menneskefientlig.

Mvh

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Ikke så mye mer å si om denne saken: If you can`t do the time - don`t do the crime.
Lås de inne og kast nøkkelen, jeg driter tvert i om de er syke eller ei. Psykolog eller vanlig lege har de tilgang til i fengsel også.
Er det rart det går til hælvette her i Norge? Alle kriminelle, horer, og tullinger som fører stammekrig i Oslo sentrum får gå fritt fordi vi er livredde for å bli kallt rasister eller fordomsfulle.

A

Atle Kristiansen

Gjest
wotg skrev:
Ikke så mye mer å si om denne saken: If you can`t do the time - don`t do the crime.
Lås de inne og kast nøkkelen, jeg driter tvert i om de er syke eller ei. Psykolog eller vanlig lege har de tilgang til i fengsel også.
Er det rart det går til hælvette her i Norge? Alle kriminelle, horer, og tullinger som fører stammekrig i Oslo sentrum får gå fritt fordi vi er livredde for å bli kallt rasister eller fordomsfulle.
Ja det er helt forferdelig i Norge, la oss gå tilbake til middelalderen først som sist. Ignorance is bliss. Selvfølgelig er kriminalitet i hovedsak en uting, det må også gjelde tortur og mord av samfunnets svakeste for å tilfredstille ignorantenes rettferdighetssans.

Mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
wotg skrev:
For en gangs skyld er jeg helt enig med deg. Dere bør slett ikke være så redde for å bli kalt rasister og fordomsfulle. Med litt ryggrad så går det helt utmerket skal du se.

J

Jurassic

Gjest
wotg skrev:
Er slettes ikke i alle fengsler de har tilgang til lege eller psykolog utenom hvis det er akutt behov.
Og noen meningsfylte aktiviteter er det også tynt med i mange fenglser, når eneste kurset et fengsel kan tilby er botrening (dvs lære seg å betale regninger, vaske leiligheten, spare penger o.l) fører ikke det til noen stor utvikling hos den innsatte.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.782
Torget vurderinger
96
Gjestemedlem skrev:
wotg skrev:
For en gangs skyld er jeg helt enig med deg. Dere bør slett ikke være så redde for å bli kalt rasister og fordomsfulle. Med litt ryggrad så går det helt utmerket skal du se.

Du kunne jo begynt med å kommentere det trådstarter tar opp, et stort problem. Siden kan du jo forklare hva som er rasistisk med å påpeke fakta og å uttrykke bekymring for dette. Er det snodig at mange er bekymret for utviklingen når vi ser på kriminalstatistikken og hvem som er representert i flertall her? Snakker om Oslo. Visste du at Oslo nå har høyere kriminalitet pr. innbygger enn New York? 4 ganger så høy faktisk. Vinningskriminalitet er vel verst, men økning er det også i voldsepisoder og voldtekter. Er man rasist hvis dette skaper større motstand hos en mot innvandring? Det skal ikke veldig åpne øyne til for å se at Oslo er i en ganske elendig forfatning, det er rett og slett blitt en utrivelig by. Hvis man ikke ser dette i sammenheng med den voldsomme innvandringen er man rett og slett fantastisk naiv. Heldigvis er resten av landet ikke så ille, og på en del punkter går kriminalitet noe ned på landsbasis.
Å forholde seg til faktiske forhold og å danne seg holdninger utfra det er ikke fordomsfullt, det er logisk og kommer av menneskets evne til å resonnere.

G

Gjestemedlem

Gjest
Den ytterste høyresiden har jun ett svar på alle som faller utenfor. Ztraff! Og jo mer jo bedre. Straff dem, pin dem, sperr dem inne og kast nøkkelen. Stammetullinger, horer og hottentotter. I buret med dem... nei helst til svalbard i lenker eller sett dem til å bygge veier og hus dem i telt som i de verste statene i USA... så blir nok Norge også et lykkelig og fredelig zamfunn.. Arbeit macht frei!

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.782
Torget vurderinger
96
Gjestemedlem skrev:
Den ytterste høyresiden har jun ett svar på alle som faller utenfor. Ztraff! Og jo mer jo bedre. Straff dem, pin dem, sperr dem inne og kast nøkkelen. Stammetullinger, horer og hottentotter. I buret med dem... nei helst til svalbard i lenker eller sett dem til å bygge veier og hus dem i telt som i de verste statene i USA... så blir nok Norge også et lykkelig og fredelig zamfunn.. Arbeit macht frei!
Gode argumenter. Hva er din løsning?
Er du like kjekk hvis noen som sto deg nær ble stukket ned eller voldtatt av en løs kanon som ikke burde vært her?
Er ikke de skylappene dine veldig store? Ser du i det hele tatt problemene vi har?
Jeg jobber med innvandrere hver dag og trives med det, bare så det er sagt. Jeg klarer å se forskjeller uten å være rasist.
Du mener ikke seriøst at alle som er kritiske til der innvandringen står i dag er ytterste høyreekstremister?
Ser du ikke tankekorset ved at mange som før var liberale og alltid forsvarte innvandrere nå er i ferd med å bli mer kritiske?
Jeg kjenner flere slike.

G

Gjestemedlem

Gjest
Polkagris skrev:
Gode argumenter. Hva er din løsning?
å ha tiltro til at rettsapparatet fungerer bra selv om det av og til ikke virker slik. Men det er likevel viktig å respektere rettens avgjørelser, vurderinger og straffeutmålinger.

Er du like kjekk hvis noen som sto deg nær ble stukket ned eller voldtatt av en løs kanon som ikke burde vært her?
Sikkert ikke. Men jeg er ikke rede til å mure oss inne heller, bare sånn for sikkerhets skyld. Jeg er villig til å ta rissikoen på å bli voldtatt av løse kanoner hvis alternativet er en politistat og et fascistisk samfunn. Vi får aldri et samfunn uten kriminalitet og vold, så det er viktig å finne en god balanse mellom kriminalitet og omnistaten, med politi og overvåkning og straff og tvang som eneste virkemidler.

Hvilke andre land har så mye bedre systemer som i praksis har ført til mindre alvorlig kriminalitet enn oss da? Jeg vet ikke om så mange bedre alterantiver enn vår nordeuropeiske samfunnsmodeller, med en noenlunde human tilnærming til kriminalitet og dem som bryter lovene.

Er ikke de skylappene dine veldig store? Ser du i det hele tatt problemene vi har?
Jo, jeg ser problemene. Men ofte ser jeg også at de foreslåtte løsningene blir et større problem enn de de var tenkt til å løse.

Jeg jobber med innvandrere hver dag og trives med det, bare så det er sagt. Jeg klarer å se forskjeller uten å være rasist.
fint..

Du mener ikke seriøst at alle som er kritiske til der innvandringen står i dag er ytterste høyreekstremister?
På ingen som helst måte, men alt for mange av dem er tause når disse begynner å røre på seg.

Ser du ikke tankekorset ved at mange som før var liberale og alltid forsvarte innvandrere nå er i ferd med å bli mer kritiske?
Å være kritisk er helt i orden. Det bør man være til det meste. Jeg har ingen sans for ukritisk politisk tilhørighet hverken av den ene eller andre sorten.

Men merk deg også at alle de som virkelig er rasister og fremmedhatere bærer seg like mye i vilfarelse når dette blir påvirket. Jeg har derfor på en måte mer respekt for dem som ikke er redd for å si at de ikke vil at Norge skal fylles opp med jøder, muslimer, negre og sigøynere. Det er jo et redelig standpunkt, selv om jeg ikke er helt enig da.

Jeg kjenner flere slike.
Det gjør vi alle.

stesch

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
0
"Du kan bli dømt til psykiatrisk forvaring om du er soningsudyktig som et alternativ til fengselsstraff? Tror heller problemet ligger i manglende kapasitet i nettopp slike tilfeller. Tvangsinnleggelse av lovlydige borgere er dog noe annet. Rent juridisk"

Hei igjen! tror du blander kortene litt psykiatrisk forvaring tror jeg ikke det er noe som heter. Psykisk behandling finnes derimot. Forvaring brukes for vaneforbrytere, det var for eksempel aktuelt for Toska. (husker ikke om han ble dømt). Så har vi også særreaksjon eller tvungen omsorg, men det krever at den dømte har lav intelligens, altså ikke psykiatrisk sykdom alene.

stesch

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
0
Det som kanskje mangler i denne debatten er omsorg for de som havner mellom to stoler. De som fungerer fint når de er i behandling på sykehus, men samtidig ikke har innsikt nok til å fortsette å ta medisin/følge behandling når de kommer ut. Kanskje ruser de seg for å døyve symptomer. Mange blir da syke igjen og kan skape helvete for naboer og forretningsdrivende i nærheten med kriminalitet, dop osv. Etter en stund kommer de inn på institusjon, men blir utskrevet kjapt igjen da det ikke finnes lovgrunnlag for å holde på dem. For de som ergrer seg over disse kan det jo være en trøst at dødeligheten er høy og at de ikke varer så lenge. Lovverket er desverre ikke godt nok for å sikre disse behandling.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
De er ikke for friske, det er samfunnet som ikke gidder å betale det behandling vil koste.

Hvem er det disse menneskene rammer? Staten? Nei! De rammer vanlige borgere og da blir hverken forbrytelsen eller forbryteren prioritert. Hadde de derimot snytt på skatten ville de nok blitt tatt hånd om. Sosialdemokratiet virker kun å være interessert i å straffe forbryteleser mot staten og ikke de overgrep som skjer mot enkeltindivider. Er det rart at FRP surfer på meningsmålinger?

Vi har en annen tråd på dette forumet: " Opp mot muren! " Det er jo en løsning det også, økonomisk er den og! Det kommer kanskje en dag, men garantert med økonomi som begrunnelse! :mad:

stesch

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
0
Spiralis skrev:
De er ikke for friske, det er samfunnet som ikke gidder å betale det behandling vil koste.

Hvem er det disse menneskene rammer? Staten? Nei! De rammer vanlige borgere og da blir hverken forbrytelsen eller forbryteren prioritert. Hadde de derimot snytt på skatten ville de nok blitt tatt hånd om. Sosialdemokratiet virker kun å være interessert i å straffe forbryteleser mot staten og ikke de overgrep som skjer mot enkeltindivider. Er det rart at FRP surfer på meningsmålinger?

Vi har en annen tråd på dette forumet: " Opp mot muren! " Det er jo en løsning det også, økonomisk er den og! Det kommer kanskje en dag, men garantert med økonomi som begrunnelse! :mad:
jada, og bilen går bra?

Topp Bunn