Polkagris skrev:
Gode argumenter. Hva er din løsning?
å ha tiltro til at rettsapparatet fungerer bra selv om det av og til ikke virker slik. Men det er likevel viktig å respektere rettens avgjørelser, vurderinger og straffeutmålinger.
Er du like kjekk hvis noen som sto deg nær ble stukket ned eller voldtatt av en løs kanon som ikke burde vært her?
Sikkert ikke. Men jeg er ikke rede til å mure oss inne heller, bare sånn for sikkerhets skyld. Jeg er villig til å ta rissikoen på å bli voldtatt av løse kanoner hvis alternativet er en politistat og et fascistisk samfunn. Vi får aldri et samfunn uten kriminalitet og vold, så det er viktig å finne en god balanse mellom kriminalitet og omnistaten, med politi og overvåkning og straff og tvang som eneste virkemidler.
Hvilke andre land har så mye bedre systemer som i praksis har ført til mindre alvorlig kriminalitet enn oss da? Jeg vet ikke om så mange bedre alterantiver enn vår nordeuropeiske samfunnsmodeller, med en noenlunde human tilnærming til kriminalitet og dem som bryter lovene.
Er ikke de skylappene dine veldig store? Ser du i det hele tatt problemene vi har?
Jo, jeg ser problemene. Men ofte ser jeg også at de foreslåtte løsningene blir et større problem enn de de var tenkt til å løse.
Jeg jobber med innvandrere hver dag og trives med det, bare så det er sagt. Jeg klarer å se forskjeller uten å være rasist.
fint..
Du mener ikke seriøst at alle som er kritiske til der innvandringen står i dag er ytterste høyreekstremister?
På ingen som helst måte, men alt for mange av dem er tause når disse begynner å røre på seg.
Ser du ikke tankekorset ved at mange som før var liberale og alltid forsvarte innvandrere nå er i ferd med å bli mer kritiske?
Å være kritisk er helt i orden. Det bør man være til det meste. Jeg har ingen sans for ukritisk politisk tilhørighet hverken av den ene eller andre sorten.
Men merk deg også at alle de som virkelig er rasister og fremmedhatere bærer seg like mye i vilfarelse når dette blir påvirket. Jeg har derfor på en måte mer respekt for dem som ikke er redd for å si at de ikke vil at Norge skal fylles opp med jøder, muslimer, negre og sigøynere. Det er jo et redelig standpunkt, selv om jeg ikke er helt enig da.
Det gjør vi alle.