10 beste plateutgivelser mellom 01.01.2000 og 31.12.2009

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.344
    Antall liker
    10.950
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Krevende dette med lister, et helt ti år? Jeg har ikke fulgt særlig nøye med på hva som er in for tida, det er mye bra musikk gitt ut i dette 10 året som jeg ikke har hørt enda.. Spotify hjelper på min allmendannelse.
    Jeg overrasket meg selv litt undervegs, det var andre plater (med samme artister) jeg trodde skulle komme med, men disse 10 er de beste fordi de er mest spilt rett og slett! Noen plater, sånn som Come on die young- Mogwai, må droppes fordi de er fra før 2000, selv om jeg oppdaget de senere..

    Ok her er mine 10 (teller dårlig..), i alfabetisk rekkefølge. Har dessuten nektet meg selv mer enn en utgivelse av hvert band på lista, men det er meg..

    Avalanches- since I left you 2000

    Beck- Sea Change 2002

    Clutch- Pure Rock Fury 2001

    Jim White- Drill a Hole in That Substrate and Tell Me What You See 2004

    Nick Cave- Abbatoir Blues/ Lyre of Orpheus 2004

    Mark Lanegan- Bubblegum 2004

    My midnight creeps- Histamin- 2007

    Nouvelle Vague- Nouvelle Vague-2004 (trodde ikke denne skulle komme med men jeg spiller den ofte, så da så)

    Queens of the Stoneage Rated R 2000

    Ry Cooder Chavez Ravine 2005

    Sonic Youth- Sonic Nurse 2004

    Wilco- Yankee Hotel Foxtrot-2002

    Hvis lista mi skal tas alvorlig ser det ut som 2004 var decenniets beste musikkår!

    Artister jeg vil anbefale ellers er norske rockettothesky, franske Noir Desir lagde sin beste plate "des Visages des figures" i 2001, Morphines "the night" kom i 2000 og var et verdig sluttpunkt, jeg gjenoppdaget Kraftwerk gjennom "minimum, maximum", 16 hp gav tross alt ut secret south, hoarse og folklore mellom 2000 og -02, første plata til Wowen Hand (2002) er bra, begge Raconteurs duger og White Stripes gjorde bra skiver i 2001 og 03, Stankonia og Speakerboxx m Outkast er de to beste skivene jeg ikke har! Primal Scream gav ut to gode skiver 2000 og 02.
    Og om denne lista skrives på nytt om noen år kan ferske plater som them crooced vultures komme til å stige, samt at jeg blir mer og mer glad i the libertines/ pete doherty (men pussig nok ikke babyshambles) the view sin skive fra 07 er fin party musikk.

    og et godt nytt år til dere alle, mvh Bernt
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    måtte støtte meg til data-arkivet for å hjelpe litt på husken.har kjøpt veldig mye musikk de siste ti år.

    (rangert alfabetisk)

    Beth Gibbons & Rustin' man - out of season (2002)
    Biosphere - dropsone (2005)
    Bonnie 'prince' Billy - the letting go (2006)
    Echo & The Bunnymen - siberia (2005)
    Einsturtzende Neubauten - alles wieder offen (2007)
    Fields Of The Nephilim - mourning sun (2007)
    Josh Rouse - nashville (2004)
    Lambchop - is a woman (2002)
    Lloyd Cole - music in a different language (2003)
    Porcupine Tree - fear of a blank planet (2005)
    The White Birch - star is just a sun (2002)

    lista kunne nok blitt lengre.den observante leser ser nok at ingen av mine favortter her debuterte på 2000-tallet.

    mvh. s,
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Dette er en tråd som krever litt tankearbeid, heldigvis har man EDB til slikt. Jeg har her sammensatt de platene jeg har i min samling mellom 2000 og 2009





    Litt større utgave her: ;)

    http://www.flickr.com/photos/mortenteinum/4222965503/sizes/o/

    Min liste blir derfor det beste albumet fra min samling pr år. Remastere utelukker jeg fra denne listen (burde sikkert også ha kvalitetsikret årstallene i squeezeserver, men det er alvorlig mye jobb)

    2000 - Steely Dan - Two Against Nature [DVD-A 9 24719-9]



    Første studioalbum etter Gaucho (1980), überpolert lyd og intrikat sett utifra ett harmonilære-standpunkt.

    2001 - Robbie Williams - Swing When You're Winning



    Lurer på om jeg så denne konserten på TV, så kom den i hus på DVD deretter plata. Rart at ikke RW har gjort mer innen denne retningen musikalsk, for dette kler ham svært godt

    2002 - Dave's True Story - Dave's True Story [PR27822]



    Det er noe med helheten på platene til DTS, de har en svært sterkt musikalsk katalog og denne er bare en i mengden

    2003 - Jack Johnson - On and On [980 709-7]



    De har groove, se er samspilte, de har en himmelsk lyd på platene sine

    2004 - Patricia Barber - Live A Fortnight in France



    Elsker kontrabassen på denne plata.

    2005 - Ensemble 96 - Immortal Nystedt [2L29SACD]



    Det er som ett maleri der en maler stemmer i flere lag og i mange farger. Knallplate fra 2L - kunne de bare gitt ut noe jazz... ;)

    2006 - Madeleine Peyroux - Half The Perfect World



    Denne plata er elsket og hatet ;) Jeg heller til det første

    2007 - Harry Connick Jr - Chanson Du Vieux Carre



    Blåserekke som kommer plutselig er morsom musikk i ett dynamisk oppsett.

    2008 - Kjetil Saunes - Mane Blek [GRCD 4291]



    Denne er etter min mening den beste plata Saunes har gitt ut. Var i starten ikke helt sikker på om denne kunne toppe lystyv, men - jo. En meget solid utgivelse som fint kan stå en måned på repeat i bilen

    2009 - Santa Fe and The Fat City Horns - When The Curtain Goes Up



    Atter en plate som man ikke går lei av.

    - M
     

    Vedlegg

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    10. plass går til
    Kanye West, College Dropout
    Sjarm, karisma og absurde beats gjør at denne plata havner på lista som eneste rap-album.

    Hør The New Workout Plan. Kanye redder her en høyst middelmådig låt ved å avslutte med vocoder, klapp og strykere.

    9. plass
    The Avalanches, Since I Left You
    Så fantastisk intrikat satt sammen av hundrevis av små kutt fra like mange album gjør denne platen til et musikalsk eventyr.

    Hør hele plata i ett strekk. Finnes dessverre ikke på Spotify.

    8. plass
    Lykke Li, Youth Novels
    Rett og slett en deilig plate.

    Hør Dance, Dance, Dance og bli forelsket.

    7. plass
    Daft Punk, Discovery
    Deler av den er samplet uten skam, andre deler blir jeg aldri lei av. Lang levetid på denne plata, hadde jeg fått en utgave uten vokal hadde den gått med meg i grava.

    Hør Digital Love. Tidenes gitarsynthdatasolo får du mot slutten. Sitter som et skudd.

    6. plass
    Jenny Lewis, Acid Tounge
    Ekkoet på "Black Sand", gitaren på "Pretty Bird".

    Hør Pretty Bird.

    5. plass
    Queens of the Stoneage, Songs for the Deaf
    Da den kom var jeg stum av begeistring.

    Hør First It Giveth. Dave Grohl er kanskje dette tiårets trommis.

    4. plass
    Mark Lanegan, Bubblegum
    "Bombed" går rett til hjertet hver gang med sin et minutt lange spilletid og etter den er det umulig å skru av.
    Funfact: Izzy Stradlin og Duff McKagan er med på plata.

    Hør Bombed. Og deretter resten av plata.

    3. plass
    The Racounteurs, Consolers of the Lonely
    Så blir går den skamfulle Bronsen til deg. Gratulerer, hr. White.

    Hør The Switch and the Spur.

    2. plass
    Tom Waits, Orphans
    Stephen Colbert; Tom Waits: a great songwriter, or the greatest songwriter?

    Her er det svært vanskelig å velge en låt. Men går for Road to peace. Frysningene slo meg som lyn fra åpen himmel en morgen på Nasjonalteateret T-banestasjon.

    1. plass
    Nick Cave, Dig, Lazarus, Dig!!!
    Tiårets plate. Uten tvil.

    Denne mannen har ikke en svak utgivelse. Og derfor kan en like godt begynne med sistelåta More News from Nowhere for deretter å begynne på førsteplata hans.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.454
    Antall liker
    3.254
    Torget vurderinger
    1
    Har trolig bare 30 originale album fra siste tiår... :eek:

    Her er 10 av de som er mest spilt/avholdt:
    2000: Johnny Cash - American III
    2000: Joni Mitchell - Both Sides Now
    2000: PJ Harvey - Stories From The City Stories From The Sea
    2001: Nick Lowe - The Convincer
    2001: Vidar Busk - Venus, Texas
    2002: The Flaming Lips - Yoshimi Battles The Pink Robots
    2002: Neil Young - Are You Passionate
    2003: Warren Zevon - The Wind
    2004: Leonard Cohen - Dear Heather
    2004: Thomas Dybdahl - One Day You'll Dance for Me, New York City
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Forsøker å vekke litt liv i denne tråden, et tiår er lagt bak oss, noen favoritter må vi da ha.... Her er mine 5 utvalgte:

    1. Wilco - Yankee Hotel Foxtrot
    2. Jay-Z - The Blueprint
    3. Air - 10000 Hz Legend
    4. Josh Rouse - Nashville
    5. Daft Punk - Discovery
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Oj, denne var vanskelig, her må jeg ha litt betenkningstid ::) Jeg har knapt lagt merke til at 2000-tallet forsvant.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    1. Arcade Fire - Funeral
    2. ?Wilco - Yankee Hotel Foxtrot
    3. ??Radiohead - Kid A
    4. ?Antony and the Johnsons - I Am a Bird Now
    5.Yo La Tengo - And The Nothing Turned Itself Inside-Out
    6. Sigur Ros - ( )
    7. Modest Mouse - Moon and Antarctica
    8. Interpol - Turn On the Bright Lights
    9. National - The Boxer
    10 Beirut - The Flying Club Cup

    Broken Social Scene - You forgot It In People
    Mew - No More Stories
    Radiohead - In Rainbows
    Sigur Rós - Takk...
    ?Bright Eyes - I'm Wide Awake It's Morning ?
    The Shins - Chutes To Narrow
    Goodspeed You! Black Emperor! - Lift Your Skinny Fits Like Antennas To Heaven
    Sleater-Kinney - Woods
    Lemmus Lemmus - s/t
    The Flaming Lips - Embryonic
    Andrew Bird´s Bowl of Fire - Swimming Hour
    Grizzly Bear - Vecatimes
    Fugazi - The Argumen
    Yeah Yeah Yeahs - Show Your Bones
    Blonde Redhead - Misery ia s Butterfly
    Decemberists - Picaresque
    Amy Winehouse - Back in Black
    Bright Eyes - Lifted ...
    PJ Harvey - Uh Huh Her
    Porcupine Tree - In Absentia
    Menomena - I am a Fun Blame Monster
    Mari Boine - Idjagiedas
    Björk - Vespertine
    Björk - Medulla
    Wilco - A Ghost is Born
    Iron & Wine - The Shepherd´s Dog
    Beth Gibbon & Rustin Man - Out of Season
    Portishead - Third
    Wolf Parade - At Mount Zoomer
    MGMT - Oracular Spectacular
    ??Deerhunter - Microcastle?
    Fleet Foxes - Fleet Foxes?? ??
    Songs: Ohia - Magnolia Electric Co.??
    Ryan Adams - Heartbreaker
    Radiohead - Hail To the Thief
    Bloc Party - Silent Alarm

    Beste år: 2005
     

    Unplugged

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Innlegg
    989
    Antall liker
    0
    1. The Residents - Animal Lover. 2005.
    Hadde jeg ikke bestemt meg for å plukke en plate for hver artist ville The Residents ha dominert lista fullstendig. Mange sterke skiver fra den kanten dette tiåret.

    2. The Magnetic Fields - 69 Love Songs. 2000.
    Trippel CD med 69 sanger med kjærlighet som tema. Mange skeive og mange vakre ord om kjærlighet. Mange av låtene blir uinteressante, men her er nok snadder til å fylle minst en CD med fantastiske sanger.

    3. Morphine - The Night. 2000.
    Avskjedsplata til Morphine synes jeg er en utrolig vakker og stemningsfull CD.

    4. Lambchop - Is A Woman. 2002.
    Oppdaget Lambchop i 2000 med Nixon. Den her nevnte synes jeg er deres beste dette tiåret, men har etterhvert skjønt at How I Quit Smoking er den virkelige kanonskiva deres.

    5. Johnny Cash - American III. 2000.
    Den beste i American-serien. Måten han tolker andres sanger på er utrolig. Han spiller U2's One slik den egentlig skal spilles. :)

    6. Leonard Cohen - Dear Heather. 2004.
    Mye bedre enn Ten New Songs. Rolige, vare stemninger. Et par av sangene fungerer som rene meditasjoner. Sterke tekster.

    7. Calexico - Carried To Dust. 2008.
    Lekker Americana fra Calexico. Endelig en CD fra dem som holder hele veien. De tidligere skivene deres har hatt noen sterke høydepunkter mens resten har vært uinteressant. Men ikke her, altså.

    8. Patricia Barber - Verse. 2002.
    Hun er en av de artistene jeg har oppdaget de siste ti år jeg har hatt mest glede av.

    9. Kraftwerk - Tour De France Soundtracks. 2003.
    Perfekt skive å trene til!

    10. Buddy Guy - Blues Singer. 2003.
    Nydelig blues fra en av gründerne til denne sjangeren.
     

    Harvest

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    319
    Antall liker
    6
    Her er lista mi:

    1. Granddaddy – The Sophtware Slump (Noe av det vakreste som er laget!)
    2. Arcade Fire – Funeral
    3. Racounteurs – Broken By Soldiers
    4. Queens Of The Stone Age – Songs For The Deaf
    5. Leonard Cohen – Ten New Songs (liker den kanskje enda bedre enn Dear Heather)
    6. Strokes - This Is It
    7. Neil Young – Are You Passionate
    8. U2 – How To Dismantle An Atomic Bomb
    9. Robert Plant & Allison Krauss- Raising Sand
    10.R.E.M. – Accellerate

    Et tankekors for meg at halve lista er fylt med gamle artister som har gitt ut enda bedre album før, men noen store har også dette tiåret gitt oss. De øverste her er virkelig noen gullkorn i musikksamlinga mi! Andre som kunne vært nevnt er Madrugada, Air (selv om deres beste kom på 90-tallet), Anthony and The Johnsons, Beck, Doves, Eels, Fleet Foxes, Glasvegas, Lambchop (!), Phoenix, Radiohead (også de best på 90-tallet), Sigur Ros, Spiritualized, Sufjan Stevens og TV On The Radio.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Burnt_Island skrev:
    jeg blir mer og mer glad i the libertines/ pete doherty (men pussig nok ikke babyshambles)
    Det er morsomt å lytte til Babyshambles og Dirty Pretty Things (Doherty/Barat) hvis man er glad i Libs. Selv foretrekker jeg Babyshambles; Down In Albion er tiårets plate for yours truly.
     

    wizardm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.10.2003
    Innlegg
    255
    Antall liker
    150
    Sted
    Tromsø
    Hei .

    Et tankekors for musikkelskere at perioden 2000 - 2010 ikke har frembragt spesiellt mange nye og gode artister , andre tiår har jo nesten levert for mange knallgode musikere og plater , uten tvil et resultat av all ulovlig nedlasting og plateselskaper med mindre og mindre omsettning og inntekter.

    Jobbet selv i platebransjen i gullalderen 1995 - 2002 ( Grossist) , da det ble omsatt noeså "innihelvete" med musikk i det lille landet Norge , og ikke minst da de 5 store virkelig var store og representasjons budsjettene deres var på grensen til formidabel , trengte du en promoplate / T-skjorte / jakke / button mm så var det bare å ta en kjapp tlf så ble varen(e) levert med neste forsendelse ( 3gg i uka) , gratis selfølgelig. Er ikke mye igjen av dette , eller annsatte i den bransjen lenger heller.

    Bare en liten digresjon på tampen : Hvem var det som hadde sommerhitten 2008 og i 2009 ?

    Sommerhitten har vært representativ for platesalg / omsetning så lenge som jeg har fulgt med på musikkfronten ( 1980 -.............) Og ikke minst en slags temp måler om hvordan ting står til mm.

    TRIST !

    Morten.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Det er nok alderen wizardm. Etterhvert som åra går vil man begynne å mene at alt var bedre før. Har erfart dette selv.

    Men de fysiske platene er nok på vikende front, det har du rett i.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    wizardm skrev:
    Hei .

    Et tankekors for musikkelskere at perioden 2000 - 2010 ikke har frembragt spesiellt mange nye og gode artister
    Hvis du mener det har kommet få gode plater så la det stå for egen regning, ikke musikkelskere i en generell vending. 2000 - 2010 står ikke stort tilbake fra andre gode tiår, imo. Mangler noen nye store, men svært mange gode album har blitt laget.

    Eller tenker du bare på salgstall? Det blir noe helt annet da ...
     

    wizardm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.10.2003
    Innlegg
    255
    Antall liker
    150
    Sted
    Tromsø
    Hei !

    Nja ser ikke bare på salgstall nei , selv om det var det vi gjorde da jeg var i bransjen , ser på totallpakken , det produseres / sendes mindre musikk ut på markede via de store selskapene en det gjorde bare for noen år siden ( Les pop (ulær) og rocke musikk generellt) .

    Ja alderen har sitt og si vil jeg tro , men gammelsjefen min har over 40 år med fartstid i bransjen og har kommet fram til den samme konklusjonen , det er MYE mindre musikk i produksjon en det brukte å være , betydelig mindre.

    Når det gjelder alderen så er det egentlig bare å si at liker man musikk som svinger ,det være seg Vera Lynn anno 40-45 eller Lady Gaga 2009 så digger jeg det med småpropper på øret og har ikkenoe med alder å gjøre men mere med teft for hva som selger evnt kan finne på å gjøre det. Det har med FOT å gjøre. Kidsa på 11 og 13 år spør tilstadighet om hvordan pappa klarer å lukte en hit eller lignende 8) .

    Men skit i det , fortell meg heller hvem det var som hadde sommerhitten i de nevnte årene så skal jeg gi meg ende over..............

    Morten.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg synes det kommer/har kommet nye plater hele tiden. Masse nye artister hele tiden. Hvor har du oversikt over hvor mange album som gis ut fra år til år? Snakker ikke om salgstall alså.

    Sommerhitter spiller liten rolle for min del. Jeg er opptatt av musikk som har lang levetid, og hvor mange som selges totalt sett er ikke det vesentlige. Jeg har flest plater fra det siste tiåret. For min del er det beste tiår samlet sett, men ikke hvis vi bare tar med toppsjiktet.

    Kan det være slik at det eksisterer flere artister/band enn noen gang i det siste tiår? Jeg tipper det.
     

    Harvest

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    319
    Antall liker
    6
    Lyngen skrev:
    Jeg synes det kommer/har kommet nye plater hele tiden. Masse nye artister hele tiden. Hvor har du oversikt over hvor mange album som gis ut fra år til år? Snakker ikke om salgstall alså.

    Sommerhitter spiller liten rolle for min del. Jeg er opptatt av musikk som har lang levetid, og hvor mange som selges totalt sett er ikke det vesentlige. Jeg har flest plater fra det siste tiåret. For min del er det beste tiår samlet sett, men ikke hvis vi bare tar med toppsjiktet.

    Kan det være slik at det eksisterer flere artister/band enn noen gang i det siste tiår? Jeg tipper det.
    Selv om dette tiåret har gitt noen gode album, så er det I mine øyne likevel magert sammenlignet med de foregående. Tenk bare på 70-tallet med Zeppelin, Neil Young, Dylan, Pink Floyd, Genesis, Roxy Music, Bowie, Elvis Costello, Simon & Garfunkel, Simon & Garfunkel , Cohen, Tom Waits, Jethro Tull... 80-tallet med U2, REM, Cure, Smiths, kd. Lang, Pixies, Depeche Mode, Waterboys, Midnight oil, Duran Duran... 90-tallet med Radiohead, Pulp, Air, Belle & Sebastian, Bjørk, Smashing Pumpkins, Soundgarden, Nirvana, Pearl Jam , Grant Lee Buffalo… Listen kan godt fylles ut med minst det tredoble antall like store navn for alle disse tiårene, og de fleste har det til felles at de har gitt ut en lang rekke store album!

    Det siste tiåret har gitt noen fine album, men er det ikke litt tynt i sammnenligningen likevel? Nå kan det være at oppfatningen skyldes at jeg ikke er oppdatert nok. Syns derfor dette er en fin tråd. Jeg trenger tips og inspirasjon!

    Testet forresten ut Wilco etter tips lenger opp her. Meget bra!
     
    N

    nb

    Gjest
    Gimsegutten skrev:
    Selv om dette tiåret har gitt noen gode album, så er det I mine øyne likevel magert sammenlignet med de foregående. Tenk bare på 70-tallet med Zeppelin, Neil Young, Dylan, Pink Floyd, Genesis, Roxy Music, Bowie, Elvis Costello, Simon & Garfunkel, Simon & Garfunkel , Cohen, Tom Waits, Jethro Tull... 80-tallet med U2, REM, Cure, Smiths, kd. Lang, Pixies, Depeche Mode, Waterboys, Midnight oil, Duran Duran... 90-tallet med Radiohead, Pulp, Air, Belle & Sebastian, Bjørk, Smashing Pumpkins, Soundgarden, Nirvana, Pearl Jam , Grant Lee Buffalo… Listen kan godt fylles ut med minst det tredoble antall like store navn for alle disse tiårene, og de fleste har det til felles at de har gitt ut en lang rekke store album!

    Det siste tiåret har gitt noen fine album, men er det ikke litt tynt i sammnenligningen likevel? Nå kan det være at oppfatningen skyldes at jeg ikke er oppdatert nok. Syns derfor dette er en fin tråd. Jeg trenger tips og inspirasjon!
    Jepp, det er vanskelig å måle kvalitet på musikk, men to mål som blir brukt er 1) Hvor mange album gir artisten ut før vedkommende forsvinner fra rampelyset 2) Hvor mange live-opptredener gjør vedkommende før ingen er interesserte i å se vedkommende. Begge disse har visstnok gått drastisk nedover. Var en større sak i The Economist for noen år siden, da var det en fra et av de store plateselskapene som sa dette. En av de viktigste grunnene til redusert platesalg var at musikken rett og slett var blitt dårligere. Det hadde skjedd et skifte fra oppdagelse av genuine talenter til produskjoner av ett eller annet konsept. Svært problematisk for bransjen, det mest lønnsomme de driver med er å gjenutgi back-katalogen. Fra de siste årene kommer det knapt til å bli noen backkatalog å gi ut.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Mulig det finnes en grense for hvor lenge det er mulig å lage noe nytt i en musikksjanger som var ny på 60-tallet. Men tror nok dagens tenåringer har sine helter de også, selv om de ikke kjøper plater. Problemet for platebransjen er at de så langt ikke har klart å tjene penger på Spotify o.l., eller antall treff på YouTube (som ofte er oppsiktsvekkende høye selv for ukjente band).

    Selv om antall nye "stadion-band" ikke er så mange, så tror jeg nok at Lyngen har rett i antall aktive band/artister i dag neppe er færre enn tidligere, heller tvert i mot. Så f.eks. nettopp igjennom årets ByLarm-program, og det ser ikke ut til å være noe tørke der i gården.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Gimsegutten skrev:
    Det siste tiåret har gitt noen fine album, men er det ikke litt tynt i sammnenligningen likevel?
    Jeg har jo lagd meg tiårslister og for meg er 2000-tallet slett ikke tynt. Men at det mangler endel store nye navn kommer man ikke utenom. Men hvor store de er betyr egentlig ingenting for meg så lenge jeg har så mange flotte album å spille. Mer enn noen andre tiår.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    nb skrev:
    Gimsegutten skrev:
    Selv om dette tiåret har gitt noen gode album, så er det I mine øyne likevel magert sammenlignet med de foregående. Tenk bare på 70-tallet med Zeppelin, Neil Young, Dylan, Pink Floyd, Genesis, Roxy Music, Bowie, Elvis Costello, Simon & Garfunkel, Simon & Garfunkel , Cohen, Tom Waits, Jethro Tull... 80-tallet med U2, REM, Cure, Smiths, kd. Lang, Pixies, Depeche Mode, Waterboys, Midnight oil, Duran Duran... 90-tallet med Radiohead, Pulp, Air, Belle & Sebastian, Bjørk, Smashing Pumpkins, Soundgarden, Nirvana, Pearl Jam , Grant Lee Buffalo… Listen kan godt fylles ut med minst det tredoble antall like store navn for alle disse tiårene, og de fleste har det til felles at de har gitt ut en lang rekke store album!

    Det siste tiåret har gitt noen fine album, men er det ikke litt tynt i sammnenligningen likevel? Nå kan det være at oppfatningen skyldes at jeg ikke er oppdatert nok. Syns derfor dette er en fin tråd. Jeg trenger tips og inspirasjon!
    Jepp, det er vanskelig å måle kvalitet på musikk, men to mål som blir brukt er 1) Hvor mange album gir artisten ut før vedkommende forsvinner fra rampelyset 2) Hvor mange live-opptredener gjør vedkommende før ingen er interesserte i å se vedkommende. Begge disse har visstnok gått drastisk nedover. Var en større sak i The Economist for noen år siden, da var det en fra et av de store plateselskapene som sa dette. En av de viktigste grunnene til redusert platesalg var at musikken rett og slett var blitt dårligere. Det hadde skjedd et skifte fra oppdagelse av genuine talenter til produskjoner av ett eller annet konsept. Svært problematisk for bransjen, det mest lønnsomme de driver med er å gjenutgi back-katalogen. Fra de siste årene kommer det knapt til å bli noen backkatalog å gi ut.
    For meg en merkelig måte å "måle" kvalitet. Det har gjennom alle tider kommet fantastiske album som de ikke klarer å følge opp. Det er da mangfold som preger det siste tiåret og da er det ikke like lett å få like mye oppmerksomhet. At musikken har blitt dårligere er bare tøv. Men det er langt mer alternativ rock/pop som ikke alle er like åpne for nye "språk". Veldig mange gode plater som det ikke finnes maken til i tidligere tiår.
     

    wizardm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.10.2003
    Innlegg
    255
    Antall liker
    150
    Sted
    Tromsø
    Hei .

    Jeg har pr i dag ikke tilgang til listene som kommer ut 3-4 gg pr år , dvs samlelistene fra stort sett alle selskapene i Norge , tipper Farojornalen har disse. Siste 2 listene jeg hadde tilgang til dvs Januar 2009 og sommeren 2009 var halvert i størrelse / antall artister i forhold til hva de var for 5 - 10 år siden , dette er listen over ferdigstilte plater og oversikten over hva som kommer innenfor et gitt tidsrom eller planlagt gitt ut innenfor neste halvåret etc. ( bestandig forskyvninger og forsinkelser i den bransjen ;) ).

    Helt klart mindre budsjetter å rutte med på selskapene , færre ansatte til å pushe plater vav butikker og publikum generellt. Hør bare på hvordan P3 er begynt å resirkulere gamle hits , ikke minst plukke fram gamle låter som nesten ble hits i sin tid for å fronte disse pånytt.

    Helt klare sykdomstegn , mine kontakter i filmbransjen forteller at det samme skjer på dvd siden , det snakkes også om at Bluerayen kom for sent ......... Er ikke sikker på hva de grunngir dette med .

    Vel uansett så er det trist i lengden for vårs som liker musikk og setter pris på den , ny eller gammel , spiller ingen rolle.

    Ha en fin arbeidsuke alle sammen .

    Morten.
     

    Harvest

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    319
    Antall liker
    6
    Lyngen skrev:
    For meg en merkelig måte å "måle" kvalitet. Det har gjennom alle tider kommet fantastiske album som de ikke klarer å følge opp. Det er da mangfold som preger det siste tiåret og da er det ikke like lett å få like mye oppmerksomhet. At musikken har blitt dårligere er bare tøv. Men det er langt mer alternativ rock/pop som ikke alle er like åpne for nye "språk". Veldig mange gode plater som det ikke finnes maken til i tidligere tiår.
    Selv om jeg personlig ikke har opplevd like mye god musikk i dette tiåret som tidligere, så kan det være du er inne på noe. Min påstand er at oppfatningen av hva som er bra musikk, er kulturelt betinget. I den ungdomskulturen som jeg befant meg i på tidlig 90-tallet, så lærte jeg å like "grunge" og "indie" som musikk-uttrykk. Jeg hadde nok neppe aplaudert Nirvana om jeg hadde levd på 1800-tallet og plutselig fått høre "Smells like teen spirit". Mange av oss er jo også vokst opp i en kultur der idealet har vært musikk presentert av band (ala Beatles, U2 osv). Musikk fra for eksmpel India (eller hvilken som helst annen kultur) ville vært fremmed for meg, og uansett hvor stort geni musikeren var så ville det nok neppe nådd inn. Dette fordi musikk er noe vi lærer å forstå og like i en kulturell kontekst! At jeg liker musikk som var lagd for min ungdomsgenerasjon bedre enn den musikken som lages for dagens ungdommer, er således naturlig. Jeg nøyer meg derfor med å slå fast at de foregående tiårene har vært bedre <b>for meg.</b>

    Men jeg ønsker fortsatt å oppdage ny musikk. Håper derfor det kommer enda flere tips til god musikk fra det siste tiåret i denne tråden!
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Gode poenger der, Gimsegutten.

    Det dreier seg jo egentlig mest om musikksmak og hvilke "koder" vi er vokst opp med. Et typisk eksempel for meg er et album jeg setter høyest fra 2000 tallet, Arcade Fire - Funeral. Jeg like faktisk ikke musikken deres da den kom ut, men jeg forsøkte meg mange ganger fordi jeg av en eller annen grunn trodde jeg ville like gruppa. Jeg tror de fleste gir seg fort og fortsetter men sine opplærte koder. Hadde jeg ikke utfordret min smak så hadde jeg nok jeg også klagd over ny musikk. Det å tilegne seg annen musikk er virkelig berikende. Det samme skjedde med klassisk musikk. Jeg ville like det og brukte tid på å få det innunder huden. Og du verden så mye jeg fikk igjen for det.
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.000
    Antall liker
    1.321
    Torget vurderinger
    5
    Et forsøk på en liste, i tilfeldig rekkefølge. Kunne fint plukket ti andre titler som også hadde fortjent plassen blant disse:

    Antony & The Johnsons - I am a bird now
    Sufjan Stevens - Illinois
    Jim White - No such place
    Sigur Ros - ()
    Nine Horses - Snow Borne Sorrow
    Lambchop - Is a woman
    Ryan Adams - Heartbreaker
    Beth Gibbons & Rustin Man - Out of season
    Interpol - Turn on the bright lights
    Tom Waits - Alice
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Mange gode plater som listes her ja


    Men uten å ha nilest denne lista fra a - å, så ser det ut til at min soleklare favoritt faktisk ikke er nevnt, hvilket er litt underlig siden mange andre av mine favoritter siste 10 år har vært gjengangere

    1. Joe Henry - Civilians
    Ikkje bare tiårets beste, men sliter veldig med å finne bedre album siste 20 år. Perfekt fra første til siste sekund

    Andre strålende saker (urangert)

    • Wilco - Yankee Hotel Foxtror
    • Sadies - new seasons
    • Nick Cave - Abattoir blues & Lyre of Orpheus
    • Calexico - Carried to dust
    • Nick Lowe - The convincer
    • Ryan Adams - Heartbreaker
    • Chooglin - Sweet time
    • Dan Auerbach - Keep it hid
    • Drive-by truckers - The dirty south
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn