Politikk, religion og samfunn 10 åringer kan ikke svømme. Hva faen tenker foreldrene på?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Halvparten av tiåringene kan ikke svømme i 5 klasse..
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10049726


50% er en såpass stor andel at det ikke kan bortforklares med alle "halalungene" i Oslo.

Hvor i helsike er foreldrene, da jeg var guttunge kunne "alle" svømme og sykle i første klasse. Og det var uten å ha vært i svømmebaseng....
Er det ingen foreldre som tar ansvar for oppdragelse og ferdighetene til avkommet sitte lengre?. Vi er en sjøfartnasjon og svømming er like viktig som å kunne sykle. Men ungdommens ferdigheter er dårliger nå enn for 100 år siden.

Det neste blir vel at 10 åringer ikke lengre kan sykle ,og heller ikke vet forskjell på høyre og venstre.

God påske til de som ikke har tenkt å la ungene drukne, de andre får nok se en spennende sommer i møte.

Sleiven
 
V

vredensgnag

Gjest
Foreldrene kan ikke svømme.
Men både far og junior er noen jævler på Playstation.
 
N

nb

Gjest
Da jeg begynte på barneskolen (i overkant av 25 år siden) så kunne ikke alle svømme. Jeg husker fra badingen at vi var kun en tre-fire som kunne svømme i klassen. Men alle lærte det i løpet av ikke så veldig lenge så vidt jeg husker.

Jeg tok for øvrig dykkerlappen på en øy i Thailand, instruktøren sa at det var svært mange av de lokale voksne og barn som ikke kunne å svømme - det til tross for å være oppvokst ca 10 meter fra hav som holder behaglig badetemperatur året rundt.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Det er en skam å ikke lære barna å svømme. Det er jo så deilig. Svømmer selv ca 3 ganger i uken.

Svømming er deilig, hyggeilg, er en mosjonsform som trener mange muskler og forbrenner mange kalorier. Og en treningsform som man ikke pådrar seg skader av og som unødvendig belaster helseapparatet vårt ( i motsetning til bl.a fotball).
 

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
1.071
Antall liker
536
Sted
Jæren
Når foreldre er så redde for ongene at de må være uti sammen med de blir det ikke så mye bading.Ingen onger går og bader alene lenger. ikke uvanlig at de sitter i sandkassen med sykkelhjelm på seg.Barneskolen forbyr klatring i trærene.Får de ingenting prøve kan de ingenting lære!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Symjing var eit stort satsingsområde attende på slutten av 60-talet, og der nye skular kom til, var det også symjebasseng. Fram til 1986 lærte så å seie alle nordmenn seg å symje.

Men så kom den store reformen, det nye inntektssystemet til kommunane. Tidlegare var det øyremerka midlar til dei ulike tinga kommunane skulle drive med, og sentrale reglar. No kom denne demokratiske reforma, der kommunane fekk like mykje pengar som før, men utan øyremerking. Kommunepolitikarane var no frie til å prioritere lokalt kva som skulle satsast på, skule, helsevesen, kommunale vegar m.m.
Framleis hadde lokalpolitikarane handlingsrom nok til å ordne slike ting som symjeopplæringa, og på min gamle skule frå 1970, var det symjeopplæring 1 av 2 kroppsøvingstimar i veka heilt inn på 90-talet. Litt mykje, kanskje, men folk lærte å symje.
Etter kvart fann sentralpolitikarane ut at det vart for mykje fridom for kommunepolitikarane. Det kom difor ein del direktiv og forordningar som skulle sikre at kommunane hadde forsvarleg tilbod når det gjeld drikkevatn, byggeforskrifter ++. Men skule vart neglisjert i stadig større grad.

For å spare pengar, "effektiviserte" ein symjeopplæringa, slik at bassenget vart ståande tomt fram til haustferien. Symjetilbodet skulle no unnagjerast fram til vinterferien. Desse månadane utan vatn i bassenget sparte nokre kroner, og det vart viktig når kommunane etter kvart fekk så mange oppgåvar som måtte løysast, utan at det fylgde pengar med. Ein fjerna også vaktmeisteren på skulen, og oppretta ein vaktmeistersentral under eigedomsavdelinga, der ein skulle melde inn behov for tenester. Så skulle eigedomsavdelinga prioritere (som eit døme kan eg trekkje fram at i 1994 vart det ei lekkasje i ei takrenne som sprutar ut over leikeplassen når det regnar, noko som skjer rett som det er her på Vestlandet. Elevane går då under denne "fossen", og vert våte. Etter 18 år har ikkje denne takrenna vorte fiksa, men står truleg framleis på proiritert liste....) det som hasta mest. Vaktmeisteren som skulle jobbe på 4 skular, tre eldretun, kommunehus, kommunelager og sjukeheim fekk seg anna arbeid. Nye vaktmeistrar kjem og går....
Eit år det var ekstra ille økonomi, fekk vi ikkje råd til vatn i bassenget i det heile. Og økonomien vart ikkje betre dei to neste åra heller, slik at bassenget vart ståande vasslaust i til saman 4 år etter kvart. I mellomtida kom det også nye EU-krav til offentlege basseng. Ein skulle tilretteleggje for funksjonshemma. Veldig greitt, og ein god tanke, men det fylgde ikkje pengar med, ho heller. Ei oppussing etter forskriftene ville komme på 4 - 5 millionar, som vi sjølvsagt ikkje hadde, trass i ramaskrik frå foreldra. (For eigen del flytte eg til Spania med heile familien, der alle lærte seg å symje i laupet av eitt år, så eg tok foreldransvar, ja, på den privatiserte måten).
I 2009 fann rektor ut at dette ikkje kunne halde fram. Under eit anfall av sivil ulydnad fann han ut at bassenget måtte fyllast - symjing måtte vi ha i kroppsøvingstilbodet. Så han ville fylle bassenget, i staden for å køyre elevane med buss til nabokommunen, og gje dei eit dårleg tilbod på frå 2 til 7 gongar symjing i året. Nabokommunebassenget var ikkje noko betre enn vårt, så kvifor skulle ikkje vi tøye grensene når nabokommunen gjorde det, og i tillegg selde tenesten til vår kommune?
Før bassenget skulle fyllast, måtte det spylast reint, og rektor fekk starta arbeidet. Men då folk gjekk i rommet under bassenget, rann vatnet tvers igjennom. Etter alle desse åra utan vatn, var det lekk som ein sil.....
Så no var vi i ferd med å gje opp. Men skulen her har fått samarbeid med hotellet, slik at 5 - 6 og 7.klassingane har hatt ca 10 timar symjeoplæring i år i bassenget.

Og alle er lukkelege. Kristin Halvorsen kosar seg med demokratiet sitt, for det er kommunane sitt ansvar å ta seg av undervisningstilbodet.
Foreldra skrik litt, men ikkje verre enn at dei stemmer på AP, Høgre, FrP, KrF, Sp, (ikkje så mykje V og SV heromkring, men ei og anna opprørsliste) kvar gong det er val. For kva er alternativet?
Dei fleste unge flyttar herifrå, til Bergen, der tilbodet er endå verre, fordi dei er påverka av media si framstilling av Den Urbane Herlegdomen, og fordi dei ikkje finn tilfredsstillande arbeid her. Så samlast det for mykje folk i byane, slik at misnøya der vert endå verre enn her. Også når det gjeld symjeopplæring (t.d. skulesjefen i Asker på den tida vi stengde bassenget gjekk ut og sa at "Vi gir elevene i Asker svømmeopplæring i samsvar med forskriftene" - alle grunnskuleelevar fekk 1 - ein - time symjeoppæring i laupet av 10 skuleår. Slik tolka han regelverket....)

Reknar med at ting ordnar seg nokre tiår etter romerrikets fall...
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Espen R skrev:
Det er en skam å ikke lære barna å svømme. Det er jo så deilig. Svømmer selv ca 3 ganger i uken.

Svømming er deilig, hyggeilg, er en mosjonsform som trener mange muskler og forbrenner mange kalorier. Og en treningsform som man ikke pådrar seg skader av og som unødvendig belaster helseapparatet vårt ( i motsetning til bl.a fotball).
Kvar finn du alt vatnet?
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Jeg skjønner at jeg var heldig. Vokste opp ruralt og gikk på en liten skole med eget 12,5m x 8,3m svømmebasseng. Vi hadde en svømmetime i uka i alle 9 år, pluss mulighet til to timer ekstra kroppsøving med svømming på ungdomsskolen. Nå bor vi urbant og jeg skjønner at jeg må sørge for svømmeopplæring selv til mine barn. Ikke alle foreldre skjønner det.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.283
Antall liker
11.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Vi som var heldig og vokste oppmed svømmeundervisning en gang i uken og egen svømmehall på skolen har lett for å mene at sånn burde jo alle mennesker være. Hos mange er det bare ikke vanlig å svømme, da er de fleste rett og slett ikke interessert, og de syns vel at de klarer seg greit uten.

Jeg syns det er en glede å kunne svømme, og har satset mye på å lære mine barn å svømme. Mer på grunn av glede, mestring, frihetsfølelse og livsutfoldelse enn for sikkerheten. Men det finnes andre typer fysisk aktivitet som krever mye mindre investeringer og organisering enn svømming, og gir like stort utbytte.

Hvor mange drukner egentlig i Norge fordi de faller i vannet og ikke kan svømme? Jeg mistenker at det er veldig få.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Vi behøver litt mer kreative løsninger på problemet, og her er to. Litt avhengig av hvilken regjering vi får neste gang.


En løsning for venstresiden:

Det innføres en nye tilskuddsordning på sosialkontoret, der det deles ut støtte til svømmetrening for barn. Spesielle ekstrabonuser for jenter og kulturelt utfordrede barn.Ytterligere tilskudd for dem med behov for heldekkende svømmeplagg, ledsager eller nervemedisisn. Overgangsstønad for dem med vannskrekk.


En løsning for de høyresiden.

Før et barn kan bli uteksaminert fra 10. klasse slippes de ut på dypt vann 25 meter fra land. De som kommer seg til land får papirer på skolegangen hvis de ellers er kvalifisert. Det skal bli mulig å kjøpe livreddingsforsikring eller forbønn på forhånd slik at de som ikke kan svømme eller får panikk og illebefinnende kan vil ha muligheten til å bli hjulpet til land, og tilbake i 10. klasse til neste sesong. Ved betydelig donasjon til skolen kan det innvilges badering. (Skattefradrag for donasjoner)
 
V

vredensgnag

Gjest
Gjestemedlem skrev:
En løsning for de høyresiden.

Før et barn kan bli uteksaminert fra 10. klasse slippes de ut på dypt vann 25 meter fra land. De som kommer seg til land får papirer på skolegangen hvis de ellers er kvalifisert. Det skal bli mulig å kjøpe livreddingsforsikring eller forbønn på forhånd slik at de som ikke kan svømme eller får panikk og illebefinnende kan vil ha muligheten til å bli hjulpet til land, og tilbake i 10. klasse til neste sesong. Ved betydelig donasjon til skolen kan det innvilges badering. (Skattefradrag for donasjoner)
Kan man ikke bare leie en til å svømme for seg?

Eller ta svømmetreningen på XBox.





Hva skal man ha unga ut i vannet for, når de kan svømme med PCen?

 

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
Det var en høydare fra Deph! Bør inn i samlingen "Klassikere fra HFS" ;D

Til trådstarter og trådens tema: "Hva faen tenker foreldrene på?"

Jo de tenker at dette er barnehagnes og skolens ansvar. Moderne foreldre har ikke ansvar for noe, såfremt de ikke får penger fra "Det Offentlige" for å gjøre det! Det er ikke mange dager siden det flagret en overskrift forbi i en eller annen nettavis der det sto at foreldre "kom med" sine 18 år gamle barn til NAV og sa at nå fikk NAV ta ansvar for å sørge for livsopphold for disse barna for nå hadde ikke mor og far råd til/interesse av å bruke penger på dem!

Jeg satt i et møte med overformyndere fra hele landet i forrige uke, og ved middagen ble det diskutert hvem som skulle ta ansvar for mindreåringe som av ulik grunn mistet sine foreldre. Rus, død etc. Jeg var ganske alene om å være helt klar på at mindreåringe i min slekt, dvs barnebarn, nevøer/nieser eller deres barn umiddelbart og uten spørsmål om offentlige midler ville ha et tilbud i min familie. Jeg er så gammeldags at jeg ser det som en "plikt" mot slekta at vi tar vare på hverandre. Det var ikke mange som var enige. Jo hvis de fikk penger fra NAV kunne de kanskje tenke på å ta seg av søskens barn om dette søsken døde. KANSKJE!!?? Jeg ble en smule rystet over hvor kaldt dette samfunnet er når folk ikke engang gidder å ta seg av og hjelpe "sine egne"!

Spiralis er et eventyrdyr, men der og da følte jeg meg mer som en dinosaur!
 
V

vredensgnag

Gjest
Mener det var TV2 som viste en reportasje da man nylig kom med bekymringsmelding over at folk sitter i over 11 timer hver dag, i snitt.

De lagde reportasje om en 12 åring. Han hadde gutterommet fylt med fotballplakater, -bilder og -rekvisitter, inkl en røslig samling skjerf, og gikk selv i fotballdrakt.

Men han spilte ikke fotball, det var han for tjukk til. Dvs. han var en kløpper på FIFA-fotball på PCen.

Nå hadde han bestemt seg for at han skulle begynne å trene, så slik sett var han tøff og realistisk. Men han skulle aldri havnet i den situasjonen, og det er foreldrenes feil.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Audiophile-Arve skrev:
Espen R skrev:
Det er en skam å ikke lære barna å svømme. Det er jo så deilig. Svømmer selv ca 3 ganger i uken.

Svømming er deilig, hyggeilg, er en mosjonsform som trener mange muskler og forbrenner mange kalorier. Og en treningsform som man ikke pådrar seg skader av og som unødvendig belaster helseapparatet vårt ( i motsetning til bl.a fotball).
Kvar finn du alt vatnet?
I de få svømmebasseng som fortastt er åpne her i landet. Hadde det blitt brukt like mye penger på svømmebasseng som fotballbaner og skibakker, så hadde ting vært meget bedre.
Manglende interesse for svømming henger sammens med dårlig tilbud.

Tøyenbadet i Oslo åpnet etter at det ble totalrenovert for 4 år siden. Etter det har det vært mest stengt pga vannlekasjer. Men ikke bare vannlekasjer er problemet. Det er ualminnelig slett arbeid om er utført, ikke bare i bassenget. Har brukt tøyenbadet mye de siste årene (de periodene det ikke har vært stengt), f.eks i dusjene er fugemassen som er lagt gått i oppløsning, i den ene badstuen lekket det vann fra taket. En skandale hele renoveringa.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
Et av problemen Vreden er at foreldrene ikke gidder bli med barna ut og få leken i gang. Man kan "kaste ut" ungene etter middag, men de må også settes i gang med lek/trening og da må det være voksne tilstede for å lære dem.

En av SVs fanesaker i lang tid har jo vært å fjerne forskjellene mellom barn med rike og fattige foreldre. Dette er imho en kamp mot vindmøller, men den STORE forskjellen i oppvekst er nok heller mellom de som har foreldre som blir med ut, som følger opp barna, som frakter til/fra trening, evt også bidrar som trener og de som ikke har slike foreldre! Det hjelper også hvis man har en slik nabo som tar naboungene med på trening i samme slengen som man kjører sitt eget avkom.

Skal innrømme at skiftjobbing H24 ikke er det som motiverer mest til å stå opp grytidlig en frisøndag morgen for å kjøre fylket på kryss og tvers for at avkom skal få delta på stevner og konkuranser. Men så lenge avkommet ønsker det og finner glede i det synes det meg en selvfølge å gjøre det, med godt humør også! Bortsett fra at jeg mener det er en del av det å være far å gjøre slikt, så gir det også utrolig mye tilbake i form av bedre forhold til egne barn, og et berettiget håp om at barnebarna også kan få en god og stimulerende oppvekst.

Når man omgås egene barn "på fritiden" lærer man dem å kjenne og det kan faktisk være meget hyggelig! Mange som ikke har fått med seg det!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Spiralis skrev:
Et av problemen Vreden er at foreldrene ikke gidder bli med barna ut og få leken i gang. Man kan "kaste ut" ungene etter middag, men de må også settes i gang med lek/trening og da må det være voksne tilstede for å lære dem.

En av SVs fanesaker i lang tid har jo vært å fjerne forskjellene mellom barn med rike og fattige foreldre. Dette er imho en kamp mot vindmøller, men den STORE forskjellen i oppvekst er nok heller mellom de som har foreldre som blir med ut, som følger opp barna, som frakter til/fra trening, evt også bidrar som trener og de som ikke har slike foreldre! Det hjelper også hvis man har en slik nabo som tar naboungene med på trening i samme slengen som man kjører sitt eget avkom.

Skal innrømme at skiftjobbing H24 ikke er det som motiverer mest til å stå opp grytidlig en frisøndag morgen for å kjøre fylket på kryss og tvers for at avkom skal få delta på stevner og konkuranser. Men så lenge avkommet ønsker det og finner glede i det synes det meg en selvfølge å gjøre det, med godt humør også! Bortsett fra at jeg mener det er en del av det å være far å gjøre slikt, så gir det også utrolig mye tilbake i form av bedre forhold til egne barn, og et berettiget håp om at barnebarna også kan få en god og stimulerende oppvekst.

Når man omgås egene barn "på fritiden" lærer man dem å kjenne og det kan faktisk være meget hyggelig! Mange som ikke har fått med seg det!
Her er viktige poeng. Om ein umakar seg slik at ein får ungar av det, bør ein også innstille seg på ein del forsakingar av eiga sjølvrealisering ein 20 år eller så.... overlet ein oppsedingsarbeidet til skule, idrettslag (og sosialtenesta), er det ikkje bra. Men det er viktig å samarbeide, slik at det byggjast opp eit nærmiljø som passar for ungar. Det offentlege har også ei viktig rolle, uansett om ein bur ruralt eller urbant. "It takes a whole village to raise a child".
Beste langsiktige investering ein gjer, er i neste generasjon. Tykkjer no eg, iallfall.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Audiophile-Arve skrev:
Symjing var eit stort satsingsområde attende på slutten av 60-talet, og der nye skular kom til, var det også symjebasseng. Fram til 1986 lærte så å seie alle nordmenn seg å symje.

Men så kom den store reformen, det nye inntektssystemet til kommunane. Tidlegare var det øyremerka midlar til dei ulike tinga kommunane skulle drive med, og sentrale reglar. No kom denne demokratiske reforma, der kommunane fekk like mykje pengar som før, men utan øyremerking. Kommunepolitikarane var no frie til å prioritere lokalt kva som skulle satsast på, skule, helsevesen, kommunale vegar m.m.
Framleis hadde lokalpolitikarane handlingsrom nok til å ordne slike ting som symjeopplæringa, og på min gamle skule frå 1970, var det symjeopplæring 1 av 2 kroppsøvingstimar i veka heilt inn på 90-talet. Litt mykje, kanskje, men folk lærte å symje.
Etter kvart fann sentralpolitikarane ut at det vart for mykje fridom for kommunepolitikarane. Det kom difor ein del direktiv og forordningar som skulle sikre at kommunane hadde forsvarleg tilbod når det gjeld drikkevatn, byggeforskrifter ++. Men skule vart neglisjert i stadig større grad.

For å spare pengar, "effektiviserte" ein symjeopplæringa, slik at bassenget vart ståande tomt fram til haustferien. Symjetilbodet skulle no unnagjerast fram til vinterferien. Desse månadane utan vatn i bassenget sparte nokre kroner, og det vart viktig når kommunane etter kvart fekk så mange oppgåvar som måtte løysast, utan at det fylgde pengar med. Ein fjerna også vaktmeisteren på skulen, og oppretta ein vaktmeistersentral under eigedomsavdelinga, der ein skulle melde inn behov for tenester. Så skulle eigedomsavdelinga prioritere (som eit døme kan eg trekkje fram at i 1994 vart det ei lekkasje i ei takrenne som sprutar ut over leikeplassen når det regnar, noko som skjer rett som det er her på Vestlandet. Elevane går då under denne "fossen", og vert våte. Etter 18 år har ikkje denne takrenna vorte fiksa, men står truleg framleis på proiritert liste....) det som hasta mest. Vaktmeisteren som skulle jobbe på 4 skular, tre eldretun, kommunehus, kommunelager og sjukeheim fekk seg anna arbeid. Nye vaktmeistrar kjem og går....
Eit år det var ekstra ille økonomi, fekk vi ikkje råd til vatn i bassenget i det heile. Og økonomien vart ikkje betre dei to neste åra heller, slik at bassenget vart ståande vasslaust i til saman 4 år etter kvart. I mellomtida kom det også nye EU-krav til offentlege basseng. Ein skulle tilretteleggje for funksjonshemma. Veldig greitt, og ein god tanke, men det fylgde ikkje pengar med, ho heller. Ei oppussing etter forskriftene ville komme på 4 - 5 millionar, som vi sjølvsagt ikkje hadde, trass i ramaskrik frå foreldra. (For eigen del flytte eg til Spania med heile familien, der alle lærte seg å symje i laupet av eitt år, så eg tok foreldransvar, ja, på den privatiserte måten).
I 2009 fann rektor ut at dette ikkje kunne halde fram. Under eit anfall av sivil ulydnad fann han ut at bassenget måtte fyllast - symjing måtte vi ha i kroppsøvingstilbodet. Så han ville fylle bassenget, i staden for å køyre elevane med buss til nabokommunen, og gje dei eit dårleg tilbod på frå 2 til 7 gongar symjing i året. Nabokommunebassenget var ikkje noko betre enn vårt, så kvifor skulle ikkje vi tøye grensene når nabokommunen gjorde det, og i tillegg selde tenesten til vår kommune?
Før bassenget skulle fyllast, måtte det spylast reint, og rektor fekk starta arbeidet. Men då folk gjekk i rommet under bassenget, rann vatnet tvers igjennom. Etter alle desse åra utan vatn, var det lekk som ein sil.....
Så no var vi i ferd med å gje opp. Men skulen her har fått samarbeid med hotellet, slik at 5 - 6 og 7.klassingane har hatt ca 10 timar symjeoplæring i år i bassenget.

Og alle er lukkelege. Kristin Halvorsen kosar seg med demokratiet sitt, for det er kommunane sitt ansvar å ta seg av undervisningstilbodet.
Foreldra skrik litt, men ikkje verre enn at dei stemmer på AP, Høgre, FrP, KrF, Sp, (ikkje så mykje V og SV heromkring, men ei og anna opprørsliste) kvar gong det er val. For kva er alternativet?
Dei fleste unge flyttar herifrå, til Bergen, der tilbodet er endå verre, fordi dei er påverka av media si framstilling av Den Urbane Herlegdomen, og fordi dei ikkje finn tilfredsstillande arbeid her. Så samlast det for mykje folk i byane, slik at misnøya der vert endå verre enn her. Også når det gjeld symjeopplæring (t.d. skulesjefen i Asker på den tida vi stengde bassenget gjekk ut og sa at "Vi gir elevene i Asker svømmeopplæring i samsvar med forskriftene" - alle grunnskuleelevar fekk 1 - ein - time symjeoppæring i laupet av 10 skuleår. Slik tolka han regelverket....)

Reknar med at ting ordnar seg nokre tiår etter romerrikets fall...
Jepp ,tenkte det var noe slikt som lå bak ja . Resultaten av enda en rekke reformer som kun resulterer i sammebrudd av det forrige generasjon har bygget opp. Det finnes ikke lengre samfunnsansvar eller planer for utvikling av samfunnet og befolkningens liv hos den politiske kasten. Kun reformer for å fjerne/skjerme seg fra ansvar og konsekvenser, mens man satset på billig retorikk for å bli gjenvalgt. Gi meg tilbake Bratteli sammfunnsbyggerne fra 50 og 60tallet..
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Sleiven skrev:
Det finnes ikke lengre samfunnsansvar eller planer for utvikling av samfunnet og befolkningens liv hos den politiske kasten. Kun reformer for å fjerne/skjerme seg fra ansvar og konsekvenser, mens man satset på billig retorikk for å bli gjenvalgt. Gi meg tilbake Bratteli sammfunnsbyggerne fra 50 og 60tallet..
Samfunnsansvar forutsetter at det er mulig å se på seg selv som deltager i et felles prosjekt. At det siste er mer enn problematisk er ikke bare politikeres feil, skjønt de hører til den gruppen av mennesker som kan artikulere en fortelling om slikt. Slike fortellinger er vi ganske så ribbet for nå til dags. Derfor fremstår kravet om samfunnsansvar som noe som finner sin klangbunn i en form for moralisme eller innen politisk PR-lyrikk, om det da ikke viser seg en massemorder som gir oss en ukes fellesskap i sorgøvelse.
 
N

nb

Gjest
Når jeg tenker tilbake på hva jeg gjorde i barndommen av klatring i trær, spikking med kniv, stunt på sykkel og ski (uten hjelm, selvsagt), leking i vann og i elver, fjell- og skiturer alene osv så regner jeg med at mamma hadde blitt buret inne av en sosionom eller barnevernspedagog i 2012. Jeg kom meg dog gjennom barndommen etter å ha sydd 17 sting.

Jeg vokste dog opp i bydge-Norge nær naturen hvor mulighetene for fysisk utfoldelse og stunts av ymse slag var ganske stor.

Det er i sannhet nye tider.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.119
Antall liker
9.429
Prøv å gi et lekeapparat, eksempelvis en huske, i gave til en barnehage eller skole. Får barna et skrubbsår så går foreldrene beserk. Armbrudd=erstatningssak.
 
V

vredensgnag

Gjest
Den nærmeste lekeplassen for småunger utstyres med et sikkerhetssertifikat hvert år. Den er ribbet for spennende leker; aktivitetsplassen på nærmeste skole har i det minste en klatrevegg, og ulike apparater som skal oppfordre ungdommene til å trene opp bevegelsesferdighet.
Den skolen skal legges ned, men aktivitetsplassen var oppløftende å se da den kom på plass i fjor.

Dr. Dong er inne på noe meget viktig - det er ingen som forteller en forenende samfunnsberetning, der det gis tydelige idealer. På slutten av 1800-tallet skulle man dyrke landet, nå skal vi dyrke oss selv, og hver enkelts oppfatning av liv og samfunn er like gyldig som enhver annens.

Egentlig lite å grunne på. Folkebevegelse er blitt erstattet med folke-etterlatelse - vi lever nå i et meritokrati, og bør avfinne oss med dets markering av distansen mellom hop og elite, inntil hopen går trøtt, selvsagt.
Legg merke til den energien som dagens eliter legger i å prøve å kontrollere hva hopen måtte mene om tingenes tilstand når det blir for ille. I det minste er de fremsynte, de som har rasket til seg samfunnets ressurser - og som vil ha enda mer.
 
C

Cyber

Gjest
For å kommentere Vreden over her:

I min siste praksis i lærerutdanningen var jeg på en skole i Kr.Sand-området. Der hadde de et svært lekeapparat med noen spesielle matter under for at elevene ikke skulle slå seg. De var "EU-godkjente". Dog lekte de fleste barna med å klatre i trær som også fantes på samme lekeområde. Under de var det brostein og brosteinskanten på alle bauger og kanter. Jeg spurte hvorfor ikke de måtte ha noe under dem også hvis de andre måtte ha EU-godkjent madrass under. - Nei, det er et naturlig leketøy og da kan du ha "hva som helst" under.
 
C

Cyber

Gjest
Ellers er jo svaret på svømmespørsmålet at dersom ikke foreldrene "gidder" å lære barna slike grunnleggende ferdigheter i livet så blir det jo skolens jobb og idag varierer det veldig på hva kommunene prioriterer. På min arbeidsplass (Skole) er vi så heldige å ha eget basseng som er fylt med vann året rundt og alle elever 1-10 har svømming en av gymtimene hver eneste uke. I 4. klasse var det kun ca 4% av elevene hos oss som ikke kunne svømme. Nå noen år senere kan alle svømme, mye pga grundig oppfølging av svømmelærer.

Sånn sett er det jo skjevt fordelt og da kommer nok snart overformynderiet (som det kalles over her) snart inn og retter opp i feilen - og fratar kommunen midler slik at vi også må stenge bassenget så ikke vår kommune har en bedre drukningsstatistikk enn andre - det er jo "urettferdig".
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vi dreg med oss ungane ut i naturen. Eit opplegg som går minst 6 dagar om hausten, og gjerne nokre dagar om våren også. Utruleg moro å sjå kor ungane lærer.
Ei flott øving er å gå gjennom ei fjøre full av store steinar. I starten fiksar dei ikkje å gå der, men så lærer dei seg å hoppe frå stein til stein, og får ein motorisk stimulans du berre kan gløyme å få til i "kontrollerte" omgjevnadar.
Ungar har i seg dette å bruke kroppen, men det må tilretteleggjast. Så skjer læringa av seg sjølv.
 
C

Cyber

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Vi dreg med oss ungane ut i naturen. Eit opplegg som går minst 6 dagar om hausten, og gjerne nokre dagar om våren også. Utruleg moro å sjå kor ungane lærer.
Ei flott øving er å gå gjennom ei fjøre full av store steinar. I starten fiksar dei ikkje å gå der, men så lærer dei seg å hoppe frå stein til stein, og får ein motorisk stimulans du berre kan gløyme å få til i "kontrollerte" omgjevnadar.
Ungar har i seg dette å bruke kroppen, men det må tilretteleggjast. Så skjer læringa av seg sjølv.
Det er utrolig artig å gå slik i fjæra og langs havet. Der hvor jeg kommer fra er det endemorener langs kysten med store steiner og jeg lærte fra barnsben av å løpe og hoppe fra stein til stein og også vurdere hvilke som var glatte og ustø. Utrolig god trening.
Ungene jeg underviser i dag ble jeg sjokkert over da vi skulle gå en tur i skogen på en vanlig oppmerket sti. Storparten klarer det fint, men flere av dem klarte omtrent ikke å gå ned en slak skråning med ca 40-50 cm høye avsatser der man måtte ta et lite hopp til lavere avsats. (Ikke verre enn at mange pensjonister går turen dagstøtt). De måtte sette seg på stumpen og åle seg over kanten. Jeg trodde først de gjorde det som en spøk, men det viste seg å være ramme alvor. Ikke bare å gå på parkett og asfalt hele oppveksten.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.119
Antall liker
9.429
Audiophile-Arve skrev:
Pink_Panther skrev:
Prøv å gi et lekeapparat, eksempelvis en huske, i gave til en barnehage eller skole. Får barna et skrubbsår så går foreldrene beserk. Armbrudd=erstatningssak.
Trur du?
Jeg vet. Jeg har prøvd. Skolen ville ikke ha klatrestativ, de ville heller ha en TV. Riktignok endel år siden, men dog.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Pink_Panther skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Pink_Panther skrev:
Prøv å gi et lekeapparat, eksempelvis en huske, i gave til en barnehage eller skole. Får barna et skrubbsår så går foreldrene beserk. Armbrudd=erstatningssak.
Trur du?
Merkeleg. Her bygde foreldra klatrestativ, og jobba mange kveldar på uteområde. Har også sett ein skule i Molde der det var gjort eit formidabelt arbeid på feltet. Så det er nok varierande korleis ein ordnar seg....
Jeg vet. Jeg har prøvd. Skolen ville ikke ha klatrestativ, de ville heller ha en TV. Riktignok endel år siden, men dog.
 
V

vredensgnag

Gjest
cybervision_ skrev:
Ungene jeg underviser i dag ble jeg sjokkert over da vi skulle gå en tur i skogen på en vanlig oppmerket sti. Storparten klarer det fint, men flere av dem klarte omtrent ikke å gå ned en slak skråning med ca 40-50 cm høye avsatser der man måtte ta et lite hopp til lavere avsats. (Ikke verre enn at mange pensjonister går turen dagstøtt). De måtte sette seg på stumpen og åle seg over kanten. Jeg trodde først de gjorde det som en spøk, men det viste seg å være ramme alvor. Ikke bare å gå på parkett og asfalt hele oppveksten.
Kanskje tar vi for gitt at vi er født med disse egenskapene? Og at de ikke må innlæres?
Noen år tilbake filmet jeg ved en elv i Frankrike, for noen japanske oppdragsgivere. Jeg ønsket å vise dem hvor vi skulle sette opp kamera, og spratt fra stein til stein bort til plassen. Bak meg kom japanerne, som bevegde seg omtrent på rumpa fra stein til stein, mens de kommenterte at jeg måtte være apekatt. De så helt ubehjelpelige ut.
Dersom du opplevde det samme med norske barn er det grunn til å rope varsko.

Min datter var meget aktiv frem til ca. 16-17, så ble hun fanget av data og internett, og la seg til noen dårlige vaner. Heldigvis våknet hun etter noen år, og er nå ytterst aktiv igjen, med lange daglige spaserturer i naturen der hun studerer. Men hun kommenterer jevnlig at hennes studiekamerater finner det helt aparte at hun spaserer i naturen helt frivillig, når hun heller kan være inne og kose seg, eller ta drosje dit hun skal. (Hun bor ved en universitetsby og har fantastiske spaserganger fra huset sitt til ulike bygninger på universitetet).

På akkurat dette området er det ingen grunn til å frykte at vi sitter og er tilårskomne og avlegse i holdningene våre. Det er direkte livsfarlig å ikke bruke kroppen sin, og det er i ungdommen at grunnlaget legges for å få en kropp man kan bruke godt.
 
N

nb

Gjest
Søsteren til samboeren min underviste på en barneskole i Oslo med relativt høy innvandrerandel. De skulle på tur i skauen en dag - fire av elevene stillte med trillekoffert.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
nb skrev:
Søsteren til samboeren min underviste på en barneskole i Oslo med relativt høy innvandrerandel. De skulle på tur i skauen en dag - fire av elevene stillte med trillekoffert.
Det er ikkje berre innvandrarar....for nokre år sidan skulle eg på overnattingstur på høgfjellet. Det var eigentleg ikkje "mine" elevar, men eg var med som kjentmann. Elevane var relativt dårleg førebudde på kva dei skulle gjennom, men på grunn av godt ver, flaks (og kjentmannen, vil eg påstå) gjekk det veldig bra. Men ei jente hugsar eg godt. Ho hadde med seg sovepose i ein bag i eine handa. Ingen ryggsekk, mora hadde funne fram ein Bergans, men den såg så "teit" ut, så det var skulesekken - av ekte lær, må vite. Denne inneheldt ein diger CD-spelar, der batteria flata av etter om lag 1 km. I den andre handa hadde ho ein plastpose som inneheldt; 1 liter Cola i glasflaske, 1 liter melk, og 2 liter ferdigblanda saft.
Eg fekk henne til å ta soveposen i sekken sin, og legge att alt det andre....
Det er viktig å byggje relevant kompetanse. Og kven veit kva tid det kan verte nødvendig å sove ute?
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
cybervision_ skrev:
Ellers er jo svaret på svømmespørsmålet at dersom ikke foreldrene "gidder" å lære barna slike grunnleggende ferdigheter i livet så blir det jo skolens jobb og idag varierer det veldig på hva kommunene prioriterer. På min arbeidsplass (Skole) er vi så heldige å ha eget basseng som er fylt med vann året rundt og alle elever 1-10 har svømming en av gymtimene hver eneste uke. I 4. klasse var det kun ca 4% av elevene hos oss som ikke kunne svømme. Nå noen år senere kan alle svømme, mye pga grundig oppfølging av svømmelærer.
Det er jo sånn vil vil det skal være. og slik var det fra 30 tallet til 70 tallet. Visse ferdigheter skulle bare læres...
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Sleiven skrev:
cybervision_ skrev:
Ellers er jo svaret på svømmespørsmålet at dersom ikke foreldrene "gidder" å lære barna slike grunnleggende ferdigheter i livet så blir det jo skolens jobb og idag varierer det veldig på hva kommunene prioriterer. På min arbeidsplass (Skole) er vi så heldige å ha eget basseng som er fylt med vann året rundt og alle elever 1-10 har svømming en av gymtimene hver eneste uke. I 4. klasse var det kun ca 4% av elevene hos oss som ikke kunne svømme. Nå noen år senere kan alle svømme, mye pga grundig oppfølging av svømmelærer.
Det er jo sånn vil vil det skal være. og slik var det fra 30 tallet til 70 tallet. Visse ferdigheter skulle bare læres...
På 30-talet var det svært mange som ikkje kunne symje. 70- og 80-talet var gullåra då alle lærte det.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Må le (og grine) litt når jeg leser denne tråden. Grunnen til at jeg ler er at jeg har en svært moderne svømmehall kun noen hundre meter fra huset og at arbeidsgiver sponser hele familien gratis adgang til alle svømmehaller i distriktet. Jeg griner når jeg tenker på de kommunene som har basseng, men der de ikke er i bruk.

Den lille prinsessa ble 13 i høst og har drevet med svømming de siste årene og hatt svømmetrening 3-4 ganger i uka de siste 3 årene. En av de få tingene hun elsker å gjøre repetetivt. Broderen gidder ikke. Jeg vet at det er forskjell på jenter og gutter i denne alderen, men at det også har slått slik ut i fysisk styrke er ganske lærerikt å se.

Prinsessa som nettopp er blitt 13 år har øvd på armhevinger sammen med all svømmetreningen, og den siste uka har hun demonstrert at hun kan gå håndstående. Ikke mange gutter på samme alder som kan det. :) Kremt ... jeg kan heller ikke.

Jeg er så glad for at vi begynte relativt tidlig med å oppmuntre ungene til å svømme. En ting for overlevelsens skyld - men langt viktigere i lengden; fysisk skikkethet.
 
Topp Bunn