1

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.804
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
ICEPower og power conditioning

Jeg har fått referert at noen mener at ICEpower kan ha godt av skjermet nettkabel. Meningene kommer fra synseland, men en skjermet nettkabel gjør da noe (om du har anlegget på jordet kurs). Om dette noe er hørbart må du nok finne ut selv.
 
H

Hugh

Gjest
ICEPower og power conditioning

Spar penger, dropp dette tullet. Isotrafo introduserer bare brum-støy ol og struper forsterkeren med mindre den er på 250kg og er montert i egen betongbunkers i hagen. Det andre du nevner er bare jødning for hjernen. Jeg har selv en del ferritter, men er svært usikker på om dette har noen effekt bortsett fra at det ser litt pussig ut. En godt konstruert forsterker klarer seg utmerket på egen hånd. Kjøp plater for pengene eller bytt til noe mer spennende!
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
ICEPower og power conditioning

En switchmode forsyning har alltid et nettfilter innebygd, dvs det hindrer støy i å tyte ut av forsterkeren. Det betyr også at støy på nettet blir dempet på vei inn, men kanskje viktigere, det betyr også at støyen som eventuelt kommer inn i utstyret drukner fullstendig i støyen fra forsyningen når det har passert filteret.

Et annet moment er at et eksternt filter kan innføre resonanser sammen med det innebygde filteret, slik at du kan få kraftig støy på ledningen mellom forsterkeren og det eksterne filteret, som igjen kan påvirke annen elektronikk i nærheten.

La det være, det er mitt råd.
 
H

Hugh

Gjest
ICEPower og power conditioning

Rhesus prater fornuft. Selv Chords sarte switch mode greier var upåvirket av skjerming hos meg. Jeg beklager at jeg trodde at Rotel 1091 var vanlig transistor ikke klasse D, men slik var det ikke.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
ICEPower og power conditioning

Strømtrekket er veldig kontant på den type forsterkere, så man vil kunne få et ganske eksakt bilde av audiosignalet modulert på nettspenningen. Det gjør at man kan ha nytte av å filtrere andre produkter i oppsettet, spesielt om de ikke har den beste strømforsyningen. Du kan med andre ord ha like stor nytte av å kjøre et regenererende nettfilter, eventuell skilletrafo på de andre komponentene.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.804
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
ICEPower og power conditioning

Jeg kjører SMPS på hele røkla, grammofonen også.
 
H

Hugh

Gjest
ICEPower og power conditioning

Det er klart at mikke mus elektronikk har behov for slikt. Det er derimot ikke nødvendig hvis utstyret er velkonstruert, det vil si bygget for den virkelige verden der strømmen ikke kommer som 230 uten forstyrrelser og variasjoner. Utstyr som ikke er det hører etter mitt skjønn hjemme på gutterommet eller så sorterer det under kategorien ”nok en greie laget av idiot på hobbyverksted som skal revolusjonere lyd-verden”. Dette er ikke laboratoriums instrumenter gutter.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.804
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
ICEPower og power conditioning

Eh. Har mikkemuselektronikk behov for SMPS?
 
H

Hugh

Gjest
ICEPower og power conditioning

Mikke mus har ikke PMS. Bare mini.
Hvorfor tenger du egen Switch mode forskyning? Den generer vel bare enda mer høyfrekvent skitt?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.388
Antall liker
20.804
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
ICEPower og power conditioning

Hmmmm. Jeg har ingen egen SMPS, men alle boksene mine har en hver.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
ICEPower og power conditioning

SMPS, altså Switch Mode Power Supply, likeretter og glatter spenningen før trafoen. Så genereres en høyfrekvent vekselstrøm som sendes gjennom trafoen. Etter trafoen sitter en sensor som styrer vekselstrømsgeneratoren. Den sørger for at pulsene blir akkurat så brede så man får eksakt riktig spenning ut av strømforsyningen. Med andre ord vil denne reguleringen ikke bare reagere på et kontant strømtrekk på sekundærsiden, noe en forsterkerkrets vil gi mye av, men den vil også kompensere for spenningsvariasjoner på nettet, enten generert av andre ting eller av den selv. Uansett er den temmelig imun mot spenningsvariasjoner, også kalt støy, på nettet. Siden switchefrekvensen ligger langt over audiobåndet vil den korrigere spenningen med en oppdateringshastighet langt over audioområdet, noe som også fjerner all støy til langt over audioområdet. Imidlertid er den også rask nok til å generere spenningsvariasjoner grunnet sitt eget strømtrekk, spesielt ved lavere audiofrekvenser, og i motsetning til en forsterker med en relativt stor trafo vil disse variasjonene henge med på primærsiden et stykke oppover i frekvens, avhengig av hvor store kondensatorer som sitter på primærsiden.

I en konvensjonell strømforsyning som ikke er regulert vil man kunne få ørsmå rester av disse variasjonene i strømtrekk på sekundærsiden. Dette gjelder også spenningsvariasjoner forårsaket av andre konsumenter, til og med hos naboen. Dersom utstyret er av den typen som er følsomt for slikt vil man få bedre lyd av å bruke et godt filter. En effektforsterker basert på en tradisjonell 50Hz trafo vil påvirke slikt utstyr noe mindre enn en SMPS-basert forsterker. Har man et dårlig strømnett vil man ha den fordelen at SMPS klarer å korrigere for innkommende spenningsfall helt ned til en gitt grenseverdi. Imidlertid vil spenningsvariasjonene på primærsiden øke, noe som gjør forholdene verre for overfølsomt utstyr.

Man kan godt mene at utstyr som er overfølsomt for påvirkning fra andre konsumenter i nettet ikke hører hjemme i et high end anlegg, men nå er det en gang sånn at en del high end utstyr er laget med ganske stor følsomhet for slike forhold.
 
K

KindOfBlue

Gjest
ICEPower og power conditioning

En liten refleksjon omkring begrepet "høyfrekvent skit."

Personlig er jeg lite plaget av infralyd, like lite som jeg er plaget av at folk utsender infrarødt, og jeg har tydeligvis et innebygget cut-off punkt når det gjelder ultralyd.
Det skulle tatt seg ut nattestid om man så folks IR-signatur på netthinnen.

Jeg inviterer ikke til debatt eller krangel -- men hvorfor påstår man så hardnakket at lyd utenfor hørbart frekvensområde er et problem? Belær meg gjerne, jeg er i notattakingsmodus.
 
H

Hugh

Gjest
ICEPower og power conditioning

I disse el allergi tider burde man kanskje tenke seg om en gang eller to før man harselerer om støy av denne typen. Før man kan si Faraday ligger man der; skummer og skjelver bare en liten MHz eller, for ikke å forglemme, en GHz kommer nærmere enn 50 meter.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
ICEPower og power conditioning

Bare så det ikke er noen tvil, jeg refererer kun til spenningsvariasjoner på selve matespenningen.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
ICEPower og power conditioning

KindOfBlue skrev:
Jeg inviterer ikke til debatt eller krangel -- men hvorfor påstår man så hardnakket at lyd utenfor hørbart frekvensområde er et problem? Belær meg gjerne, jeg er i notattakingsmodus.
Det er ikke det høyfrekvente signalet i seg selv som genererer problemer, det er hvis det kommer i kontakt med transistorer det kan generere støy. Høyfrekvent støy kan ødelegge et ellers godt signal/støyforhold.

En transistor er alltid ulineær, og det medfører at signalet som går gjennom transistoren vil til en viss grad likerettes. Når signalet er høyfrekvent, vil det generere en liten 'offset' på 'nyttesignalet'. Det høyfrekvente signalet demoduleres, altså det samme som skjer i en AM mottager. Hvis gainet etter trinnet som påvirkes er stort nok, vil du kunne høre det demodulerte signalet. Det er dette som skjer når du kan ta inn radiostasjoner med et RIAA trinn og en lang phonokabel.

Høyfrekvent støy propagerer på 'underlig' vis, og mange designere er ikke klar over når man må ta slike hensyn, og hvordan man gjør det. Det er heller ikke særlig tøffe krav til testing, så muligheten for dårlige produkter er såvisst til stede.
 
K

KindOfBlue

Gjest
ICEPower og power conditioning

Da er jeg med - her snakker man om frekvensen i signalbanen, og ikke om lydfrekvensen som genereres (eller ikke) i rommet.

Jeg noterer!
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.226
Antall liker
267
ICEPower og power conditioning

Hugh skrev:
Spar penger, dropp dette tullet. Isotrafo introduserer bare brum-støy ol og struper forsterkeren med mindre den er på 250kg og er montert i egen betongbunkers i hagen. Det andre du nevner er bare jødning for hjernen. Jeg har selv en del ferritter, men er svært usikker på om dette har noen effekt bortsett fra at det ser litt pussig ut. En godt konstruert forsterker klarer seg utmerket på egen hånd. Kjøp plater for pengene eller bytt til noe mer spennende!
Terningkast 6!
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
ICEPower og power conditioning

Vel, mye synsing...som vanlig...

Hadde STOR effekt av min PS Audio PPP spesielt på preamp/pros. men også på kilder osv. med SMPS (alt mitt utstyr har SMPS).

Så å si at SMPS ikke har nytte av strømrensing/regenerering er tull. But, YMMV. Ikke all strøm er lik i dette landet.

Lån hjem en PPP og PRØV SELV. Produktet anbefales ihvertfall herfra til bruk med SMPS-baserte enheter.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
ICEPower og power conditioning

Rhesus skrev:
KindOfBlue skrev:
Jeg inviterer ikke til debatt eller krangel -- men hvorfor påstår man så hardnakket at lyd utenfor hørbart frekvensområde er et problem? Belær meg gjerne, jeg er i notattakingsmodus.
Det er ikke det høyfrekvente signalet i seg selv som genererer problemer, det er hvis det kommer i kontakt med transistorer det kan generere støy. Høyfrekvent støy kan ødelegge et ellers godt signal/støyforhold.

En transistor er alltid ulineær, og det medfører at signalet som går gjennom transistoren vil til en viss grad likerettes. Når signalet er høyfrekvent, vil det generere en liten 'offset' på 'nyttesignalet'. Det høyfrekvente signalet demoduleres, altså det samme som skjer i en AM mottager. Hvis gainet etter trinnet som påvirkes er stort nok, vil du kunne høre det demodulerte signalet. Det er dette som skjer når du kan ta inn radiostasjoner med et RIAA trinn og en lang phonokabel.

Høyfrekvent støy propagerer på 'underlig' vis, og mange designere er ikke klar over når man må ta slike hensyn, og hvordan man gjør det. Det er heller ikke særlig tøffe krav til testing, så muligheten for dårlige produkter er såvisst til stede.
En smule OT, men er ikke dette et godt argument for å begrense båndbredden til hørbart område gjennom hele signalkjeden?

Mvh
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
ICEPower og power conditioning

Titleist skrev:
Hei!

Med fare for å starte en forbanna kabel/tweak debatt.......................

Jeg vurderer ulike isotrafoer, powerconditionere og nettfiltere samt nettkabler i min søken etter å gi mine Rotel 1091 monoblokker best mulig arbeidsforhold.
Det er dessverre ikke gjennomførbart å legge opp en dedikert kurs, ergo jeg må begi meg ut på snake-oil markedet for å finne en egnet løsning.
Jeg er livredd for å investere i dynamikk-drepere derfor søker jeg råd hos erfarne brukere her på huset om hva som vil være et fornuftig tiltak.

Mvh
Skift til analog eller til Classe D med traditionel forsyning.
 
Topp Bunn