Alt til hus og bolig 1 års kontroll leilighet og TEK10

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei!

Jeg skal ha 1 års befaring til uka som kommer. De som kommer er boligbyggerlaget og entreprenør.
Har sendt inn skjema med det jeg mener er feil og mangler og håper noen kan hjelpe med en av dem:

Er en stund siden komplekset jeg bor i ble påbegynt, så det er TEK10 som gjelder.
Inne i selve dusj-sonen dvs innenfor glassdører med glippe i bunn er det bra fall, men vannsprut som havner under glassdørene renner litt utover badegulvet langs fugene. Nok til at det må legges håndkle der.
Jeg er bekymret for at dette blir en heftelse ved leiligheten når den skal selges, fordi slik jeg leser TEK10, så skal enten gulvet i sin helhet ha fall mot sluk, eller som alternativ ha et visst fall minimum 80cm ut fra sluket. Inget av dette er altså oppfylt.

Kan jeg kreve at entreprenør utbedrer dette, hvis det faktisk er avvik fra gjeldende TEK?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Det er vel noe nær et under at ikke all bygningsmasse i Norge har degenerert til en uhåndterbar diffus bløt masse siden den ikke oppfyller alle kravene i Tek-10 eller Tek-17. Mine foreldre har dusjet på linoleumsgulv siden 1974 og utrolig nok står huset fortsatt. Nal i dusjen har de også for å dra vannet fra gulvet inn i sluket.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Da er nok heller ikke 1 års kontroll/befaring hvor slikt skal kartlegges og mulig verditap ved salg noe tema for dine foreldre.

Setter pris på om noen har vettug svar og erfaring rundt ny bolig/rom som evt. ikke oppfyller kravet til gjeldende TEK, og rettigheter.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Da er nok heller ikke 1 års kontroll/befaring hvor slikt skal kartlegges og mulig verditap ved salg noe tema for dine foreldre.

Setter pris på om noen har vettug svar og erfaring rundt ny bolig/rom som evt. ikke oppfyller kravet til gjeldende TEK, og rettigheter.
Hvor lenge har du tenkt å bli boende?

Verdien av badet ditt vil bli avtagende for hvert år du bor der - helt uavhengiig av hvor funksjonelt det faktisk er ift til Tek-10.

Kan du dokumentere at kravene til fall ikke er opfylte? Du sier du får vann utover gulvet. Det er kjipt nok men har du faktisk målt fall på gulvet innenfor avstand til sluk eller badegulvet som helhet? Det er strengt tatt ikke noe i din åpningspost som tilsier at kravene i forskrift ikke er oppfylte. Det er godt mulig at de ikke er det, men det må i det minste være mulig å dokumentere.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Leiligheten skal selges nå. Det er målt med laser at det er en flisrekke med negativt fall, som da gjør at gulvet i sin helhet ikke oppfyller TEK veiledning bokstav B, ei heller A. Dette vil bli oppgitt på eierskifteforsikring, takst og prospekt.
Spørsmålet er om bad MÅ/skal være innenfor TEK. Jeg vil tro at ja på begge deler, og uansett så bør man vel ikke akseptere at en så ny leilighet (ferdigstilt 2020) ikke oppfyller krav til gjeldende TEK.

Det er altså rettigheter ift ny bolig som ikke oppfyller TEK jeg lurer på her.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Jeg kjenner ikke reglene rundt fall helt presist (og har dem ikke i hodet). Men sørg for å få det skriftlig at forskriften er oppfylt, da kan du melde samme videre når du skal selge. Da har du rapportert i tråd med hva du har fått opplyst, og et krav mot deg må kunne sendes videre. Jeg er klar over at det ikke svarer på spørsmålet ditt, men det bidrar i hvert fall til å sikre deg, og at du ikke taper på dette.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Takk Fosse:)

Ja, jeg skal be om at entreprenør og BRL bekrefter skriftlig at det jeg har meldt inn er korrekt utført ihht krav.
Dette gjelder også noen andre saker som deles av flere beboere, men det er badet som er den store kostnaden.
Det som er litt tricky her, er at det er lagt opp til visning før dette vil bli avklart. Ting har tatt litt tid i byggebransjen i det siste.
Men ved å informere om de innmeldte saker så skulle det vel være greit å selge uansett?
Mener, seriøse entreprenører fikser vel det de har ansvar for å fikse etter slike befaringer(?)
Aldri kjøpt ny-bolig før, ergo første gang med slik kontroll/befaring.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg er mer nysgjerrig på hvorfor det spurter såpass mye vann ut av dusjen at du må håndkle på gulvet.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
HeHe!

Du tenker det «går unna» i dusjen;?

Nei gitt..

Dusjdører (2stk type glass som kan foldes ut/inn har 4-5 cm åpning i bunn. Vann renner fra disse og ned på gulv under bruk.
På sideveggen er fallet bra, inget vannsøl her. Men alt vann som treffer frontveggen renner ned og følger fugene et stykke utover.
Er selvsagt mulig å sette inn dusjkar; kabinett o.l.
Men det er altså rettigheter og lovverk ift TEK som jeg ikke blir klok på. Tenkte å være godt forberedt til befaringen.
Jeg får nå takstmannen hit uka etter befaring, så han tenker jeg vet slik. Hva han vil sette som tilstandsgrad blir en annen sak.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg tenker vel mer i retning av å sette på en slik silikonlist nederst på døren, slik at vannet holdt seg i dusjen.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Dersom Britfi skulle bodd her hadde ulike praktiske løsninger vært relevant. Men han skal selge. Altså er det ikke sprutingen han er bekymret for, men at neste eier kan påpeke at badet ikke følger teknisk forskrift og at han er ansvarlig for feilen. Da er følgende ok:

- man får bekreftet at det ikke er et problem
- man får bekreftet at om det er et problem så har noen andre ansvar og står ansvarlig for utbedring
- man får rettet feilen om det er en feil

En silikonlist løser kanskje følgekonsekvensen av en eventuell feil, men det fjerner ikke den eventuelle og opprinnelige feilen. Hensikten her er å «komme av kroken» ikke løse problemet.

Få en bekreftelse på at dette er i henhold til forskrift. Entreprenørens ansvar gjelder vel fortsatt så da kan du eventuelt sende «dritten» videre.

Dette ordner seg!
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Den er grei,

Tittet kjapt på TEK 10 vs TEK 17 - for meg virker det som kravene til baderom er de samme.

At det ikke er fall mot sluk i hele rommet - synes å være en mangel (men har du flere sluk?)

Jeg er vel heller ikke kjent med hva slags feil man kan påpeke ved 1 års kontroll vs ved overtakelse - det er vel åpenbart at det ikke er noen endring i fall mot sluk det siste året.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Spot-on Fosse!

På toppen av dette så har jeg en overutviklet sans for at uansett hva man selger så skal man alltid oppgi feil/potensielle feil.
Er verdens dårligste «bruktbilselger» og meglers skrekk pga omstendige eierskifteforsikringer på de to forrige boligene
jeg har solgt de 3 siste årene. Men det har lønt seg da og i ettertid, for god samvittighet og har vært satt pris på av kjøpere.

Som du sier så gjelder entreprenørens ansvar og derav denne obligatoriske kontrollen etter 1 år.
Rep.fra borettslaget har vært varslet før, men mente dette var et for lite problem til å korrigere fliser.
Men nå kommer entreprenør så blir spennende å se hva utfallet blir.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Den er grei,

Tittet kjapt på TEK 10 vs TEK 17 - for meg virker det som kravene til baderom er de samme.

At det ikke er fall mot sluk i hele rommet - synes å være en mangel (men har du flere sluk?)

Jeg er vel heller ikke kjent med hva slags feil man kan påpeke ved 1 års kontroll vs ved overtakelse - det er vel åpenbart at det ikke er noen endring i fall mot sluk det siste året.
Det er A eller B i TEK10 som gjelder og som ikke oppfylles. (Se innlegg nr.5) Og nei, ingen endring på dét siste året nei.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Men er det sånn å forstå at det er bygd før kravet til 3. parts kontroll (1. Januar 2014) og hvis ikke, hva kom frem i 3. parts kontrollen?

Ser forøvrig på egne bad (som har hatt 3. parts kontroll) så har jeg ikke fall 80cm fra sluk i dusjene (flatt gulv ellers).

 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Tror det er noe som heter lokalt fall -altså fra senter sluk og oppover der flatt gulv starter . Fallet skal vel være 1-- 100 ,altså 1 cm fall på 1 meters lengde -ikke under dette .
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei!

Leilighet ble ferdigstilt vinter 2020.
Dusjen anser jeg å være over sluket, men dusjgarnityret sitter på veggen.

TEK10:

A50167D0-AE66-40F2-BD2E-149E09B498D5.jpeg
 
Topp Bunn