0-ohms motstander ??

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Ja, dere leste riktig: Null ohm. ??? (En enkelt svart stripe)
Jeg fikk et par slike med et gjør-det-selv byggesett jeg kjøpte nylig. Jeg skjønner at 0-ohms motstander har noe for seg ved maskinell kretskortmontering, men dette var jo åpenbart et kit for håndlodding, så hva i all verden er poenget og hvorfor ikke bare bruke noen ledningsbiter istedet?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.945
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det er vel for å kunne forsvare prisen:-(.
Eller for det kosmetiske?
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.366
Antall liker
146
Kan det ha noe med effekt-tålighet å gjøre? Slik at om det går for mye strøm i motstanden så brenner den av og andre komponenter i kretsen blir ikke skadet?
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Monterer du mange sånne etter hverandre, så får du en perfekt kabel uten resistans....  :eek: 8)

Seriøst: Søkte etter "zero ohm resistor" på google, men kom til samme konklusjon som deg. Man kan like gjerne bruke en ledningsstump. Kan jo være kjekt med noe med stive, tilpassede bein hvis du monterer på bredboard, men ellers ser jeg ikke mye poeng med slike.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Du er sikker på at det ikke er Bybee filter..?

Neida.....spøk til side, vil vel anta at det er er en del av et standard kit som brukes i flere ulike modeller, og at det da skal være mulig å bytte ut komponentne dersom man bygger et litt anderledes design.

Det kan også være en sikring som nevnt.....

Mvh
OMF
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.945
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Sikring er det definitivt ikke. Innen rimelighetens grenser. Da ville det vært angitt en verdi. 0-ohm er en kortslutning. En forbindelse rett og slett. Før ble slikt betenet med "strap". Var mye brukt hos Tandberg så lenge det bare ble benyttet enkeltsidig print.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Takk for alle kreative innspill! :)
Da blir konklusjonen at 0-ohms motstandene, som jeg antok, i praksis ikke er annet enn en ledningsbit. Var et øyeblikk urolig for at de hadde en eller annen ekstravirkning som hadde gått meg hus forbi.

Kan det ha noe med effekt-tålighet å gjøre? Slik at om det går for mye strøm i motstanden så brenner den av og andre komponenter i kretsen blir ikke skadet?
Tviler på det. Ettersom P = I2R, så blir jo effekten avsatt i en motstand med tilnærmet null motstand, veldig liten, og neppe egnet som sikring.
 
Topp Bunn