ødelagt kabel på hodetelefoner

Dr_Online

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2002
Antall liker
2
Hei folkens. Lenge siden jeg postet her sist gitt, men denne gangen trenger jeg råd.

Jeg ødela for en stund tilbake siden mine Grado SR-80..

Så jeg kjøpte nye.

Desverre valgte jeg å reise meg fra stolen med de fremdeles på hodet, slik at kabelen ble skikkelig spent, og selve pluggen (den delen som går i PC'en/mp3-spilleren osv) er utrolig ustabil. Kanaler faller ut titt og ofte, og det er kun hvis jeg strekker kabelen i en betemt retning at den funker sånn noenlunde.

Så spørsmålet er: er det til å anbefale at jeg skjærer over kabelen, og prøver å lage en eller annen nødløsning med pluggen, eller vil det antageligvis ende i at jeg må kjøpe et tredje par?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.235
Sted
Holmestrand
Hvis feilen er i enden med pluggen kan du klippe av en bit og montere ny plugg. Passs på hvillke ledere går hvor.

Animal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1
Har hatt det samme problem med Porta pro.. Kappet og provde å lodde, men ikke kul i krampen om jeg fikk det til å bite. Nyttet ikke å skrape eller brenne evt. lakk heller.

Gikk over til headsett med avtagbar kabel (AKG K240S)

Andreas

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Har også prøvd å lodde på Porte pro... Hva er det med kabelen som gjør det umulig å få på lit loddetin a?

MVH

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.162
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har fått det noenlunde til på Porta Pro, men det var uvanlig tungt å få tinn til å bite ja. Aner ikke hvorfor, må være kabellegeringen. Holdt ett par måneder, så var det på'n igjen.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
erato skrev:
Jeg har fått det noenlunde til på Porta Pro, men det var uvanlig tungt å få tinn til å bite ja. Aner ikke hvorfor, må være kabellegeringen. Holdt ett par måneder, så var det på'n igjen.
Lakkisolering.

Tåler masse varme. Lettest å pusse av eller brenne med en slik mini-blåselampe. Men sistnevnte er sikkert ikke så lett siden du sannsynligvis setter fyr på hele pluggen. Du har sikkert masser av gamle headset liggende å slenge? Kapp av av passende lang bit på et av den, slik at du kan frigjøre litt kabel både fra headsett og plugg/ledning. Puss/brenn og gjør skikkelig rent og lodd sammen.
PS*:
*1 Kan være en fordel å måle lederne og merke.
*2 Sett på krympestrømpe før du lodder sammen, så får du en fin skjøt.

NB!
Når du har gjort dette, har du brukt så mye tid at du kunne tatt et par timer ekstra på jobben, kastet den ødelagte driten og kjøpt deg et nytt headsett!

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Som nevnt ovenfor her er problemet lakkisoleringens høye temperaturtoleranse. Enten du skal lodde på en ny plugg eller skjøte på en bit av en annen kabel må du begynne med å få tinnet til å "bite" seg fast. Det eneste som duger da er høy nok varme; men har du en god loddebolt går det fint. Etter å ha fjernet ytre isolasjon kan det være en idè å feste en "krokodilleklemme" eller lignende på lederen du skal varme for å hindre varmen i å smelte denne. Lykke til.

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Det ideelle er en loddgryte med høy nok temp. til å smelte lakkisoleringa. Da er det bare å stikke lederen i fluss og deretter ned i gryta, inntil lakken flyter opp, og vips - perfekt fortinnet leder som er enkel å lodde.

Egilio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.01.2005
Antall liker
1
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Brenn kabelstumpene med en lighter, puss/skrap og vask i loddevann/syre. Pleier å funke...

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
307
MonkeyCountry Audio skrev:
Har også prøvd å lodde på Porte pro... Hva er det med kabelen som gjør det umulig å få på lit loddetin a?

MVH
Har man problemer med porta pro, så skal man levere disse inn til Billingstad. Gratis service. (Hvis du har kvittering ;D)!

Topp Bunn