Øye for øye.....

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Skikkelig straff? Eller......

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=551022

30-åringen kom til Spania etter syreangrepet for å få medisinsk behandling. Hun forteller at ifølge iransk lov, har hun bare krav på at gjerningsmannen skal bli blindet på ett øye, ikke to slik tilfellet var for kvinnen. Grunnen til dette er at kvinner ikke er betraktet som likeverdige menn. Dersom hun vil at begge øynene hans skal blindes, har retten bestemt at hun må betale 20.000 Euro.

BLINDET MED SYRE: Iranske Ameneh Bahrami er glad for at mannen som kastet syre i ansiktet hennes er dømt til selv å få dryppet syre i øynene. Her viser hun fram hvordan hun så ut før hun ble vansiret. Foto: AFP

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Vi får starte en innsamling for å sponse de 20k euroene. 8)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
Joda?? Hadde det vært en av mine som ble rammet av denne syrekasteren hadde jeg nok spadd opp de 20.000 Euroene. Så ærlig må jeg nok være, men.....? Bør vi egentlig synke ned på et så primitivt nivå? At offer og familie føler trang til "hevn" er lett forståelig, men skal samfunnet synke ned i barbariet?

Tvilende til det, meget tvilende! Men andre må selvsagt ha lov til å mene noe annet. :-\

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.399
Torget vurderinger
4
Her i landet ville jo slike straffer vært ris til egen bak.....samfunnets altså....med tanke på trygdeutgiftene.

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Trane skrev:
Her i landet ville jo slike straffer vært ris til egen bak.....samfunnets altså....med tanke på trygdeutgiftene.
Dødsstraff derimot..

G

Gjestemedlem

Gjest
miata skrev:
Dødsstraff derimot..
De fleste her hjemme ville nok trukklet på en skulder om mannen hadde blitt dømt til døden i stedet for til hel eller delvis blindhet. :-\

Det interessante i denne saken synest jeg ikke er straffemetoden i seg selv men det at offeret for den grove kriminaliteten sine ønsker for straff blir hørt og vektlagt så lenge den er innenfor de rammene som straffeloven setter.

Hos oss er brutale angrep på ens person regnet som brudd på straffeloven og ikke i samme grad en forbrytelse mot et annet menneske. Hos oss er det staten man har forbrutt seg mot hvis man gjør noe slik som denne forbryteren her har gjort, mens der nede er forbrytelsen i første rekke mot kvinnen.

Det får jo også et utslag i hvordan man kommer frem til straff eller kompensasjon hvis tiltalte blir funnet skyldig. Det er jo også her hjemme endel som uttrykker bekymring for at oftene for grov kriminalitet ikke i større grad blir tatt hensyn til. Der nede skjer jo akkurat dette og offeret blir hørt i saken og har rettigheter til å påvirke straffeutmålingen.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.919
Torget vurderinger
0
Denne gangen framfører du tanker som er verd å tenke Deph. Det du sier er virkelig til ettertanke.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Det var et grusomt bilde. :'(
Smerten og sorgen som følger i kjølvannet av å bli utsatt for noe slikt må være enormt tragisk.

Det underlige er jo at gjerningsmannen antakelig er delvis uskyldig.
Noen har fyllt hodet hans med forskrudde ideer. De som forteller mennesker at vold mot andre er en god ting, har like mye skyld, og burde straffes de også.
Det er ikke Koreanen som sier at slikt er riktig, men forskrudde Imamer og andre øvrighetspersoner.

At kvinnen ønsker hevn, er forståelig, men er det riktig?
All den tid invalidisering gjør også ham til en byrde for samfunnet.

Dødsstraff er ingen straff. Vel, ok, den tiden en dødsdømt tilbringer mellom det øyeblikket dommen falt og inntil gjerningen uteføres er effektivt straffen. Når man er død kjenner man intet mer.
Dødsstraff er dermed å straffe vennene og familien til gjerningsmannen. Hvis det er de som har fyllt hodet hans med vås, greit nok. Ellers straffes egentlig uskyldige.

I den Muslimske verden, hvor hevn er en vanlig del av hverdagen ville kanskje tortur være en bedre løsning. Tortur uten invalidisering, hvor hensikten var å påføre gjerningspersonen samme mengde smerte som den selv har forvoldt, uten å gjøre han/hun ubrukelig ellers i samfunnet. Litt viktig blir det også at mens torturen pågikk måtte en psykolog forklarte gjerningspersonen at det den opplevde var det samme som han/hun hadde påført offeret. Jeg ser for meg at gjerningspersonen ville tenke seg om grundig før han/hun gjorde noe slikt igjen.

For å kaste syre i ansiktet på et annet menneske, et som man ikke kjenner, det sier vel alt om at gjerningspersonen ikke aner hva han/hun holder på med. Den kunnskapen ville aldri bli glemt om tortur ble benyttet

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjestemedlem skrev:
Det interessante i denne saken synest jeg ikke er straffemetoden i seg selv men det at offeret for den grove kriminaliteten sine ønsker for straff blir hørt og vektlagt så lenge den er innenfor de rammene som straffeloven setter.
Dette er en sentral del i shariah, at offeret kan bestemme straffen.

Det får jo også et utslag i hvordan man kommer frem til straff eller kompensasjon hvis tiltalte blir funnet skyldig.
I denne saken kommer det frem at kvinnen har bare halve verdien av en mann. Derfor ble det diskutert å ta synet bare på ett øye.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.714
Torget vurderinger
1
lomt skrev:
Noen har fyllt hodet hans med forskrudde ideer. De som forteller mennesker at vold mot andre er en god ting, har like mye skyld, og burde straffes de også.
Det er ikke Koreanen som sier at slikt er riktig, men forskrudde Imamer og andre øvrighetspersoner.

Tull. Koranen sier klart fra at du drepe andre for rekke grunner. Det samme gjør forøvrig bibelen; du skal drepe dine barn dersom de tilber andre guder (eller tilber ingen guder).

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
sykt land
syk religion
syke lover
syk tolkning av syk religion
religioner er noe dritt! leder bare til krig og faen skap
nesten ALLE kriger er religionskriger

steinalder tilstander

IMO
MVH
Leif

G

Gjestemedlem

Gjest
oddgeir skrev:
Dette er en sentral del i shariah, at offeret kan bestemme straffen.
Om de ikke kan bestemme den så har de i allefall en grad av medvirkning. Vi har litt av det samme selv i form av forliksråd, og samfunnsatraff der unge ikke-voldelige forbrytere kan gjøre opp for seg ved å arbeide for offeret for forbrytelsen.

I denne saken kommer det frem at kvinnen har bare halve verdien av en mann. Derfor ble det diskutert å ta synet bare på ett øye.
Forsvarere vil jo bruke alle muligheter de kan for å redde mannens syn. Kvinnen fikk vel forøvrig som jeg forsto det spørsmålet om hun ønsket at mannen skulle påføres samme straff som han hadde påført henne, men dette ønsket hun ikke. Hun ville derimot at mannen skulle oppleve hvlken smerte han hadde forårsaket og også at dette skal virke preventivt på andre som i forsmådd affekt kunne finne på å få slike tanker.

Synet på kvinnens verdi er jo forøvrig ganske så konservativt der nede.

Det blir interessant å se hva dommen lyder på.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Voff skrev:
lomt skrev:

Tull. Koranen sier klart fra at du drepe andre for rekke grunner. Det samme gjør forøvrig bibelen; du skal drepe dine barn dersom de tilber andre guder (eller tilber ingen guder).
Hvor har du det fra?
Tilfeldigvis har jeg en utgave av Koreanen (oversatt til Norsk riktignok og budskaper er muligens endret fra originalen) men ditt "sitat" kan jeg ikke finne.
Ordner du en link som understøtter utsagnet?

Videre så tror jo ikke vi på bibelen lengre, den er jo erstattet med Det Nye testamentet, og dermed er det som står i bibelen urelevant i denne sammenhengen.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Det er vel dette som er hovedproblemet (spesielt) i Norge.. at man bruker masse tid på å finne på gode grunner til at gjerningsmannen er uskyldig... i stedet for å straffe ham/henne pga smerten han/hun har påført andre!.. jeg skulle gjerne hatt mye strengere straffer for grove ting som dette her til lands, og om gjerningsmannen har et problem eller ikke (SELVSAGT har han det? hvorfor i det hele tatt sjekke?) så bør fortsatt straffen måles ut fra hva han har gjort.. ikke hvorfor..

heldigvis er ikke slikt som akkurat DETTE hverdagskost her.. men det finnes paralleller

lomt skrev:
Smerten og sorgen som følger i kjølvannet av å bli utsatt for noe slikt må være enormt tragisk.

Dødsstraff er ingen straff. Vel, ok, den tiden en dødsdømt tilbringer mellom det øyeblikket dommen falt og inntil gjerningen uteføres er effektivt straffen. Når man er død kjenner man intet mer.
Dødsstraff er dermed å straffe vennene og familien til gjerningsmannen. Hvis det er de som har fyllt hodet hans med vås, greit nok. Ellers straffes egentlig uskyldige.

I den Muslimske verden, hvor hevn er en vanlig del av hverdagen ville kanskje tortur være en bedre løsning. Tortur uten invalidisering, hvor hensikten var å påføre gjerningspersonen samme mengde smerte som den selv har forvoldt, uten å gjøre han/hun ubrukelig ellers i samfunnet. Litt viktig blir det også at mens torturen pågikk måtte en psykolog forklarte gjerningspersonen at det den opplevde var det samme som han/hun hadde påført offeret. Jeg ser for meg at gjerningspersonen ville tenke seg om grundig før han/hun gjorde noe slikt igjen.

For å kaste syre i ansiktet på et annet menneske, et som man ikke kjenner, det sier vel alt om at gjerningspersonen ikke aner hva han/hun holder på med. Den kunnskapen ville aldri bli glemt om tortur ble benyttet

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Det er interessant dette med straff.
Hva er egentlig straff?

I det gitte tilfellet heller jeg mot at å utsette gjerningspersonen for de samme lidelser som offeret ikke er straff, det er i følge min tankegang opplysning.

For å forklare hva jeg mener, vil jeg dra et eksempel.
Hvis noen stjeler 10 000 kroner fra deg, er det da pr. definisjon straff at de må betale pengene tilbake?
Nei mener jeg.
Straff kommer først på tale når tyven får en tilleggs-irettesettelse som en bot eller 3 dager i fengsel eventuelt en ukes samfunnstjeneste

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Straffen for mord blir da for eksempel at først dreper vi deg, så må du gjøre samfunnstjeneste.

Jeg tror nok at moderne rettspleie har lagt hevnmotivet bak seg. Vi kan ikke sammenligne oss med hottentottene fra negerland.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
good point lomt.. enig!

oddgeir, #1 : neger/hottentott er ikke et bra ord å bruke i en hvilken som helst sammenheng. Anbefaler deg å utvide vokabularet ditt.. det er en viss fare for at også "slike" er medlemmer av hifisentralen!! #2 : moderne rettspleie slik du ser det er det som er problemet her...

en vanskelig barndom gjør ikke offerets skjebne (og familiens) lettere å takle... slik jeg ser det burde ingen synes synd på banditten i disse tilfellene ! de fleste har hatt en RELATIVT fair sjanse til å tilbringe noen år på (om ikke BRA skole så iallefall ok skole) ... og det burde være nok til at man burde skjønne at det var galt å myrde / slå / voldta / etc... hvemsomhelst.......

Mvh:

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
pstraums skrev:
oddgeir, #1 : neger/hottentott er ikke et bra ord å bruke i en hvilken som helst sammenheng. Anbefaler deg å utvide vokabularet ditt.. det er en viss fare for at også "slike" er medlemmer av hifisentralen!! #2 : moderne rettspleie slik du ser det er det som er problemet her...

en vanskelig barndom gjør ikke offerets skjebne (og familiens) lettere å takle... slik jeg ser det burde ingen synes synd på banditten i disse tilfellene ! de fleste har hatt en RELATIVT fair sjanse til å tilbringe noen år på (om ikke BRA skole så iallefall ok skole) ... og det burde være nok til at man burde skjønne at det var galt å myrde / slå / voldta / etc... hvemsomhelst.......

Mvh:

Jeg hadde håpet at de fleste skjønte både hva jeg skrev, og hvordan jeg skrev det.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
lomt skrev:

Priceless

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Hvis det betyr at jeg bomma på ironi/sarkasme så beklager jeg det... jeg har utviklet en viss "hårsårhet" når det gjelder dette, som jeg prøver å videreformidle (siden jeg har erfart at en del mennesker reagerer veldig negativt på dette, og det er skremmende mange andre som ikke skjønner og respekterer at dette ikke anses som så fryktelig morro, sett fra deres synsvinkel..) ..

oddgeir skrev:
pstraums skrev:

Mvh:

Jeg hadde håpet at de fleste skjønte både hva jeg skrev, og hvordan jeg skrev det.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
oddgeir skrev:
Straffen for mord blir da for eksempel at først dreper vi deg, så må du gjøre samfunnstjeneste.
Hørte dette også under kategorien "fleip" (det ser jo umiddelbart slik ut, det skal du ha). Men det ligger en tone av alvor i det også.

Jeg har ganske tydelig sagt at dødstraff egentlig ikke er straff i den forstand at morderen ikke opplever å bli straffet når han/hun er død.
Det kan kalles en slags straff å bli berøvet for muligheten til å fratatt alt en ellers ville komme til å oppleve, men straffen rammer egentlig omgangskrets og familie.

En passelig straff for å ta et liv vil etter min mening være å frata gjerningspersonen muligheten for å gjenta handlingen, i et fengsel eller på en lukket psykriatisk anstalt

Topp Bunn