Ørets geometri?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.673
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
hei vet ikke om dette er riktige stedet men
var ute for noe interessant her forrige helg som jeg egentlig aldri har reflektert over:
NN, som snekrer en del lekre kasser (for bl.a SET) og undertegnede, var på dagstur til de dype skoger og besøkte Stig-Erik Tangen.
Undertegnede fikk plass i godstolen for å høre på "gong-gong dipol kreasjonen" til SE og Radka henger i takplatene og synger.
NN setter seg ned og Radka ligger på gulvet og synger.
SE hører henne rett frem.
noen dager senere er NN hjemme hos meg og Radka kravler på gulvet igjen.
jeg hører henne rett i senter

er det utformingen av "parabolen" ;D som gir disse forskjellige opplevelsene?
jeg bare lurer, her vi sitter og diskuterer detaljer, som vi kanskje pga kroppens oppbygging, aldri kan bli enige om?
mvh
Leif

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.332
Torget vurderinger
0
Jeg skal jammen prøve å dra meg litt i ørene for å se om jeg kan "flytte Radka". Artig spørsmålsstilling, svaret mitt er alvorlig ment.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.500
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Det er jo kanskje nettopp på grunn av dette at en bør lytte på sakene først :D

Eller sagt på en annen måte, vi lever i hver vår verden ;D

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
429
Sted
Friedrichstadt
Interessante observasjoner. Er ikke bevandret i øreanatomi, men har stor tro på at hodestillingen under lytting ihvertfall kan gi beskrevne effekt, ja, har merket dette på eget anlegg. For å følge nevnte analogi, tror jeg det kan ha noe å gjøre med hvordan vi stiller inn "parabolen".

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.057
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hos meg er det nok å bøye nakken en anelse frem eller tilbake. Stor klangforskjell bare ved å gjøre det.
Men med de høytalerne jeg har nå, oppleves det ikke noen særlig form for avvik på det vertikale planet.
Det gamle knepet med å lage seg en "trakt" med den hånd på hvert øre overdriver forskjellen på utformingen på ørene våre, men gir oss en god pekepinn på hvor forskjellige vi er snekret sammen- også utenpå. ;)
Og er forskjellene også store innover i øregangene, ja da kan vi bare tenke oss.....

O

Oblivion

Gjest
LMC det er et interessant tema du tar opp her..

Men det eneste som jeg fikk ut av åpnings innlegget ditt var at kreasjonen til SET av en eller annen årsak KUN fungerer for han og definitivt ikke for deg og NN.

Jeg har faktisk aldri vært med på eller hørt om noe lignende tidligere.
At enkelt individer oppfatter forskjeller ja, men ikke noe i nærheten av en slik dramatisk forskjell i oppfattelsen.

Din lyd oppfattelse og preferanse avviker ikke mye fra min egen og jeg har aldri hatt noe annet enn positive opplevelser de gangene jeg har hørt på dine forskjellige oppsett selv om de har vært dipol eller horn, rør eller transistor, vinyl eller CD..

NN alias snekker Jan hvis jeg oppfattet riktig er jo godt kjent med SETs tidligere kreasjoner da han har slike selv.
Jeg har prøvelyttet til NNs SET oppsett og der var også artistene oppegående og svevde ikke under taket eller krabbet på gulvet (om enn artistene var litt "hobbit" aktige og rom opplevelsen litt "hule" aktig).

Derfor må det ligge andre årsaker bak enn kun ørets geometri.

Og artistene har da aldri hengt i taket eller krabbet på gulvet hos deg..

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.500
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Vi lærer jo og å bruke ørene som vi er født med, så en kan kanskje gå med på at folk hører det samme selv om hva øret oppfatter og hva hjernen prosesserer er ulikt fra person til person.

Dvs hører vi en trompet så er det en trompet, selv om vi oppfatter frekvensgangen fra denne ulikt.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.673
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
Oblivion:
du misforstod litt
det var ikke mitt helhetlige inntrykk hos SET at hans system ikke funket for meg;
det var tvert imot et av de aller beste system jeg har hørt utenom mitt eget
mvh
Leif

PS når det er sagt opplever jeg fortsatt avstanden som STOR

gismo

Finnskogen❤️
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
46.564
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
emotikon skrev:
Hos meg er det nok å bøye nakken en anelse frem eller tilbake. Stor klangforskjell bare ved å gjøre det.
Kan bekrefte lignende observasjoner hos meg med ditto "øvelser"... ;)
Så alt i alt tror jeg vi alle balanserer på små marginer når vi dykker helt ned i detaljene ;D

gismo

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.057
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
gismo skrev:
emotikon skrev:
Kan bekrefte lignende observasjoner hos meg med ditto "øvelser"... ;)
Så alt i alt tror jeg vi alle balanserer på små marginer når vi dykker helt ned i detaljene ;D

gismo
Og så er det dette med sittehøyde.
Tror ikke det oppleves så mye her hos meg nå, men jeg har øret ca 89cm fra gulvet- om en hifikompis på 203cm hadde kommet på besøk, ville øret hans fått en annen type bass enn det jeg hører. Og DET er bare pga. den fysiske PLASSERING av hodet. Hvordan øret hans oppfatter det i forhold til mitt øre, er jo en helt annen sak. Kanskje det jevner seg ut vi likevel hører det samme/opplever det samme?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.956
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
17
[brannfakkel på]

Også bruker vi 100 tusener på kabler?

[/brannfakkel av]

Interessant også når personer med hemmet hørsel (mange dB ved forskjellige frekvensområder) tilstreber kjøp av høyttalere, forsterkere etc. som måler snorrett - og pynter på dette med kabelløftere etc. Man kan spørre seg om hvem de kjøper utstyr/anlegg til ?
I tillegg skriver de anbefalinger (min erfaring er at....) til gjerne unge folk som har 100% ved alle frekvenser.. :)

NB NB! ikke myntet på noen her på HFS, bare en generell bemerkning basert på erfaring.

En liten selvfølgelighet under her:
http://www.statped.no/nyupload/Moduler/Statped/Enheter/Moller/1.2_Lydteori.pdf

og denne
http://www.lillebyaudio.no/index.php?option=com_content&view=article&id=62&Itemid=68

samt
http://archive.notam02.no/arkiv/kurs/DIGLYD/node9.html

PS: Mulig jeg beveger meg litt OT her, ha meg unnskyldt til tross for mod status...

gismo

Finnskogen❤️
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
46.564
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
emotikon skrev:
Tror ikke det oppleves så mye her hos meg nå, men jeg har øret ca 89cm fra gulvet- om en hifikompis på 203cm hadde kommet på besøk, ville øret hans fått en annen type bass enn det jeg hører. Og DET er bare pga. den fysiske PLASSERING av hodet. Hvordan øret hans oppfatter det i forhold til mitt øre, er jo en helt annen sak. Kanskje det jevner seg ut vi likevel hører det samme/opplever det samme?
+1 her også ;) Nå skal vel ikke dette brukes her lenger iflg enkelte, men skitt au... ;D

gismo

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
emotikon skrev:
Kanskje en idè å bruke penger på lyttestol/sofamed justerbar høyde? Hvis det finnes...

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
shaunv skrev:
emotikon skrev:
Kanskje en idè å bruke penger på lyttestol/sofamed justerbar høyde? Hvis det finnes...
Klart det finnes ;D

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Hva med sofa? Skal jo være litt sosialt også ::)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.673
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
den stolen var sykt stygg og burde vært hengt ut til skrekk og advarsel som et tydelig eksempel på elendig design
ser ut som en flodhest eller et pansret grønt nesehorn!
mvh
Leif

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
14.993
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Den er laget for å hjelpe de som har problemer med å reise seg opp fra stolen. Du blir tippet ut av stolen stående, og oppreist stilling tror jeg ikke gjør seg særlig i lengden. En tannlegestol og høyttalerne litt høyt plassert på podium/stativ vil være løsningen her. Komfortabelt og potensielt stilig hvis vi snakker om "antikke" tannlegestoler.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
17.097
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Jeg tenker likt med Emotikon at sittehøyde har mye å si. Er selv noen cm høyere enn folk flest, også når jeg sitter. Hvordan jeg plasserer meg i stolen har mye å si for hvorfra stemmen/instrumentene kommer. Har ikke hørt Trio eller Stig Eriks dipoler, men på fx uno har ørehøyde mye å si imo.

Forøvrig: Dersom ørets utforming har så mye å si så burde jo det kunne undersøkes med at ulike personer bruker samme head fi?

T

timc

Gjest
Burnt_Island skrev:
Forøvrig: Dersom ørets utforming har så mye å si så burde jo det kunne undersøkes med at ulike personer bruker samme head fi?

Det tror jeg ikke. Grunnen er hvordan lyden stråles inn i øret. Det blir ganske annerledes med noe som stråler direkte fra siden med bare noen få mm avstand til øret, og vanlige høyttalere. "Parabolen får en veldig redusert funksjon. Bare tenk på hvordan ørepropper oppleves forskjellig fra store øretelefoner.

-Tim

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
34.487
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er et artig fenomen du tar opp, LMC.
Jeg skulle gjerne prøvd selv. Hvilket Radkaspor fra hvilken plate?

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
Delvis utenfor topic. (?)

Kan vi gå "systematisk til verks for å finne beste mulige lyd i eget annlegg? Dvs, dokumentere perfekt høyde over gulvet, perfekt avstand fra høyttalerene, riktig vinkel på hodet, tidspunkt med beste strøm i strømmnettet, tidspunkt på året med beste værforhold (fuktighet og trykk), frisk og pen lytter ("rene" øreganger, riktig trykk innerøret), riktig akustikk i stuen (krever også resten av evt. familie ute av hjemmet?), og ta dette til følge når vi lytter til musikk? ;D

Litt mer innenfor topic.

I tillegg til øreganger så påvirker vi vel også av hvordan vi i hjernen oppfatter lyder? (Eller oppfatter alle det likt).
Eksempelvis så kan enkelte være farveblinde, finnes det like fenomener innenfor lyd også? Det vil i såfall påvirke lyttingen. Man har også enkelte personer som finner spesielle lyder/frekvenser irriterende, dette vil vel også påvirke opplevelsen av lyden?

V

vredensgnag

Gjest
Når det gjelder flodheststolens påståtte funksjon så kan denne oppnås med en slik løsning.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
399
Hvilken plate av Radka er det det refereres til i begynnelsen på tråden?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Hei
Er selv blitt overbevist om at vi alle opplever lyd forskjellig.
Var en halv dag sammen med en tunghørt (gml) arbeidskollega og hørte/tunet
anlegget hans. Av alle ting som jeg ikke trodde han skulle høre noe forskjell på var
høyttalerkablene. De han hadde var noen halvdyre ,men som maskerte toppen noe aldeles.
Byttet disse til noen enda rimeligere noe som gjorde at høyttalerne blomstret opp (mer tydelig i toppen)
Det rare var at dette hørte han veldig tydelig og var et veldig løft for ham.
Satte også noen piezo diskanter i tillegg og dette gjorde at smilet hans gikk nesten rundt.
Selv synes jeg dette ble nærmest ufyselig skarpt.
Etter dette har jeg fått et helt annet syn på hørsel og oppfattelse av lyd.
Forresten så jeg celebert selskap i går hvor Trond Nagell Dahl var med.
Han hadde absolutt gehør og fortalte at han så farger med forskjellige (eller var det bare en) akkord/er
Så jeg er blitt aldeles overbevist om at vi hører /oppfatter musikk forskjellig
Mvh Jan I

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.673
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
RADKA TONEFF
Butterfly
track 3: Antonios song

mvh
Leif

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.649
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Når det gjelder flodheststolens påståtte funksjon så kan denne oppnås med en slik løsning.

Hvor får man kjøpt noe slikt og hva koster den?

V

vredensgnag

Gjest

Vedlegg

Topp Bunn