Ønsker innspiller rundt nytt hifi/hjemmekino

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
755
Torget vurderinger
3
Trenger tips til nytt, usymetrisk hifirom

Utgangspunktet mitt er at jeg i dag har ett dedikert hifi/hjemmekino rom som jeg har store problemer med å få til å låte bra, dette er ett helt vanlig rektangulært rom på 3,5x5,5 meter.

Vurderer derfor i stedet å lage ett nytt rom som pr i dag er to seperate rom. Totalareal på nye rommet vil bli en del større enn i dag (totalt rundt 35 kvm) men vil i utgangspunktet ha en svært spesiell og usymetrisk utforming som sannsynligvis også vil by på utfordringer.

Ønsker derfor litt innspill på hvor bra/dårlig utgangspunkt det nye rommet er og også hvordan jeg bør gjør det med plassering av nye vegger.

----

Utgangspunktet er dette, to rom med to dører og delt via en bærevegg.

Tre ting jeg ikke får gjort noe med er pipa, vinduet som er nede i venstre hjørnet og de ytterveggene på rommet
Filmrom utgangspunkt.jpg

Første forslag for nye rommet er noe alla dette:
- Ene døra blendes igjen
- Bærevegg blir erstatet av H-bjelke e.l.
- Ny lettvegg oppover for å både lage ett "teknisk" rom hvor alt utstyr vil stå men også for å få mest mulig lik bredde/symetri i romemt.
- Oppe i høyre hjørne leker jeg litt med tanken om å lage en stor basskasse av ytterveggene inne i hooken, ytterveggene er av betong og vil med baffel i front gi ett volum på 2500-3000 liter

Filmrom-forslag.jpg

Alternativ 2 foreløpig er å droppe lettveggen som nevnt overfor men ellers likt, og da ende opp med noe slikt:

Filmrom-forslag-2.jpg

Når det gjelder utstyr blir det nok omtrent som i dag med relativt mye JBL, sannsynlgivis 8x18" i bassrefleks eller muligens OB, mens fronter sannsynligvis blir horn og doble 15, alternativt noe hornladede greier også i midbass.

Noen som har innspill på hvordan det er å få til ett bra resultat i ett rom med såpass lite symetri og rare vinkler?

Sist redigert:

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
755
Torget vurderinger
3
Ingen kloke hoder som har innspill om ett usymetrisk rom vil fungere eller om det er like godt å skrinlegge?

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
755
Torget vurderinger
3
Hmmm, ingen kloke hoder?? Det var da rart....

Mest sannsynlig blir frontrekka noenlunde liknende som idag, men med dobbelt antall suber stacket liggende (og evt IB/stor lukket kasse for å komme ned i 10-15hz), Seos24 horn og muligens også andre bass/midbass

jbl.jpg

Ja det skal kunne spillt høyt men det er bare ett av kriteriene :)

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Nå er jeg langt fra noen ekspert på rom og akustikk, men det nye rommet blir da ikke så veldig usymetrisk? Tviler på at den lille skråen ved vindu og det lille karnappet i andre enden vil være spesielt hørbart negativt. Derimot gir det større rommet mer fleksibilitet med hvor selve lytteposisjonen havner. Jeg har jo registrert at rommet du har i dag ikke har fungert helt slik du kanskje ønsker, så jeg tror det ville vært en god idé å slå ut skilleveggen.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Min egen loftstue er ca 4 x 8 meter med knevegger på begge kortsidene. Jeg tror ditt fotavtrykk her vil gi noe av det samme, akustisk. Jeg tipper at du vil få god lyd ca i midten av rommet - 3-5 meter fra frontveggen. Så kan du gjøre noe akustisk i bakveggen for å ta ut bassresonnansene og ta ned ned returlyden. Alternativt kan du bruke den usymmetriske delen av rommet (fra pipa og videre) til å lage en "dead end" som demper fra den øverste diskant til den dypeste bass. Og så sitte andre veien selvsagt. Uansett så tror jeg det større rommet vil muliggjøre betydelige forbedringer av lydkvaliteten.

Jeg vil understreke at dette kun er en kvalifisert gjetning fra min side. En ekspert på småromsakustikk har sikkert bedre tips å komme med.

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Antall liker
755
Torget vurderinger
3
Takk for innspill!!

Nå er jeg langt fra noen ekspert på rom og akustikk, men det nye rommet blir da ikke så veldig usymetrisk? Tviler på at den lille skråen ved vindu og det lille karnappet i andre enden vil være spesielt hørbart negativt. Derimot gir det større rommet mer fleksibilitet med hvor selve lytteposisjonen havner. Jeg har jo registrert at rommet du har i dag ikke har fungert helt slik du kanskje ønsker, så jeg tror det ville vært en god idé å slå ut skilleveggen.
Dersom jeg ikke setter opp lettvegg oppover langs sida blir det relativ asymetrisk da øvre del blir en meter breiere, men med lettvegg og eget teknisk rom så er det ikke så ille selv om pipa dessverre er noe større i realiteten enn på tegningen. Akkurat det med lettvegg blir uansett prøvd ut i praksis før avgjørelse blir tatt. Hadde vært supert med 5 meter bredde men redd det kan bli utfordringer siden halve rommet er smalere.

Min egen loftstue er ca 4 x 8 meter med knevegger på begge kortsidene. Jeg tror ditt fotavtrykk her vil gi noe av det samme, akustisk. Jeg tipper at du vil få god lyd ca i midten av rommet - 3-5 meter fra frontveggen. Så kan du gjøre noe akustisk i bakveggen for å ta ut bassresonnansene og ta ned ned returlyden. Alternativt kan du bruke den usymmetriske delen av rommet (fra pipa og videre) til å lage en "dead end" som demper fra den øverste diskant til den dypeste bass. Og så sitte andre veien selvsagt. Uansett så tror jeg det større rommet vil muliggjøre betydelige forbedringer av lydkvaliteten.

Jeg vil understreke at dette kun er en kvalifisert gjetning fra min side. En ekspert på småromsakustikk har sikkert bedre tips å komme med.
Hovedhåpet mitt også går litt i det du sier at relativt mye større rommet vil hjelpe mye. Jeg ønsker helst å ha lytteposisjon rett forran pipa slik at jeg dermed kan ha en relativt stor sofa der, må jeg lenger bak i rommet begrenser det seg veldig hva som er mulig. Men utifra det du og tipper så bør det være håp der! I mitt nåværene rom må jeg nesten helt bak i rommet for å unngå utfasinger og det håper jeg virkelig å unngå med større rom.

Topp Bunn