Jeg hadde håpt å få til en enkel 2-veis av dette da, men det skorter nok litt på kunnskapsnivået mitt.
Håper noen her kan komme med noen gode innspill.
Et vellykket 2-veis system med horn er veldig vanskelig å få til og med den type horn og driverkombo som du har er det en umulig oppgave. Du kan absolutt få til gode kvaliteter i et begrenset frekvensområde, men skikkelig bra blir det ikke.
Passer dette overhodet sammen?
Det kan det muligens gjøre. Det er iallfall verdt å sjekke. Nå kjenner jeg ikke hornet og har heller ikke funnet gode målinger på det. Driveren du har liggende har en begrenset båndbredde. Det store spørsmålet er hvor godt driveren kobler med hornet, spesielt da med tanke på at du også må bruke et adapter. Overgangen til Faital er jeg ikke så veldig bekymret for. Det er heller oppover i frekvens, når en skal ta hensyn til spredning, frekvensgang og forvrengning, at du må gjøre tiltak.
Start med måling av hornet med Altec-driveren og planlegg resten fra der. Helt garantert må du ha på plass minst en driver til for å få til et full-range system som låter homogent og oppløst.
Hva slags design bør jeg gå for? Onken-etterligning har vært tenkt på.
Onken vil i så måte være en designmessig tilnærming heller enn det Onken var originalt. Vi snakker om bassreflekskabinett, noe Faital-elementene trives med. Mine estimater sier 125 liter netto pr. element og med tuningfrekvens i 30Hz-35Hz området kan passe greit. Ser kassevolum i størrelsesorden 200-250liter er nevnt tidligere i tråden, men så store kassevolum til denne driveren gir en pukkel før avrulling. Det vil også gi et dårlige impulssvar enn om kassen gjøres mindre.
Du vil helt sikkert måtte dele mot hornet et sted mellom 600Hz og 1Kz. Det medfører at du må ta spesielt hensyn til kamfiltereffekter (resulterer i et diffust og ustabilt lydbilde) om du bruker 4 Faital-element stacket pr. side. Dette er ikke spesielt for bassrefleks, men et resultat av stacket 15"-ere i kombinasjon med relativt høy delefrekvens. En måte å unngå det på er å la en av Faital-elementene spille mellomtone alene et stykke nedover til det er trygt å koble inn de tre øvrige. Her må du bare teste og resultatet vil avhenge av både rom, lytteavstand og hvor sensitiv du er overfor fenomenet.
Å begrense hørbarheten av lobing i overgangen mellom horn og Faital er også en problemstilling, men løselig.
Kan fungere, men du får en vesentlig reduksjon i kapasitet. Faital-elementene har i tillegg en beskjeden xmax. Velger du OB, har du også tatt valget om å spille med moderate lyttenivå. Det er også en viss fare for at du mister noe av skyvet som du ellers ville fått med lukket kasse eller bassrefleks. Mange sverger til OB. Jeg personlig er ikke spesielt stor fan uten at man samtidig har uhorvelig med kapasitet tilgjengelig.
Ripol kunne fungert og er en grei måte å pakke element på til bassbruk. Men for du som tenker å dele et godt stykke opp i mellomtonene så vil resonanser fra Ripol slot-en gjøre denne løsningen mindre egnet.
Eller bør jeg gå for lukket kasse kanskje?
En gjør aldri noe galt ved å gå for lukket kasse. Det er enkelt å lage og du får færre byggeutfordringer enn med f.eks. bassrefleks. Den største ulempen er en del mindre kapasitet enn med tilsvarende bestykning i bassrefleks. 125 liter netto passer også IMO greit til lukket kasse for disse elementene. Kan hende du må EQ-e for å få nok nivå nedover.
Også her må du ha et forhold til kamfiltereffekter som oppstår når du stacker element.
Så definitivt og aller helst en grei sak med dsp. Analoge filtre i tradisjonelle hifikasser er krevende og med horn kan det være direkte vanskelig. I noen tilfeller umulig. Aktiv deling frikobler deg fra vanskelig impedansforløp og dsp gir deg muligheter til linearisering på en helt annen måte enn med analoge aktive filtre... for ikke å snakke om passive filtre.
Jeg har tilgang på CNC og jeg har relativt stor plass. Ingen kosmetiske hensyn som må tas.
Da har du jo de aller beste forutsetninger for å gå i gang