Ønsker høre erfaringer med Gradient Revolution

guitarman

Fersking
Ble medlem
11.12.2003
Antall liker
0
Vil gjerne høre om praktiske erfaringer med Gradient Revolution.

Har lest meg opp en del om høyttaleren og vet at den skal spille bra relativt uavhengig av rom. Men hvor plasseringsvennlig er den egentlig i praksis? Og hva krever den av elektronikk?

Plassering
Jeg har en vinkelstue må ca 35 kvm som også er åpen inn til flere andre rom et stykke bak lytteposisjon. Har dessverre litt begrenset plass der oppsettet skal stå. Får til maks 70-80 cm fra bakvegg til front på høyttaler. Høyttaleren som må inn mot et hjørne (ca 60 cm fra vegg) kommer ganske tett inntil, men ikke bak en sofa. Avstanden mellom høyttalerne blir ca 220cm.

Jeg liker å høre musikken oppløst, tredimensjonal, med fylde, litt varme og attakk. Har forstått at Revolution i prinsippet kan by på en del av dette. Er spesielt usikker på hva Revolution har å by på av bassopplevelser. Jeg har tidligere hatt vansker med å få nok bass i stua der jeg skal spille. Det kan ha litt med elektronikken jeg tidligere har benyttet, men det er også en vesentlig dip omring 80 hz, målt fra lytteposisjon.

Elektronikk
Så langt har jeg en Hegel CDP4a (som jeg ikke har hørt spille), men ingen andre komponenter. Vurderer også en Hegel H200 som et pris/kvalitet kompromiss. Synspunkter på denne elektronikken fra dere som kjenner Revolution eller disse Hegelproduktene er ønsket.

Mvh G
:)

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.264
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Kanon høytaler!!! En av de aller beste jeg noen gang har lyttet til jaffal

T

Thomas_Lutro

Gjest
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=hifi1;action=display;num=1137093620

Her er en tråd om mine opplevelser. Kort om rommet jeg spiller i: Det er et rom på ca. 4x8 meter, med åpen løsning mellom stue og kjøkken. Jeg har høyttalerne på kortveggen, rett bak lytteposisjon er det en brysthøy skillevegg mot kjøkkenet i 2/3 av rommets bredde. I motsatt ende av kjøkkenet er det et lite kott på ca. 1,5x2,5 meter vinkelrett på lengderetningen (rene transmisjonslinja). Bassen hos meg har alltid vært bra. Nå er den fantastisk. Det jeg har slitt med, er mye tidligrefleksjoner fra den mildt sagt kompakte stuedelen. Med Gradientene er sideveggene ganske uproblematiske. Fortsatt har jeg litt trøbbel med refleksjoner fra skilleveggen bak ryggen min, som jeg ikke har funnet noen skikkelig løsning på. Jeg har hengt opp mesteparten av en 'tunepack'. Det hjelper litt, men ser helt J**** ut. Jeg har klart å presse høyttalerne litt over en meter ut fra bakveggen. På grunn av dipolprinsippet trenger de i utgangspunktet litt rom bak seg. Det kan tenkes at man finner en løsning i en av de mange mulighetene med å snu på bassene, hvis du har god plass på sidene. Når det gjelder dipen du har i bassen tror jeg ikke du trenger å være så engstelig. Dipoler utstråler bare ca. 1/3 av energien i rommet for et gitt lydtrykk i lytteposisjon (i forhold til rudtstrålende kassehøyttalere). Dette betyr sjokkerende god transientdefinisjon, og mye mindre problemer med stående bølger og ujevn frekvensrespons i bassen.

Ta en telefon til Paul. Han er en redelig forretningsmann, og har mange års erfaring med Gradient Revolution og forskjellige rom gjennom sine kunder.

Vinyldust

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.02.2002
Antall liker
1
Regner med at du har spurt importøren? Det finnes vel ingen andre som leser norsk som kan svare deg bedre!

Har lest meg opp en del om høyttaleren og vet at den skal spille bra relativt uavhengig av rom. Men hvor plasseringsvennlig er den egentlig i praksis? Og hva krever den av elektronikk?

Plassering
Jeg har en vinkelstue må ca 35 kvm som også er åpen inn til flere andre rom et stykke bak lytteposisjon. Har dessverre litt begrenset plass der oppsettet skal stå. Får til maks 70-80 cm fra bakvegg til front på høyttaler. Høyttaleren som må inn mot et hjørne (ca 60 cm fra vegg) kommer ganske tett inntil, men ikke bak en sofa. Avstanden mellom høyttalerne blir ca 220cm.

Jeg liker å høre musikken oppløst, tredimensjonal, med fylde, litt varme og attakk. Har forstått at Revolution i prinsippet kan by på en del av dette. Er spesielt usikker på hva Revolution har å by på av bassopplevelser. Jeg har tidligere hatt vansker med å få nok bass i stua der jeg skal spille. Det kan ha litt med elektronikken jeg tidligere har benyttet, men det er også en vesentlig dip omring 80 hz, målt fra lytteposisjon.

Elektronikk
Så langt har jeg en Hegel CDP4a (som jeg ikke har hørt spille), men ingen andre komponenter. Vurderer også en Hegel H200 som et pris/kvalitet kompromiss. Synspunkter på denne elektronikken fra dere som kjenner Revolution eller disse Hegelproduktene er ønsket.  

Mvh G
:)

Gori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2002
Antall liker
0
Kan komme med noen betraktninger, av krefter sier jeg som Paul i pmaudio, jo mer jo bedre.
Paul sier også at bassen skal være superstram med den rette elektronikken, jeg har ikke helt fått dette til føler jeg, men det er nok mange grunner til dette. Kanskje det er jeg som krever for mye, 4 dipole 12" er og blir en litt annen kopp med te enn f. eks. klipsch.
Mitt nåværende lytterom er ca. 17 m2, noe som jeg føler er altfor lite i.f.t. alt jeg har hatt av høyttalere. 70-80 cm er hva jeg har brukt med gradient og det har fungert bra hos meg, ikke aktuelt med så mye større avstander heller da de vil bli stående nesten midt i rommet :-/

Jeg hadde elektrostater før, men har ikke angret på revolutionkjøpet. De har en mellomtone som er meget besnærende, en kompis av meg som har Martin Logan sl3 ble svært imponert over mellomtonen på Gradient og det tar jeg som et stort kompliment. Så nå når jeg høyst sannsynlig beveger meg inn i rør/hornverdenen, så er det gradients mellomtone jeg er mest spent på om jeg klarer og beholde.

Nå er det vel kommet en ny versjon som jeg ikke har hørt som skal være forbedret fra topp til bunn.
Var veldig fristet av den aktive gradient en stund, skal da gå flatt ned til 20 hz, men det krever 2 forsterkere med tilhørende kabling.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.684
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Gradient låter helt fint, den. Bra mellomtone og masse trøkk i bunn, men du bør ha godt med saft i forsterkeriet for å drive. Mistenker at f.eks. EC AW 180/AW 250 blir for slapt i bunn. Når det gjelder diskanten, så er den ikke bedre enn den bør være i en høyttaler i denne prisklassen, men heller ikke dårligere. Diskanten er det dårligste punktet på denne høyttaleren, men helt ok.

Vi hadde en "guttekveld" her hos meg med en gjeng med hifigærninger, en agent for PM audio og et lass med utstyr. Audio Synthesis pre, Dynamic Precision DP6.4 effekt, Audio Analogue CD-spiller og integrert, samt ymse varianter av Krix.

35 kvm stue, som er bra dempet.

Audio Analogue CD-spiller, Audio Synthesis pre, DP6.4 og Gradient låt veldig bra - jeg kunne levd godt med det anlegget :D

Min egen Cary SLA70 rørforsterker ble helt mislykket på Gradientene. Du må opp i seriøst svære greier for å tenke på rørforsterker på disse. En Rogue eller ASL Hurricane ville antakeligvis være minstemål i så måte. Disse høyttalerne vil trives best med 200W transistor eller mere, og dette må være strømsterke greier av god kvalitet. DP6.4, DP6.4P, Bryston e.l.

Egentlig et relativt trygt høyttalerkjøp - vel og merke hvis du er villig til å gi dem det forsterkeriet som kreves.

(Det som imponerte meg mest på den guttekvelden, var et par Krix Equinox i kjellerstua med min gamle NAD 216. Det rocka som fy...)

Johan-Kr

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Nå er jeg vel godt vant, men jeg finner dem ikke gode nok, spesielt oppover i frekvens. Respons Grande kan derimot spille godt, Vienna Acoustics er også gode.

- iblant lurer jeg på om jeg skulle hufse på meg og gjøre en dedikert entusiasthøyttaler i samarbeid med noen ??? :eek:

Mvh. RS

T

Thomas_Lutro

Gjest
Nå er jeg vel godt vant, men jeg finner dem ikke gode nok, spesielt oppover i frekvens.
Du har absolutt et poeng, RS. Selv om jeg totalt sett synes de spiller med en naturlighet som jeg ikke har hørt noe annet sted, så er det noen områder hvor andre høyttalere leverer vesentlig mer. Toppen er Gradientenes akilleshæl. Jeg elsker dem for den begrensede og homogene spredningskarakteristikken hele veien fra nedre delefrekvens og opp. Å få dem til i et av virkelighetens rom en "tur i parken" i forhold til de fleste anndre høyttalere. Dette er desverre ikke en gratis seier. Diskanten sitter i et horn som forårsaker en noe uregelmessig frekvensrespons i toppen, Stereophiles målinger viser en ganske tydelig dip rundt 15-16 kHz. i tillegg er det nok grenser for hvor god man klarer å få diskanten, når den må "klemmes" inn i mellomtonen.

Disse problemene til tross, jeg er ganske sikker på at jeg har eid mine siste tradisjonelle "kasser". Jeg kan trygt reise til Horten neste år uten å frykte hysteriske anfall av kjøpelyst.

P.S. Jeg har nå lagt ut noen dubiøse mobiltesefonbilder av anlegget, som viser rommet jeg spiller i også. Klikk på mitt anlegg.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
- iblant lurer jeg på om jeg skulle hufse på meg og gjøre en dedikert entusiasthøyttaler i samarbeid med noen ??? :eek:

Mvh. RS

Blir vel jævlig mye solid-core i den regner jeg med.

Ellers enig i at Respons spiller bra, men den krever sin forsterker den også.

T

Thomas_Lutro

Gjest
Sikkert riktig. John Atkinson målte ca. 82 dB følsomhet. Hvis man går aktiv tror jeg det blir en god del lettere, spesielt med flere bassmoduler. Disse kobles i serie, så jo flere basser jo høyere impedans.

Jeg har ikke prøvd dem med noe annet enn min egen DP 6.4P. DP kan man sikkert si mye rart om, det har til og med blitt gjort, men jeg har ikke sett andre enn Affa klage over lite krefter.  ;)

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
  Nå er jeg vel godt vant, men jeg finner dem ikke gode nok, spesielt oppover i frekvens. Respons Grande kan derimot spille godt, Vienna Acoustics er også gode.

Mvh. RS

Noen ideer om hva slags konstruksjon det skulle bli? Hvilke elementer?

Holder akkurat på å ferdiggjøre en treveis med SS9900, Exel 17W og en ny 26 papir fra seas husker ikke navnet. Det høres ut til å bli ok selv om papirbassen grumser til litt oppover mot magnesiumen....!

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Når Gradientens diskant ikke holer mål er det også fordi den i seg selv sliter med Ari Ben-syndromet.. :p

val:

- PM ;)

Mvh. RS

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1

Heisann :)

PLASSERING:
Eg har jobba litt med dette. Joda, dei spelte temmeleg bra tilfeldig plassert, men det har vore mykje å henta på å justera plassering og vinkel på dei. Har ikkje måla framfor meg no, men avstand til vegg er vel i underkant av ein meter med c/c avstand som deg tenker eg. Kan godt finmåle dette om du vil.

ELEKTRONIKK:
Som du ser under er det Doxas 70-watter (!!!) som leverer straum til Gradientane mine. Eg hadde lenge stor mangel på dynamikk, men fann fort ut at det var dvd-spelaren (jallakombi og svakaste ledd i oppsettet som veldig snart skal ut, likevel greitt nok inntil vidare iom at eg kun spelar plater av den store, tunge, svarte typen for tida) som svikta. Spesielt etter eg fekk ny "grammofonförsterkare" er lydbildet no Dynamisk med stor D. Kontroll er også faktisk etter mi meining absolutt til å leve med, sjølv om det er meir å henta her. Likevel føler ellers eg at det aller meste er på plass no, trass i til dels budsjettelektronikk, og har ingen trang til, med unntak av ny cd-spelar, å byte ut noko med det fyrste.

Mvh. Karl

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Blir vel jævlig mye solid-core i den regner jeg med.

;D

Topp Bunn