Ønsker forsterkeranb. til Snell E III

rødvinyl

Medlem
Ble medlem
06.08.2009
Antall liker
0
Hei!

Jeg har nettopp fått (!) et par Snell E III høytalerer og skal ha en ny forsterker til disse. Grunnet litt stramt budsjett bør den ikke overstige 5000,-.

Spesifikasjoner:

Two-way, reflex-loaded, floorstanding loudspeaker.
Driver complement:
one 8" cone woofer
one 1" treated textile-dome tweeter
one 0.75" soft-dome
rear-firing tweeter.
Crossover frequency: 2.7kHz, 24dB/octave slope. Frequency response: 39Hz–20kHz, ±1.75dB anechoic (response specified on-axis or up to 15° off the horizontal axis).
Nominal impedance: 6 ohms.
Sensitivity: 91dB at 1W (2.83V) at 1m, anechoic (sensitivity higher in a normal environment).

Power requirements: suitable for use with amplifiers rated from 20Wpc to 100Wpc.

Hvis noen har forslag blir jeg takknemlig :)

PS: Hvis noen vil selge meg en brukt forsterker som kan passe er det også aktuelt.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.689
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Gratulerer med gode høyttalere!
Jeg hadde slike en gang, og da drev jeg dem med en Tandberg 3036A (2x100W i 8 ohm). De trenger ikke stor effekt for å spille høyt nok. Folk har brukt bortimot alle forsterkerprinsipper på dem. En moderne no-fuzz transistorbasert sak vil være helt ok.

Det anbefales at høyttaleren løftes 25cm over gulvet. En "sandkasse" er en god løsning, og slikt lager man helt greit selv.

G

Gjestemedlem

Gjest
De er ikke spesielt vanskleig å drive, men vær forsiktig med forsterkere som tenderer til å være litt kvasse i toppen. Da kan det bli litt slitsomt. Men med den litt rundere forsterker så kan det lyde riktig bra og engasjerende. Hadde mest hell lydmessig selv med disse når jeg brukte en EC AW250 og en Audio Note M1 pre.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Hatt E3 selv, den gang med Thule elektronikk som funket fint, viktigste er som Valentino skriver, å få dem ca 25cm opp på sandfylte sokler. En kamerat som hadde samme og under samme tid som meg koblet vekk ambiencediskanten bakpå, han følte det ga bedre holografi og dybde, nå skal det sies at plasseringen var midt i et lang og smalt rom, ca 2,5m fra både front og bakvegg. Med masse kraft på disse spiller de langt over det man kan forvente fra èn 8-tommer pr side! ;) Synes alltid de var litt daffe i mellomtonen men til gjengjeld var lyttetretthet fraværende.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Fra 5 watt og oppover. Lette å drive disse her. Men det må være kvalitetswatt!

I et lite rom og moderate krav til lytrykk ville dette være intressant:

http://www.tnt-audio.com/ampli/miniwatt_amplifier_e.html

Eller som Peter Snell, da han ga bort et par modell "A" til sine foreldre. Det fulgte med en NAD 3020.

rødvinyl

Medlem
Ble medlem
06.08.2009
Antall liker
0
Hei, og tusen takk for nyttige tilbakemeldinger

Jeg har bestemt for en NAD C326BEE, blir nok den fram til skattepengene kommer i okt.

Fant forresten ut at ringene (er ikke sikker på hva det heter på norsk, "foam" på engelsk) rundt basselementene var sprukne opp. Har bestilt nye orginale ringer på ebay. Monterer disse på til helgen.
Jeg skal og pusse ned yttersidene av høytalerne, lakkere og prøve å få en glinsene pianolakk-finish. Gøy :)

Angående soklene, er det bare å spikre en treramme med bunn, og fylle den med fin sand?

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
rødvinyl skrev:

Jeg har bestemt for en NAD C326BEE, blir nok den fram til skattepengene kommer i okt.

Fant forresten ut at ringene (er ikke sikker på hva det heter på norsk, "foam" på engelsk) rundt basselementene var sprukne opp. Har bestilt nye orginale ringer på ebay. Monterer disse på til helgen.
Jeg skal og pusse ned yttersidene av høytalerne, lakkere og prøve å få en glinsene pianolakk-finish. Gøy :)

Angående soklene, er det bare å spikre en treramme med bunn, og fylle den med fin sand?
Har du erfaring med å bytte kantoppheng? Tror det kan være litt.....klissete?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
hifiguru skrev:
rødvinyl skrev:

Har du erfaring med å bytte kantoppheng? Tror det kan være litt.....klissete?
I de "slik-gjør-du-trinn-for-trinn"-bildeseriene jeg har sett ser det renslig og enkelt ut. Det samme tenkte jeg forsåvidt da jeg skulle pusse muren og :-\.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Vær forsiktig med skalpellen. Jeg skar av hele membranen på mine når jeg skulle ta av støvhetten. Det gikk bra til slutt.

olavt

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.04.2004
Antall liker
0
lett å bytte kantoppheng på disse, diy kit på nettet. Har gjort det selv et par ganger.

Forsterker til disse er for meg ene å alene ett merke ;
Audio Innovations. Spiller rødvin så det suser på snellene......
Kjøp brukt i england og gled deg til klasse A forsterker og snell E

rødvinyl

Medlem
Ble medlem
06.08.2009
Antall liker
0
Da var det gjort, tok litt tid ;) Lyden ble veldig mye bedre, sendte 606-ene rett ned i stua. Nå er jo problemet at jeg, selv om jeg var fornøyd med NAD 326 til å begynne med, har lyst på ny og bedre forsterker hehe. Bitt av samme lidelsen som tydeligvis rir mange her inne.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Ville nok gått for rør og klasse A ja :) - Gikk fra NAD til Doxa og til Audio Note. Gemeni så flott det spiller.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
har disse høytalerene selv, lagret bort. Men uansett, med rørforsterker med 845 rør var dette en knall kombo. Høytalerne trenger noe som har punch og spilleglede. Høytalerne er varme i seg selv, men en må matche de godt siden diskanten lett kan stikke av... :)

Jazzjens

Medlem
Ble medlem
04.11.2007
Antall liker
4
Sted
Østfold
rødvinyl skrev:
Spesifikasjoner:

Two-way, reflex-loaded, floorstanding loudspeaker.
Driver complement:
one 8" cone woofer
one 1" treated textile-dome tweeter
one 0.75" soft-dome
rear-firing tweeter.
Crossover frequency: 2.7kHz, 24dB/octave slope. Frequency response: 39Hz–20kHz, ±1.75dB anechoic (response specified on-axis or up to 15° off the horizontal axis).
Nominal impedance: 6 ohms.
Sensitivity: 91dB at 1W (2.83V) at 1m, anechoic (sensitivity higher in a normal environment).

Power requirements: suitable for use with amplifiers rated from 20Wpc to 100Wpc.

Er det noen som vet om disse spesikasjonene er de samme for E II?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Brasse skrev:
Ville nok gått for rør og klasse A ja :) - Gikk fra NAD til Doxa og til Audio Note. Gemeni så flott det spiller.
Det er ikke tvil i mitt hjerte om at rør og klasse A er det jeg ville brukt til Snell. Faktisk i den grad at Snell står på listen over eventuelle gode bruktkjøp for fremtiden. Men jeg ville også gitt mine foreldre transistor sammen med høyttalere i gave, uansett hvilken høyttaler det skulle vært. Rør er og blir noe for de spesielt interesserte. Du må huske på å slå av, og rørbytte er kun for de som bryr seg om å legge inn en konstant utgift i systemet. Ikke at jeg tror at Snell selv brukte noe annet enn transistor, for det vet jeg ingenting om. Men om det skulle være slik at han brukte rør ville han nok uansett ha gitt transistor til sine foreldre. Spesielt på den tiden da rør fremdeles var unødvendig dyrt for de fleste. Og når transistor skulle velges i de dager var vel 3020 noe av det aller mest fornuftige.

Er det noen som vet noe om Snells forhold til rør og klasse A?

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Apropos Thule som ble nevnt tidligere av meg, sto en ia75b på markedet her om dagen, dette er nok den best lydende Thulen av Spirit-modellene. Ble først lansert som en highendutgave av ia60b men siden altså 75. Kjempebra til E3, følgte visst med en thule dvdspiller også til 4500 (obs, ikke jeg som skal selge altså!) ;)

Topp Bunn