Ønsker anbefaling Ønsker anbefaling av høyttalere til liten stue

Bassefar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.12.2015
Innlegg
52
Antall liker
15
Heisann!
Jeg skal kjøpe meg noen høyttalere til min mikroskopiske stue.
De kommer til å bli brukt til både TV/filmtitting og musikk, mest klassisk, jazz og funky shiet.

Både budsjett og størrelse har sine begrensninger, så her spør jeg om råd.
Det er en avlang stue i en liten leilighet, men sofa, TV og evt. anlegg er plassert på langsidene, så jeg sitter gode 2-2,5 meter unna skjerm og lyd.

Hva burde jeg se etter, stativhøyttalere eller gulvstående? Hva blir den store forskjellen? Har skjønt man gjerne får "bedre" stativhøyttalere for samme pris.
Noen gode tips til et par høyttalere til maks 5000kr? Kan fint være brukt utstyr.
Det er også noe plassbegrensninger i bildet, så kan ikke ha høyttalere som er mye mer enn 20cm brede. Kan kanskje tyne det til 23/24cm.

Ha forøvrig en Marantz NR1601 reciever som kommer til å bli brukt. Den spiller ganske rundt og fint, har brukt den før på et par skarpsspillende Mission-høyttalere, det ble en ganske ålreit klaff mener jeg å huske.

Takker for tips! :)
 

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Hei.

Jeg har Elac Unifi UB5 BS Slim (ja, ikke spør hvorfor de valgte DET navnet). De er kompakte og smale og kan muligens passe godt hos deg? Jeg ville sjekket. Mye ute på nett om disse. Ligger kanskje litt over budsjettet ditt, men kanskje du kan få en deal? Jeg kjøpte hos Norsk Audio Teknikk og fikk super sørvis der.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Heisann!
Jeg skal kjøpe meg noen høyttalere til min mikroskopiske stue.
De kommer til å bli brukt til både TV/filmtitting og musikk, mest klassisk, jazz og funky shiet.

Både budsjett og størrelse har sine begrensninger, så her spør jeg om råd.
Det er en avlang stue i en liten leilighet, men sofa, TV og evt. anlegg er plassert på langsidene, så jeg sitter gode 2-2,5 meter unna skjerm og lyd.

Hva burde jeg se etter, stativhøyttalere eller gulvstående? Hva blir den store forskjellen? Har skjønt man gjerne får "bedre" stativhøyttalere for samme pris.
Noen gode tips til et par høyttalere til maks 5000kr? Kan fint være brukt utstyr.
Det er også noe plassbegrensninger i bildet, så kan ikke ha høyttalere som er mye mer enn 20cm brede. Kan kanskje tyne det til 23/24cm.

Ha forøvrig en Marantz NR1601 reciever som kommer til å bli brukt. Den spiller ganske rundt og fint, har brukt den før på et par skarpsspillende Mission-høyttalere, det ble en ganske ålreit klaff mener jeg å huske.

Takker for tips! :)
Du kan få strålende høyttalere for 5000,-, spesielt på bruktmarkedet.

Stativhøyttalerne har som oftest stivere kasse, og kan dermed blir mer presise, mens gulvstående som oftest låter større, og har mer bass. Men velkonstruerte stativhøyttalere har normalt sett god balanse, og kan gå overraskende dypt, de også. Antar du skal ha dem relativt nær bakvegg, noe som også ofte gir en viss fordel for stativhøyttalerne.

På Finn ligger:
Fyne f500
Aurum Cantus
Monitor Audio GS 10

Som eksempler.

Mvh
Håkon Rognlien
 
Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Fyne F500, mener du?
Som forøvrig ser spennende ut. Er det en slags KEF variant/kopi? Har aldri sett eller hørt denne.
 

vally

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.10.2008
Innlegg
63
Antall liker
14
Torget vurderinger
3
Ville sett etter Larsen 4.eller 4.2.Litt over dit budsjet nye,men ikke mye.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Fyne F500, mener du?
Som forøvrig ser spennende ut. Er det en slags KEF variant/kopi? Har aldri sett eller hørt denne.
Jepp, mener f500.

Det er ikke noen direkte kopi av noe, men det er Tannoy-folk som har forlatt skuta etter salget av den tradisjonsrike bedriften til Kina. Og deretter har de startet for seg selv, så vi kan vel si at dette er direkte videreutvikling av Tannoy-høyttalere.

Mvh
Håkon Rognlien
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Hei.

Vil anbefale deg et samlet anlegg som ligger på finn. Det er en Harman Kardon HK980 forsterker og System Audio Mantra 30. Kraftig stereo forsterker som vil passe bedre til musikk enn en surroundforsterker. Mantra 30 er designet for å kunne plasseres tett på vegger uten å gå på kompromisser med lyden i den grad mange andre høyttalere kan slite med. De låter også meget godt. Frakt av dette, om ikke bor i Bergen kan fikses via Nimber eller Fraktekrigen Norge på Facebook. Dette oppsettet ligger til 4500 kr. Ca 800 kr i frakt. Litt pruting så havner du på 5000 kr inkl frakt. Kan ikke komme på noe som vil passe så mye bedre i et lite rom til prisen. Finnkode er 153860987. Så finner du det kjappere. Er ikke lov å linke direkte her.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.186
Antall liker
2.611
Sted
Liten by
Jeg slår et lite slag for aktive høyttalere, men om du skal koble mye dingsebumser til dette, så må du nok ha en eller annen form for forforsterker.
Lydmessig så tror jeg svært lite slår aktive høyttalere i denne prisklassen.

Se egen tråd for billige aktive høyttalere.


NB: med tanke på at du sitter nærme, så må Genelec, Yamaha eller JBL være ypperlige valg i så måte.
 
Sist redigert:
M

MarkusH

Gjest
Xtz 99.25, 99.26 eller 99.36. Kunne fint levd med et par 99.25 eller 99.26 i stua selv. Disse har også ganske lekre stativer, får de for cirka 3k brukt med stativer, ligger et par 99.36 ute til 3500,- nå, disse er veldig god for prisen. Bruker en marantz sr6010 på mine 99.36 og det fungerer greit.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei!

Vet du noe om lydsignaturen/akustikken i rommet ditt fra før? Med tanke på at du sitter såpass nærme, i et lite rom, samt hører på musikk som lett blir «besudlet» hvis for mye bass.
Om du behøver ekstra bass, så velg HT med bassreflex og port bak. Om du lett får (for mye) bass i rommet, så kan du med fordel velge HT med port i front, evt. lukket kasse
 

Bassefar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.12.2015
Innlegg
52
Antall liker
15
Takker for svar så langt! Er det slik å forstå at stativhøyttalere er det som gjelder da?

Jeg vet ikke noe om akustikken i stuen fra før, ny leilighet, nye muligheter ;)

Sjekka opp de 99.36HT, virka som en bra pris, men skjønte at de trengte litt futt fra forsterkeren, min blir kanskje litt svak? Tror jeg har puslete 45W å leke med.
Aktive HT høres og spennende ut, tror jeg må ta en lyttedag på nærmeste kvalifiserte butikk!
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
M

MarkusH

Gjest
Takker for svar så langt! Er det slik å forstå at stativhøyttalere er det som gjelder da?

Jeg vet ikke noe om akustikken i stuen fra før, ny leilighet, nye muligheter ;)

Sjekka opp de 99.36HT, virka som en bra pris, men skjønte at de trengte litt futt fra forsterkeren, min blir kanskje litt svak? Tror jeg har puslete 45W å leke med.
Aktive HT høres og spennende ut, tror jeg må ta en lyttedag på nærmeste kvalifiserte butikk!
99.36 liker litt krefter, ja. Men 99.25 eller 99.26 spiller fint på strømsvake forsterkere, har brukt en Sony receiver med bare 2x 70 watt på mine 99.26 med stort hell, disse spiller også brukbart nedover i frekvens. 99.36 går såklart dypere i bassen, men da må man muligens ha litt mer effekt. Min Marantz er også liten til musikk, men til film går det som det suser. ;)
 

Bassefar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.12.2015
Innlegg
52
Antall liker
15
Takker for svar så langt! Er det slik å forstå at stativhøyttalere er det som gjelder da?

Jeg vet ikke noe om akustikken i stuen fra før, ny leilighet, nye muligheter ;)

Sjekka opp de 99.36HT, virka som en bra pris, men skjønte at de trengte litt futt fra forsterkeren, min blir kanskje litt svak? Tror jeg har puslete 45W å leke med.
Aktive HT høres og spennende ut, tror jeg må ta en lyttedag på nærmeste kvalifiserte butikk!
99.36 liker litt krefter, ja. Men 99.25 eller 99.26 spiller fint på strømsvake forsterkere, har brukt en Sony receiver med bare 2x 70 watt på mine 99.26 med stort hell, disse spiller også brukbart nedover i frekvens. 99.36 går såklart dypere i bassen, men da må man muligens ha litt mer effekt. Min Marantz er også liten til musikk, men til film går det som det suser. ;)
Nettopp, da burde jeg vel kjøpe ny forsterker og... Da blir det fort dyrt! Skal ha ny TV og serru ;)

Men hva tenker folk, er dette et godt kjøp? Epos ES 11, finnkode: 162296423
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
115
Helt topp de ja - var på vei at skrive "kast litt på og kjøp et par gamle Rodgers/Castle/etc. LS3/5a" - men har blitt litt for dyre. Og du får mye annet som likner, bla. denne, og liknende fra KEF. Er du heldig finner du BW matrix 805 til rundt denne prisen - og den spiller og veldig bra den og (litt mer detaljert og kjapp - men knapp så melodiøs som LS3/5a) .
 
Topp Bunn