Ømfintlige tonearmer, hjelp!

eih

Medlem
Ble medlem
02.07.2011
Innlegg
44
Antall liker
3
Hei,
Jeg har i årevis spilt problemfritt på en 1210 og en billig Goldring. Så kjøpte jeg en ny Linn LP 12, og der starter trøbbelet. Den er jo så ømfintlig for bevegelser, at jeg må snike meg forbi for at tonearmen ikke skal hoppe. Jeg oppgraderte så til en Linn Akito tonearm på den samme spilleren, men resultatet er det samme. Fantastisk lyd, men hvorfor tåles det nesten ikke bevegelser? Her er jo alt fjæropphengt, og jeg trodde dette skulle hindre slike ting, og ikke føre til det motsatte. Skjønner ikke dette. Arm er riktig montert (på Kontrapunkt), og alle justeringer er gjort riktig på tonearmen..

Så var jeg i kveld og hjalp kompisen min med å få montert opp sin nye Thorens 240. Han har spilt på en billig gammel Rega, og kunne nærmest danse ved siden av. På Thorens-spilleren hopper armen ved den minste bevegelse.

WTF?

Er det noe jeg gjør feil? Thorens-spilleren er montert nøyaktig etter bruksanvisning, Pickup-vekt, tracking, alt dette er riktig, så hva er det som skjer? De billige spillerene står fjellstøtt, mens de dyrere ikke tåler at man er i nærheten av dem!

Kan noen hjelpe? Please..



Mvh eih
 
Sist redigert:

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Tipper fjæring ikke er korrekt satt opp (fjærende del kommer borti fast chassis ), evt så løper ikke tonearmskabel fritt
 

mr_tootles

Fersking
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
1
Antall liker
0
Jeg hadde lignende problemer med min LP12. Problemene forsvant først når jeg fikk meg ett veggstativ til å sette spilleren på. Min spiller er gammel som haugene med en akito arm.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Det kan også være at resonansfrekvensen i det fjærende opphenget faller sammen med en resonans i hyllesystemet eller gulvet. Det kan være mulig å justere opphenget på LP12 til en annen frekvens (er ikke ekspert på LP12), men det enkleste er nok vegghylle.
 

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Innlegg
492
Antall liker
26
Sted
Oslo
Er det transportsikring på disse spillerene?
 
  • Liker
Reaksjoner: LMC

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Problemet er som Gammeln sier; sammenfallende resonans mellom spiller og spillerens underlag. Ved max uheldig så svinger dette i motfase med max "amplitude" og spilleren gir seg - armen hopper. Vegghylle!
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
På min LP12 var det bare vegghylle som tildels hjalp.

Har din Trampolin2?
Hos meg virket det som om denne forsterket problemet.
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
575
Torget vurderinger
46
Fantastisk platespiller men trenger vegghylle.
 
Topp Bunn