Øl eller musikk?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.686
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Stjeler denne fra ABC Nyheter, signert Tom Skjeklesæther. Noe av de mest fornuftige, og akk så korrekte observasjoner angående utviklingen i musikkbransjen i sin helhet. Vet at gratisrytterne ikke er enige, men dårlige argumenter står for fall. Dette er ikke fiction, men en skremmende utvikling som vi nå også begynner å se konturene av i Oslo, min musikkby.

http://www.abcnyheter.no/node/114544


"ABC Nyheter:) I sommer har debatten om musikkens fremtid, vilkår og verdi tatt fatt igjen. I takt med at det har blitt tydelig for sjefene for noen uavhengige norske plateselskaper at musikkstreamingtjenester som Spotify og Wimp, slik de opererer i dag, ikke innebærer noe vesentlig bidrag til å drive plateselskap eller å livnære seg som artist, har de bestemt seg for å trekke sine kataloger ut av Spotify.
Den svenske streamingtjenesten Spotify tilbyr både gratis, reklameavbrudt lytting og abonnement. Det er den gratis varianten som får de norske selskapene til å hoppe av.

Det kan uansett være gode grunner til å reflektere over hva streamingtjenestene innebærer, også utover den umiddelbare situasjonen med minimale inntekter for opphavsmenn og selskaper.

Det har vært påpekt at streaming kan ha et potensiale som kan sammenlignes med omsetningen av innspilt musikk da den var på toppen, for fem år siden. Om man lykkes med å nå mange nok musikkinteresserte som er villige til å være med på spleisefesten.

Men det fortsatt uklart hvilke andre konsekvenser det har for selve musikken at den finnes i et slikt omfang, bare tastetrykk unna. Hva skjer når det å høre på musikk ikke innebærer den samme typen innsats som det har gjort til nå?

Ender vi som mer aktive eller mer passive musikklyttere i streamingæraen? Det er relevante spørsmål å stille seg. For fundamentet for mange artistkarrierer er at man har tilstrekkelig mange aktive fans.

For nå har vi definitivt beveget oss over i den neste fasen i utviklingsrekken som har blitt trigget av den digitale verdens muligheter til å spre musikk, uten kvalitetstap, i ubegrenset omfang.

Musikkens egenverdi synes å være i fall, pessimister vil si i fritt fall.

Tilhengere og propagandister for fri/ gratis fildeling har hevdet at en slik musikkvirkelighet som de er forkjempere for, vil spre musikken med en kraft og et omfang som ville skape andre inntjeningsmuligheter.

Aller mest skulle den illegale/ frie fildelingen føre til en betydelig økt interesse i konsertmarkedet.

Etter godt over fem år med gigantisk illegal fildeling, med svært ødeleggende konsekvenser for den innspilte musikkens salgspotensiale, ser vi nå at også konsertmarkedet svikter. Riktignok ikke så dramatisk i Norge enda, som for eksempel i USA og Sverige, men signalene er alvorlige nok her også.

I USA er konsertmarkedet inne i en nedgang som rammer både store og små artister i hele den musikalske bredden.

I Sverige har to av landets største og eldste festivaler, Hultsfred og Arvika, opplevd stor publikumsvikt. Hultsfred gikk konkurs før de rakk å avvikle årets festival, Arvika kan ikke betale artistene sine etter å ha gjennomført nå i juli.

Flere store svenske artister har måttet kappe lengden på sine turnéer eller flytte show til mindre arenaer. En av grunnene til den tøffe markedsutviklingen er at det er så mange artister på veien. På jakt etter det store nye konsertmarkedet som Pirate Bay og deres mange apologeter lovet dem.

En venn av meg driver en liten pub, der han fra tid til annen arrangerer konserter. Artistene har stort sett spilt for døra, ved siden av at de har fått innkvartering og noen øl. I årevis har det gått greit. Folk har sittet igjen med penger til bensin og litt til. Har de hatt plater og t-skjorter å selge, har de kunnet spe på kassa den veien.

Det siste året har det skjedd to ting vedrørende konsertene på denne puben. Henvendelsene har blitt så mange, at pubeieren snart ikke svarer på telefonen.

Det dreier seg om en stadig strøm av artister, ofte bemerkelsesverdig høyprofilerte, som virkelig trenger en ekstra spillejobb.

Samtidig har pubens faste publikum begynt å få nok av livemusikken. Eieren opplever generell svikt i folk og omsetning om han presenterer live musikk.

Markedet for livemusikk kan synes å være i ferd med å bli mettet. Om det er tilfelle, er det altså ikke slik at man uten videre kan kompensere for bortfallet i inntekter fra salg av innspilt musikk, ved å spille mer live.

Undertegnede tror det kommer til å bli verre, mye verre. Det faktum at vi nå har fått en solid generasjon som er av den oppfatning at musikk ikke bare skal være billig (CDer er allerede latterlig billige), men aller helst 100% gratis, lar seg neppe begrense til en del av markedet. Muligheten for at denne holdningen forplanter seg til alle sider av musikklivet er overhengende .

Det nytter ikke å komme drassende med de største internasjonale navnene, og deres muligheter til å presse prisene i et marked der det alltid er større etterspørsel enn tilbud, for å bevise at livemarkedet er sundt.

Under alle omstendigheter dreier det seg om artister som utelukkende har bygget seg opp mens folk også var villige til å betale for den innspilte musikken.

En annen venn av meg forteller at i hans svenske hjemby krangler nå folk på at det koster femti svenske kroner for å komme inn på steder der det presenteres livemusikk. Altså mindre enn det en øl koster.

Jeg ser det slik at det er å betrakte som et endetidstegn at øl blir mer verdt enn musikk."
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.865
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
I framtida vil det være livsviktig for musikken att ungdommen gidder å pelle seg på konserter.
Det skulle ikke være så vanskelig å lokke dem dit...
Bra den artikkelen til Tom ;)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Problemstillingen er nok snudd litt på hodet. Når det koster en brutto timelønn for en liter øl på byen, så begrenser det seg hvor mye folk kan gå ut, selv om det er live musikk på stedet.

Festivaler som går med underskudd skyldes vel stort sett feilbookinger og astronomiske spillehonorarer for trekkplastrene.

At artister må spille på mindre arenaer og mer intime lokaler er jo også stort sett positivt for publikum. Men mindre man sverger til jallakonserter på Koengen og i Spektrum da.

Det har aldri vært mer musikk tilgjengelig enn nå. Og det er utelukkende positivt. Selv om det medfører at noen artister faktisk må spille for å få inntekter og ikke bare være i studio en uke eller to i året og delta i noen reklamejippoer.

Det er 4 store selskaper som kontrollerer 3/4 av verdens samlede musikkbransje. Det hadde vært en fryd om de alle gikk konkurs. De er blitt overflødige og er nå kun et fordyrende og konfliktskapende onde.
 
V

vredensgnag

Gjest
Jeg syns Skjeklesæther gjør noen kjappe sprang i resonnementene sine. Jeg mener også at musikk som fenomen er i krise, fordi vi har sluttet å ta musikken alvorlig.

Det skjedde da musikken ble like allestedsnærværende som oksygen i luften vi puster. Det er musikk overalt - musikken er gjort til en selvfølgelighet.
Det er musikk i alle butikker, pub'er, barer, drosjer, kjøpesentra, elevatorer, utendørskaféer, telefonkøer (forbannet være ventemusikk i telefonkø!).
Vi har musikk i mobiltelefoner og musikk i radio, tv, stereoanlegg og hundehus. Det er musikk på nettet, det er musikk på nettsider (faen ta musikk på nettsider!).

Går du på konsert, så spiller de faen inn i helvete forsyne meg musikk ut i lokalet før den som skal opptre spiller live. Og noen ganger spiller de faen helvete forsyne meg den samme musikken som de spiller live etterpå - for å pushe plata.

Går jeg på klassisk konsert spiller de også faen i helvete forsyne meg musikk før konserten.

Går jeg gjennom et kjøpesenter, så går jeg spissrot i ulike musikkpreferanser, som alle kjøres på "does it go to eleven" - går jeg inn i ei sjappe på et kjøpesenter, så hører jeg technotranceboogievivaldijazz så jeg spyr, og syns synd på de som må høre på skiten i åtte eller ti timer.

Musikk er blitt like vanlig som sand i Sahara og snø i Antarktis - og da blir det litt dumt å skulle ta ei bøtte sand eller snø og be om at jeg skal betale for den, når alt jeg trenger er å ta med min egen bøtte.

Skjeklesæther har glemt dette. Og jeg vil anbefale at han begynner der.

Selv musikkfestivaler har begynt å presentere seg som hentelageret på IKEA: http://www.oyafestivalen.com/pages/nor/8-program

Hvorfor skal jeg bry meg?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
21.007
Antall liker
13.063
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jepp. Musikk har gått fra å dreie seg om en opplevelse, til å bli en selvfølge, og ofte en plage. Musikken som produkt ar blitt banalisert, og gått fra å være noe sjelsberikende til til å bli rent forbruk. Dette er noe jeg har sett i flere år, og nevnt i mange diskusjoner her på sentralen.
 

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Innlegg
888
Antall liker
59
Sted
Modum
Enig med flere her. Men det er et moment som det utrolig nok ikke er reflektert over og det er resesjonen som feier over verden for tiden. I alle fall i USA og muligens i Sverige så påvirker den evnen til å gå på byen.

Jeg er ikke bekymret for artistene. De beste vil overleve, musikk er fortsatt viktig for mange. Guttungen på 17 kan vel være et eksempel, kom hjem med 23 CD'er fra Roskilde og var helt i ekstase. Og det til tross for at vi har streamet musikk hjemme i mange år. Men eiergleden ved fysisk materiale høyner også musikkgleden. Hehe, fyren kjøpte CD'er for egne penger og måtte låne til Øl. Kjekk gutt.

Skal ikke generalisere basert på et eksempel, men det finnes mange med et oppriktig kjærlighetsforhold til musikken, disse vil nok holde liv i mange artister i mange år.
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.636
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Om ikke problemstillingen er snudd på hodet, så er den kanskje ikke helt nyansert. Tror det er ganske mange faktorer som spiller inn, som ikke er med i artikkelen.

Uansett, her er mine surmulende kjappe kommentarer/tanker rundt dette (noen mer relevante enn andre)

1. Klubbkonserter
Klubbkkonserter er my kinda thing. Foretrekker dette framfor Koengen-mania osv. Problemet er at det av en eller annen merkelig grunn kun er midt i ukene det er klubbkonserter å finne nå til dags er i byn. Ka som skjer i helgene aner eg ikkje lenger. Nylig var Shack shakers og cynics begge på en tirsdag, og calexico kommer her en onsdag i septmeber. Det skal lissom være tidlig konsertstart i midtukene, men dette er jo en hvit løgn. Resultatet da er jo at man

a) må ta drosje hem siden siste buss har gått for en time siden (ingen nattbusser i ukedagene). Det gjør at en klubbkonsert nå til dags, med et par øl, totalt lett ender på en 7-800,- spenn. Slikt lar seg ikkje gjøre på ukentlig basis for min del.
b) er helt innforjævli sliten neste dag på jobb. Hadde konserter startet kl 2200 i stedet for 2330, hadde det vært jævli mye mer kurrant for meg å stikke på adskillig flere konserter, men når man står opp 10 på halv innforjævli tidlig hver eneste dag, så er det kjipt å være i seng 0300 midt i veka.

Dette med priser er jo også litt trøbblete. Har ingen verdens problemer med å bla opp 2-300,- for en kanon klubbkonsert, men syns det er drøyt å hoste opp det triple eller mer for utendørskonserter. Iron Maiden koster vel 800,-. Med 20 000 solgte billetter er det jo 16 MNOK i bilettinntekter. Og med ølprisene, kombinert med det publikummet, så ser en jo for seg en bra inntekt på billett+øl fronten. Eg vet for lite om kor mye et slikt arrangement koster, men eg nekter å tro at de går i minus når alt er betalt. Tror kanskje enkelte artister tar litt mye i timehonorar for utendørskonserter...

2. Tilgjengelighet/Streaming etc.
Et tveegget sverd dette. Etter en del tid i tenkeboksen, har eg kommet fram til at eg er (om ikke imot), så i alle fall skeptisk til gratisversjonen av spotify. Jeg tipper at dersom gratisversjonen hadde blitt avviklet, ville en veldig stor andel av free-riderne faktisk gått over til betalingsversjonen, for det er jo faktisk en veldig fin ting. Spesielt på jobb er det en velsignelse å synke ha spotify på øret framfor høyfrekventerte trøndere som forveksler et kontorlandskap med Rorbua. Tilgjengelighet i seg sjøl er ikke negativt, det kan slå ut begge veier. Personlig kjøper eg flere plater som følge av spotify, men dette gjelder nok mindretallet.

3. Musikklyttere før og nå
Her er eg nok ute på tynn is, men for meg virker det som om dagens ungdom vokser opp med et forhold til musikk svært ulikt det eg sjøl gjorde for rundt 15 år siden. Den teknologiske utviklingen har nok mye å si for dette. Det virker på meg som om ungdom flest har et mye mer distansert forhold til musikk/artister enn det som var tilfelle før (baserer denne antakelsen på (for) mange år som fast lærervikar). Eg føler det litt sånn at i min tid var det vi som oppsøkte musikken, mens nå er det musikken som oppsøker oss. Alt er så lett tilgjengelig (det være seg i lovlige eller ulovlige) varianter, og dermed blir inntrykkene så mange, at man blir "overmettet"/blasert, og nærmest litt apatisk i sitt forhold til musikk. Dette (tror eg) fører lett til at man ikke får et like sterkt forhold til artister som folk gjorde for bare 10 år siden. Dessuten, den lette tilgjengeligheten tror eg også er med på at folk hører mindre på musikk(i den forstand at man hører mer ufokusert, og i kortere perioder - spotify via mobil på buss på vei til skolen etc.) En virkelig god plate fortener jo oppmerksomhet og lytting over lang tid...

MTV er jo et bra eksempel på kor gale det har blitt. Denne kanalen har jo pr nå lite eller ingen verdens ting med musikk å gjøre, mens den for 10-15 år siden var nokså viktig for mange av oss; alternative nation, headbangers ball etc.
Serveres det musikk her nå, så er det bare noe hel**** møl. Og med halve skjermen dekket av sms'er etc.

Dette var nok kanskje litt på siden av artikkelen, som vel mer handler om korleis selskaper/artister skal legge opp nye forretningsmodeller for å kunne overleve i sin bransje. Men men. Eg innbiller meg at kvalitet overlever alle tenkelige og utenkelige scenarier for distribusjon av musikk, og at artister fortsatt skal kunne ha en decent living. Det er gledelig å se av vinyl opplever en renessanse, men det samlede salg av fysiske formater synker nok fra år til år. Da får det heller være at sisteplata til Rybak ikke selger godt nok, og at han knuser så mange fioliner at han ikke har muligheter til å gi konserter lengre, og dermed må legge "artist"karrieren på hylla.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Townes skrev:
Et tveegget sverd dette. Etter en del tid i tenkeboksen, har eg kommet fram til at eg er (om ikke imot), så i alle fall skeptisk til gratisversjonen av spotify. Jeg tipper at dersom gratisversjonen hadde blitt avviklet, ville en veldig stor andel av free-riderne faktisk gått over til betalingsversjonen, for det er jo faktisk en veldig fin ting. Spesielt på jobb er det en velsignelse å synke ha spotify på øret framfor høyfrekventerte trøndere som forveksler et kontorlandskap med Rorbua. Tilgjengelighet i seg sjøl er ikke negativt, det kan slå ut begge veier. Personlig kjøper eg flere plater som følge av spotify, men dette gjelder nok mindretallet.
Gratisversjonen har endel for seg. I etableringsfasen gjør den at folk venner seg til å bruke den. Dette er i seg selv viktig, for før bruken er blitt en vane så er det ikke platesalg dette konkurrer med men alternative nedlastingsmetoder og konkurrerende tjenester. Så prøver man seg gjerne med et par day-pass når man har fest etc, og så finner man ut at man neppe savner masingen og reklamen og finner ut at tjenesten er vel verdt å betale for.

Det er nok ikke så mange som ville hoppet rett på Premium uten å ha forsøkt seg med gratisversjonen først.

En annen faktor er at det er eneste måte for tjensten å få inn reklameinntekter på, for ingen vil betale for å høre på reklame og masing. Den sosiale faktoren ved at man kan linke til musikk som alle kan høre som her i musikktrådene er også med på å spre god musikk.

Men på sikt kan det hende at det er nødvendig med en utfasing av reklamemodellen, eller i alle fall at utvalget av musikk er bedre på premiumtjenesten enn på reklamevarianten. Jeg abonnerer på Premium, men i begynnelsen var det reklamevarianten som ble brukt. Så det er ikke sikkert at jeg hadde abonnert i dag hvis jeg ikke fikk prøve tjenesten en stund først, og at det er mulig å utvikle tillegstjenster for den som plugin til Squeezebox. (Eneste ulempen med den er at den ikke virker hos meg).

Jeg håper dog at mange etterhvert skaffer seg Premium og at Spotify blir større, bedre og mer utbredt. Samtidig vil jeg ikke bidra med 10-øre til musikkmafiaen som boikotter streamingtjenestene.
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.636
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Ja, ingen bombe det der Gjestemedlem.

Spørsmålet er jo kem som sitter igjen med største kakestykket her. BergenLive bedyrer jo gang på gang at de går i null og tener nada på disse konsertene.
Lurer på ka honoraret til artister som Springsteen/Iron Maiden er i slike tilfeller. Siden Frank Duste-Nes måtte krangle bilettprisen opp til 650,- på Springsteen. Skulle likt å sett budsjetter/kostnadsanalyser etc fra slike evenement når det angivelig er tapsprosjekter de holder på med...

Når det gjelder spotify, så er jeg enig i at det ikke skulle blitt lansert som en utelukkende betalingsteneste. Gratisversjonen er jo glimrende på en sånn "det første skuddet er gratis" måte. Det var det eg mente med at mange nok vil gå over til å betale dersom gratisversjonen hadde blitt stoppet.
 
Topp Bunn