L
lark
Gjest
Hva er økningen i lydtrykk når man bruker to subwoofere sammenlignet med en subwoofer?
|
OK 8) 8) 8)Flageborg skrev:6 dB.
Det viktigste argumentet for å gå for 2 subber kontra kun 1 subb - er jevnere frekvensrespons.lark skrev:Hva er økningen i lydtrykk når man bruker to subwoofere sammenlignet med en subwoofer?
Det er først når du plotter frekvensresponsen fra 160Hz og nedover at du får en status på systemet ditt.lark skrev:OkNår vi først er i gang kjører jeg på med et spørsmål til: Hva er best, å kjøre to subber i mono eller i stereo?
Har ikke mulighet for å dele. Henter signalet til subbene fra pre-out på Hegelen. Å la subbene overlappe 703'ene fra 40 til 80 hz blir det bare rot og kaos av ;DFlageborg skrev:Det er først når du plotter frekvensresponsen fra 160Hz og nedover at du får en status på systemet ditt.
Jeg vil uansett anbefale deling på 80Hz.
For meg høres dette umiddelbart ut som "smør på flesk".... kan du forklare dette en gang til? Jeg trodde man så helse suben som et system og at det da ble 2 system->fordobling->altså 3 dB.Rhesus skrev:Det er 6 dB. Dobbelt så stor avgitt effekt gir 3 dB, og dobbelt så stor effektivitet, p.g.a. to drivere gir 3dB til. 8)
Det fungerer i mine ører utmerket med én sub. Når jeg kobler inn den andre synes jeg at det går ut over presisjonen og fastheten i bassgjengivelsen. Det blir helt klart mer "ullen" og buldrete bass.omholt skrev:Synd du ikke har mulighet til å velge delefrekvens fordi jeg tror du deler altfor lavt som går utover mellombassen. Jeg har jo eid 703 og prøvde mye frem og tilbake med delefrekvens. 80Hz som Flageborg anbefaler synes jeg ikke fungerte bra. Dypbassen ble for dårlig, men dette er vel litt avhengig av suben? Jeg brukte 70Hz, men hadde litt begrenset med muligheter på Infinity suben min. 50Hz var valgmuligheten under 70Hz, men det fungerte ikke spesielt bra. Da stakk suben seg for mye ut og trykket i mellombassen ble for dårlig. Jeg prøvde først og fremst til musikk. Synes det som fungerer til musikk, også fungerer bra nok til film i mine ører.
Vet om en som hadde 703 og en Velodyne DD sub. Kaliberingssystemet til Velodynen valgte 65Hz.
Samme her, skjønte ikke den. La oss tenke max SPL da; om en sub f.eks kan gi max 110dB, vil to gi 116dB? For andre høyttalere blir det vel ellers 3dB..?Greven skrev:For meg høres dette umiddelbart ut som "smør på flesk".... kan du forklare dette en gang til? Jeg trodde man så helse suben som et system og at det da ble 2 system->fordobling->altså 3 dB.Rhesus skrev:Det er 6 dB. Dobbelt så stor avgitt effekt gir 3 dB, og dobbelt så stor effektivitet, p.g.a. to drivere gir 3dB til. 8)
Har ikke prøvd to i mono, kun stereo.lark skrev:OkNår vi først er i gang kjører jeg på med et spørsmål til: Hva er best, å kjøre to subber i mono eller i stereo?
Jeg har oppgitt en forklaring i denne posten:Greven skrev:For meg høres dette umiddelbart ut som "smør på flesk".... kan du forklare dette en gang til? Jeg trodde man så helse suben som et system og at det da ble 2 system->fordobling->altså 3 dB.Rhesus skrev:Det er 6 dB. Dobbelt så stor avgitt effekt gir 3 dB, og dobbelt så stor effektivitet, p.g.a. to drivere gir 3dB til. 8)
Du har vært inne på dette i et tidligere innlegg i denne tråden: Addisjon av amplituder er et høyst lokalt fenomen. Andre steder i lytterommet vil amplitudene utjevne hverandre, slik at summen der blir null. Derfor får vi 6dB noen steder, og 0dB andre steder.knutinh skrev:Spørsmålet er mao om vi har addisjon av effekt eller amplitude. Siden effekten er proporsjonal med amplituden i andre, så vil en fordobling av amplituden gi større utslag i decibel enn fordobling av effekten.
Faktisk minus uendelig opp til +6dB.OldBoy skrev:Så svaret på spørsmålet tror jeg må være alt fra 0dB til 6dB, men i gjennomsnitt 3dB, avhengig av hvor lokalt eller gjennomsnittlig vi lytter.
Jeg ser ikke helt hvordan amplituden noe sted i rommet ved å bruke to subwoofere kan bli større enn amplituden man ville ha fått fra bare den ene (inkl romrespons) addert med amplituden man ville ha fått fra bare den andre (inkl romrespons)?timc skrev:Dersom man tar høyde for stående bølger kan økningen bli enda større.
-Tim
Mener du at man skal inkludere påvirkningen av rommet på nr2 når man regner på to subwoofere, men se bort fra den når man regner på dem en og en?timc skrev:Korriger meg om jeg tar helt feil nå.
Amplitude fra nr1 + amplitude fra nr2 + romnode fra nr1 = maks 6db
Legger man til at man har en romnode for nr2 der man måler så må jo nødvendigvis resultatet bli høyere?
-Tim
knutinh skrev:Mener du at man skal inkludere påvirkningen av rommet på nr2 når man regner på to subwoofere, men se bort fra den når man regner på dem en og en?timc skrev:Korriger meg om jeg tar helt feil nå.
Amplitude fra nr1 + amplitude fra nr2 + romnode fra nr1 = maks 6db
Legger man til at man har en romnode for nr2 der man måler så må jo nødvendigvis resultatet bli høyere?
-Tim
http://en.wikipedia.org/wiki/Linear
"Additivity property (also called the superposition property): f(x + y) = f(x) + f. "
Superposisjonsprinsippet betyr at man for lineære systemer kan regne på en og en kilde, og addere svaret for å få resultatet som om kildene var der samtidig.
I stedetfor å blande inn romnoder og refleksjoner så tror jeg at det er enklere å snakke om "totalpakke 1" og "totalpakke 2", for det er det det faktisk er. Spørsmålet er så hva som skjer når man adderer "totalpakke 1" og "totalpakke 2" uten å endre andre betingelser.
Min påstand er at dette er et lineært system, i praksis uten kobling mellom de to kildene*). Man får en kompleks addisjon som maksimalt er +6dB relativt den sterkeste kilden i ethvert punkt og for enhver frekvens (hvilket inntreffer når begge er like sterke), og minimalt er - inf dB.
-k
*)Dersom du f.eks stiller to subwoofere mot hverandre, element mot element så kan den ene suben påvirke den akustiske impedansen sett av den andre. Jeg tror ikke dette er spesielt relevant for problemstillingen vi tross alt snakker om.
Kan man justere fasen individuellt for hver sub? Min logikk tilsier at når subene står på linje med høyttalerene så bør de også spille i fase med høyttalerene for at ikke basspulser som f.eks. basstrommeanslag skal misse trøkk.marsboer skrev:Høres ut som om du sliter med faseproblemer. Du må nok måle litt her, hvis ikke blir det vanskelig.