Ø Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Skal man designe en to-veis med 18" i bunnen så tøyer man strikken langt, og det krever et horn som kan gå ned til halve kilohertzen.
    Det hadde ikke jeg giddet å gå løs på som diy prosjekt iallefall.

    Jeg har løse "Ø-topper" jeg skal leke meg litt med, men de skal deles ned mot TAD 12" mellomtoner.
    Har mere trua på det, men det blir en fire-veis sak.

    Blir en slags Ø greie på steroider....med doble turboer og dobbel 21" eksos i bunnen.

    :devilish: :cool::devilish:

    Jeg tror kommende Ø med 15" kan bli en tøff og slem gøytaler med mere pondus enn 12" versjonen.
     

    DonHenning

    Medlem
    Ble medlem
    17.04.2020
    Innlegg
    14
    Antall liker
    5
    Skal man designe en to-veis med 18" i bunnen så tøyer man strikken langt, og det krever et horn som kan gå ned til halve kilohertzen.
    Det hadde ikke jeg giddet å gå løs på som diy prosjekt iallefall.

    Jeg har løse "Ø-topper" jeg skal leke meg litt med, men de skal deles ned mot TAD 12" mellomtoner.
    Har mere trua på det, men det blir en fire-veis sak.

    Blir en slags Ø greie på steroider....med doble turboer og dobbel 21" eksos i bunnen.

    :devilish: :cool::devilish:

    Jeg tror kommende Ø med 15" kan bli en tøff og slem gøytaler med mere pondus enn 12" versjonen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Nå var ikke det meningen å måle LM Audio opp mot Ø, men poenget var at det er mulig å lage 2veis med 18"
    Det er fullt mulig. Men jeg har jobbet en del med driverkonstruksjon. Hvis du vil ha membraner, oppheng osv som er optimale for bass og mellomtone er det en god del å velge i innenfor 15"-størrelse, mens til 18" blir det brått veldig mye mindre å velge i. I tillegg bør man for optimal ytelse dele 18" lavere enn 15". For en god 15" er typisk øvre delefrekvens i området 6-800Hz. For en 18", dersom man får tak i samme membranprofil osv, snakker vi 500-650Hz. Da er vi oppe i 600mm horn. Det er fullt mulig å lage noe basert på 600mm horn men om man allerede har presset grensene for driveren, og allikevel ikke får tak i delene som gjør 600Hz deling optimalt så må man fort på enda større horn. Ja, du skjønner, det lukter 3-veis lang vei, eller kompromisset blir vesentlig større. 15" er et ganske gyllent punkt både når det gjelder tilgjengelige deler, hva som er fysisk mulig med horn, hva drivere som kan spille helt opp vil kunne klare nedover osv. Hadde dette vært en vanlig konfigurasjon i PA-verdenen kan det hende dette hadde vært løst både for deletilgjengelighet, kompdrivere og horn, men slik er det altså ikke i dag.
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har hørt mer om den nye versjonen?
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Ble fortalt at den mest sannsynlig skulle lanseres på Horten-messa, men det ble den altså ikke..
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Ja det drog ut litt dette. Hørte jo om denne nye 15" varianten på Hortenmessa på 2 år siden også.
    Da hørtes det ut som den var rett rundt hjørnet...
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kanskje den er utsatt i påvente av de nye Snickers-is bassene?

    (nå slenger jeg ut falske rykter, men det hadde jo vært kult med norsk designa drivere til norsk designa høyttaler)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje den er utsatt i påvente av de nye Snickers-is bassene?

    (nå slenger jeg ut falske rykter, men det hadde jo vært kult med norsk designa drivere til norsk designa høyttaler)
    Det kan godt tenkes ja - har hørt at Snickers har vært med i utviklingen av disse høyttalerne om ikke annet :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Snickers-is bassen hadde iallefall egnet seg ypperlig til formålet, da den visstnok skal oppføre seg eksemplarisk oppover mot nærmere kilohertzen.
    Kanskje et litt større horn vil komme på den nye?

    Eks XT 1464

    xt1464_3.jpg


    Den kan deles noe lavere enn originalen.
    800 Hz.

    En Radian 1,4" Be driver hadde sikkert vært fett i et slikt horn, men da blir'e kostbart. :devilish:
     
    Sist redigert:

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    husker ikke hva jbl heter, men de synger de gir seg ikke
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Topping kilde, at Ronglien og fan gir de stryk er rart, d synger
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Hvordan spiller ø da
    Det er beskrevet en del om lyden på de første sidene i tråden, anbefaler deg å sjekke det ut, mye fine bilder fra hjemmeoppsett også, men stikkord som eksplosiv, dynamisk, gøyal, sivilisert og du kan virkelig dra på uten at det forvrenger.

    Ø responderer veldig på kvalitetselektronikk, og en liten hardhet som jeg hadde i begynnelsen er helt vekke etter at jeg byttet forsterker og det med klasse D forsterker, tenk det.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Dro på helt enormt i går, jbl gir seg ikke
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9

    Det nærmer seg noe.
    Spent på hvordan toppmodellen låter.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Var Jørn Rune Kviserud konstruktøren av den første modellen også?
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Spennende dette samarbeidet mellom Snickersis og Mala. Regner med kabinettene produseres av Pylon(?) Har en følelse av at dette kommer til å bli meget gode høyttalere. Kan kanskje håpe på en presentasjon i Horten?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Jeg fikk oppdatert quote på en driver nylig. Økningen var 32%, og forrige quote var mindre enn ett år gammel. I tillegg måtte vi forholde oss til dobbelt så høye antall. Prisen på kabinetter er ca doblet på omtrent 5 år. Prisen på neodymium er doblet siden i sommer. Den var nylig enda høyere og er nå på vei opp igjen. Ikke sikkert dette er så totalt på jordet.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Jeg fikk oppdatert quote på en driver nylig. Økningen var 32%, og forrige quote var mindre enn ett år gammel. I tillegg måtte vi forholde oss til dobbelt så høye antall. Prisen på kabinetter er ca doblet på omtrent 5 år. Prisen på neodymium er doblet siden i sommer. Den var nylig enda høyere og er nå på vei opp igjen. Ikke sikkert dette er så totalt på jordet.
    Nå er vel den hysteriske prisstigningen høyere enn hos de fleste andre produsenter
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Synes jo prisen på Ø er ganske høy.
    2 stk 15" AE elementer er jo ikke mer en 12 000,-
    Hvis du velger råeste utgave.
    Tok utgangspunkt i 15" men ser jo ikke ut til att det er AE de velger til den store utgaven.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Synes jo prisen på Ø er ganske høy.
    2 stk 15" AE elementer er jo ikke mer en 12 000,-
    Hvis du velger råeste utgave.
    Tok utgangspunkt i 15" men ser jo ikke ut til att det er AE de velger til den store utgaven.
    Det koster nok en del å utvikle. Snickers og Mala har nok brukt en del timer her. Har fulgt Sigberg-tråden, ingen jobber gratis, det tar sin tid. Icon er ikke solgt i mer enn ca 50eks totalt, det er ikke veldig mye. De vet selv hvor mange eks som må selges før man tjener noen kroner, men tviler sterkt på at noen blir rike på dette. Det er nok mye entusiasme i bildet, og utrolig bra at vi endelig har et par gode norske høyttalermerker.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Synes jo prisen på Ø er ganske høy.
    2 stk 15" AE elementer er jo ikke mer en 12 000,-
    Hvis du velger råeste utgave.
    Tok utgangspunkt i 15" men ser jo ikke ut til att det er AE de velger til den store utgaven.
    Tror ikke Ø er verstinger på prissetting, selv kjenner jeg ikke til særlig flere enn Arendal, Buchardt Audio, Pylon og XTZ som billigere enn annet målt opp mot materialkostnad.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn