ÅRETS PLATE !

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• T

tjn

Gjest
    Har aldri hevdet at musikken må være komponert for lenge siden. Hvor lenge musikken fortsatt blir hørt på, sier dog noe om varige kvaliteter ;)
    Dylan ble ingen døgnflue, slik som så mange andre ender opp som. Har du ikke forstått hvorfor? Kanskje bedrer en slik forståelse seg med aldren ::)
    Hva jeg hører lenge på er varig kvalitet for meg, hva du hører lenge på er varig kvalitet for deg. Har nok hørt på musikk i noen år nå så forståelsen er der, men er (forhåpentligvis) i stadig utvikling, er ikke helt sikker på at den er det hos alle som "så lyset" på 60 tallet (mener ikke deg!) Ellers så liker jeg nok bedre poeten Dylan enn komponisten Dylan.

B

Back_Door

Gjest
    Når jeg hadde forelesninger i musikkhistorie så åpnet læreren med å si at etter 1970-tallet hadde det ikke skjedd noe av interesse innen musikken.

Jeg fant uttalelsen ganske provoserende og uintelligent. Det han mente var at musikk ikke var "edel" før genren var sementert og gjennomanalysert av (statslønnede) teoretikere som kunne identifisere bærende elementer og skrive lærebøker om sentrale komponister innen genren.

I mine øyne er rap likeverdig med disco som igjen er likeverdig med 12-tonemusikk og dænsebænd og wiener-klassisismen. Tross alt er mye av den "høyverdige" klassiske musikken egentlig masseprodusert pop-musikk fra en annen epoke.

Jeg har ikke alltid tenkt slik.

-k
    Så du har ikke noe skille mellom forbruksvarer og det vi normalt kaller kunst?

Personlig har jeg en meget bred musikksmak. Det avgjørende er at det ligger en oppriktighet og kjærlighet til musikken i bunn fra utøverne. Dersom motivet kun har vært å tjene penger, er resultatet sjelden bra.

Vedlegg

B

Back_Door

Gjest
    Hva jeg hører lenge på er varig kvalitet for meg, hva du hører lenge på er varig kvalitet for deg. Har nok hørt på musikk i noen år nå så forståelsen er der, men er (forhåpentligvis) i stadig utvikling, er ikke helt sikker på at den er det hos alle som "så lyset" på 60 tallet (mener ikke deg!) Ellers så liker jeg nok bedre poeten Dyland enn komponisten Dyland.
    Er fullstendig enig med deg i at ikke alle som så lyset på 60 tallet, eller tidligere for den saks skyld, nødvendigvis er i eller har vært i noen form for musikalsk utvikling- Til det er dansebandsjangeren alt for dominerende i aldersgruppen ;D

T

tjn

Gjest
    Så du har ikke noe skille mellom forbruksvarer og det vi normalt kaller kunst?

Personlig har jeg en meget bred musikksmak. Det avgjørende er at det ligger en oppriktighet og kjærlighet til musikken i bunn fra utøverne. Dersom motivet kun har vært å tjene penger, er resultatet sjelden bra.
    Der er jeg enig med deg, og det er det jeg mener med at det ikke er alle som skjønner når de skal slutte, det oppriktige og ærlige forsvinner. Jeg mener at det er noen av de "gamle" som ikke klarer å stoppe selv om de ikke har mer å gi, og det er da jeg sitter med den "We`re only in it for the money" følelsen.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.282
    Torget vurderinger
    2
    . Jeg mener at det er noen av de "gamle" som ikke klarer å stoppe selv om de ikke har mer å gi, og det er da jeg sitter med den "We`re only in it for the money" følelsen.
    Helt enig, hvis det kun er for penga sin skyld. Men jeg tror faktisk en del av de gamle holder på enda fordi det er det som er livet. Veldig mange 60 tallsband som fremdeles turnerer fordi de har glede av det. Kan umulig være for penga sin skyld de holder på. Så godt betalt tror jeg ikke de får. Se bort fra Stones.

Men at Dylan holder på kun for penga ? Tror jeg ikke. Han har som sagt mye å komme med enda.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Ser frem til og gleder meg til denne, selv om jeg må nok si at den siste plata hans (love and theft) ikke funka helt for meg.

costello

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.10.2004
    Antall liker
    123
    Torget vurderinger
    2
    Terningkast 6 i dagens dagbla'

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.282
    Torget vurderinger
    2
    Og en ny sekser i Aftenposten.

P

Parelius

Gjest
    Der er jeg enig med deg, og det er det jeg mener med at det ikke er alle som skjønner når de skal slutte, det oppriktige og ærlige forsvinner. Jeg mener at det er noen av de "gamle" som ikke klarer å stoppe selv om de ikke har mer å gi, og det er da jeg sitter med den "We`re only in it for the money" følelsen.
    Dylan har alt (av det et normalt norsk oljemenneske kan ønske seg). Men han fortsetter, on and on and on... Slikt forstår ikke norske oljemennesker, nyttetenkerne, de som vil ha noe igjen, brødspiserne, underholdningsshopperne.. Oppriktighet og ærlighet? Meningslølse ord guder og budbringere i det minste kan gi en mening til, ikke noe vi kan bruke til å måle dem med.

Tillegg: Fra mannen som ikke kan synge; http://video.google.com/videoplay?docid=4563840669393845579

annet: http://video.google.com/dylan.html

Når Gud jobber undercover: http://video.google.com/videoplay?docid=8129545413492990128

Som det sies: From another world... http://video.google.com/videoplay?docid=-5169071801903996044

P

Parelius

Gjest
    Mannen er en stor låtskriver,stor poet og musiker, men synge? Det kan han ikke!!
    KAN IKKE SYNGE???????? Hva i all verden er sang? Smekk til med det som mange mener er hans "dårligste" plate; Self Portrait. Finn fram "Blue Moon". KAN IKKE SYNGE??? Hva menes med uttrykk som "kan ikke synge"? Hva er sang? At Kyrkjebø kan synge er da ikke det samme som at det er den eneste sangen... At Dylan ikke er Schwartzkopf er da ikke det samme som at de ikke synger begge to. Ved guder, hvor de synger... Jeg forstår meg ikke på ungdommen! Jeg forstår ikke språket. Jeg forstår lite, egentlig. Men Dylan SYNGER! Musenes sang. Det har jeg forstått.

P

Parelius

Gjest
    Når jeg hadde forelesninger i musikkhistorie så åpnet læreren med å si at etter 1970-tallet hadde det ikke skjedd noe av interesse innen musikken.

Jeg fant uttalelsen ganske provoserende og uintelligent. Det han mente var at musikk ikke var "edel" før genren var sementert og gjennomanalysert av (statslønnede) teoretikere som kunne identifisere bærende elementer og skrive lærebøker om sentrale komponister innen genren.

I mine øyne er rap likeverdig med disco som igjen er likeverdig med 12-tonemusikk og dænsebænd og wiener-klassisismen. Tross alt er mye av den "høyverdige" klassiske musikken egentlig masseprodusert pop-musikk fra en annen epoke.

Jeg har ikke alltid tenkt slik.

Et kvalitetskriterium for meg er hvorvidt den gjør noe for folk.
    Ikke fortsett med å tenke slik, knutinh. Gå tilbake til det gamle, hva det nå enn var. Greier du i tillegg å gi faen i alle de folka du har slik medynk med, så kan det kanskje bli noe. "Gjør noe for folk"? Gi dem en Grandiosa, da vel, hvis det er så viktig!

Tillegg: Jeg bør kanskje gjøre oppmerksom på en liten undertekst her. "Folk", dette honnørord i den dagsaktuelle politiske korrekthet, er det hæsligste som fins innen den politiske vokabular. Det er en mytisk størrelse som mang en faen har tatt i sin munn. "Volk" heter det på tysk. Det var en mytisk slogan som gjorde seg godt i retorikken som bl.a. vår venn Hitler og hans venner benyttet. Vi sitter på berget i vår uskyld, har kløver i håret og snakker om "folk". Jeg hater "folk", denne politiske avgrunn. Jeg trekker min pistol når jeg hører "folk" i den politiske diskurs. Ikke det at du tenkte slik, når du sa "folk", men jeg gjør. Men noe må vi jo ha å snakke om! :)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.282
    Torget vurderinger
    2
    Og da var bestilling av årets plate sendt.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.282
    Torget vurderinger
    2
    Så kom posten med årets plate. Special Limited Edition.

Da skal det spilles.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.282
    Torget vurderinger
    2
    Basert på en gjennomlytting har jeg nok orda mine i behold når jeg i overskriften skrev ÅRETS PLATE.

Syns lyden var bra også. Dylan langt framme i lydbildet.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.839
    Håper bare mitt eksemplar kommer til uken, slik at den planlagte Dylan-helgen blir komplett!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn