ÅRETS PLATE !

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.282
    Torget vurderinger
    2
    Årets plate blir utgitt 28 august. Da kommer det ny plate
    med BOB DYLAN !

R

Rojoh

Gjest
    Sikkert mange som registrerer det med et lett skuldertrekk. Jeg synes derimot at også Dylans siste utgivelser er vel verdt å høre på. :)

Mvh. Johan

T

theStig

Gjest
    Har ikke mye Dylan sjøl... har noen fra rundt 90 som jeg synes er bra... pluss Highway 61. Hva bør sjekkes ut?

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.282
    Torget vurderinger
    2
    Forrige århundres mest innflytelsesrike og største komponist.
    Samt poet. Og dette fortsetter inn i dette århundret. Hans utgivelser fortjener mer oppmerksomhet enn et lett skuldertrekk etter min mening.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.282
    Torget vurderinger
    2
    theStig. De tre absolutte toppene hans kom i 65-66.
    Bringing It All Back Home
    Highway 61 Revisited
    Blonde On Blonde
    Men han har gitt ut over førti plate, så alt er selvfølgelig ikke like bra.
    Men selv det dårligste til Dylan, kanskje ikke det aller dårligste da, ligger skyhøyt over mesteparten av annet.

R

Rojoh

Gjest
    Har ikke mye Dylan sjøl... har noen fra rundt 90 som jeg synes er bra... pluss Highway 61. Hva bør sjekkes ut?
    Har registrert at du liker Little Feats Waiting for Columbus. Denne platen synes jeg har mye av den samme feelgood-rockefot følelsen.

Live at Budokan - 78

Ellers er det trippelplater på vei, ser jeg...

Liker også godt hans siste studioplate - Love and theft

Mvh. Johan

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.722
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Mannen er en stor låtskriver,stor poet og musiker, men synge? Det kan han ikke!!

Lars

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.282
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke helt enig med deg, Rojoh, når det gjelder At Budokan.
    Syns at Dylan virker uinspirert og kjører gjennom låtene av ren plikt. Samt at han har noen merkelige reggaeversjoner som ikke kler musikken. Syns jeg. Live 75 og Live 66 det er mer sånn som jeg liker Dylan. Men de beste konsertene hans
    er å finne på bootleg.

R

Rojoh

Gjest
    Hehe... Jeg vet jeg er nokså alene mht. Budokan-plata. ;D Får stort sett pepper hver gang jeg trekker den frem blant Dylan-fans. Det er kanskje det litt utypiske jeg liker ved denne? Litt mer variert instrumentering enn normalt? Synes også at bandet virker tightere enn normalt til å være Dylan live. Er man mer ortodoks, så er vel Hard Rain et godt forslag?

Skylder vel å legge til at jeg har relativt store huller i Dylan-samlingen, avataren til tross... :-/ Men jeg liker'n lell.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
    Mannen er en stor låtskriver,stor poet og musiker, men synge? Det kan han ikke!!

Lars
    Hey!! Du må nok skifte kabler. Med en gang! ;D

Mvh. Johan

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.282
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor ikke ? Man liker det man liker. En av platene hans som vel har fått mye slakt, Down In The Groove, liker jeg veldig godt. RocknDylan med løs snipp. Er ikke så veldig begeistra for Hard Rain.

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    hei !

liker godt "street legal" den blir nesten aldri omtalt når det snakkes om Dylan. "infidels" er også god !

mvh. s,

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.282
    Torget vurderinger
    2
    Dylans største 70talls:
    Blood on the Tracks 1974
    Planet Waves 1974
    Desire 1975
    Street Legal 1978
    Den absolutt beste av de syns jeg er Blood on the Tracks.
    Tre låter der som er av hans ypperste: Tangled Up In Blue, Simple Twist Of Fate og Idiot Wind.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    30.441
    Torget vurderinger
    28
    Favorittene mine er vel Love and Theft, Oh Mercy, Highway 61 Rev, Blood on the Tracks og faktisk liker jeg veldig godt Under the Red Sky også, spilte den mye når jeg gikk på gymnaset.

ceroxol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    191
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    9
    Teller dager til Roskilde Festivalen, da kommer han...og mange mange andre!!

K

kiwi

Gjest
    Synes at Infidels er hans beste plate, en vanvittig jevn plate, er etter min mening ikke en eneste svak låt på den plata ;)

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.282
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må revurdere en uttalelse jek kom med lenger oppi her.
    Søvnløs natt p.g.a. varme. Sto like godt opp. Da ble det Dylan på
    moderat volum. Spilte Hard Rain. Har ikke hørt på den på vel 10-15 år.
    Men for en plate ! Må være noe av det beste som er gitt ut av liveplater. Bandet er på tuppa, og følger Dylan hele veien, selv om det av og til høres ut som at det kommer til å bryte sammen. Og til de som påstår at Dylan ikke kan synge. Egentlig tror jeg ikke de har hørt på Dylan. Det fins vel ikke maken til han når det gjelder fraseringer og vri og vrenge på teksten, for så og spytte ut det han har. ANBEFALES. God lyd er det på den også.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.282
    Torget vurderinger
    2
    Så har Dylan spilt på Roskilde. Leste omtale i Dagbladet.
    Var det en bra eller dårlig konsert ? Leste Sigrid Hvidstens anmeldelse. Herregud, kan de ikke la noen anmelde som har peiling på hva jobben går ut på ?

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva ble det m beskyldningene om Dylans plagiat/avskriving fra en gammel bok?

Husker ikke tittelen på den...

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.282
    Torget vurderinger
    2
    Nei det er ikke så lett å huske tittelen på japanske bøker.
    Dylan lånte noe tekst fra en japansk forfatter når han lagde
    Love & Theft. Det var vel helst mediene som prøvde å lage en
    plagiatsak av det. Forfatteren selv sa at han følte det som en stor ære at en mann som Dylan brukte noe av det han hadde skrevet.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.839
    Hoerer at Workingman's Blues (en hyllest til Merle Haggard) er en av tre klassikere paa den nye platen. Litt mer underlig er det at Dylan har et spor om Alicia Keys....

Ellers er jo radioprogrammet Dylan leder stort!!

Vedlegg

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.282
    Torget vurderinger
    2
    På The Bootleg Series volume 3.
    Spor 6. Every Grain Of Sand. Der kan man høre bikkja til
    Dylan.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    4
    Bikkja er der, men dårlig med radioprogram på bootleg-skiva.......

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.282
    Torget vurderinger
    2
    Kommer visst ikke ut før 29 august. Og den dagen reiser jeg på ferie. Det var da som........!

LemonDog

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Jeg overvar deler av konserten på Roskilde, men jeg må si at det var dørgende kjedelig. Han virket svært uinspirert.

Morrissey spilte før Dylan, og han var i storform. Ikke lett å toppe det, så det var kanskje ikke så rart at jeg gikk etter 5-6 låter.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.282
    Torget vurderinger
    2
    Man vet aldri hva man får på en Dylankonsert. Jeg har sovna i
    Oslo Spektrum en gang. Mens andre konserter har vært topp engasjerende hele veien.

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    ja det er enten eller når det gjelder Dylan live.han var i form på torget i Trondheim for en 4-5 år siden,men på roskilde i '90 el '91 virket han drittlei av festivaler.

mvh. s,

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.282
    Torget vurderinger
    2
    Noen skjønner bare ikke når de skal gi seg.

Jeg er sikker på at Dylan har mye ugjort enda. Vent til 29. august og se. Siste Uncut hadde forhåndsomtale. Nye klassikere på gang fra dette og forrige århundres viktigste komponist og poet.

T

tjn

Gjest
    Jeg er sikker på at Dylan har mye ugjort enda. Vent til 29. august og se. Siste Uncut hadde forhåndsomtale. Nye klassikere på gang fra dette og forrige århundres viktigste komponist og poet.
    Alle har noe ugjort men det trenger nødvendigvis ikke være bra for det. Men jeg er enig i at han var en av de største i forrige århundre. Dyland tilhører de få som kan gjøre stort sett hva de vil, og som samtidig blir ukritisk rost i skyene av frelste anmeldere som så lyset for noen tiår siden.

B

Back_Door

Gjest
    Alle har noe ugjort men det trenger nødvendigvis ikke være bra for det. Men jeg er enig i at han var en av de største i forrige århundre. Dyland tilhører de få som kan gjøre stort sett hva de vil, og som samtidig blir ukritisk rost i skyene av frelste anmeldere som så lyset for noen tiår siden.
    Dersom man vil anerkjenne denne musikkformen slik vi anerkjenner klassisk, vil man forstå at i mange tilfeller blir musikken bedre når utøveren har fått noen år (erfaring) på nakken ;)
    Viss ikke, så bedømmes musikkformen kun som et teit ungdomsopprør fortsatt..

Vedlegg

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.282
    Torget vurderinger
    2
    What is this shit ?

Åpningen på en plateanmeldelse av en av Dylans utgivelser.
    Kan hende jeg ikke tar det helt ordrett, men det var noe sånt. Anmeldelse i Rolling Stone. Så at han bare har fått gode anmeldelser er vel ikke helt riktig.

T

tjn

Gjest
    Dersom man vil anerkjenne denne musikkformen slik vi anerkjenner klassisk, vil man forstå at i mange tilfeller blir musikken bedre når utøveren har fått noen år (erfaring) på nakken ;)
    Viss ikke, så bedømmes musikkformen kun som et teit ungdomsopprør fortsatt..
    Da er det mange som ligger dårlig an.....

Som med klassisk så er musikk som er komponert for "lenge siden" ofte best når andre spiller den.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.282
    Torget vurderinger
    2
    Som med klassisk så er musikk som er komponert for "lenge siden" ofte best når andre spiller den.
    Allerede i dag fins det vel flere coverversjoner av Dylans musikk enn f.eks. Beethoven.

Men originalen er best
    :)

Vedlegg

B

Back_Door

Gjest
    Da er det mange som ligger dårlig an.....

Har aldri hevdet at musikken må være komponert for lenge siden. Hvor lenge musikken fortsatt blir hørt på, sier dog noe om varige kvaliteter ;)
    Dylan ble ingen døgnflue, slik som så mange andre ender opp som. Har du ikke forstått hvorfor? Kanskje bedrer en slik forståelse seg med aldren ::)

K

knutinh

Gjest
    Når jeg hadde forelesninger i musikkhistorie så åpnet læreren med å si at etter 1970-tallet hadde det ikke skjedd noe av interesse innen musikken.

Jeg fant uttalelsen ganske provoserende og uintelligent. Det han mente var at musikk ikke var "edel" før genren var sementert og gjennomanalysert av (statslønnede) teoretikere som kunne identifisere bærende elementer og skrive lærebøker om sentrale komponister innen genren.

I mine øyne er rap likeverdig med disco som igjen er likeverdig med 12-tonemusikk og dænsebænd og wiener-klassisismen. Tross alt er mye av den "høyverdige" klassiske musikken egentlig masseprodusert pop-musikk fra en annen epoke.

Jeg har ikke alltid tenkt slik.

Et kvalitetskriterium for meg er hvorvidt den gjør noe for folk. Dancemusikk som står på cd-spilleren mens folk danser rundt uten å bry seg eller huske sangen virker dermed som "lav kvalitet". På den andre siden må det være utrolig sterkt for Åge Aleksandersen eller Bjørn Eidsvåg når folk spiller sangene deres i begravelser eller sier at tekster har hjulpet dem igjennom depresjon og sykdom.

Hvordan kan jeg si at "min" musikk er bedre enn Ole Ivars når Ola Nordmann sitter i campingvogna og har det skikkelig bra når han får spretta pilsen og høre på "nei så tjukk du har blitt"?

-k

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn