Diverse Årets heftigste lydopplevelse, Star Wars på Colloseum 1

torf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Antall liker
200
Legger dette her fordi "Hifi generelt" har mest besøk og dette gjelder lydopplevelse som bare dukker opp hvert 25. år, minst. Jeg har ikke hørt eller sett maken siden Pink Floyd var på Valle Hovin.

Fulgte ungene som ville se nye Star Wars. Kjøpte billetter på Colosseum 1 og fikk en opplevelse av de skjeldne av forfilmen(!!!!!) som må være spesiallagd til denne utrolige kinoen.

Forfilmen ble projesert i hele den enorme kuppelen av 16 projektorer som var plassert rundt hele "rim'en" på kuppelen. Forfilmen var en enorm slagscene med spesialtilpasset kringlyd av en annen verden i Colosseums nye mangemillioners lydanlegg. Et fulltallig publikum satt fjetret og brøt ut i spontan applaus når forfilmen var ferdig. Det har jeg aldri opplevd før. Alle lydfans MÅ høre og se dette!

Selve filmen er en orgie i lyd og er faktisk meget severdig, og jeg er ingen fan av temaet. Det er spesielt en stille scene med knipsing i fingrene som fikk håret til å reise seg på lydfantasten i meg.

Her er det bare å kjenne sin besøkelsestid. Kjøp billett midt på et stykk bak og få totalt hakeslipp.

Sist redigert:

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.371
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Heisann, at det er blitt såpass bra på Colosseum har gått meg hus forbi gitt. Var selv på nye Ringen Supreme salen og så SW med dame og junior. Greit der også, på storskjerm og nytt Dolby Atmos:) For ikke å glemme skikkelige reclinere/skammel og god plass. Tommel opp!
MEN, lyden ble for høy for meg der inne. (Synes forskjellen mellom vanlig tale/dialog vs lydeffekter er blitt altfor stor generelt.)
Ingen øresus dog. Lyden var ren og fin.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.371
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Får skryte litt jeg også av Colosseum 1, etter å ha sett den 12. mann på 3.juledag., på 2.rad. Flott kinoopplevelse, bra film. Gullestad overrasker. Intens! Anbefales.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg fikk sett star Wars på min lokale Sf kino. Måtte spise popcorn med føttene da fingrene var opptatt inni ørene.
Og før dere spør:
-nei jeg er ikke gammel.
-ja jeg er nok litt gretten.

Vi hadde bestillt plass bakerst, men kjøleskapstore bakhøyttalere 30 cm unna som gjorde sitt ytterste for å få blod ut av ørene våre fikk oss til ytterst på midterste rad. Det hjalp en smule selv om jeg håpet på et helt brød.
Neste gang jeg skal på slik film tar jeg med ørepropper.

sprellemannen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Antall liker
98
Jeg fikk sett star Wars på min lokale Sf kino. Måtte spise popcorn med føttene da fingrene var opptatt inni ørene.
Og før dere spør:
-nei jeg er ikke gammel.
-ja jeg er nok litt gretten.

Vi hadde bestillt plass bakerst, men kjøleskapstore bakhøyttalere 30 cm unna som gjorde sitt ytterste for å få blod ut av ørene våre fikk oss til ytterst på midterste rad. Det hjalp en smule selv om jeg håpet på et helt brød.
Neste gang jeg skal på slik film tar jeg med ørepropper.
Min erfaring er også at lyden på kino er alt for høg (særleg eksplosisjonar og liknane), men så er eg ikkje ein ivrig kinogjenger sidan eg synes film er best heime.

pak.k

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
332
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Såg filmen i karlstad på filmstaden där i en av de stora salongerna.
Helvete viklet ljud!!!
Så otroligt dynamiskt och torrt.. reptilsnabba smällar och bas som verkligen ruskar om stolarna utan att det blev jobbigt på något sätt. Fick minst sagt gåshud flera gånger... ojojoj om man kunde få något liknande hemma nån gång..

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.912
Velkommen til en bransje med faktisk teknologisk utvikling.

Elo

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.04.2010
Antall liker
259
Sted
Innlandet
Torget vurderinger
2
Har også sett denne filmen på kino, og det var en delvis slitsom opplevelse. Filmen var bra, min første SW film..

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Antall liker
20.353
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Jeg så den på torsdag sammen med junior. Desverre så vi den i 3D, noe som ikke ga mersmak. Lyden derimot, var bra. Høyt, men ikke for høyt (THX sal).

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.812
Torget vurderinger
49
Så den på Sandnes kino med Dolby Atmos, gir filmen en svak 7 av 10.
Skulle ønske de hadde dempet lyden bare litt, ble litt slitsomt,selv om jeg satt omtrent mitt i salen.

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Antall liker
108
Legger dette her fordi "Hifi generelt" har mest besøk og dette gjelder lydopplevelse som bare dukker opp hvert 25. år, minst. Jeg har ikke hørt eller sett maken siden Pink Floyd var på Valle Hovin.

Fulgte ungene som ville se nye Star Wars. Kjøpte billetter på Colosseum 1 og fikk en opplevelse av de skjeldne av forfilmen(!!!!!) som må være spesiallagd til denne utrolige kinoen.

Forfilmen ble projesert i hele den enorme kuppelen av 16 projektorer som var plassert rundt hele "rim'en" på kuppelen. Forfilmen var en enorm slagscene med spesialtilpasset kringlyd av en annen verden i Colosseums nye mangemillioners lydanlegg. Et fulltallig publikum satt fjetret og brøt ut i spontan applaus når forfilmen var ferdig. Det har jeg aldri opplevd før. Alle lydfans MÅ høre og se dette!

Selve filmen er en orgie i lyd og er faktisk meget severdig, og jeg er ingen fan av temaet. Det er spesielt en stille scene med knipsing i fingrene som fikk håret til å reise seg på lydfantasten i meg.

Her er det bare å kjenne sin besøkelsestid. Kjøp billett midt på et stykk bak og få totalt hakeslipp.
Tviler sterkt på at lyden var bedre enn den første av de 2 konsertene til Pink Floyd på Valle Hovin. Bassanlegget var vannkjølt slik at det dampet noe lignende to geysirer opp fra et stadiongrund som vibrerte slik at man ikke fikk bakkekontakt og det føltes som å gå på skyer. Dessverre fikk de ikke lov til å spille like høyt på neste konsert noen år senere, fordi vinduer i nabolaget ble knust av lyden

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Antall liker
108
Men det nye anlegget på Colosseum er sikkert verdt en lytt :)

Topp Bunn