ÅRETS BILDE 2008-FINALE!

Stem på ett bilde

  • 1

    Stemmer: 0 0.0%
  • 2

    Stemmer: 0 0.0%
  • 3

    Stemmer: 0 0.0%
  • 4

    Stemmer: 0 0.0%
  • 5

    Stemmer: 0 0.0%
  • 6

    Stemmer: 0 0.0%
  • 7

    Stemmer: 0 0.0%
  • 8

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Da er det siste runde med årets bilde. Man kan stemme på ett bilde, og det er en ukes frist.




1.







2.







3.







4.






5.








6.





7.





8.

 

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Innlegg
370
Antall liker
1
Kunne tenkt meg å se temaene sammen med bildet.
Syns ikke det hjelper med et bra/pent bilde hvis det er lent unna sitt Tema.

Så er jeg litt for lat til å lete opp temaene selv :D
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Klokken 4 om natten kan det kanskje se sånn ut, men på høylys dag vil man raskt oppdage at ca 3 tråder under denne ligger første runde av denne avstemningen, hvor alle bildene, tema og de opprinnelige trådene vises... ;)

Dette er altså finalerunden, den andre tråden var en kvalifiseringsrunde, så ser dere der finner dere det meste vil jeg tro.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Da har vi jo en vinner for årets bilde 2008.

Klar seier til Akto for dette flotte bildet:




Her er din velfortjente premie, foruten heder og ære selvsagt, som teller mye mer.

ÅRETS FOTOGRAF 2008 ER AKTO.


 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.506
Antall liker
2.946
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Grattis med tittel, heder og ære Akto :)

Og så gleder det en musiker at det var et slikt motiv som vant.
Vi som jobber med musikk, ser ofte kolleger fra denne vinkelen.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.469
Antall liker
35.298
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Gratulerer så mye Akto, du kan dine saker du!
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Jøss, tilfeldig at jeg datt innom her nå i kveld. Jeg er nesten aldri på forum lengre, men dette var da utrolig gøy! Tusen takk! :D

Bildet er for øvrig tatt av Aage Kvalbein, da han og Iver Kleive spilte inn skiva Julevariasjoner i Sofienberg Kirke. KKV ringte meg og spurte om jeg kunne komme i løpet av en time for å ta bilder til dette albumet, siden de hadde glemt å få inn en fotograf for booklet-bilder. En skikkelig hastverksjobb med andre ord ...

Bildet er tatt med to stykker 500W blitzrigger uten verken reflektorer eller softbokser for å slå lyset hardt over musikantene fra ganske åpne vinkler. Det fungerte i enkelte tilfeller, slik som dette. Kameraet er et Canon EOS 5D, objektivet et 70-200mm f/2.8 IS. Under et sterkt redigert bilde av Iver Kleive fra samme opptak



Men så gøy at dere har stemt på mitt bilde, det var faktisk ikke så rent lite rørende en lørdag kveld :D
 

Vedlegg

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Seieren var vel fortjent, du tar utrolig flotte bilder, og de er så skarpe at man blir rent misunnelig... ;D

Så du hadde noen tips om dette med skarphet (unsharp mask) i en annen tråd, jeg skal prøve ut tipsene.
Er det stor forskjell om man tar bildene som jpg eller raw?

Jeg har så langt kun brukt jpg.
Har du et eksempel på bilde før og etter, så det går an å se forskjellen?
Vil jo tro at du også har veldig bra utstyr, så det hadde vært interessant å se hvordan utgangspunktet var.

Flott det siste bildet du la ved og.

Hyggelig at du satte pris på seieren her blant glade amatører som stemmer med hjertet.. ;)
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Hvis du fører musepekeren over bildene på denne siden: http://www.aktomedia.no/etterbehandling.html så kan du se utgangspunktet. Alle vil se at håret med ett ser ganske falskt ut, men da jeg laget dette hadde jeg ikke tolmodighet til å rense hvert hårstrå ... Bildet jeg vant med har jeg gjort forsvinnende lite med, det er nesten bare litt kontrast og skarphet som er justert i etterkant.

Grunnen til at jeg foretrekker RAW er fordi nesten alle jobbene jeg gjør er av typen situasjonsfotografering, og siden jeg utelukkende kjører manuelle innstillinger kan jeg innimellom bomme med et par blendertrinn. Dette kan enkelt hentes inn hvis opptaket er gjort i RAW. Det samme gjelder hvitbalansen. Og har jeg en råfil så har jeg den for alltid, helt urørt og tweekbar uansett hvor mye jeg drar i spakene i råkonvertereren.
 

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Innlegg
165
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
akto skrev:
Grunnen til at jeg foretrekker RAW er fordi nesten alle jobbene jeg gjør er av typen situasjonsfotografering, og siden jeg utelukkende kjører manuelle innstillinger kan jeg innimellom bomme med et par blendertrinn. Dette kan enkelt hentes inn hvis opptaket er gjort i RAW. Det samme gjelder hvitbalansen. Og har jeg en råfil så har jeg den for alltid, helt urørt og tweekbar uansett hvor mye jeg drar i spakene i råkonvertereren.
Du sier du kjører manuelle innstillinger kun. Er det noen spesiell grunn til at du gjør dette? Hva med feks. blenderprioritet og eksponeringskompensasjon? Da har du også full konroll på eksponeringen. Lysmåleren i D3 gjør som regel en super jobb og det er sjeldent jeg trenger å gå over til manuell.

Skyter selv blenderprioritet, men bruker ofte eksponeringskompensasjon. Manuell brukes kun under meget vanskelige forhold slik som konsert, nattfoto etc.. I tilegg bruker jeg det i studio og ved trådløs blitzbruk.

Er forøvring helt enig i RAW. Gikk en stund før jeg beveget meg over på det selv, men du verden så mye mer jeg kunne hente ut! En helt annen dynamikk og mulighet til å forandre hvitbalanse med godt resultat. Måten feks. Adobe Lightroom jobber på er også genial. Du slipper å ha 10 kopier liggendes av et bilde, men har istedenfor kun et ubehandlet eksemplar og en katalog som viser til hva som er gjort med bildet. Da har du også full mulighet for å reversere det du har gjort med bildet.

Forresten et meget bra vinnerbilde! Hvordan er S/H konverteringen gjort?

Edit: Mye gode bilder på siden din!
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Det var veldig interessant å se utgangspunktet og det ferdige resultatet av Iver Kleive bildet ditt Akto (og de andre bildene, hunden hadde jo til og med fått vridd på hodet ;) ), det var jo en ekstrem forvandling da, og utgangspunktet var jo ikke spesielt skarpt heller. Hvor lang tid bruker du på å redigere et slikt bilde?

Jeg pleier også, som magpal, å bruke blenderprioritert program og undereksponerer vanligvis litt.
Skal prøve å ta noen raw-bilder og se hva jeg får ut av de.

Har ikke Lightroom, men kjenner en som har det og som er veldig begeistret for det, så det blir vel til at vi skaffer oss det på sikt.
 
Topp Bunn