Årets album 2015

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • danelectro

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Innlegg
    1.317
    Antall liker
    1.301
    Har det vært et litt svakt år ... litt sånn 1981 ... eller er det kanskje bare meg. Ganske bra Thåström plate i år da. Også er den plata til Courtney Barnett ganske bra. Så, uten å ha full oversikt blir min liste slik:

    1. Thåström - Den Morronen
    2. Courtney Barnett - Sometimes I Sit and Think, and Sometimes I Just Sit
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Har det vært et litt svakt år ... litt sånn 1981 ... eller er det kanskje bare meg. Ganske bra Thåström plate i år da. Også er den plata til Courtney Barnett ganske bra
    Bare deg :D

    Syns plateåret er skikkelig fint. Du kommer til å steile over noen av rangeringene mine forresten...
     

    danelectro

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Innlegg
    1.317
    Antall liker
    1.301
    Bare deg :D

    Syns plateåret er skikkelig fint. Du kommer til å steile over noen av rangeringene mine forresten...
    Det er nesten så jeg misunner dere "evige optimister" som alltid finner noe bra. Jeg synes det meste er drit. Jaja, noen må vel være han negative sure fyren som ikke liker noe.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.681
    Antall liker
    58.592
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Fint tiltak i år også.
    Som vanlig holdes kortene tett inntil kroppen.-nærmest under skjorta.
    Honnør til danelectro som åpner ballet med kort og god liste.
    Her gjelder det å holde fokus.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Jeje,

    Kan no starte litt i det små da.

    Tar det stykkevis og delt tenker eg.

    Syns 2015 totalt sett har vært et meeeeeget tilfredsstillende år. Savner en killerplate eller to, men for all del - mye jevnt og fint. Som danelectro er inne på, problemet med meg er at eg er så overdrevent positiv ;)

    Uansett, here goes nothing. Starter i bånn (av det som kom med på lista), så får vi ta det i porsjoner fram mot nyttår...

    100-90

    100-90.JPG


    Av disse er det trolig We Hunt Buffalo som rager høyest (innbyrdes rangering på samme karakter må tas med en solid klype salt i år som ellers).


    Brukbar riffing og grooving.
     

    clash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    2.261
    Antall liker
    3.427
    Sted
    Drammen
    Synes det har vært et bra år, men har ikke tenkt å gå for 100, eller 50 for den saks skyld.
    Kaster meg ikke på før du nærmer deg plass 30 eller 20 Townes.
    Lista må finpusses og bare ting som er fysisk i hus får være med :cool:
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Årets album 2015 - Plass 89-80

    Siden eg kom i gang ein dag for seint blir det dobbel dose i dag:

    Årets album 2015 - Plass 89-80

    89-80.jpg


    Jau, her finnes to av de mest oppskrytte og overvurderte platene i år; Puke Elliott og Richard Thompson. I don't get it. Spes Puke Elliott. Trouble er tøff, U2 soundaliken får det til å vrenge seg i magan, og Tim Hardin coveren burde han blitt strafferettslig forfulgt for.

    Veldig glad i American Aquarium til vanlig, men syns de skuffet i år. Noen fine kutt er det allikevel:

     
    Sist redigert:

    clash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    2.261
    Antall liker
    3.427
    Sted
    Drammen
    Har hørt på den siste Aquarium skiva og liker mye av det. Nesten trykket på knappen for å få den i hus.
    Hører på Daniel Romano svisker nå, og de sitter som et skudd i kveld. Mannen spiller seg oppover listene.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Beste plate til nå er uten tvil Young Gun Silver Fox

     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.444
    Antall liker
    84.070
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Innen Smooth jazz/Contemporary jazz er min topp 3 liste som følger:

    1.Fourplay - Silver, fourplay har holdt koken i hele 25 år, selv om vi er på tredje gitarist nå; Larry Carlton, Lee Ritenour og nå Chuck Loeb. Et flott album som stadfester at Fourplay fortsatt er i toppen i sin genre.
    2. Maysa (Leak)- Back to love. Et flott slbum med mange duetter, deriblant Phil Perry
    3. Dirk K - Blu sky. Gitarist fra Køln, Tyskland som har gjort amerikaner av seg. Spiller gitar i skikkelig George Benson stil. Et meget kompetent album
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Bra at du starter denne tråden Townes. Jeg var litt redd for at platelistene i år skulle forsvinne i alt mulig annet "tøv", som kabelkrøll, målinger, blindtester og klasse D -forsterkere. Bra noen fortsatt tenker på de gode gamle platelistene:).

    Jeg kommer til å begrense meg til Topp 20 i år, som vanlig innen "alternativ" pop/rock/elektronika. Men treg trønder som jeg er, må jeg finpusse litt. Jeg insisterer på kun å liste plater jeg fysisk har kjøpt på cd eller vinyl, og noen kjøp kommer (som vanlig) litt i siste liten. Ny fra Grimes fikk jeg først i går. Og jeg har enda ikke helt klart å bestemt meg om jeg liker Tame Impala godt nok til faktisk å kjøpe plate. Her i Trondheim hvor jeg bor er det ikke heller bare å springe ut på byen for å kjøpe nye plater lenger - det er bare Platekomp. med relativt dårlig utvalg igjen her av fysiske platebutikker, så det aller meste jeg er interessert i må bestilles på Nettet med leveringstid. Men jeg skal klare å få til ei liste.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Oppdaget ikke tråden før nå, sløve meg. Det gjorde jeg heller ikke da united la ut halvårets beste, efter hans mening. Kommer med mine i januar; 2015 er jo ikke historie.

    Forøvrig synes jeg det har vært et meget bra musikkår, so far.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Bare deg :D

    Syns plateåret er skikkelig fint. Du kommer til å steile over noen av rangeringene mine forresten...
    Det er nesten så jeg misunner dere "evige optimister" som alltid finner noe bra. Jeg synes det meste er drit. Jaja, noen må vel være han negative sure fyren som ikke liker noe.
    Merker egentlig at eg misunner deg. Mye styr med sånne lister.
    Mål for 2016: Bli like negativ til musikk som eg er til alt annet. Da tenker eg ender opp med kortere årsliste enn deg til neste desember
     

    jarste

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.06.2012
    Innlegg
    119
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    6
    Bare deg :D

    Syns plateåret er skikkelig fint. Du kommer til å steile over noen av rangeringene mine forresten...
    Det er nesten så jeg misunner dere "evige optimister" som alltid finner noe bra. Jeg synes det meste er drit. Jaja, noen må vel være han negative sure fyren som ikke liker noe.
    Merker egentlig at eg misunner deg. Mye styr med sånne lister.
    Mål for 2016: Bli like negativ til musikk som eg er til alt annet. Da tenker eg ender opp med kortere årsliste enn deg til neste desember
    Du skriver jo ganske negativt om Puke Elliott, Richard Thompson og American Aquarium , men allikevel er de med på lista de. Tror du trenger en god redaktør, eventuelt kutte ut alt som er under 8/10 siden det tross alt er best of vi snakker om her.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Det gir seg vel litt selv at hvis en velger å liste opp 100 plater er ikke plate nr. 100 like god som plate nr. 1.

    Jeg er enig med Townes i åpningsinnlegget. Folk kan selv bestemme hvor mange plater de vil liste. Litt variasjon i antallet fra liste til liste er bare gøy imo.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Bare deg :D

    Syns plateåret er skikkelig fint. Du kommer til å steile over noen av rangeringene mine forresten...
    Det er nesten så jeg misunner dere "evige optimister" som alltid finner noe bra. Jeg synes det meste er drit. Jaja, noen må vel være han negative sure fyren som ikke liker noe.
    Merker egentlig at eg misunner deg. Mye styr med sånne lister.
    Mål for 2016: Bli like negativ til musikk som eg er til alt annet. Da tenker eg ender opp med kortere årsliste enn deg til neste desember
    Du skriver jo ganske negativt om Puke Elliott, Richard Thompson og American Aquarium , men allikevel er de med på lista de. Tror du trenger en god redaktør, eventuelt kutte ut alt som er under 8/10 siden det tross alt er best of vi snakker om her.
    Jepps, men som det forhåpentligvis framgår (burde i alle fall), så handler ranten om Elliott og Thompson først og fremst om at eg opplever platene som overvurderte, ikkje nødvendigvis som veldig dårlige - og ting er satt en god del på spissen. Bortsett fra to helt fullstendig håpløse kutt på Elliott, så er resten helt ok, og nevnte Trouble er ei tøff låt. Burde trolig utdypet enda mer for å få fram poenget rundt Elliott og Thompson.

    5 på min skala tilsvarer en ok/greinok plate. Plater som fint kan inneholde en god del greie/gode kutt, men som har et godt stykke å gå før det smakker ordentlig fuggel.

    Å si at American Aquarium skuffer (et band eg har hatt skikkelig sansen for tidligere) er vel ikkje det samme som å skrive negativt om dem. Konstruktivitet og negativitet er ikke nødvendigvis det samme. Ikkje for meg i alle fall.

    Platene listet til nå er allikevel mye bedre enn de 100-150 andre eg har vært gjennom i år, som er utelatt.
    Anyhooos, lar det bero nå. Lar lister seile sin egen sjø heller.
     

    Pixy

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.07.2003
    Innlegg
    94
    Antall liker
    12
    Foreløpig topp 14 :)

    Med forbehold om forandringer... Flere hyggelige gjenhør med gamle helter:)

    Spidergawd: Spidergawd II
    Low: Ones & Sixes
    Sonics: This Is The Sonics
    Kari Rueslåtten: To The North
    Killing Joke: Pylon
    Blur: Magic Whip
    Calexico: Edge Of The Sun
    Charlatans: Modern Nature
    Dead Weather: Dodge & Burn
    Faith No More: Sol Invictus
    Joachim Thåström: Den Morronen
    White Birch: The Weight Of Spring
    My Dying Bride: Feel The Misery
    Moonspell: Extinct

    mvh Pixy
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Hvorfor alt dette styret? Pitchfork bestemmer jo dette hvert år: The 50 Best Albums of 2015 | Pitchfork

    Tipper Townes sin liste er identisk med denne fra plass 50 og oppover... :)

    Jeg prøvde å høre litt på Kendrick Lamar som vist nok skal ha laget årets best plate. Om man ikke har hørt en eneste ny plate i år og setter på denne bare for å test hvor landet ligger vil man ikke få hørt på mange. Dette er sørgelige og kjedelige greier. Hip hop har alltid vært tåpelig, men var ikke rap bedre før? Dette er i alle fall som snått; ekkel guffe som bare renner ut og som man helst ikke vil ha i munnen for det smaker dritt.

    Jeg drøyer litt med min liste. Kommer blant annet en ny plate på fredag som jeg er litt spent på.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor alt dette styret? Pitchfork bestemmer jo dette hvert år: The 50 Best Albums of 2015 | Pitchfork

    Tipper Townes sin liste er identisk med denne fra plass 50 og oppover... :)

    Jeg prøvde å høre litt på Kendrick Lamar som vist nok skal ha laget årets best plate. Om man ikke har hørt en eneste ny plate i år og setter på denne bare for å test hvor landet ligger vil man ikke få hørt på mange. Dette er sørgelige og kjedelige greier. Hip hop har alltid vært tåpelig, men var ikke rap bedre før? Dette er i alle fall som snått; ekkel guffe som bare renner ut og som man helst ikke vil ha i munnen for det smaker dritt.

    Jeg drøyer litt med min liste. Kommer blant annet en ny plate på fredag som jeg er litt spent på.
    Baroness I presume?

    Forøvrig, tror faktisk at eg har hele 4 av de kitchpork platene med på lista mi. Det er nok 4 for mange.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Forøvrig, tror faktisk at eg har hele 4 av de kitchpork platene med på lista mi. Det er nok 4 for mange.
    Hm, jeg føler meg litt truffet her. Ser ut som 9 (10 hvis jeg tar med Jamie xx - vurderes) er med på min kommende topp 20 liste. Men i alle fall 50% av min liste er heldigvis ikke nevnt av Pitchfork.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Forøvrig, tror faktisk at eg har hele 4 av de kitchpork platene med på lista mi. Det er nok 4 for mange.
    Hm, jeg føler meg litt truffet her. Ser ut som 9 (10 hvis jeg tar med Jamie xx - vurderes) er med på min kommende topp 20 liste. Men i alle fall 50% av min liste er heldigvis ikke nevnt av Pitchfork.
    Haha, it's not kitchpork. It's me.
     

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    1.044
    Sted
    Bergen
    Hvorfor alt dette styret? Pitchfork bestemmer jo dette hvert år: The 50 Best Albums of 2015 | Pitchfork

    Tipper Townes sin liste er identisk med denne fra plass 50 og oppover... :)

    Jeg prøvde å høre litt på Kendrick Lamar som vist nok skal ha laget årets best plate. Om man ikke har hørt en eneste ny plate i år og setter på denne bare for å test hvor landet ligger vil man ikke få hørt på mange. Dette er sørgelige og kjedelige greier. Hip hop har alltid vært tåpelig, men var ikke rap bedre før? Dette er i alle fall som snått; ekkel guffe som bare renner ut og som man helst ikke vil ha i munnen for det smaker dritt.

    Jeg drøyer litt med min liste. Kommer blant annet en ny plate på fredag som jeg er litt spent på.
    Baroness I presume?

    Forøvrig, tror faktisk at eg har hele 4 av de kitchpork platene med på lista mi. Det er nok 4 for mange.
    Baroness er riktig. Jeg har nok flere av Pitchfork favorittene på min liste også...
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.102
    Antall liker
    32.508
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    faen skjære, er det den tida av året allerede?
    Tida går for fort for oss gamlinger, men lister MÅ jo skrives, sånn er det med den saken.
    Faen å!

     

    jarste

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.06.2012
    Innlegg
    119
    Antall liker
    44
    Torget vurderinger
    6
    Merker egentlig at eg misunner deg. Mye styr med sånne lister.
    Mål for 2016: Bli like negativ til musikk som eg er til alt annet. Da tenker eg ender opp med kortere årsliste enn deg til neste desember
    Du skriver jo ganske negativt om Puke Elliott, Richard Thompson og American Aquarium , men allikevel er de med på lista de. Tror du trenger en god redaktør, eventuelt kutte ut alt som er under 8/10 siden det tross alt er best of vi snakker om her.
    Jepps, men som det forhåpentligvis framgår (burde i alle fall), så handler ranten om Elliott og Thompson først og fremst om at eg opplever platene som overvurderte, ikkje nødvendigvis som veldig dårlige - og ting er satt en god del på spissen. Bortsett fra to helt fullstendig håpløse kutt på Elliott, så er resten helt ok, og nevnte Trouble er ei tøff låt. Burde trolig utdypet enda mer for å få fram poenget rundt Elliott og Thompson.

    5 på min skala tilsvarer en ok/greinok plate. Plater som fint kan inneholde en god del greie/gode kutt, men som har et godt stykke å gå før det smakker ordentlig fuggel.

    Å si at American Aquarium skuffer (et band eg har hatt skikkelig sansen for tidligere) er vel ikkje det samme som å skrive negativt om dem. Konstruktivitet og negativitet er ikke nødvendigvis det samme. Ikkje for meg i alle fall.

    Platene listet til nå er allikevel mye bedre enn de 100-150 andre eg har vært gjennom i år, som er utelatt.
    Anyhooos, lar det bero nå. Lar lister seile sin egen sjø heller.
    Neineinei, misforstå meg rett, jeg elsker lister! Og ironi/sarkasme er jævlig vanskelig å få frem skriftlig. Hvis bunnen din er noen indikasjon, så gleder jeg meg til fortsettelsen. La det strømme på!
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Her er de beste platene utgitt i 2015 i min platesamling!

    Anekdoten - Until All ghosts is gone
    Iron maiden - book of souls
    Jordsjø - jordsjø
    Enlsaved - in times
    Marduk - frontschwein
    Tusmøkre vs Spectral Haze
    Nettlecarrier - black coffin rise
    blind guardian - beyond the red mirror
    dhg - a umrba omga


    Er 3-4 plater til jeg har bestilt som ikke har kommet enda, som jeg har trua på. Spesielt norske Ossicles.

     
    U

    utgatt60135

    Gjest

    Det har ikke vært noen plater jeg har lagt min elsk til i år, men ellers ganske bra år. Skulle gjerne hatt en topp tre over disse.

    1. Tame Impala
    - Currents
    2. Courtney Barnett - Sometimes I Sit and Think And Sometimes I Just Sit
    3. Deerhunter - Fading Frontier
    4. Jamie XX- In Colour
    5. Sleater-Kinney - No Cities To Love
    6. Shamir- Ratchet
    7. Sufjan Stevens - Carrie & Lowell
    8. Mbogwana Star - From Kinshasa
    9. Alabama Shakes - Sound & Color
    10. Floating Points - Elaenia


    11. Kendrick Lamar - To Pimp a Butterfly
    12. Pond - Man It Feels Like Space Again
    13. Punch Brothers - Phosphorencent Blues
    14. Fuzz - II
    15. Unknown Mortal Orchestra - Multi-Love
    16. Dungen - Allas sak
    17. Mew - +-
    18. Heather Woods Boderick - Glider
    19. Low - Ones And Sixes
    20. Ane Brun - Then I´m Free
    21. Torres - Sprinter
    22. Godspeed You! Black Emperor - ´Asunder, Sweet And Other Distress
    23. Wilco - Star Wars
    24. Kamasi Washington - The Epic
    25. Julia Kent - Asperties
    26. Thee Oh Sees - Mutilator Defeated At Last
    27. The Arc - Yours Dreamily
    28. Ghost Poet - Shredding Skin
    29. Wvaves x Cloud Nothings - No Life For Me
    30. Yo La Tengo - Stuff Like That There


     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.001
    Antall liker
    1.326
    Torget vurderinger
    5
    Mange ujevne album og sikkert mye uhørt, men har klart å sette sammen en topp 20 for 2015:

    Tame Impala – Currents
    Sufjan Stevens – Carrie & Lowell
    Father John Misty – I love you,honeybear
    Destroyer – Poison Season
    Susanne Sundfør – Ten love songs
    Ane Brun – When I´m free
    Jim O´Rourke – Simple Songs
    Julia Holter – Have you in my wilderness
    Bjørk – Vulnica
    Joanna Newsome – Divers
    Natalie Prass – Natalie Prass
    Floating Points – Elaenia
    Marker Starling – Rosy Maze
    Undergrünnen – Undergrünnen
    Alabama Shakes- Sound & Color
    Andre Bratten – Gode
    Joan Shelley – Over and even
    Deerhunter – Fading Frontier
    Low – Ones and Sixes
    Viet Cong – Viet Cong

    Tormod
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Er re-mixede re-issues "lov" å ha med på en slik liste?
     

    Harvest

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2007
    Innlegg
    319
    Antall liker
    6
    1. Decemberists - What a terrible world
    2. Israel Nash - Silver season
    3. Tommy Tokyo - Hev deg over det derre der
    4. Belle & Sebastian - Girls in peacetime want to dance
    5. John Grant - Grey tickles, black pressure
    6. Courtney Barnett - Sometimes I sit and think
    7. Thåstrøm - Den morronen
    8. Rhiannon Giddens - Tomorrow is my turn
    9. Low - Ones and sixes
    10. Ingebjørg Bratland - Månesinn

    Edit 31/12: Etter de siste dagers lytting, er jeg klar på at Father John Misty- I love you honeybear, The Sonics- This is the sonics og James McMurtry - Complicated game hører hjemme høyt oppe på lista mi. De to sistnevnte etter tips fra United. Flotte album. Jeg burde ventet til januar med denne lista:)
     
    Sist redigert:

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Min humble liste, som kanskje ikke er helt ferdig ennå. (Jeg lytter ennå.)

    1. John Grant ‎– Grey Tickles, Black Pressure
    2. Erlend Ropstad - Det beste vi får til
    3. Björk - Vulnicura
    4. The Mountain Goats - Beat The Champ
    5. Dave Rawlings Machine - Nashville Obsolete
    6. Molly Nilsson - Zenith
    7. Bob Dylan - Shadows in the Night
    8. Thåström - Den morronen
    9. Built To Spill - Untethered Moon
    10. Low - Ones and Sixes

    Dette er jo helt sinnssykt bra musikk, altså!
     
    Sist redigert:

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    Thåstrøm - Den Morronen

    Olga Konkova - The Goldilcks Zone (akustisk post bop pianist)? (fra wimp) God hifi lyd på flere plater. Har holdt til i Oslo.


    Marcus Miller - Afrodezia
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn