Høyttalere Åpne bafler - en OB tråd til inspirasjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det som hadde vært litt tøft var om man hadde klart å fabrikere en gjennomsiktig elementmembran, slik at bare et (forkrommet) motorsystem viste.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.244
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    I dag hadde jeg en artig opplevelse med et par Forsman D2/8 som jeg har stående i overskuddslageret. Jeg slepte dem ned i hjemmekinoen for å prøve litt forskjellig og dro fram en NAD 5000 CD spiller, Nad m51 dac og Midgard Audio Oberon 4.1monoblokker. (Jeg valgte den elektronikken som var lettest å bære).Jeg koblet det opp og prøvde litt forskjellige posisjoner og fikk det ikke helt til. Det låt lyst og analytisk. Det endte med at jeg satte på en cd på repeat og gikk fra hele greia i mange timer. (Ht skal bare være demobrukt)

    Da jeg gikk tilbake slepte jeg med meg en haug med Rockwool akustikkplater 30*600*1200mm trukket med strekklaken. Jeg dro Forsmanene til de var ca 2 m fra lytteposisjonen, dvs nesten 2 meter fra frontvegg og sikkert drøye 2m fra sideveggene. Deretter satte jeg opp rockwool platene slik at de dekket hele området mellom ht samt at det sto en plate på utsiden av hver ht - alle platene var i plan med elementene i ht. Så satte jeg i gang med å snurre CDer igjen. Plutselig «satt det som ei kula» med mektig og kjellerdyp bass og en åpen, men balansert frekvensgang. Det svingte skikkelig! Jeg slepte inn en av guttungene og dytta han i sweetspot - av med lyset og på med musikken. Jeg hørte ett «wow», så ble han sittende en time uten å lette på bakenden. Til slutt måtte jeg jekke han ut av stolen slik at jeg fikk spilt litt musikk selv. Veldig bra, veldig gøy og langt over det jeg hadde forventet av høyttalerne.
     

    F. Robert

    Medlem
    Ble medlem
    27.02.2021
    Innlegg
    15
    Antall liker
    106
    Sted
    Sørumsand
    Gammel tråd, men det får så være.
    Mange fine kreasjoner som det er linket til i denne tråden. Finner også Scorpion sine Mjao tidlig i tråden og ønsker å gi mannen heder og ære for disse: https://www.audiocircle.com/index.php?topic=65570.0 Relativt enkle dipoler bestykket med to stk Eminence Alpha 15, Monacor MS-100CHQ og Monacor DT-28N

    For ca ti år siden bestemte jeg meg for å finne ut hvordan jeg kunne forme, eller kurve, MDF plater - uten noen god grunn... Ikke noe gøy uten å kunne bruke det til et eller annet HiFi relatert, og ramlet i den anledning over nevnte Mjao. Tenkte som så at det sikkert er pent med buet baffel... Rimelige elementer, og ikke minst klarer jeg å bue en plate uten å ha en kasse som holder formen...

    Så, uten å ha noe noe snøring på OB prinsipper, teorier, baffelbredde, 'minimum 1m fra bakvegg' eller annet skred jeg til verket og buet en baffel på øyemål, gjorde den også smal i bunn og bredere oppover. Kun estetiske hensyn, som nevnt ingen snøring på teorier og prinsipper; - skulle bare bøye MDF jeg...

    Først når disse er ferdig, ja; - 10 år etter start, har jeg brydd meg med å lese teori om emnet (første lytteresultat var ikke tilfredsstillende). Ut fra teorier og mange innlegg (også i tråden) så skulle man tro at en enkel, normalt dimensjonert OB bare er å glemme... Ikke blir det dypbass, faserot, kanselleringer hist og her...

    Ikke helt klar for å gi opp, men kraftig demotivert, ble det gjort noe endringer i filter med meget bra resultat.

    Totalt kostet denne saken meg 4500kr i elementer, 1500kr for delefilter, 1000kr i material og ca samme i sparkel, lakk etc. Sett bort fra eksperimentet med bøying så var arbeidsmengden også veldig lav sammenliknet med tidligere ting.

    Her sitter jeg i stua på 75kvm, 260 takhøyde, åpent til både etasje under og over. Høyttalerne plassert 50cm fra bakvegg', 5m til lytteposisjon.
    Til tross for at jeg ikke ante fnugg av gjeldende teorier og mange skeptikere til prinsippet må jeg bare si at Scorpion må være særdeles dyktig med utvelgelse og grunndesign. Videre må jeg ha hatt utrolig flaks ved utforming, for dette låter faktisk bra.
    Joda; MYE låter bedre, men for 7000kr og tilkoplet rimelig utstyr så tror jeg i alle fall ikke at jeg hadde kunne gjort det bedre. Ikke at jeg har blitt noen 'OB tilhenger' mer enn andre prinsipper. Det er gi -og ta med de alle.

    For spesielt interesserte så legger jeg ved noen bilder, delefilter og noen mål. Hadde vært spesielt artig om noen kunnet påpekt, og forklart, hvor jeg eventuelt har trådd feil mtp mål, utforming eller annet. Dette KUN for å lære, lærdom og kunnskap verdsettes.

    Igjen, takk Scorpion for et morsomt, rimelig og vellydende design!

    (Og om noen skulle sitte med nevnte Monacor mellomtoner eller diskanter uten å vite hva man skal gjøre med de, så er jeg aktuell kunde for reservedeler). IMG_20210511_125632.jpg IMG_20210524_203314_Bokeh.jpg IMG_20210524_203429.jpg IMG_20210524_203539.jpg IMG_20210524_203551.jpg IMG_20210524_203633_Bokeh.jpg
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Dægærn, her betalere en 120 k for planke bitene, trolig litt mer
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.669
    Torget vurderinger
    10
    OMA sier at vekten på en åpen baffel «plate» bør være 5000xMMS

    Kan det stemme?


    Forøvrig kan man si mye om denne men jeg er imponert over det kreative initiativet og jeg må inrømme at jeg lar meg sjarmere av vintage komponenter.

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.373
    Antall liker
    102.332
    Torget vurderinger
    23
    Vel - på mine modifiserte DS58ES Imp. har jeg designet inn et forhold på 10.000 : 1 mellom statisk og bevegelig masse - noe som etter sigende skal være optimalt, for en konstruksjon med kabinett, that is. Dette er som kjent et bakladet horn, og med et lydtrykk på 100 dB er det knapt noe utsving i membranet i det hele tatt. I en åpen baffel er det rimelig å anta at membranutslag vil være større enn i et riktig designet BLH og poenget er å sikre at den bevegelige massen ikke skal overføre nok energi til å sette baffel/kabinett i sving. Om 5.000: 1 er nok, for lite eller i overkant unødvendig voldsomt aner jeg ikke, sikkert flere faktorer som spiller inn også. Men dersom vi tenker oss en 15" med 50 gram bevegelig masse så vil det tilsvare en baffel/kabinett på 250 kg.

    Mass loading av kabinetter tør være et kjent triks som har vært brukt i flere sammenhenger og det behøver ikke nødvendigvis være integrert i konstruksjonen så lenge massen er koblet mekanisk til baffel/kab.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.669
    Torget vurderinger
    10
    Her abonnerer vi ikke på det forholdet, si.
    Du bruker vel eksospotte-strikker? Da er det jo null ressonans. Husker Syncro anbefalte meg gummipropper som «skruer» på 8 tommern som skulle inn i de første dipolene naboen freste til meg. Jeg fikk dessverre ikke gjort det sånn, og ikke kom jeg i mål med filter heller. For tidlig i karrieren.

    En ting som er Snickers og Twist det er at altfor mange, både proffe og DIY, vier fysikkens lover altfor liten oppmerksomhet. Ironisk, for det er jo på en måte gratis lærdom. Man må bare ta hensyn til det.

    IMG_0335.png
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.882
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Synd de ikke kommer i "DIY" kun som ferdig for 10.000 CAD paret dvs ca 80.000kr i disse dager

     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.635
    Antall liker
    3.244
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Tja, hvis vi beveger oss litt mer inn i dybden, så er det flere ting å vurdere enn bare forholdet mellom bevegelig masse og vekten av baffelen. Det er også relevant å tenkte på hvordan høyttaleren er koblet til underlaget og avstanden fra senter bass til gulvet. Et høyt montert basselement /høyttaler som står løst på teppet vil klart bevege mer enn et basselement montert like over gulvet og «skrudd ned i betongen».
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.119
    Antall liker
    3.889
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Loudspeakers from Stockholm, Sweden.


    Unlike anything else.


    1708728526130.png


    1708728551688.png



     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.652
    Antall liker
    21.450
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kult utseende idé. Ut med delefilteret og inn med en Hypex FA123 kunne blitt morosamt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn