Åpent kontorlandskap -> storinnkjøp av hodetelefoner på jobben

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Tipset er absolutt relevant, og jeg synes det er langt bedre at det kommer åpent i tråden her enn at jeg får det på PM, slik andre aktører har valgt å gjøre.
Når det kommer til Jabra har vi uasett rammeavtale med en leverandør av Jabra-produkter, så om det skulle bli en slik løsning er forhandler allerede definert. Jobber statlig, så man kan ikke handle akkurat der vi vil dersom vi allerede har en leverandør som møter kravene.
Men produktet virker interessant. Skal absolutt sjekkes ut.

Planen er ikke å finne EN standardmodell som må passe for alle. Siden alle har forskjellige hoder, ører og ønsker vil det mest produktive være å sile ut mest mulig og kunne stå igjen med noen få alternativer som jeg kan anbefale at vi presenterer til de ansatte som valgmuligheter. Men det må da være produkter vi VET vil gjøre jobben på en utmerket måte.
Kanskje blir det kjøpt inn en av hver av de mest aktuelle kandidatene, og lar de gå på rundgang så folk kan teste de ulike modellene, for så å legge inn en bestilling etter hva de selv mener er best for seg og sitt behov.

Gleder meg til å troppe opp hos sjefen nå som jeg har såpass mye gode innspill å basere meg på. Tusen takk!
Kom gjerne med flere dersom det er noe som ikke er tatt med så langt.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Angående AKG K550, så ser jeg at det er et par her inne som benytter denne med godt resultat. Dette ser ut til å være en utgått modell, og er tilsynelatende erstattet med en som heter K553 Pro. Men denne er tydeligvis kun tilgjengelig i USA av en eller annen tilbakestående årsak.
Er det noen erstatning for K550 tilgjengelig på det norske markedet?
 
D

Desillusjonert

Gjest
Angående AKG K550, så ser jeg at det er et par her inne som benytter denne med godt resultat. Dette ser ut til å være en utgått modell, og er tilsynelatende erstattet med en som heter K553 Pro. Men denne er tydeligvis kun tilgjengelig i USA av en eller annen tilbakestående årsak.
Er det noen erstatning for K550 tilgjengelig på det norske markedet?
K551? Men den er nokså dyr.
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Bør ikke komfort og byggekvalitet telle mere enn lydkvalitet og støydemping?
Lukkede klokker demper vel uansett nok i kontorlandskap?
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.285
Antall liker
11.072
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Angående AKG K550, så ser jeg at det er et par her inne som benytter denne med godt resultat. Dette ser ut til å være en utgått modell, og er tilsynelatende erstattet med en som heter K553 Pro. Men denne er tydeligvis kun tilgjengelig i USA av en eller annen tilbakestående årsak.
Er det noen erstatning for K550 tilgjengelig på det norske markedet?
K551? Men den er nokså dyr.
Tilsvarende nå er vel AKG K545.
Samme prisleie som K550 da jeg kjøpte min. Syns ikke den er dyr.
Og den har mikrofon og volumkontroll, så man kan snakke i mobiltelefon.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Aiai, se her ja. Tydeligvis hadde jeg snubla innom proff-siden til AKG uten å legge merke til det. Ser nå at det er mange flere aktuelle modeller enn jeg først hadde sett. Takk!
Holder på å lage en liste over kandidater for å presentere for ledelsen, så får vi se hvilke egenskaper de vektlegger.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.071
Antall liker
3.059
Torget vurderinger
2
Håper bare du ikke kommer slukøret tilbake til tråden i morgen og har fått tilbud om Porta Pro til alle mann. ;)
Grøss, det må være selve definisjonen på helvete.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Håper bare du ikke kommer slukøret tilbake til tråden i morgen og har fått tilbud om Porta Pro til alle mann. ;)
Grøss, det må være selve definisjonen på helvete.
Det går sikkert fint an å høre på musikk gjennom Porta Pro også, men med disse forventningene ville det jo bli litt nedtur. ...og kanskje ikke åtte timer daglig. :)
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
De isolerer godt nok i kontorlandskap og lyden er helt grei. Men det beste er at de er svært behagelige og billige :)
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Håper bare du ikke kommer slukøret tilbake til tråden i morgen og har fått tilbud om Porta Pro til alle mann. ;)
I morgen? Haha, den var festlig.
Jeg jobber i staten. Ingen avgjørelser blir tatt uten et par måneder med møter, ansvarsfraskrivelser og overdrevent demokrati. Og når konklusjonen foreligger, viser det seg som oftest at det ikke finnes penger, så prosjektet utgår. Først da kan det bli snakk om porta pro til alle mann.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
De isolerer godt nok i kontorlandskap og lyden er helt grei. Men det beste er at de er svært behagelige og billige :)
Jeg har Denon-varianten, og synes ikke de isolerer nevneverdig. Ikke er de så behagelige heller, men det er jo helt individuelt. :)

Men de er fantastiske for pengene.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Håper bare du ikke kommer slukøret tilbake til tråden i morgen og har fått tilbud om Porta Pro til alle mann. ;)
I morgen? Haha, den var festlig.
Jeg jobber i staten. Ingen avgjørelser blir tatt uten et par måneder med møter, ansvarsfraskrivelser og overdrevent demokrati. Og når konklusjonen foreligger, viser det seg som oftest at det ikke finnes penger, så prosjektet utgår. Først da kan det bli snakk om porta pro til alle mann.
Å faen, så jeg er med og spleiser på dette? Da går jeg for at det fremforhandles et tilbud på gruppekjøp der den enkelte betaler selv.
 

oOF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2015
Innlegg
245
Antall liker
35
De isolerer godt nok i kontorlandskap og lyden er helt grei. Men det beste er at de er svært behagelige og billige :)
Lyden er ok til prisen, men jeg er ikke enig at de er svært behagelige og de er ikke veldig bra på lydisolering etter mine ører. Klokkene er for små og de presser for mye på ørene mine. De er helt greie, men ikke mer enn det.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Å faen, så jeg er med og spleiser på dette?
Vel, egentlig kan det ikke omtales som spleising, siden det kun er DINE skattepenger som skal brukes til dette. Uten penga dine hadde det blitt clas ohlson ørepropper på oss alle. Så takk for at du bidrar. Sånn sett er det ekstra hyggelig at du kommer med innspill her. Blir det noe bra får du et julekort som takk.

På den seriøse siden så er naturlig nok hensikten at man ved å stappe omtrent dobbelt så mye mennesker inn i bygget som det egentlig var tiltenkt, et tiltak som skal spare uhorvelig mye penger hvert eneste år (frem til de mest sårbare av oss får angst og tar livet av seg grunnet manglende intimsoner, sånt pleier å føre med seg en del skjulte kostnader), så selv om vi hadde kjøpt Stax til hele avdelingen hadde det fremdeles vært massevis av besparelser å hente, om man skal tro hva økonomene har sagt. Så frykt ei for lommeboka di.
Ihvertfall i denne omgang.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Det var ironisk, men jeg ser at ironismilefjesene uteble. Jeg er sannsynligvis en av de mindre gniene her inne og har betalt skatt uten et kny i 25 år.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.071
Antall liker
3.059
Torget vurderinger
2
Håper bare du ikke kommer slukøret tilbake til tråden i morgen og har fått tilbud om Porta Pro til alle mann. ;)
Grøss, det må være selve definisjonen på helvete.
Det går sikkert fint an å høre på musikk gjennom Porta Pro også, men med disse forventningene ville det jo bli litt nedtur. ...og kanskje ikke åtte timer daglig. :)
Klart det går an, men helvete for meg er når jeg tar de av og hører den hvislende lekkasjen fra de 49 andre. Det er mulig jeg er fintfølende, men Porta Pro lekker så fælt at de ikke har noe i det offentlige rom å gjøre.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.149
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Det samme (lekkasje) gjelder mer eller mindre for samtlige åpne htlf.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det kan jeg forstå. Åpne klokker spiller jo like sterkt utover som innover. Utsiden er jo som baksiden av en åpen baffel. Da blir det hørbart for folk i nærheten. Spesielt hvis man som meg har lett for å spille litt høyt.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.429
Antall liker
2.857
Torget vurderinger
3
Hvis det blir alle mann med sånne på øra.

Peltor_Alert_med_hodebøyle_701.jpg


Kan du være så snill å ta ett bilde av kontorlandskapet da og legge det ut her :) :)
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Da er vi på plass i vårt relativt åpne landskap. Akustikken i rommene er ræv foreløpig, så det er i overkant mye gjenklang og støy som bærer rundt, selv om vi har delt inn landskapet i flere mindre landskap, istedenfor å ha et digert. Det hjelper en del.
Når det gjelder hodetelefonene, som var hovedsaken til at jeg posta her inne, så sviktet leverandørene vi har rammeavtaler med, så valgmulighetene ble så få at det nesten ikke er noe å snakke om. Dette førte til at vi har nå en haug folk som sitter med Bose QC25 og er relativt godt fornøyde med det, mens de som ikke trives med disse av ulike grunner har enten medbragte privateide enheter, eller har fått utdelt DT770 (som er betydelig billigere enn Bose). Vi fikk ikke tilbud om et eneste sett med reell passiv støydemping (Peltor var ikke på lista) ut over det man får i et helt normalt sett med lukkede enheter. Jeg kan i denne sammenheng rapportere at Sennheiser 380 Pro på ingen måte er i nærheten av å oppfylle løftene om passiv demping man finner når man ser på spesifikasjonssidene deres, men jeg tipper at verdens fokus på falsk dokumentasjon er festet på en annen tysk bedrift for tiden, så de slipper nok enkelt unna dette.

Så ja, dessverre ble det som det ble. Ca 85% Bose, 15% Beyer, om man utelukker de som valgte å takke nei.
Bose spiller ræv sammenlignet med Beyer, men når det kommer til støydemping er det ingen tvil om at de tilbyr den mest effektive løsningen. Selv takler jeg ikke bruk av aktiv støydemping, så jeg prøver nå å venne meg til å ha musikk på øra mens jeg jobber for å overdøve den økte støyen rundt meg.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
Da er vi på plass i vårt relativt åpne landskap. Akustikken i rommene er ræv foreløpig, så det er i overkant mye gjenklang og støy som bærer rundt, selv om vi har delt inn landskapet i flere mindre landskap, istedenfor å ha et digert. Det hjelper en del.
Når det gjelder hodetelefonene, som var hovedsaken til at jeg posta her inne, så sviktet leverandørene vi har rammeavtaler med, så valgmulighetene ble så få at det nesten ikke er noe å snakke om. Dette førte til at vi har nå en haug folk som sitter med Bose QC25 og er relativt godt fornøyde med det, mens de som ikke trives med disse av ulike grunner har enten medbragte privateide enheter, eller har fått utdelt DT770 (som er betydelig billigere enn Bose). Vi fikk ikke tilbud om et eneste sett med reell passiv støydemping (Peltor var ikke på lista) ut over det man får i et helt normalt sett med lukkede enheter. Jeg kan i denne sammenheng rapportere at Sennheiser 380 Pro på ingen måte er i nærheten av å oppfylle løftene om passiv demping man finner når man ser på spesifikasjonssidene deres, men jeg tipper at verdens fokus på falsk dokumentasjon er festet på en annen tysk bedrift for tiden, så de slipper nok enkelt unna dette.

Så ja, dessverre ble det som det ble. Ca 85% Bose, 15% Beyer, om man utelukker de som valgte å takke nei.
Bose spiller ræv sammenlignet med Beyer, men når det kommer til støydemping er det ingen tvil om at de tilbyr den mest effektive løsningen. Selv takler jeg ikke bruk av aktiv støydemping, så jeg prøver nå å venne meg til å ha musikk på øra mens jeg jobber for å overdøve den økte støyen rundt meg.
Hvilken versjon DT770 ble det? 32, 80 eller 250 Ohm?

Mvh
Håkon Rognlien
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
80 og 32 ohm (hovedsakelig grunnet forskjellige standardputer). De fleste valgte 80 med fløffi puter. 250 ohm var ikke tilgjengelig fra vår leverandør, i hvert fall ikke i bestillingsøyeblikket, men de hadde sikkert hatt problemer med å drives med det folk flest ville hatt av utstyr også, så det er sikkert like greit.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.185
Torget vurderinger
2
80 og 32 ohm (hovedsakelig grunnet forskjellige standardputer). De fleste valgte 80 med fløffi puter. 250 ohm var ikke tilgjengelig fra vår leverandør, i hvert fall ikke i bestillingsøyeblikket, men de hadde sikkert hatt problemer med å drives med det folk flest ville hatt av utstyr også, så det er sikkert like greit.
Helt klart. 80 Ohm spiller bra, men jeg er ikke så veldig glad i 32 Ohm's utgaven, må jeg innrømme. 250-ohms utgaven er et sjukt bra produkt for lav pris, men den skinner ikke før du gir den en god forsterker, dessverre. På kontoret bruker jeg selv en sånn, stort sett drevet av Audiolab CDQ 8200, men av og til også rør. Eller noe annet som driver forbi. :)

Mvh
Håkon Rognlien
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.656
Antall liker
15.753
Torget vurderinger
2
Gratulerer, og ta et bilde, vær så snill.

Åpne kontorlandskap er merkelige greier. Målet om bedret kommunikasjon får vel en knekk når alle sitter med hodetelefoner?

Finnes mengder av forsking på at åpne kontorlandskap ikke øker produktiviteten, ikke hjelper på kreativiteten, øker mistrivsel og til og med påvirker folks psyke negativt. Likevel innføres det, mer og mer ...

Stresser hjernen: Åpne kontorlandskap stresser hjernen - Tidsskrift for Den norske legeforening

Dårligere miljø og mindre effektivitet: Åpne kontorlandskap slaktes - Dagens Perspektiv

Lederne sparer seg til fant: Ansatte hater det - og sjefene sparer seg til fant - DN.no

Men om man kan få seg et par gode hodetelefoner!
 
Topp Bunn