Høyttalere Åpen lyd uten at det låter hardt?

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Magnestater.

Jeg hadde de minste (SMGa?) for mange år siden og de låt forteffelig, om en vel avrundet i toppen.
 

alghatar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2014
Innlegg
389
Antall liker
132
Torget vurderinger
13
Hva med Monitor Audio PL200/300 ? Fantastisk åpen og luftig diskant med rørelektronikk. Hadde du bodd i Haugesund eller omegn skulle du fått hørt på. Aldri hatt så flytende og deilig lyd som nå!
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
- Kari Bremnes sin høye fysiske hals og strupe med dens Nærvær... - er svært sjeldent å få høre fra High-End høyttalere, satt i Del-frekvent scene-oppsett ( med høyttalere som ikke er Fullfrekvente ). Det har seg også slik ( - for egen del ) at når denne delen av Lydbildet faller på plass, og nærmest konsekvent ved bruk av fullfrekvente høyttalere, - så fordypes delefrekvensenes tilstedeværelse i LYD-Bildet solid og meget betraktelig....- Lydbildet får mye mer dybde og bredde med eventyrlig mer balansert harmoni og tyngde med et helt annet fundament. Datalj-rikdommen blir som en ny verden med Opplevelsen av fullstendig tilstedeværelse!
Mvh. Lyden av Opplevelser av mer enn Tilstedeværelser...
Hva mener du med "fullfrekvente høyttalere"? At det er én og samme høyttaler som spiller alt fra topp til bunn?
H

Fullfrekvente Høyttalere: - At begge høyttalerne alene hver for seg spiller 20Hz - 20.000Hz hver i Målerom innenfor en tåleranse på +/- 3dB.
- At de spiller homogent ( at de har samme Lyd-Bilde uansett valgt volum-nivå ).
- At de er Phaseriktige som gjør at selve høyttaler-BOKSEN forsvinner totalt i Lyd-Bildet.
Mvh. Lyden av Opplevelser ...
Her er jeg enig i mye av det som skrives over. Alt for mange av høyttalerene som er på markedet ruller av for tidlig i frekvens og har fokus på diskant området etter min smak. Har testet en god del høyttalere og hørt enda flere rundt om, og min konklusjon er at en høyttaler bør ideelt ha frekvensområde ned til 25Hz for å låte naturlig. Mange av dagens høyttalere ruller av langt opp på 30 tallet (Bl.a. B&W), og i mine ører blir disse høyttalene for "lett" i lyden. Jeg er for øvrig ikke noen bassfriik.....
Sliter en med "slankt" og slitsomt lydbilde vil jeg anbefale høyttalere med Scan Speak elementer slik som Sonus Faber og Respons. Disse høyttalerene er ren musikkglede!
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Hva med Monitor Audio PL200/300 ? Fantastisk åpen og luftig diskant med rørelektronikk. Hadde du bodd i Haugesund eller omegn skulle du fått hørt på. Aldri hatt så flytende og deilig lyd som nå!
Nå bor jeg faktisk i Haugesund som du ser i profilen min. Kommer gjerne innom for en lytting. Bare send meg en melding om du ønsker besøk :)
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Tips til elektrostat høyttaler.
Magneplanar 1.7 er ganske rimelig til elektrostat å være.
Selv har jeg hatt div. Martin Logan og Quad som jeg likte ganske godt.
Har aldri hørt Magneplanar, men de får mye skryt her på HFS og andre steder.
Modell 1.7 får du stadig vekk på brukten til under 15K.
B
Nå har jeg ingen erfaring verken med elektrostater eller magnestater, men bør ikke iallfall elektrostater ha det litt romslig (god plass) for å spille godt? Mener å ha lest litt om det. Nå har ikke jeg all verdens plass, bare 4 meter fra høyttalernes bakvegg til motsatt vegg i lytteretning i en stue/kjøkken i åpen løsning på totalt 28 kvadratmeter.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom du har hybridar, kan dei typisk stå nærare bakvegg enn fulltoneelektrostatar. Men for å ha ut det fulle potensialet når det gjeld perspektiv og dynamikk, må ein kunne herje litt fram og tilbake med dei i lytterommet. Eg fekk ELS 2905 til å låte godt med ca 1 meter til bakvegg og 1,8 meter mellom høgtalarane. På InnerSound Eros kunne eg vere 60-70 cm frå bakvegg, og så langt mellom høgtalarane eg greidde...
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Det anbefales mye forskjellig her elektrostater og magnestater låter slettes ikke varmt, men fryktelig åpent og mye dynamikk, skikkelig in your face lyd, kan fort bli lydtrøtt av de. Monitor Audio pl 200/300 er slettes ikke varme men veldig nøytrale litt i samme gate som noe varmere Dali Helicon/ Rubicon og Sonus Faber Venere.
 
Sist redigert:

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Nærfelt med elektrostater er det nermeste man kommer elektrostatiske hodetelefoner, og nei, elektrostatiske høyttalere er ikke varme, men neutrale.
Magneplanar 1,7 er vel mange ganger nevnt som et utroligt kupp…så liker du ordentlig høyde på lydbildet, detaljer plasert korrekt i høyden osv. da ser jeg ingen konkurrenter. Hører du ikke rumlingen tydeligt på JJ Cale "Lou-Easy-Ann" slenger du på en god sub.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Det anbefales mye forskjellig her elektrostater og magnestater låter slettes ikke varmt, men fryktelig åpent og mye dynamikk, skikkelig in your face lyd, kan fort bli lydtrøtt av de. Monitor Audio pl 200/300 er slettes ikke varme men veldig nøytrale litt i samme gate som noe varmere Dali Helicon/ Rubicon og Sonus Faber Venere.
Nyttig å ta med seg videre.

I første omgang har jeg nå vært i kontakt med Norsk Hi-Fi Center for prøvelytting av Spendor og Harbeth. Blir muligens tur østover allerede nå til uka. Synes de skriver mye fornuftig på nettsiden, og spesielt dette synes jeg var ganske treffende og aktuelt for meg:
Det viser seg at det ofte er de samme merkene som går igjen når folk ikke er fornøyd med lyden. Dette er som regel kjente merker, som får gode tester. Som regel er problemet at lyden blir for hard og skarp hjemme hos kunden.

Og videre:
Det vi stadig opplever når de kommer hit og lytter, er at de sier: "Dette er den lyden jeg hele tiden har håpet å finne."

Det lover iallfall godt :)
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Det er vanskelig å anbefale men høyttalere må oppleves i egen stue.Å lytte til høyttalere i butikkens lytterom har jeg funnet som meget forkastelig.Lytterunden bør derfor tas hos kamerater som har de høyttalerne du har lyst til å kjøpe.Om dette ikke er mulig så få butikken til
å komme å sette opp høyttalerne i din egen stue.Det kan de sikkert gjøre som en del av kundeservice til forbruker.
Mvh Kenneth
Helt enig i at det er akustikken man har hjemme som til slutt vil være avgjørende for hvordan det låter. Tror derimot det er svært få butikker som reiser rundt til folk med høyttalere. Noen er kanskje greie med hjemlån, men om man bor langt unna vil dette være håpløst. Det nest beste - som jeg tenker å gjøre - er å ta sine egne høyttalere med til butikken og sammenligne. Men ingenting hadde vært bedre om hi-fi-forhandlere hadde begynt med 30 dagers full returrett og fornøydhetsgaranti på varer ;)
 

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
168
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Heisan,

Skal du først reise til Øst-Europa (oslo :rolleyes:) vil jeg anbefale en tur innom Duet Audio på Torgaten ved siden av John Dee etc og høre på Piega. Jeg har ofte problemer med diskanter som skjærer i ørene, samtidig som jeg liker det som ofte blir referert til som "nøytral" / "kald" lyd. Som du kan se av signaturen min er jeg nok ikke objektiv i denne saken, men det er mer enn en person som har blitt Piega-frelst etter at jeg har tipset dem...du er herved advart :cool:

Det som i mine ører gjør Piega unikt er en veldig oppløst lyd som samtidig aldri blir skjærende, blandet med en veldig dynamisk og korrekt bass/mellomtone; en hører hører faktisk de ulike slagene fra trommene dersom en spiller speed eller black metal. I tillegg høres de ulike vokalene til artistene stundom helt fantastisk ut, så sant de kan synge da..
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Magnepan .7 er en ny spennende model fra Magnepan. Den som de fleste høyttaleree krever et par subber i bunn for å bli komplette :)
Acoustic Tuning har denne !
 

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
2.907
Antall liker
4.417
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
enig med deg her angående scan speak elementer spess mellomtonene og gjerne revelator serien :) disse har en naturlig åpen karakter men samtidig akk passe mengde varme samtidig låter de meget dynamiske uten å bli slitsomme ,,
i riktige høyttaler konstruksjoner låter disse virkelig musikk og mer for hjerte enn for hjernen etter min mening som igjen gir enn lyst til å høre på musikk :)

om du har mulighet til å bygge selv eller få noen du kjenner / en møbelsnekker til å bygge kasse for deg så kan jeg virkelig gå god for denne konstruksjonen
fungerer også svært godt med electrocompaniet også har testet selv med pre og effekt husker ikke helt modellene men var noe litt eldre saker 2x100 watter effekt aw 100 trur jeg ? :)
disse spiller svært allsidig også og har ingen form for favorittmusikk :)
de strekker seg også ned mot 35 hz :)stram og fin bass også bra detaljert bass

og bytter du senre til litt dyrere kompnenter i delefiltere så har du her en giant killer som ikke står tilbake for høyttalere til rundt 30 tusen har prøvd selv :)

Rib 18 Revelator - Bygges�t Stander - FreQuence.dk

mvh
ivan
 
Sist redigert:

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Har ikke allverdens kunnskap om målinger til høyttalere.

Har hatt Monitor Audio PL200 i en del år og var utrolig fornøyd med de. Men det er mer en morsom høyttaler enn en varm høyttaler. Her kan du se målingene på bilde 4 som indikerer sterkt at dette ikke er noen varm høyttaler. Men for all del, det er utrolig gode høyttalere, og særdeles vakre. Monitor Audio Platinum PL200 loudspeaker Measurements | Stereophile.com

I motsatt ende av skalaen har du Vienna Concert Grand. Se bilde nr 3 og sort strek. Her er det dempet kraftig i fra ca 1000 hz, og disse betegnes som varme og behagelige. Mest sannsynlig litt kjedelige og neppe på PL200 nivå når det kommer til oppløsning. Monitor Audio Platinum PL200 loudspeaker Measurements | Stereophile.com

Impedansen til disse 2 tilsier også at det ikke bare er å hekte på hva som helst av forsterkere heller. Det krever litt strøm siden de går lavt i impedans.

Så poenget mitt er at det er ment som et tips. Ser du for deg f.eks 5 par høyttalere du kunne tenkt deg kan det være greit å gjøre litt research på hvordan de måler og gjerne hvor mye strøm de vil sluke.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Det anbefales mye forskjellig her elektrostater og magnestater låter slettes ikke varmt, men fryktelig åpent og mye dynamikk, skikkelig in your face lyd, kan fort bli lydtrøtt av de. Monitor Audio pl 200/300 er slettes ikke varme men veldig nøytrale litt i samme gate som noe varmere Dali Helicon/ Rubicon og Sonus Faber Venere.
Nyttig å ta med seg videre.

I første omgang har jeg nå vært i kontakt med Norsk Hi-Fi Center for prøvelytting av Spendor og Harbeth. Blir muligens tur østover allerede nå til uka. Synes de skriver mye fornuftig på nettsiden, og spesielt dette synes jeg var ganske treffende og aktuelt for meg:
Det viser seg at det ofte er de samme merkene som går igjen når folk ikke er fornøyd med lyden. Dette er som regel kjente merker, som får gode tester. Som regel er problemet at lyden blir for hard og skarp hjemme hos kunden.

Og videre:
Det vi stadig opplever når de kommer hit og lytter, er at de sier: "Dette er den lyden jeg hele tiden har håpet å finne."

Det lover iallfall godt :)
Jeg var på demo der og det låt hvert fall ikke skarpt og ubehagelig, så det skal han ha i sine påstander.
Elendig forklart, men det vil neppe imponere de kresne lytterene som er opptatt av stram bass og at det skal låte oppløst og detaljert. Såkalt korrekt i dagens standard. Men når 30 min har gått i mange oppsett så er man ofte lyttetrett. Så jeg ser absolutt potensialet med gode, lange lyttekvelder fra et oppsett han setter sammen.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Det anbefales mye forskjellig her elektrostater og magnestater låter slettes ikke varmt, men fryktelig åpent og mye dynamikk, skikkelig in your face lyd, kan fort bli lydtrøtt av de. Monitor Audio pl 200/300 er slettes ikke varme men veldig nøytrale litt i samme gate som noe varmere Dali Helicon/ Rubicon og Sonus Faber Venere.
Nyttig å ta med seg videre.

I første omgang har jeg nå vært i kontakt med Norsk Hi-Fi Center for prøvelytting av Spendor og Harbeth. Blir muligens tur østover allerede nå til uka. Synes de skriver mye fornuftig på nettsiden, og spesielt dette synes jeg var ganske treffende og aktuelt for meg:
Det viser seg at det ofte er de samme merkene som går igjen når folk ikke er fornøyd med lyden. Dette er som regel kjente merker, som får gode tester. Som regel er problemet at lyden blir for hard og skarp hjemme hos kunden.

Og videre:
Det vi stadig opplever når de kommer hit og lytter, er at de sier: "Dette er den lyden jeg hele tiden har håpet å finne."

Det lover iallfall godt :)
Jeg var på demo der og det låt hvert fall ikke skarpt og ubehagelig, så det skal han ha i sine påstander.
Elendig forklart, men det vil neppe imponere de kresne lytterene som er opptatt av stram bass og at det skal låte oppløst og detaljert. Såkalt korrekt i dagens standard. Men når 30 min har gått i mange oppsett så er man ofte lyttetrett. Så jeg ser absolutt potensialet med gode, lange lyttekvelder fra et oppsett han setter sammen.
Det er vel egentlig dette jeg er ute etter. Jeg ønsker ikke å bli imponert av lyden, men engasjert i musikken :) Slik at man kan sitte og lytte i timevis uten å bli sliten i ørene.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Ville også sjekka ut revel sin Performa3 serie :).
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Det anbefales mye forskjellig her elektrostater og magnestater låter slettes ikke varmt, men fryktelig åpent og mye dynamikk, skikkelig in your face lyd, kan fort bli lydtrøtt av de. Monitor Audio pl 200/300 er slettes ikke varme men veldig nøytrale litt i samme gate som noe varmere Dali Helicon/ Rubicon og Sonus Faber Venere.
Nyttig å ta med seg videre.

I første omgang har jeg nå vært i kontakt med Norsk Hi-Fi Center for prøvelytting av Spendor og Harbeth. Blir muligens tur østover allerede nå til uka. Synes de skriver mye fornuftig på nettsiden, og spesielt dette synes jeg var ganske treffende og aktuelt for meg:
Det viser seg at det ofte er de samme merkene som går igjen når folk ikke er fornøyd med lyden. Dette er som regel kjente merker, som får gode tester. Som regel er problemet at lyden blir for hard og skarp hjemme hos kunden.

Og videre:
Det vi stadig opplever når de kommer hit og lytter, er at de sier: "Dette er den lyden jeg hele tiden har håpet å finne."

Det lover iallfall godt :)
Jeg var på demo der og det låt hvert fall ikke skarpt og ubehagelig, så det skal han ha i sine påstander.
Elendig forklart, men det vil neppe imponere de kresne lytterene som er opptatt av stram bass og at det skal låte oppløst og detaljert. Såkalt korrekt i dagens standard. Men når 30 min har gått i mange oppsett så er man ofte lyttetrett. Så jeg ser absolutt potensialet med gode, lange lyttekvelder fra et oppsett han setter sammen.
Det er vel egentlig dette jeg er ute etter. Jeg ønsker ikke å bli imponert av lyden, men engasjert i musikken :) Slik at man kan sitte og lytte i timevis uten å bli sliten i ørene.
Stor forståelse for det. Men det du bør være litt oppmerksom på med Harbeth og Spendor, er om de tilfredsstiller dine krav til bassgjengivelse. Du kan selvsagt spe på med en sub, men det kan bli litt tuklete å få det til å låte homogent.
 

rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2003
Innlegg
281
Antall liker
139
Sted
Sogn & Fjordane
ht

Det anbefales mye forskjellig her elektrostater og magnestater låter slettes ikke varmt, men fryktelig åpent og mye dynamikk, skikkelig in your face lyd, kan fort bli lydtrøtt av de. Monitor Audio pl 200/300 er slettes ikke varme men veldig nøytrale litt i samme gate som noe varmere Dali Helicon/ Rubicon og Sonus Faber Venere.
" in your face lyd" " kan fort bli lydtrøtt av de" , som mangeårig Både Magnepan og Quadeier er vel dette den mest missvisende komentar jeg har sett på lenge. Har en plass så er MG og Quad noe av de likeste lydformidlere en kan kjøpe , og jeg er ingen " ihuga subjektiv blodfan" . !

mvh
rolf
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Flott att du har funnet lyden du liker. Men ikke alle liker det samme.
 

rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2003
Innlegg
281
Antall liker
139
Sted
Sogn & Fjordane
Flott att du har funnet lyden du liker. Men ikke alle liker det samme.
Har hatt fabelaktige opplevelser med mange ulike ht.typer gjennom mange år , og er bl.a. begeistret for paneler ja . Din personlige opplevelse er greit , men på generelt grunnlag er det feil og missvisende å beskrive det slik du gjør.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Nå skal jeg faktisk av gårde og høre på Spendor og Harbeth i morgen, så det blir spennende :)

I forhold til bassgjengivelse har jeg testet litt uten sub på mine B&W 805M de siste par dagene, og på mange måter synes jeg hele lydbildet er bedre (på sett og vis "reinere" om det går an å bruke som begrep innenfor lydverdenen) uten sub, selv om det av og til mangler litt "kraft" i det dypeste registeret. Det har jo med at små høyttalere ikke klarer å flytte nok luft, selv om de går imponerende dypt. Men i en stue/kjøkken der stuedelen er på 18 kvadratmeter kan det fort bli for voldsomt med for store høyttalere også.

I utgangspunktet er det Spendor SP3/1R² som kan være aktuell i denne omgang (til halv pris som demomodell), men jeg skal også lytte til de større modellene Spendor SP2/3R² og Harbeth C7ES-3. Disse har nok også en fyldigere bassgjengivelse, men ligger foreløpig utenfor budsjettet mitt. Jeg har også lest mye positivt om forsterkeren Sugden A21AL Series 2, så jeg skal få testet denne også.
 

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
801
Antall liker
437
Torget vurderinger
10
Ligger et par c7es-3 på brukten, med stativer. Ca halv pris. Lykke til videre!
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Du får fortelle hvordan prøvelytten går/gikk. :)
Det kan jeg gjerne :) Her kommer et "referat":

Først av alt så kan man iallfall ikke klage på servicen hos Norsk Hi-Fi Center. Jeg var der i nesten tre timer og fikk høre på fire ulike høyttalere og tre ulike forsterkere og også sammenligne med mine B&W 805M. Og ikke minst; jeg ble servert MAT da jeg kom! ;D

Først ut var Spendor SP3/1R² på en AMR AM-77 integrert hybridforsterker (rørpre og transistoreffekt). Spesielt vokaler (stemmer) låt fantastisk! Helt gjennomsiktig og det var som om personen stod der i rommet. Men disse hadde sine begrensninger i bassområdet. De gikk egentlig utrolig dypt, for jeg kunne så vidt kjenne(!) vibrasjonene fra den dypeste bassen i golvet, men bassen var knapt hørbar selv om det jeg kunne høre var utrolig stramt og presist.

Deretter fikk jeg høre Harbeth Monitor 30.1 på samme forsterker. Nå skjønner jeg hva det er med mellomtonen ved disse høyttalerne. Det var omtrent som å ta vekk et "filter" sammenlignet med de andre høyttalerne. Vi brukte Kari Bremnes og låten "En bar i Tanger" som referanse, og selv i klangen fra stemmen hennes kunne jeg høre detaljer som jeg før aldri hadde hørt. Bassen var stram og presis, men samtidig med en herlig fylde. Absolutt en høyttaler som jeg vil vurdere til framtidens budsjett. Harbeth C7ES-3 hadde de ikke inne, men etter det jeg ble fortalt, har denne kanskje litt mer musikalske kvaliteter. Monitor 30.1 er kanskje hakket mer "hi-fi-korrekt". Likevel ble jeg forklart at det ofte kan være vanskelig akustikkmessig å få Harbeth til å låte bra. Det kan fort bli litt spisst i toppen og utflytende bass med feil akustikk. Spendor skal på det området være lettere å få til.

Så ble det en smakebit på Spendors A-serie. Spendor er i ferd med å "modernisere" A-serien med en R bak navnet. Så da jeg hørte A6R spilte disse veldig "hi-fi-korrekt" (eller moderne om du vil) sammenlignet med A3 som ennå ikke er "modernisert".

A3 har ennå den klassiske musikalske varme lyden, og det ble litt overkill med AMR AM-77 som også låter varmt. Også med Sugden A21AL Series 2 ble det "for mye av det gode", men da jeg fikk høre disse på en Exposure 3010S2-forsterker, låt det utrolig bra, faktisk så bra at jeg nå har bestilt et par av A3. Jeg frykter at det kan bli "for mye av det gode" med EC-forsterkeren min og også for mye "puddingbass", men det er tross alt lettere å få et godt resultat med å bytte til en forsterker som er "skarpere i kantene" og strammere i bassen enn at jeg hadde gått for et par Spendor SP3/1R² og slitt med fravær av bass. Spesielt på dårlige innspillinger ville det fort ha blitt for "tynt" og kanskje litt "skrikende".

Den største overraskelsen kom da vi spilte med mine B&W 805M på AMR AM-77. Det låt ikke hardt som jeg hadde forventet. Da kan det kanskje være min tidligere kombinasjon med Abrahamsen V2.0 UP som ikke var spesielt heldig. En som kjenner både EC og Abrahamsen godt, har skrevet dette:

Abrahamsen "lyver" nok litt. Den er IKKE oppløst nok, og typisk får man litt kaktuslyd.

"Kaktuslyd" forstått som "stikkende" kan nok være en god beskrivelse på hvordan det låt.

Men nok om det. Jeg hadde fra før trodd at mine B&W 805M spilte relativt nøytralt, men sammenlignet med Spendor SP3/1R² låt det veldig flytende i bassen. Det var riktignok mye mer bass som kunne høres, men kvaliteten på bassen var langt fra den samme. I diskant og mellomtone låt det "grått" og "matt" (men til B&Ws forsvar skal det nevnes at Spendor SP3/1R² koster over dobbelt så mye som 805M gjorde i sin tid). Den største overraskelsen var derimot at 805M hadde en merkelig "oooooo"-lyd i nedre del av mellomtonen. Det låt omtrent som en resonans man kan få i rom. Jeg har lenge lagt merke til denne lyden, men har trodd at det skyldtes EC sin varme klang. Nå spilte vi på en AMR AM-77, med samme musikk og samme plassering i rommet, og det låt dønn nøytralt i mellomtonen på de andre høyttalerne.

Alt i alt er jeg strålende fornøyd med Spendor-lyden. På A3 med Exposure 3010S2 testet jeg til slutt Jimi Hendrix med "Voodoo Child"; noe som kanskje er så langt fra hi-fi-musikk som man kan komme. Det var utrolig fascinerende hvordan dette settet spilte veldig "analogt" omtrent som lyden fra gamle spolebåndspillere, men likevel hadde hi-fi-kvaliteter der man tydelig kunne skille intrumentene fra hverandre.

Så jeg har helt klart funnet den lyden jeg liker. "Analog" – kanskje litt gammeldags vil noen si – men likevel gnistrende musikalsk engasjerende uten at det går for mye på bekostning av oppløsning og nøytralitet.

Det er nok likevel mange som ikke vil være enig med meg her.
 
Sist redigert:

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Moro å høre att du fant lyden din, det er ingen vits å strebe etter nøytral hi-fi korrekt lyd når man liker noe annet.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Fikk de nye Spendor A3 i posten i dag. Har brukt mesteparten av kvelden på å dykke i musikkarkivet og teste all mulig musikk på de. Jeg er ganske forbløffet over hvor godt de takler all type musikk. Alt fra jazz, klassisk, akustisk og elektronisk til beinhard rock og nattsvart metal spiller de med den største selvfølgelighet. Og jeg har virkelig fått den lyden jeg var ute etter.

Det låter nå langt, langt åpnere, mer gjennomsiktig og nøytralt, men likevel silkemykt uten antydning til hissigheter. Samtidig er lydbildet blitt enda større. Ikke minst bassen er herlig fra disse små tassene. Stram og nøytral, men likevel med en herlig punch som virkelig kan gå dypt. Akkurat den type bass jeg er ute etter; ble aldri helt fornøyd med den mer brumlete bassen fra B&W. Var litt bekymret for at det skulle bli for mye puddingbass med EC-forsterkeren, men bekymringen viste seg å være unødvendig. Det låter langt strammere enn med det gamle oppsettet. Og den "ulne" mellomtonen har nå virkelig åpnet seg opp. Åpningsinnlegget mitt med henvisning til EC og "sokk i kjeften" viste seg dermed ikke å stemme. Det var ikke i forsterkeren, men i høyttalerne det låt "ullent". Da er det vel kanskje ikke Electrocompaniets venner, men heller B&Ws venner jeg får på nakken :p

Og for å irritere de fleste bassfreaks, er min opplevelse at de nøttebrune tassene her spiller langt tøffere med mer punch i bassen enn det beistet av en 15" som står i hjørnet ;) Da tenker jeg ikke på mengde bass, men kvaliteten på bassen. Også på dette området vil det nok være mange som ikke vil være enige med meg. Men oppdraget er iallfall utført: jeg har fått åpen lyd (og mye mer også) uten at det låter hardt :)

hoyttalere.jpg
 
Sist redigert:

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
2.907
Antall liker
4.417
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
morro fin lesning :) Gratulerer med flotte høyttalere :) når jeg ser hvor søte og små de a3-ene er så begynte jeg å savne de gamle spendor s20 stativ høyttalerne jeg hadde, husker hvordan dem bare forsvant og la igjen musikken uten å gjøre så mye ut av det enkelt og morro :)
 

AudioPhysic

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2013
Innlegg
421
Antall liker
167
Sted
Stathelle
Torget vurderinger
23
Morro når slike høyttalere overrasker såpass :)
Så du hadde lagt ut bilde på Facebook og. Spendor er fine musikkformidlere som nok ikke bare spiller stort til størrelsen men så har dem jo høy waf faktor og vil jeg tro :)
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Tar opp igjen min gamle tråd siden jeg ikke synes å bli ferdig med denne totale forandringen i lydbildet mitt. For Spendor gir definitivt progressiv (i betydningen "stadig stigende") glede. Selvfølgelig var det intens glede da de nye høyttalerne kom i hus, men selv om det nå begynner å bli en liten stund siden hvetebrødsdagene, blir jeg bare mer og mer glad i disse nøttebrune småtassene. Det er vel ikke for ingenting at Hallvar M. Rostad i Norsk Hi-Fi Center skriver på nettsiden sin at "Spendor har kvaliteter som gjør at man bare vil like dem bedre og bedre etter lang tids bruk". Det kan jeg skrive under på. Det er da ganske artig at Spendor er nevnt allerede i innlegg #2 i denne tråden. Takk, forsell :)

For meg ble valget av disse høttalerne fullstendig innertier. De spiller musikk akkurat slik jeg har drømt om, og igjen og igjen oppdager jeg gamle album på nytt. Album som på det gamle EC/B&W-oppsettet låt kjedelig, lever nå for fullt. Noen ganger når jeg har på musikk i bakgrunnen mens jeg holder på med andre ting, må jeg stoppe opp og nyte det for "akkurat den klangen fra gitaren er så vidunderlig fint gjengitt".

Da åpningsinnlegget til denne tråden ble skrevet en sein kveld i august, var jeg oppløftet av Watt sin entusiastiske omtale av Sonus faber Venere 3.0: "Gitarsoloen tar tak i meg i såpass høy grad at jeg ender på gulvet rett foran stolen sammen med en skinnende blank Fender Stratocaster i luftgitar-utgave og er David Gilmour. Dette er lyd som griper tak i deg! Jeg får selvsagt lyst til å høre mer."

Slik lyd var det jeg var på jakt etter, og det har jeg jammen meg fått også. Det er ikke akkurat min stil å spille luftgitar på gulvet, men det gikk ikke lang tid etter at spendorene kom i hus før jeg begynte å synge med til låtene. Den store åpenbaringen kom da jeg testet ut Hypocrisy sitt konsertalbum Hell Over Sofia. Dette albumet hadde jeg gitt opp å spille på det gamle oppsettet siden det låt så dørgende kjedelig. Jeg tenkte det var en dårlig innspilling og vegret meg litt for å sette det på, men fant ut at jeg måtte gi det en ny sjanse med spendorene. Oi, var min første reaksjon. Det var ikke så verst innspilling likevel. Så begynte albumet å leve, og jeg begynte å oppføre meg omtrent på samme måte som da jeg var på konsert med dette bandet for et par år siden. Kan disse småtassene gjengi death metal da? Oh yes. Selv om det kanskje er vokaler og akustiske gitarer som virkelig får de til å skinne (som spendorer flest), gjengir de også rock, metal og elektronisk på en måte som virkelig får det til å svinge.

Vel, da tror jeg at jeg har fått luftet ut det meste av entusiasmen som har ligget og sprudlet på innsiden de siste tre månedene. Men det var godt å få det ut :)

SpendorA3.jpg
 

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
938
Antall liker
1.054
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Har leste denne tråden to ganger nå. Åpen lyd uten at det låter hardt? Det er nok et av mine store mål også. Grunnen til at jeg kom hit er selvsagt søk på diverse britiske høytalermerker. Ikke minst Spendor og Harbeth. Dette fordi jeg begynner å frykte at ørene mine aldri kommer til å bli 100% kompatible med diskanten i mine Heresy III, selv om de er matet med 20 SET Watt i klasse A og «varme rør». Har skrevet en del om dette i Hammershaugs hifi-loft for de som måtte ha interesse for det.

Alt fra jazz, klassisk, akustisk og elektronisk til beinhard rock og nattsvart metal spiller de med den største selvfølgelighet. Og jeg har virkelig fått den lyden jeg var ute etter.


Det låter nå langt, langt åpnere, mer gjennomsiktig og nøytralt, men likevel silkemykt uten antydning til hissigheter. Samtidig er lydbildet blitt enda større. Ikke minst bassen er herlig fra disse små tassene. Stram og nøytral, men likevel med en herlig punch som virkelig kan gå dypt.
@IvarT Dette er gull i mine ører. Selv spiller jeg alt fra vokalmusikk til Shining(nei, ikke de norske, de svenske). Mye Coltrane og Monk, noe elektronisk musikk og enda mer lo-fi og amerikansk gitarrock fra 70-tallet til midten av 80-tallet. Et bredt spekter.
Likevel, Spendor A3 går bare ned til 70Hz. Det er jo verre enn Heresyene, selv om ikke jeg føler at det er noe stort savn på disse. Her kompenseres dessuten mangler nederst med et massivt slam fra en 12", mens på A3 bor det et enslig bass/mellomtone-element på 15cm. Jeg skulle gjerne hatt testet disse A3-ene i mitt rom, på min forsterker!
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Har leste denne tråden to ganger nå. Åpen lyd uten at det låter hardt? Det er nok et av mine store mål også. Grunnen til at jeg kom hit er selvsagt søk på diverse britiske høytalermerker. Ikke minst Spendor og Harbeth. Dette fordi jeg begynner å frykte at ørene mine aldri kommer til å bli 100% kompatible med diskanten i mine Heresy III, selv om de er matet med 20 SET Watt i klasse A og «varme rør». Har skrevet en del om dette i Hammershaugs hifi-loft for de som måtte ha interesse for det.

Alt fra jazz, klassisk, akustisk og elektronisk til beinhard rock og nattsvart metal spiller de med den største selvfølgelighet. Og jeg har virkelig fått den lyden jeg var ute etter.


Det låter nå langt, langt åpnere, mer gjennomsiktig og nøytralt, men likevel silkemykt uten antydning til hissigheter. Samtidig er lydbildet blitt enda større. Ikke minst bassen er herlig fra disse små tassene. Stram og nøytral, men likevel med en herlig punch som virkelig kan gå dypt.
@IvarT Dette er gull i mine ører. Selv spiller jeg alt fra vokalmusikk til Shining(nei, ikke de norske, de svenske). Mye Coltrane og Monk, noe elektronisk musikk og enda mer lo-fi og amerikansk gitarrock fra 70-tallet til midten av 80-tallet. Et bredt spekter.
Likevel, Spendor A3 går bare ned til 70Hz. Det er jo verre enn Heresyene, selv om ikke jeg føler at det er noe stort savn på disse. Her kompenseres dessuten mangler nederst med et massivt slam fra en 12", mens på A3 bor det et enslig bass/mellomtone-element på 15cm. Jeg skulle gjerne hatt testet disse A3-ene i mitt rom, på min forsterker!
Kjekt at denne tråden også er av interesse for nye lesere :) Du har helt rett i at Spendor A3 ikke går helt ned i dypet. Om det er viktig, er ikke disse høyttalerne det beste alternativet. Selv tenker jeg ikke så mye på det når jeg spiller musikk. Som du siterer, så liker jeg godt bassen fra disse. Det handler mest om at bassen er langt mer artikulert og stram enn det jeg var vant med fra EC/B&W-oppsettet. Og da jeg skreiv at de virkelig kan gå dypt, var det sett ut fra størrelsen fra disse småtassene. 15 cm blir vel ca. 6", og jeg var selv skeptisk til hvordan dette ble. Men det er vel bare ved lydeffekter fra tv/film at jeg merker noen vesentlig forskjell fra 15"-suben jeg hadde tidligere. Med musikk er det ikke noe stort annet enn at jeg kanskje noen få ganger kan savne et mer solid "fundament".

Men alt i alt er selve kvaliteten på bassgjengivelsen (og da tenker jeg ikke på frekvensregisteret) så langt mye bedre enn det jeg var vant til, at jeg lever godt med denne bassen. Lytterommet mitt er jo ikke all verdens stort heller. Nå var jo ikke kjellerdypet det viktigste for meg, men derimot som trådtittelen sier at det spiller åpent, men likevel behagelig og musikalsk. Det har jeg absolutt fått, og etter at Exposure-forsterkeri kom på plass i går, kommer de musikalske kvalitetene ved disse høyttalerne virkelig til sin rett.

Likevel er nok ikke A3 høyttalere som vil imponere umiddelbart verken på papiret eller ved en kort lyttetest. Derimot er det typiske ved de - som andre også mener om Spendor generelt - at man begynner å like lyden bedre og bedre jo lengre man lytter. Og lyttetretthet - som jeg ofte kunne slite med tidligere - er en saga blott.

A3 blir sikkert for små for deg, men både Spendor og Harbeth har mange andre modeller som kanskje vil være av interesse. Jeg er på ingen måte sponset av Norsk Hi-Fi Center, men vil anbefale deg å ta deg en tur dit og få lyttet til noen modeller. Selv angrer jeg ikke et sekund på kjøreturen jeg hadde over fjellet i august og de tre timene jeg tilbrakte i lytterommet i Krokstadelva :)
 
Sist redigert:

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
938
Antall liker
1.054
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Takk for fyldig svar! Er helt på linje med deg når det gjelder bass. Kvalitet veier tyngre enn kvantitet. Dette gjelder i høyeste grad for Heresyene også(trykkammer), men det kan være rommet mitt som er vanskelig. Bassgjengivelsen er både presis og fenomenalt hurtig, men på altfor mange innspillinger savner jeg tyngde. Et fundament i musikken. Når i tillegg hornene er ganske så frempå, blir resultatet en litt pistrete gjengivelse. Det kommer helt an på hvordan innspillingen er skrudd, og ikke minst sjanger.

I kveld lyttet jeg til en gammel klassiker. Machine Head fra 1972(?). Hadde tro på at den burde spille fett på mitt oppsett, men igjen føler jeg at øvre mellomtone og diskant stikker fra, og det blir litt for tynt.

Kanskje er de for ærlige for min smak? Kan det være at jeg foretrekker en liten «festkul»? Jeg vet ikke. Uansett så må en høytaler kunne spille mange sjangere og kunne lyttes til i sammenhengende i lang tid uten at ørene blir trøtte. Her kommer Spendor og Sonus Faber inn, tenker jeg.

Derfor fant jeg opplevelsene dine svært interessante. Entusiasmen din smittet over på meg, og jeg liker å høre at de takler både rock og electronisk musikk. Blir A3 for smått kan jeg sjekke opp storebrødrene, men da koster det litt mer. I tillegg var vel disse revidert til en mer moderne sound, eller hva du skrev.

Nå oppdaget jeg forresten at en forhandler ved Gjøvik har tatt inn Spendor, så det er håp om at jeg kan dra og få en prøvelytt. I tillegg er det et par Spendor 1/2R på Torget. Det frister voldsomt!
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Ja, de Classic SP1/2R² på Torget er virkelig et røverkjøp! Mitt tips: Sjekk om forhandleren ved Gjøvik har tatt inn denne modellen. Om den er inne, ta med deg rørforsterkeren din og be om en prøvelytting. Merker du at dette spiller bra sammen, er det jo bare å slå til på Torget :)

Jeg har aldri hørt Klipsch, men ut fra det du beskriver høres det ut som det er vanskelig å få den lyden du ønsker deg med disse høyttalerne. Der kjenner jeg meg veldig igjen. Om du hadde hatt en "kald" og "klinisk" forsterker hadde jeg jo skjønt det, men din LM Audio 218IA er vel neppe det vil jeg tro (selv om jeg aldri har hørt denne).

For øvrig ang. "moderne" sound: Det stemmer at A3 låter "varmere" (mer "gammeldags") enn de nye A5R og A6R, men med din rørforsterker kan det fort bli "for mye av det gode" kombinert med A3. Både AMR AM-777 og Sugden A21AL Series 2 ble for "varmt" med A3, men A6R og SP3/1R² spilte helt nydelig med disse forsterkerne.

Men jeg kjenner godt den følelsen du har, og det er virkelig frustrerende å sitte med en lyd man ikke "får til". Derfor er det viktig å bruke god tid på å lytte seg fram til noe man virkelig liker. Når det er sagt, kjenner jeg ikke til noen som har gitt uttrykk for "slitsom" eller "klinisk" lyd fra Spendor :)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg synes hele premisset for denne diskusjonen er snålt. Er åpent og hardt det samme, eller noe lignende? Er det egenskaper som må balanseres noe annet? Er åpent akkurat passe? Er hardt 'for mye' åpent?

Av og til tenker jeg at i den grad hifi-folket har et felles språk, så forstår jeg det ikke.
 

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
938
Antall liker
1.054
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
I min verden er en åpen høyttaler en som kan gjengi mikrodetaljer, romklang osv. Denne trenger da ikke å lyde hardt?
Hardhet kan vel komme av flere ting, som f.eks. forvrengning eller at øvre mellomtone og diskant har et kraftigere nivå enn resten av frekvensområdet.
Slik tenker i hvertfall jeg rundt dette.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Hva med A6? Lå et par ute for slikk og ingenting, så følg med på bruktbørsene :D

Har leste denne tråden to ganger nå. Åpen lyd uten at det låter hardt? Det er nok et av mine store mål også. Grunnen til at jeg kom hit er selvsagt søk på diverse britiske høytalermerker. Ikke minst Spendor og Harbeth. Dette fordi jeg begynner å frykte at ørene mine aldri kommer til å bli 100% kompatible med diskanten i mine Heresy III, selv om de er matet med 20 SET Watt i klasse A og «varme rør». Har skrevet en del om dette i Hammershaugs hifi-loft for de som måtte ha interesse for det.

Alt fra jazz, klassisk, akustisk og elektronisk til beinhard rock og nattsvart metal spiller de med den største selvfølgelighet. Og jeg har virkelig fått den lyden jeg var ute etter.


Det låter nå langt, langt åpnere, mer gjennomsiktig og nøytralt, men likevel silkemykt uten antydning til hissigheter. Samtidig er lydbildet blitt enda større. Ikke minst bassen er herlig fra disse små tassene. Stram og nøytral, men likevel med en herlig punch som virkelig kan gå dypt.
@IvarT Dette er gull i mine ører. Selv spiller jeg alt fra vokalmusikk til Shining(nei, ikke de norske, de svenske). Mye Coltrane og Monk, noe elektronisk musikk og enda mer lo-fi og amerikansk gitarrock fra 70-tallet til midten av 80-tallet. Et bredt spekter.
Likevel, Spendor A3 går bare ned til 70Hz. Det er jo verre enn Heresyene, selv om ikke jeg føler at det er noe stort savn på disse. Her kompenseres dessuten mangler nederst med et massivt slam fra en 12", mens på A3 bor det et enslig bass/mellomtone-element på 15cm. Jeg skulle gjerne hatt testet disse A3-ene i mitt rom, på min forsterker!
 
Topp Bunn