Å motta vinyl i posten

FlacMan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
358
Antall liker
83
går som regel greit. De kommer spesielt pakket inn og må hentes på posten.

Mottok her om dagen en dårlig pakket inn LP som postbudet av en eller annen merkelig grunn klarte å få plass til i postkassa. Postbudet klarte akkurat å presse den inn i postkassa, som ligger i vestibylen i blokka. Imidlertid så er åpningen som jeg har til å hente posten mindre enn postbudets og det ble et mareritt å få ålet ut pakka uten at jeg knekte plata inni. Den var så dårlig pakket inn at jeg klarte å bøye den litt. Plata så såvidt ut til å overleve. :eek:

Mulig postbudet var en på sommerjobb.
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Posten og postbud i sommerferien er en stor skam for bedriften som har navnet Posten.no.

Pakker og brev som aldri kommer frem.
Postbud som kommer ca klokken fem, annenhver dag....
 

RuneG

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.02.2011
Innlegg
512
Antall liker
176
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
37
Mottok en LP fra England (nyeste Rosanna Cash) som ikke var pakket i eske. Kun plastforsegling med addresselapp utenpå. Den hadde klart seg fint under hele reisen...

Tidligere mottok jeg en vinylboks med samme (=uten) forsegling, jeg klaget til selger i uk. Mottok beklagelse og fikk tilsendt ny, også det uten emballasje, LOL
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Ja her på holmen har vi dette med "knøvlig" i postboks.Jeg ber til de Høyere Makter hver gang jeg venter en LP.
Vi har dette problemet konstant og det ser ikke ut til at det går an og gjøre noe med.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Kjent problem dette her. Vær glad det ikke er 78-plater dere handler.
Hemmeligheten er kanskje å sjekke hvordan leverandøren pakker varene sine før man handler. Det hjelper også å bestille mange plater om gangen. Det er lett å brekke en plate, men ikke ti. Problemet er at man da kanskje må betale mva.

Det man kanskje kunne hatt her på sentralen, var en tråd med advarsler mot "useriøse" forhandlere.
 

mortuus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.04.2014
Innlegg
53
Antall liker
32
Kjent problem dette her. Vær glad det ikke er 78-plater dere handler.
Hemmeligheten er kanskje å sjekke hvordan leverandøren pakker varene sine før man handler. Det hjelper også å bestille mange plater om gangen. Det er lett å brekke en plate, men ikke ti. Problemet er at man da kanskje må betale mva.

Det man kanskje kunne hatt her på sentralen, var en tråd med advarsler mot "useriøse" forhandlere.
Det er heller ikke så dumt å si fra til selger/butikk på forhånd hvordan du vil at de skal pakke vinylene. F.eks. ikke så dumt å be om at innercover med vinyl skal ligge i den ytre plastlommen (oppå coveret på et vis) for å unngå at vinylen skjærer seg igjennom coveret under transport. Sykt irriterende å motta pakker der vinylen har ødelagt coveret, og enda mer irriterende når det skjer med plater som fortsatt er forseglet når du mottar de.

Ber stort sett selger om å gjøre noe ala det som er forklart her: How to package and ship lp vinyl records, NEW AND IMPROVED | eBay


Med mindre man samler på forseglede vinyler man ikke har tenkt å spille så er det ingen grunn til å ikke be om det. Vet at mange større kjeder kun selger forseglede vinyler, men hvis man unngår de (som også pleier å være lurt mht pris) så bør det ikke være noe problem å motta vinylen i god stand.
 
Sist redigert:

Stern

Medlem
Ble medlem
27.07.2014
Innlegg
8
Antall liker
8
Bare positiv efaring med hvordan de er blitt pakket, samt postens håndtering. Nå er alle blitt hentet på vårt lokale postkontor, så har ingen erfaring med rett i "kassa"

Som mortuus skriver så er det greit med enkel info til sender på hvordan det ønskes pakket.
 

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Innlegg
7.491
Antall liker
8.615
Sted
Pt. Høvik
Bestiller det meste fra amazon.uk og henter på postkontoret. Tipper at i 95% av tilfellene, så er alt vel. Men, i dag mottok jeg denne: ødelagt på venstre side og øverst, pluss brettet nederst til høyre (litt vanskelig å se). Ytteremballasjen var som den alltid har vært. Vel, vel.

P1000472.JPG
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Klagde på en slik leveranse fra Amazon en gang, som janfrt viser til ovenfor, kom ny plate uken etter.
Klagde på dårlig leveranse fra Platekompaniet også, sendte i retur og fikk nye.

Lønner seg å klage, da får de mulighet til å endre både pakking og rutiner. Ikke noe særlig å betale full pris for ødelagte covere, synes jeg.
 

Nølle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.07.2007
Innlegg
53
Antall liker
1
Bare positiv efaring med hvordan de er blitt pakket, samt postens håndtering. Nå er alle blitt hentet på vårt lokale postkontor, så har ingen erfaring med rett i "kassa"

Som mortuus skriver så er det greit med enkel info til sender på hvordan det ønskes pakket.
Selv om det er noen år siden jeg sluttet som postbud så har nok ikke ting forandret seg så mye vil jeg tro. På begynnelsen av 80 tallet var det nesten daglig levering av Lp plater i postkassene. Man kunne jo abonnere på plater den gangen. Vanligvis ble de satt på toppen av kassen,kan ikke huske at vi den gang fikk så mye klager på denne måten å levere på. Men det ville være rart om det ikke var noen plater som var ødelagt ved henting. Senere kom regelen som sa at sendinger som ikke går ned i postkassen skal det skrives hentemelding på, vanligvis gjaldt dette plater og bøker. Så om noen truer plater ned i postkassa så kommer det seg av latskap, de gidder ikke å fylle ut lappen for hentesending. Jeg anbefaller å kontakte distribusjonslederen for området hvor slikt hender, og be om at du/ dere ønsker å hente platen på utleveringskontoret ( post i butikk ). Jeg vil bli overasket om noen av budene fortsetter å true platene ned i postkassen etter dette ønsket er fremlagt. Når det gjelder sommervikarer som postbud er det nesten i 100% av tilfellene lørdagsvikarer som har denne jobben. Men som på de fleste arbeidsplasser er det enkelte som ikke bruker hue.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.974
Antall liker
11.821
Sted
Hus
Klok av skade ber jeg alltid om at innercover taes ut av yttercover slik at platen ikke skjærer i stykker yttercover pga røff behandling på turen :)

Bestiller det meste fra amazon.uk og henter på postkontoret. Tipper at i 95% av tilfellene, så er alt vel. Men, i dag mottok jeg denne: ødelagt på venstre side og øverst, pluss brettet nederst til høyre (litt vanskelig å se). Ytteremballasjen var som den alltid har vært. Vel, vel.

Vis vedlegget 272622
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Bare positiv efaring med hvordan de er blitt pakket, samt postens håndtering. Nå er alle blitt hentet på vårt lokale postkontor, så har ingen erfaring med rett i "kassa"

Som mortuus skriver så er det greit med enkel info til sender på hvordan det ønskes pakket.
Selv om det er noen år siden jeg sluttet som postbud så har nok ikke ting forandret seg så mye vil jeg tro. På begynnelsen av 80 tallet var det nesten daglig levering av Lp plater i postkassene. Man kunne jo abonnere på plater den gangen. Vanligvis ble de satt på toppen av kassen,kan ikke huske at vi den gang fikk så mye klager på denne måten å levere på. Men det ville være rart om det ikke var noen plater som var ødelagt ved henting. Senere kom regelen som sa at sendinger som ikke går ned i postkassen skal det skrives hentemelding på, vanligvis gjaldt dette plater og bøker. Så om noen truer plater ned i postkassa så kommer det seg av latskap, de gidder ikke å fylle ut lappen for hentesending. Jeg anbefaller å kontakte distribusjonslederen for området hvor slikt hender, og be om at du/ dere ønsker å hente platen på utleveringskontoret ( post i butikk ). Jeg vil bli overasket om noen av budene fortsetter å true platene ned i postkassen etter dette ønsket er fremlagt. Når det gjelder sommervikarer som postbud er det nesten i 100% av tilfellene lørdagsvikarer som har denne jobben. Men som på de fleste arbeidsplasser er det enkelte som ikke bruker hue.
Jobbet i posten i hiine dage som ferieavløser. Bud om dagen, sortering på hovedpostkontoret i Oslo om kvelden. Lange dager! Pengene gikk til vinyl og utstyr.
Best husker jeg "knusern". En svær liggende hekk med en postsekk under hvert høl. Passet ikke forsendelsen inn i høla, var det bare å knekke den over kneet eller låret, slik at den kom nedi. Verst gikk det ut over kunsttrykk av ymse slag. De var ofte vide og flate. "Achtung", "vorsichtig", "Kunstblatt" etc. -slike advarsler prellet av - "knusern" vant over det meste. LP'er gikk det oftest bedre med fordi de var litt mindre og i alle fall havnet ned i sekken under "knusern". Men hva som så skjedde når sekkene ble slengt inn i bilene, på toget eller hva det nå var, er en annen sak.


Moral: Stream musikken og press din egen vinyl!!!!! :)
 
D

Dåbbel J

Gjest
Det aller meste kan sikkert sies om Posten, og siden jeg selv holder på med logistikk - så vet jeg litt om begge sider.

Men...... Her hjemme hos meg, så er det to stk postbud som bytter på ruta, og samme hvem det er så kommer dem og ringer på døra for og levere pakker - og da gjerne vinyl. Og dem sier det er lettere og bedre at dem gjør det på det viset enn at det blir et ledd til ..... med ditto lengre ventetid for kunden.

Så det kan være positive ting og ;)

/JR
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
En liten digresjon.

I sin tid pleide jeg å kjøpe lp-ene mine fra Tandy's Records i England. Da fikk jeg en lapp i posten om at det var noe til henting hos Tollposten eller hva det nå het, i Postgirobygget i Oslo.
Der måtte jeg henvende meg i åtte(!) luker før jeg kunne ta med meg lp-en og reise hjem. Og i alle disse åtte lukene var det enten kø eller et kølapp-system. Så det tok sin tid. Og dette måtte jeg gjøre i arbeidstiden. De hadde ikke noe slikt som langåpent, må du tro!
Og hva var formålet med disse åtte lukene? Jo, å loppe meg for 6 kroner i moms.
 
Topp Bunn