Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 82
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak coolio's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2015
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    2,445
    Tagget i
    0 Innlegg

    La oss prate fakta om subwoofere!

    Tenkte å få opprettet en tråd som samler god informasjon om alt teknisk om og rundt temaet subwoofere slik at det blir lett å finne god informasjon om forskjellige problemstillinger relatert til subwoofere.

    Jeg vil prøve å oppdatere første posten etterhvert med direktelinker til problemstillinger som diskuteres.

    Dette er forøvrig en teknisk tråd i tech-hjørnet og alle innlegg ønskes å være av teknisk art. Diskusjoner er selvsagt greit så lenge man diskuterer saklig med tekniske begrunnelser, ubegrunnet synsing er uinteressant.

    1. Konstruksjonsprinsipp; Bassrefleks eller lukket kasse?

    2. Spredningskontroll i bassen?
    Siste redigert av coolio; 31.01.2018 kl. 13:34.

  2. #2
    Hifi Freak coolio's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2015
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    2,445
    Tagget i
    0 Innlegg

    Konstruksjonsprinsipp- bør det være avgjørende i valg av sub?

    Vi hører ofte at man bør velge forskjellige subwoofere til musikk enn til film, gjerne i form av at det er bedre med lukket kasse enn portet kasse. Men stemmer dette?
    Er det slik at noen prinsipper er å foretrekke over andre sånt rent prinsipielt?

    En påstand som henger igjen og fortsatt blir repetert i det uendelige er påstanden om at portede subwoofere ikke er like bra til musikk som lukkede. Her er et utsnitt av hva SVS har å si om det;

    One of the most persistent myths in the audio industry is that*ported subwoofers*perform poorly on music. This reputation was largely earned by the public suffering through decades of small, ported boom boxes so common in HTIB systems and brick/mortar retail outlets. These subwoofers don’t sound bad on music because they are ported; they sound bad on music (and movies too) simply because they are bad subwoofers.

    https://www.svsound.com/blogs/svs/75...aled-vs-ported

    Er dette bare nok en myte som bør kveles først som sist? La oss ta en titt på en tidligere helt eminent skrevet tråd om dette emnet;

    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ket-kasse.html
    Siste redigert av coolio; 25.01.2018 kl. 21:18. Årsak: Relevant info tillagt

  3. #3
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    3,834
    Tagget i
    5 Innlegg
    Vet ikke om dette innlegg passer inn her coolio, men jeg syntes dette er minst like viktig som angitt tech på en sub, ved at den INNEHOLDER LØSNINGER jeg tror første man til å prøve vil applaudere.

    Registrerer at endelig begyner hi-fi bransjen å etterligne den mye mer utviklede PA-bransjen, hva subwoofere angår. Jeg sikter til Dynaudio's nye Sub 6 som bokstavelig talt samarbeider med hovedhøyttaleren den skal bistå - vel og merke fra eget reportoar - men greit nok det. Her tror jeg en rekke typiske tilpasningsproblemer hører historien til - langt på vei viktigere enn noe annet iboende en sub.

    https://swsg.no/lyd-og-bilde/hoyttal...subwoofer-sort

  4. #4
    Bransjeaktør Flageborg's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2005
    Innlegg
    2,813
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra coolio Se Innlegg
    Tenkte å få opprettet en tråd som samler god informasjon om alt teknisk om og rundt temaet subwoofere slik at det blir lett å finne god informasjon om forskjellige problemstillinger relatert til subwoofere.
    Informasjon om alt teknisk er i praksis underordnet alt som har med rommets utforming, subwooferes plassering og kalibrering
    http://www.kringlyd.no - Hosted by ProIsp

  5. #5
    Hifi Freak coolio's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2015
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    2,445
    Tagget i
    0 Innlegg
    @Musicbear; vil helst unngå reklame for produkter/merkevarer med mindre produktet blir brukt som et godt eksempel som løsning på en problemstilling. Ønsker en mest mulig faglig basert diskusjon på teorien bak subwoofere og den praktiske anvendelsen av teori slik at vi ufaglærte kan lære og kanskje forstå hvorfor en slik løsning du viser her er verdt å merke seg.

    @Flageborg; Kjør på med faglig info!

  6. #6
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    10,955
    Tagget i
    9 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra coolio Se Innlegg
    @Musicbear; vil helst unngå reklame for produkter/merkevarer med mindre produktet blir brukt som et godt eksempel som løsning på en problemstilling. Ønsker en mest mulig faglig basert diskusjon på teorien bak subwoofere og den praktiske anvendelsen av teori slik at vi ufaglærte kan lære og kanskje forstå hvorfor en slik løsning du viser her er verdt å merke seg.
    Det bjørnen snakker om her er jo subwoofere som har en rekke forhåndsprogramerte profiler som er tilpasset en rekke av de høyttalerne de forventer at subwooferen kan bli brukt sammen med. Velger man høyttaler A så setter man subwooferen opp med profil A slik at den matcher måten høyttaleren rulle av i bunnen. Jeg vil vel si at det er en interessant løsning på en problemstilling som er høyst aktuell, og det er definitivt ikke noe man finner hos særlig mange andre produsenter.
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  7. #7
    Hifi Freak coolio's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2015
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    2,445
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Det bjørnen snakker om her er jo subwoofere som har en rekke forhåndsprogramerte profiler som er tilpasset en rekke av de høyttalerne de forventer at subwooferen kan bli brukt sammen med. Velger man høyttaler A så setter man subwooferen opp med profil A slik at den matcher måten høyttaleren rulle av i bunnen. Jeg vil vel si at det er en interessant løsning på en problemstilling som er høyst aktuell, og det er definitivt ikke noe man finner hos særlig mange andre produsenter.
    Så hvis vi setter produktet i sammenheng med en problemstilling vil det bli hvordan man finner/velger beste crossover fra front til subwoofer?
    Er det godt nok å gjøre det på denne måten som Dynaudio har gjort eller vil romresponsen kunne påvirke hvor man optimalt sett bør krysse over?

  8. #8
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    10,955
    Tagget i
    9 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra coolio Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Det bjørnen snakker om her er jo subwoofere som har en rekke forhåndsprogramerte profiler som er tilpasset en rekke av de høyttalerne de forventer at subwooferen kan bli brukt sammen med. Velger man høyttaler A så setter man subwooferen opp med profil A slik at den matcher måten høyttaleren rulle av i bunnen. Jeg vil vel si at det er en interessant løsning på en problemstilling som er høyst aktuell, og det er definitivt ikke noe man finner hos særlig mange andre produsenter.
    Så hvis vi setter produktet i sammenheng med en problemstilling vil det bli hvordan man finner/velger beste crossover fra front til subwoofer?
    Er det godt nok å gjøre det på denne måten som Dynaudio har gjort eller vil romresponsen kunne påvirke hvor man optimalt sett bør krysse over?
    Ja, og i utgangspunktet er det nok, men så er det jo mange som velger å plassere høyttalerne et sted der man har en massiv suckout ved de laveste frekvensene, også plassere subwooferen et annet sted som bedre reproduserer disse frekvensene. I slike tilfeller vil systemet ha lite for seg.
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  9. #9
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    3,834
    Tagget i
    5 Innlegg
    Sitat Sitat fra coolio Se Innlegg
    @Musicbear; vil helst unngå reklame for produkter/merkevarer med mindre produktet blir brukt som et godt eksempel som løsning på en problemstilling. Ønsker en mest mulig faglig basert diskusjon på teorien bak subwoofere og den praktiske anvendelsen av teori slik at vi ufaglærte kan lære og kanskje forstå hvorfor en slik løsning du viser her er verdt å merke seg.


    Betrakt det som en nyhetsinformasjon - ikke reklame.

    Reklame, er kjøttdeig det! Hvor lenge tilbudet varer, kiloprisen og hvilken butikk den selges i men uten noen info om hvor mye vann som er sprøytet inn i denne kjøttdeigen.

  10. #10
    Hifi Freak coolio's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2015
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    2,445
    Tagget i
    0 Innlegg

    Små basselementer raskere enn store elementer?

    Stemmer det at små elementer (8" og 10") er raskere og derfor bedre egnet til musikk enn større elementer?

    https://www.stereo.net.au/features/t...y-woofers-slow
    Her testes det om tyngre elementer er tregere i responsen ved å tillegge elementet mer masse. Resultatet viser at massen ikke påvirker responstiden. Bildet viser før og etter tillagt masse;
    Navn:      fig-7.png
Visninger: 866
Størrelse: 23.6 Kb


    "By now it should be clear that mass is not something we should worry about. A transducer design engineer is very interested in the moving mass of the driver, but the concern is primarily related to matters of sensitivity and suitability for the job. Drivers intended for deep bass extension will tend to have a higher moving mass, often with lower sensitivity and a corresponding larger and heavier voice coil with a greater power handling. The mass alone does not tell us a great deal about the driver. In terms of the impulse response and more specifically, the rise time, mass is insignificant. Inductance is a factor, where woofers with a high inductance will tend to have a restricted bandwidth. However, what we can see in this experiment, is that the frequency response has a strong relationship with impulse response. A subwoofer has a very narrow bandwidth, although this is also strongly influenced by the low pass filter and how it is integrated. The result is that the time taken for it to reach its impulse response peak becomes extended. This is due to the inherent nature of the signal that is fed to the sub. It can be seen that there is no such thing as a fast sub in objective terms. Due to the limited bandwidth signal, a subwoofer is inherently slow. This has nothing to do with the moving mass of the driver."


    Vel og bra, men hva med størrelsen? Her er hva SVS har å si om saken;

    "Acoustically, subwoofers with 15-, 18- and 20-inch drivers are more susceptible to boominess and distortion compared to subwoofers with 10-, 12- or 13-inch drivers because the pistonic movement of such a large surface area is harder to control. Poorly designed big subwoofer drivers with inadequate motors don’t produce accurate bass and struggle to start and stop on a dime. This results in low frequency output that can sound smeared, boomy or bloated and detract from the convincingness of an audio experience.

    It’s even possible for a subwoofer with a 10- or 12-inch driver to outperform a subwoofer with a larger driver if the motor magnets in the smaller subwoofer can generate greater force and exert better control over the driver. It’s also the reason why a subwoofer’s driver size can be overrated when determining the overall performance. Put simply, a big driver is harder to control, and offers no guarantee of greater SPLs or deeper bass than a small subwoofer."

    https://www.svsound.com/blogs/svs/st...woofer-drivers


    Leser ofte at det snakkes om rask bass, tung bass, treg bass, punchy bass osv. Men gitt de lange syklusene driveren skal gjennom for å reprodusere bassfrekvenser, har hurtigheten til subben i det hele tatt noen relevans?

  11. #11
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    10,955
    Tagget i
    9 Innlegg
    Torget
    1
    Ingen basser som kan kjøpes i dag er for trege som følge av sin størrelse.
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  12. #12
    Hifi Freak coolio's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2015
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    2,445
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hvilke tall på spesifikasjonene er verdt å lese når man skal vurdere alternativer? Dynaudio prater om BL (force factor in the drive unit- related to voice coil and magnet strength) som den viktigste faktoren for god bass, men hvordan ser det ut i spesifikasjonene?

    https://youtu.be/eS_pNH2jrvY?t=60

  13. #13
    Hifi Freak oks81's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2012
    Sted
    Hjemme
    Innlegg
    9,734
    Tagget i
    4 Innlegg
    Kompakt - Dyp Bass - Effektivitet

    Disse tre går ikke sammen, en må stryke minst en av de.
    Skal det bli skikkelig morro kan en like godt stryke kompakt med en gang.

    BL er bare en av flere faktorer med en driver. Alle t/s parametre har betydning.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small_parameters
    Det fins 10 typer mennesker, dem som forstår seg på binære tall, så de ni andre......

  14. #14
    Hifi Freak Olav2's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2014
    Innlegg
    3,285
    Tagget i
    1 Innlegg
    Flott tråd, Coolio!

    Fra mitt lekmannsperspektiv virker det slik på meg: jeg tror det er forskjeller på ulike bassprinsipp når det gjelder hvordan bassen oppleves. Dipol-bass oppleves annerledes enn lukkede bokser, som igjen oppleves annerledes enn bokser med port, som igjen oppleves anneredes enn hornbass... kanskje? Eller er dette bare innbilning/placebo fra min side?

    Det jeg har tenkt at dette kan ha noe å gjøre med er:
    a) resonanser og energilagring i selve boksen/driveren - en dipol vil typisk ha mindre av det enn andre bokse-subwoofere
    b) hvordan subwooferen skaper partikkelhastighet og trykk i rommet. Det er jo dette Kvålsvoll er opptatt av med sine subwoofere.

    Får gjerne input på dette fra folk som kan!
    Siste redigert av Olav2; 26.01.2018 kl. 06:36.
    God lyd er når man glemmer at man hører på høyttalere.

  15. #15
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    10,955
    Tagget i
    9 Innlegg
    Torget
    1
    Man kan ta utgangspunkt i to ting. Det ene er frekvensrespons, det andre er kvalitet.

    Så la oss si man har et utgangspunkt som sier hvor stor subwooferen skal være, hvor dypt den skal gå, og hvor mye kapasitet den skal ha. Størrelsen og hvor dypt den skal gå bestemmer også hvor høy følsomhet den får, som oks nevner over. Når man designer en subwoofer fra bunnen av så må man plassere enten driverens egenresonans i kassa, eller kassa sin tuningfrekvens (ved bassrefleks eller slave) i nedre del av arbeidsområdet. Når denne frekvensen, samt størrelsen på kassa er gitt, er massen bortimot satt. Det betyr at to subwoofere som går omtrent like dypt uten EQ, og som er omtrent like store, har også den samme relative bevegelige massen. Størrelsen på driveren er sånn sett viktig, jo større membranflate jo større masse, så det er altså massen relativt til størrelsen på membranen.

    Når massen er gitt bestemmer man kraftfaktoren. Massen har selvsagt stor betydning for hvor sterk motor man behøver, men man bestemmer også driverens og systemets Q-verdier. En sub med for mye motor blir i overkant stram og mangler dypbass, men får utmerket impulsrespons. En sub med for lite motor vil få for mye av den dypeste bassen, mangler stramhet og får relativt dårlig impulsrespons. Dette med impulsrespons har sammenheng med hvor dominant den delen av arbeidsområdet som domineres av motoren er i forhold til den delen av arbeidsområdet som domineres av de resonante komponentene.

    Så når disse tingene er på plass er jobben gjort. Den kvaliteten man får ut av dette er definert av driverens egenskaper, forsterkerens kvalitet og kapasitet, og til en viss grad kabinettet. Når man har definert kassestørrelsen og frekvensresponsen er altså følsomheten gitt, den er uavhengig av driverens størrelse fordi en større driver av natur har større følsomhet, men den behøver mer masse for å passe i samme kasse, og dette går nøyaktig "opp i opp". Mange putter drivere med høy følsomhet i små kasser, men resultatet er enten ingen dypbass, eller dypbassen er så kraftig dempet at den i realiteten har samme følsomhet som en hvilken som helst driver som passer i samme kasse. Naturlig nok har også en større driver mer kapasitet om slaglengden er den samme, men med dobbelt så mye membran eller dobbelt så mye slaglengde kreves det akkurat samme effekt for å oppnå samme nivå.

    Når det gjelder kvalitet derimot, da åpner vi pandoras boks så til de grader, for her er det mye å ta tak i. Vi har bøttevis med ulinjære komponenter i en driver. (X er posisjonen til membranen/talespolen i forhold til hvilepunktet) For eksempel kraftfaktor vs x, kraftfaktor vs strøm, kraftfaktor vs temperatur, vi har en hel rekke såkalte AC og DC-komponenter, vi har oppheng vs x, vi har resonanshopping osv. Dette er noen av faktorene, og alle er knyttet til selve driveren.
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  16. #16
    Hifi Freak coolio's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2015
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    2,445
    Tagget i
    0 Innlegg
    Herlig, Snickers-is! Man ser seg altså ut enten størrelse, dypbass og sensitivitet og tar sine valg hovedsaklig utifra de tingene når man designer en subwoofer - innenfor rammer satt av økonomi selvsagt?
    Hva med andre prinsipper, når bør man vurdere feks Dipol, hornbass, Slobs?

    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Når massen er gitt bestemmer man kraftfaktoren. Massen har selvsagt stor betydning for hvor sterk motor man behøver, men man bestemmer også driverens og systemets Q-verdier. En sub med for mye motor blir i overkant stram og mangler dypbass, men får utmerket impulsrespons. En sub med for lite motor vil få for mye av den dypeste bassen, mangler stramhet og får relativt dårlig impulsrespons. Dette med impulsrespons har sammenheng med hvor dominant den delen av arbeidsområdet som domineres av motoren er i forhold til den delen av arbeidsområdet som domineres av de resonante komponentene.
    Sterk motor = god transientrespons og dårlig bassrespons, svak motor = god bassrespons og dårlig transientrespons, en treffende forenkling?

    For å få begge deler, kan det være en fordel å vurdere flere subwoofere i samme oppsett hvor noen med god transientrespons utfylles av noen med god bassrespons for å få det beste av begge verdener, eller er det en bedre løsning å ofre litt transientrespons for å få bedre bassrespons? En av linkene over gikk inn på impulsrespons på subwoofere ved lavere frekvenser, og det viser seg at impulsresponsen ved 40 hz er oppe ved rundt 10ms før peaken, så hvor viktig er veldig god transientrespons for en subwoofer egentlig?

  17. #17
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    10,955
    Tagget i
    9 Innlegg
    Torget
    1
    Ja, budsjett og design er gjerne styrende faktorer, så følger størrelse og dermed følsomhet og effekt av disse faktorene.

    Dipol og slob handler i all hovedsak om spredningsmønster. Det ene er ikke automatisk bedre enn det andre. Horn er ofte et spørsmål om spredning, men i bassapplikasjoner er det som regel ikke i snakk om store nok horn, da er det i hovedsak transmisjonslinjen som betyr noe. Det er forøvrig også prinsippet bak SLOB og Ripol, de bruker kombinasjoner av transmisjonslinje og dipol.

    En treffende forenkling kan man kanskje si ja.

    For å få begge deler lager man enten en balansert konstruksjon, eller man skalerer det hele opp slik at alt av interesse ligger innenfor passbåndet.

    Når du skriver impulsrespons, da mener du kanskje egentlig gruppeløpetid? Ved 100Hz er 10ms tilsvarende en signalperiode. Ved 40Hz utgjør det kun en halv. Det kan høres ut som en bassrefleks som er tunet litt under 40Hz. Ørene er ikke særlig følsomme for slikt ved lavere frekvenser. Ellers er veldig mange av de "magiske" tiltakene folk bruker for å komme i mål med bassresponsen i praksis samme ting gjort enten elektrisk, mekanisk eller akustisk. Hvilken man velger er ganske ubetydelig. Altså, lukket kasse + EQ eller bassrefleks uten EQ gir omtrent akkurat samme impulsrespons, om man da ser bort fra at bassrefleks i de fleste tilfeller produserer mye lavere harmonisk forvrengning.
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  18. #18
    Hifi Freak cbarth1's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2012
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    1,323
    Tagget i
    1 Innlegg
    Jeg har hatt en god del og testet en god del subber, både diy og kjøpe-subber. Egen erfaring er at til film hvor hovedfokuset er dypbass, så har ikke følsomheten på subben så mye å si, det er mer et spørsmål om å ha evne til å flytte nok luft før ulyder fra selve elementet og kabinett/porter begynner å bemerke seg.
    Når det gjelder musikk så stiller det seg litt annerledes. Etter min erfaring så er det her om å gjøre å ha en sub med så høy følsomhet som mulig.
    For å sammenligne SVS PC13Ultra mot Bill Fitzmaurice THT som jeg hadde i det samme rommet, så hadde de tilnærmet samme evne til å flytte luft under 20hz, men når det kom til musikk så hadde hornsubbene en helt annen definisjon, snert og følelse av å bli sparket i mellomgulvet.
    En stund kjørte jeg to-veis sub med SVS i bunnen og 4stk billige aktive Magnat 8" subber fra 40 til 80hz. Dette ga også litt av samme effekten.
    Roksan Blak CD
    Roksan Blak Amp
    Roksan TR5 S2

  19. #19
    Hifi Freak oks81's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2012
    Sted
    Hjemme
    Innlegg
    9,734
    Tagget i
    4 Innlegg
    Åpen Baffel bass er inneffektiv pga bakutstrålt lyd kommer rundt baffelen og kansellerer fremutstrålt lyd.
    Derfor blir dette fort store greier for å få opp litt effektivitet. Men en får direktivitet som Snickers sier.

    En annen faktor er at elektrisk sett er Åpen Baffel ganske lettdrevent. Driverne står fritt og lufta de flytter er den som er i rommet (klønete forklart..)
    En bassrefleks har motstand med trykksetting av kassen og drift av portene. Krever derfor vesentlig mer effekt.

    På en annen side er ikke effekt noe stort problem, å få tak i kraftig forsterker er enkelt.

    Lukket kan gjerne oppleves mer "hifi" enn bassrefleks.
    Tror dette går litt på at det er så mye dårlig konstruert bassrefleks ute og går.


    Om en tar for seg bassrefleks, og om en har nå litt plass der anlegget skal stå, så tenker jeg fort på noe slikt som på bildet her:
    Navn:      JBL_4641_4641_Cinema_Series_365803.jpg
Visninger: 738
Størrelse: 47.8 Kb


    Det er en JBL 4641 kinosub.
    Basselementet i denne heter JBL 2241 og er en 18"er.

    Så kan en gjerne gå løs med litt diy
    Simulere litt i winisd på den originale konstruksjonen, leke litt med volum og tuning.
    Gjerne en finner ut hva en vil prøve. Kassen bør være stor uansett, og skikkelig avstivet!! Portene store så en slipper "pustelyder"

    Så kan en bygge en flott kasse og plassere inn med anlegget. Spill musikk!
    Kjører en så inn en DSP så en får korrigert litt artifakter fra rommet.

    Jeg tror en skal leite lenge etter en ordinær kjøpesub som vil holde følge med en slik konstruksjon.

    Dette var bare et innspill, ingen fasit. Men en kan gjerne se litt på parametrene på bassdriveren JBL 2241 og se hva som er forskjell på den og en bassdriver som gjerne er benyttet i mer tradisjonelle subber.

    Mvh
    oks
    Det fins 10 typer mennesker, dem som forstår seg på binære tall, så de ni andre......

  20. #20
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    3,834
    Tagget i
    5 Innlegg
    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Altså, lukket kasse + EQ eller bassrefleks uten EQ gir omtrent akkurat samme impulsrespons, om man da ser bort fra at bassrefleks i de fleste tilfeller produserer mye lavere harmonisk forvrengning.
    Kjære Snickers-is, den dagen jeg blir valgt til å bli Utdanningsminister i et eller annet statlig departement, nedsetter jeg deg som lærer i et eget fag slik at fremtidens Norge kan by på produsenter som dagens Electrocompaniet, Hegel, Doxa, Music Innovation, Tandberg, Seas, Adyton mm. Du er bare helt rå - makan til kompetanse og evne til å forklare ting - RESPEKT!

    Dette du her skriver, betyr ikke det at (ofte) bannlyst bassrefleks ikke er så inn i granskauen dårlig? Som enkelte stadig hevder...

    Samtidig som du oks81 er inne på hvor dårlige konstruerte basstrefleks konstruksjoner som er ute og går.

    Når selvbyggerne prater bassreflekskasser og annet så høres det ut som man plotter noen tall inn i et program - vipps der var visst svaret - volumet er så mange liten og porten X mm lang og med X diamater. Basta. Ferdig.

    Med det resultat (tror jeg) at man dømmer konstruksjonsprinsippet bassrefleks nedom og hjem, mens det i virkeligheten ikke er laget godt nok. Er jeg inne på noe her Snickers-is?

Side 1 av 5 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed