Resultater 1 til 13 av 13
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Feb 2015
    Sted
    Sulitjelma
    Innlegg
    529
    Tagget i
    0 Innlegg

    Damping factor og watt spørs

    Hei.

    Jeg har idag 3 fronter jeg har tenkt og bi-ampe.

    Jeg har idag en rotel rb 985 5 x 100 watt 8 ohm, med damping factor på 180 8 ohm. Tanken var og bruke 4 kanaler av denne på høyre og venstre front og finne en til 2 kanals rotel med ca samme effekt på senter høyttaler.


    Men hva om jeg bruker en 6 kanals effektforsterker som leverer 80 watts RMS x 6, 20 Hz - 20 kHz, 8 Ω, all channels driven med damping factor på 800 at 20 Hz


    Hvilket av alternativene blir best ? Eller er det mulig og si ut ifra dette ?

  2. #2
    Hifi Freak Ulf-B's Avatar
    Ble medlem
    May 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    7,820
    Tagget i
    0 Innlegg
    Damping factor - forholdet mellom høyttalerimpedans og effekttrinnets utgangsimpedans - sier egentlig bare om hvor stor eller liten utgangsimpedansen på effekttrinnet er. Dessverre sier damping factor ikke så mye om hvordan forskjellige forsterkere låter sammen med forskjellige høyttalere. Selv om damping factor har det med å dukke opp både i reklamen og i de tekniske spesifikasjonene, kan man ikke bruke tallet til å gi deg et godt svar på spørsmålet ditt.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Touch, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD20 DAC, Copland DRC-205, Primare BD32, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc DB1, REL S3 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-3 HGC, 2x Benchmark AHB2, ProAc D1, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

  3. #3
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Feb 2015
    Sted
    Sulitjelma
    Innlegg
    529
    Tagget i
    0 Innlegg
    Takk for svar.
    Ja jeg ser den at det må høres før man vet resultatet. Men mener og ha lest en plass at noen sammenligner damping factor med moment på en bilmotor. Trodde da at 800 ville være mye bedre en 180.

    Har også sett et regnestykke på youtube, der det blir vist et regnestykke der den viktige delen er total damp factor på hele kretsen. Forsterker, kabler og høytaller.
    Siste redigert av Marson; 15.09.2015 kl. 15:12.

  4. #4
    Hifi Freak Syncrolux's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2012
    Innlegg
    4,392
    Tagget i
    1 Innlegg
    En høy damping factor er helt bortkastet med vanlige høyttalere, da delefilteret som sitter mellom forsterkeren og høyttaleren som regel vil føre til at dempefaktoren i praksis blir i området 5 til 20, litt avhengig av hvordan delefilteret er konstruert.

    Det er verdt i nevne å denne sammenhengen at førforsterkere skjelden vil ha en dempefaktor over 5.
    Magnepan 20.1 eller 20.7 ønskes kjøpt

  5. #5
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Sep 2007
    Innlegg
    2,181
    Tagget i
    0 Innlegg
    Om du bruker aktiv deling så har dempingsfaktor mer å si (i bassen, primært). Jeg delte aktivt i bassen og brukte Crown K2 på B&W 803 Diamond. K2 har dempingsfaktor på 20 000 (før tap i kabel som sikkert hadde litt å si der).

    Spørsmålet er jo hvordan resten henger sammen. Om du skal dele høyttalerne dine aktivt har det i alle fall mer å si.

  6. #6
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Feb 2015
    Sted
    Sulitjelma
    Innlegg
    529
    Tagget i
    0 Innlegg
    Akkurat nå har de passivt delefilter. Målet er aktive filter med tiden.

    Men så det vil si at det er i mitt tilfelle viktigere med høy damp factor på mid/bass en diskant?

  7. #7
    Hifi Freak Syncrolux's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2012
    Innlegg
    4,392
    Tagget i
    1 Innlegg
    Jeg ville ikke lagt så mye vekt på dette, men skulle jeg velge så hadde jeg valgt høy dempefaktor i bass først og fremst
    Magnepan 20.1 eller 20.7 ønskes kjøpt

  8. #8
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Feb 2015
    Sted
    Sulitjelma
    Innlegg
    529
    Tagget i
    0 Innlegg
    Ok. Takk for svar.

  9. #9
    Banned
    Ble medlem
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Innlegg
    2,237
    Tagget i
    0 Innlegg
    Høj dæmpningsfaktor hænger tit sammen med kraftig modkobling, hvilket også typisk vil gøre at dæmningsfaktoren er højest ved de lave frekvenser og vil falde mod de højre frekvenser.
    Det at der er mere modkobling , det at dæmpningsfaktoren ikke er ens over hele frekvensområdet, det at højtalerens impedans varierer således at dæmpningsfaktorren ikke bliver konstant, stik/bøsninger er også modstande og tit variable , da både højtaler og forstærker kan ændre impedans kan der også fremkomme store eller mindre frekvensvariationer, samtidig med at impulsgengivelsen kan blive påvirket , alt det vil samlet giver en lyd.

    Så det er mere samspillet i mellem alle disse variabler i dette komplekse senarie man høre, end "selve tallet" for dæmpningsfaktor.

    Den ideelle situation er en forstærker med pæn høj dæmningsfaktor som er konstant i hele frekvensområdet , et kabel som også har konstant og lille modstand, og til sidst en højtaler som opfører sig som en modstand med konstant værdi (impedanskorrigeret). Derudover bør alle stik/bøsninger, forbindelse generelt være de bedst mulige, for at forhindre variabel dæmningsfaktor afhængig af strømtrækket og for minimerer den ohmske modstand , det er naturligvis også godt for lyden generelt at forbindelser er førsteklasses.

    Højtaleren er sammen med kassen/kabinettet en "svingnings kreds" med et Q, for optimal impulsgengivelse skal Q'et ligge fra 0.4 0.55 , i en passiv højtaler vil en seriøs konstruktør medregne delefilterspolens modstand , og der skal noget modstand til for at ændre et systems Qts mærkbart og dermed impulsgengivelsen. Problemet er nok snarer igen basreflex hvor det hele flagre forvirret rundt, men det gider jeg ikke komme ind på.

    Har man en fornuftig konstrueret højtaler uden refleks så skal man bare sikre at højtalerkablet har et fornuftigt stort kvadrat og forstærkeren har en dæmningsfaktor på over 20-30 har jeg vist nok hørt , men jeg ville nok satse på minimum 50 hvis det kan lade sig gøre, for det giver faktisk kun plads til 160 mohm i modstand for effektforstærkerens udgangsimpedans plus kablets modstand ved en 8 ohms højtaler, ikke meget.
    Men mindre dæmpningsfaktor end 50 kan efter sigende også gøre det, for høj konstant dæmpningsfaktor er aktive-højtaler , monoblokke, og impedans-korrigering ,og gode stik/bøsnings forbindelser en fordel.
    dæmpningsfaktoren er som sagt: højtalerens impedans/udgangsimpedansen fra udgangsforstærkeren + højtalerkabel.

    Så rådet må være at lytter dig frem til den forstærker som lyder bedst, begge forstærkere har en fornuftig høj dæmpningsfaktor.
    Siste redigert av kortvarig; 16.09.2015 kl. 16:19.

  10. #10
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Feb 2015
    Sted
    Sulitjelma
    Innlegg
    529
    Tagget i
    0 Innlegg
    Her er et lite utkast fra crownaudio. Som de beskriver det har damping factor mye og si.

    Loudspeakers have a mind of their own. You send them a signal and they add their own twist to it. They
    keep on vibrating after the signal has stopped, due to inertia. That's called "ringing" or "time smearing."


    In other words, the speaker produces sound waves that are not part of the original signal.
    Suppose the incoming signal is a "tight" kick drum with a short attack and decay in its signal envelope.
    When the kick-drum signal stops, the speaker continues to vibrate. The cone bounces back and forth in its
    suspension. So that nice, snappy kick drum turns into a boomy throb.


    Fortunately, a power amplifier can exert control over the loudspeaker and prevent ringing. Damping is the
    ability of a power amplifier to control loudspeaker motion. It's measured in Damping Factor, which is load
    impedance divided by amplifier output impedance.

    The lower the amplifier's output impedance, the higher the damping factor, and the tighter the sound is. A
    damping factor of 1000 or greater is considered high. High damping factor equals tight bass.
    Og synes jeg leste en plass at "målet" er 20 i damping factor på hele kretsen.


    Men føler jeg har brukt mer tid på denne "factoren" en planlagt. Så skal heller lette videre etter en til forsterker. Må vel bare prøve meg fram

  11. #11
    Hifi Freak El-retur's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2012
    Sted
    haugesund
    Innlegg
    1,855
    Tagget i
    1 Innlegg
    Torget
    1
    Dempings faktor har jo mye å si hvilken høyttaler en har og hva man liker.

  12. #12
    Hifi Freak xerxes's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2005
    Sted
    Holmestrand
    Innlegg
    5,189
    Tagget i
    1 Innlegg
    Kan dere si dempingsfaktor?
    Proac Studio 148S | Music Angel/SAT Amplifix | Vincent CD-S1.1 | Cambridge DACmagic | Pro-Ject Debut
    Rogers LS3/5a | Xindak 6950 | miniDSP 2x4 HD | iMac
    Strømmemiljø | ROon Core Kit | Spotify | Tidal
    Ledninger: Ja... og stolt av det...

  13. #13
    Hifi Freak Olav2's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2014
    Innlegg
    3,342
    Tagget i
    1 Innlegg
    Jeg har aldri bi-ampet hjemme hos meg. Men såvidt jeg har skjønt dette (jeg vurderte å gjøre det jeg også for en stund siden og prøvde da å forstå teorien bak det), så er det stort sett hvis man har et aktivt delefilter at bi-amping egentlig har noe for seg. Denne artikkelen gjorde meg klokere, i hvert fall: BiAmp (Bi-Amplification - Not Quite Magic, But Close) - Part 1

    Men hvis man først skal gjøre noe såpass komplisert og kostbart som å få til et aktivt delefilter med flere separate forsterkere osv, tror jeg man kan spare både penger og tid ved å kjøpe noen gode aktive høyttalere først som sist. Vil tippe at man også får bedre lyd på den måten, med mindre man virkelig vet hva man gjør.

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed