???oyvindk skrev:Den kjappe forklaringen er at single ended er best ;D
http://www.vaughnaudio.com/tech-papers.htmloyvindk skrev:google denne artikkelen: Single Ended vs. Push Pull: The Fight of the Century
Tiltredes. Man kan jo forsøke å drive feks en ML Monolith med 9W....blir neppe suksess. Med 2x4 300B i PP konfig derimot, får man både rørlyd og krefter....slowmotion skrev:SE er ikke "bedre" enn PP. Eller omvendt.
Det viktigste er at forsterkeren passer sammen med den høyttaleren den skal drive.
Audiomix skrev:Ha i bakhodet at den som skriver dette produserer og selger SE forsterkere. Litt Biased altså.
hva med de som lager pp, da? ??? ???IO skrev:Audiomix skrev:Ha i bakhodet at den som skriver dette produserer og selger SE forsterkere. Litt Biased altså.
Prøv at tænke at de som laver SE,netop gør det fordi SE lyder bedre end PP!
Eller fordi SE er pop akkurat nå ........IO skrev:Prøv at tænke at de som laver SE,netop gør det fordi SE lyder bedre end PP!
Beklager, så ikke det var techjane skrev:Who cares?Vermin skrev:Prøvde 3 SE forsterkere på Uno, jeg foretrekker nok PP. Litt mer rølp, morro og speed. Kloke hoder sier SE i en tung prisklasse gir begge deler, så tung har jeg ikke blitt enda
Dette er tross alt tech-hjørnet. Intensjonen her var å unngå utsagn basert på følelser og synsing. Men jeg ser at modereringen er slett og at det meste av det som skrives her hører inn under helt andre kategorier etter mitt syn.
Jan E Veiset
Hva konkret mener du med "aflevere staffetten ved passage af nulpunktet"? Hvis du tenker på cross-over fenomener er ikke dette noe som skjer i fasesplitteren men i utgangstrinnet og bare hvis dette ikke jobber i klasse A.IO skrev:Men en seriøs hage ved fasesplitningen,der jo splitter det oprindelige signal i to i forhold til stel..og derved skal aflevere staffetten ved passage af nulpunktet.
Overføringskarakteristikken er forskjellig mellom pentoder og trioder, ja. Kan du fortelle hva du mener med at lyden kompromitteres i en pentode?IO skrev:Det er ikke uden grund stort set alle PP anvender pentoder/tetroder,hvor lyden jo i forvejen er kompromitteret.
Det (om detaljrikdom) er en påstand, kan du begrunne den?IO skrev:En triodekoblet effektpentode vil aldrig give samme detaljerigdom heller,og det er da også en underlig ting at bruge,al den stund effekten reduceres drastisk.
vega65 skrev:IO:Jeg har problemer med å se at spørsmålene er retoriske.Det er vel snarere slik at du serverte noen påstander som var dårlig begrunnet.Å be om en tilfredstillende begrunnelse er vel neppe retori? Siden dette er tech-hjørnet bør de teoretiske aspektene være i fokus.Når debattantene henfaller til synsing og omtrentligheter blir utbyttet dårlig.Det er mange kunnskapsrike erfarne rørbyggere på forumet, som sikkert kunne ha bidratt til å belyse spørsmålet trådstarter reiser.Men det er kanskje ikke så fristende å engasjere seg når utsagn av typen "Åhh jo du ..måske pga teori og ikke pga hørselen?" dukker opp.Det er vel forøvrig ingen naturgitt motsetning mellom et godt teoretisk fundament og hørsel?
Finner det langt uten for tema at du hengir deg til spekulasjoner over andres motiver for å konstruere og bygge rørforsterkere.
Siden utgangsspørsmålet ble reist i tech-hjørnet er vel subjektive lytteerfaringer også noe på siden av tema?
Synd at et interessent spørsmål ikke resulterer i mer enn det vi finner i denne tråden.Litt strammere moderering ville absolutt være på sin plass
mvh vegard
Jeg forstår trådstarter sånn at han er interessert i den prinsipielle forskjellen på p-p og se. Siden han ikke har fått noe svar, og linkene som tilbys heller ikke forklarer dette, så gir jeg til beste følgende enkle og uvitenskapelige forklaring: En push-pull (totakts) rørforsterker bruker to rør i en kopling som sørger for at rørene forsterker hver sin halvdel (fase) av signalet. Det ene dytter, det andre drar. En stereoforsterker har altså minst fire utgangsrør. Flere rør kan parallellkoples for større effekt. En singel-ended (èntakts) rørforsterker bruker ett eneste rør til å forsterke hele signalet. Altså er det nok med to utgangsrør i en stereoforsterker. Dette innebærer en enklere konstruksjon med færre komponenter, men med større risiko for støy. Også her kan en parallellkople rør for større effekt. P-p gir større effekt enn se, se lar mesteparten av tilført energi gå ut i varme. De to systemene har hver sin forvrengninskarakteristikk, som følgelig gir hver sin lydkarakteristikk. Prinsippene gjelder også i transistorverdenen. Triode er bare en rørtype og kan brukes i begge systemer. Utfyllende og argumenterende betraktninger finnes i de nevnte linker. Dette kan helt sikkert forklares bedre og mer presist, og det ville være fint hvis noen gjorde det.Proffen skrev:Noen som har lyst å forsøke å forklare en stakkar forskjellen mellom Push-pull og Single Ended Triode?
mvh
Proffen
Korrekt forstått, og godt svart.oldman skrev:Jeg forstår trådstarter sånn at han er interessert i den prinsipielle forskjellen på p-p og se. Siden han ikke har fått noe svar, og linkene som tilbys heller ikke forklarer dette, så gir jeg til beste følgende enkle og uvitenskapelige forklaring: En push-pull (totakts) rørforsterker bruker to rør i en kopling som sørger for at rørene forsterker hver sin halvdel (fase) av signalet. Det ene dytter, det andre drar. En stereoforsterker har altså minst fire utgangsrør. Flere rør kan parallellkoples for større effekt. En singel-ended (èntakts) rørforsterker bruker ett eneste rør til å forsterke hele signalet. Altså er det nok med to utgangsrør i en stereoforsterker. Dette innebærer en enklere konstruksjon med færre komponenter, men med større risiko for støy. Også her kan en parallellkople rør for større effekt. P-p gir større effekt enn se, se lar mesteparten av tilført energi gå ut i varme. De to systemene har hver sin forvrengninskarakteristikk, som følgelig gir hver sin lydkarakteristikk. Prinsippene gjelder også i transistorverdenen. Triode er bare en rørtype og kan brukes i begge systemer. Utfyllende og argumenterende betraktninger finnes i de nevnte linker. Dette kan helt sikkert forklares bedre og mer presist, og det ville være fint hvis noen gjorde det.Proffen skrev:Noen som har lyst å forsøke å forklare en stakkar forskjellen mellom Push-pull og Single Ended Triode?
mvh
Proffen
Sett fra et teknisk ståsted så er forvrengningsmønsteret i alle fall ulikt. Norman Crowhurst [1] har systematisert ulike topologier og hvilken type harmoniske som er dominerende for hver av dem:Proffen skrev:Hvordan karakterisere en da lydkarakteristikken på PP og SET?
Enig!bjornh skrev:Ett innlegg er slettet, jfr.Hifisentralens regel 1. Ikke provoser hverandre unødvendig med innlegg med lite saklighet.
bjornh, moderator