Overdempede rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    knutinh

    Gjest
    hkl7 skrev:
    og hvordan vil et slik rom se ut :eek:
    De fleste rom er "gode" tilnærminger faktisk. Dersom variasjonen i etterklang over tid var "stor" så ville det tross alt ikke ha noen hensikt å måle eller korrigere dem akustisk heller, lyden på mandag ville avvike for mye fra lyden på onsdag ;-)

    Husk også at høytalere er påvirket av difraksjon, difraksjonen sørger for at timingen og retningen på lydbølgene varierer.
    Nei, diffraksjon er tidsinvariant.
    Jeg har enda til gode å se noen testdata som viser det du refererer til i praksis.
    Må jeg virkelig bruke 30min av livet mitt på å lage et Matlabskript som beviser at dekonvolusjon er mulig for å overbevise deg?

    -k
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.384
    Antall liker
    4.849
    hkl7 skrev:
    At (impulsresponsen ved tid1) == impulsresponsen ved tid2 for alle tid1,tid2
    og hvordan vil et slik rom se ut :eek:
    Dette er et helt normalt rom.

    Temperaturstigning i høyttalerspoler og andre nøkkelkomponenter kan bidra til en viss tidsvariasjon. Det samme kan sies om trykk, temperatur og luftfuktighet som kan påvirke lydhastigheten i rommet. Men til alle praktiske formål: Ethvert kurant steroanlegg i normale rom er tett på tidsinvariant.

    Alt det Knut har skrevet er såvidt jeg kan se helt korrekt.

    Hva Audiolense angår, så brukes det her ett filter som gjør hele jobben. Matematikken i Audiolense gjør det mulig å invertere en impulsrespons med varighet på ca 1,5 sekunder. Da ender man opp med en ganske så ren impulsrespons - en ganske så ren spike som stort sett bare er begrenset av høyttalerens båndbredde. Når jeg kjører slike simuleringer så begrenser jeg korreksjon i kamfilteret til 50 dB, men det dekker det aller meste.

    Jeg har kontrollmålt effekten med mer normal korreksjon, og det er ingen tvil om at romeffekter blir effektivt kansellert. Jeg har ikke kontrollmålt ekstreme korreksjoner, men simuleringene, som er meget pålitelige ved normal korreksjon viser at matematikken fungerer i alle fall.

    De fleste romkorreksjonsløsninger benytter minimumfase filtre. Dette gir primært en nivåkorreksjon, men visse positive effekter i tidsdomenet får man gjerne her også. Allikevel er dette mer kompensasjon enn korreksjon av refleksjoner. I praksis vil det være lite aktuelt å korrigere for tidligrefleksjoner noe særlig høyere opp enn 2-3 kHz, og mesteparten av romklangen vil forbli ukorrigert. Men jeg har den senere tid vært vitne til en som har testet ekstrem korreksjon i dypbassen (så mye som filterlengden tillater) og dette har visstnok fungert bra. Så jeg ser ikke bort fra at en tilnærmet fullstendig invertering i de nederste oktaver kan ha noe for seg.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Bx skrev:
    Temperaturstigning i høyttalerspoler og andre nøkkelkomponenter kan bidra til en viss tidsvariasjon. Det samme kan sies om trykk, temperatur og luftfuktighet som kan påvirke lydhastigheten i rommet. Men til alle praktiske formål: Ethvert kurant steroanlegg i normale rom er tett på tidsinvariant.
    Jeg opplever at temperatur, trykk og luftfuktighet har innvirkning på min lytteopplevelse. Lufttrykk mest slik at jeg syns ørene mine ikke er like følsomme ved høyttrykk som ved lavtrykk. Siden trykkvarians på begge sider av trommehinnen kompenseres for ved utligning, så er jeg ennå der hvor jeg lurer på om dette er en reell eller innbilt effekt.

    Ellers måles faktisk temperaturen i spolene på mine høyttalere, og kontrollenheten justerer fortløpende nettopp for å sikre mot tidsvarians.
     

    hkl7

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.08.2008
    Innlegg
    95
    Antall liker
    0
    Nei, diffraksjon er tidsinvariant.
    selvfølgelig er difraksjon tidsinvariant, det jeg snakker om er når lyd fra elementet går ut til siden avhøytalerern og difrakteres tilbake i samme retning som direktisignal ettersom kanten av høytaleren bidrar med difraksjon (dette skjer ikke i lysere frekvenser).

    Det difrakterte signalet er forsinket nok til at fasen vil være forkjellig i mange frekvenser

    Jeg misforstod forklaringen din av hva det vil si at systemet er tidsinvariant,og forstod slik at du mente at avstanden mellom andre refleksjonspunkt var det dobbelte av avstanden til første refleksjonspunkt
    (jeg vet, en merkerlig fortolkning).



    Må jeg virkelig bruke 30min av livet mitt på å lage et Matlabskript som beviser at dekonvolusjon er mulig for å overbevise deg?
    "I praksis" vil si at det er mulig å gjennomføre det du har brukt flere timer på å forklare,i virkerligheten.

    I akustikkens verden så er målet lyden i rommet, ikke formlene man har brugt i seg selv,eller luftige teorier som aldri blir demonstrert.

    Jeg har kontrollmålt effekten med mer normal korreksjon, og det er ingen tvil om at romeffekter blir effektivt kansellert
    Har du noen nøytrale data på at du kan fjerne frekvensspesifikk etterklang i bassområdet og flutter echo?

    Her er noen interange tråder som tar for seg rom koreksjon, spesielt "arc":

    http://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/215651-arc-am-i-stupid.html

    "Do I enjoy listening to music/mixing through ARC? No, not really.
    Does my mixes translate better? Oh yeah - you bet. And that's all that matters really.
    I've checked my mixes on different stereo setups as well as the control room of one of Swedens finest studios and that paniced state of "Uhh.. this is really not the way it's supposed to sound" did not occur"

    http://www.gearslutz.com/board/so-m...me/182098-arc-room-correction-software-3.html


    Et godt utsagn:
    "secondly - acousticians aren't in "competition" - but they do understand the statement "you can't correct a time domain problem in the frequency domain" which is one of the fundamental reasons software like ARC can't fix all acoustic problems, although it may help with some non-time related issues
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    hkl7 skrev:
    p.s lyngdorf leverer også romkereksjons produkter

    kan ha noe å gjøre med all den usaklige skit kastinga mot rom regulering "i rommet"
    Altså, jeg har lett som en gal på nettet, og finner ikke noe om Lyngdorfs romereksjons produkter!!!

    Dette er dårlig!
     

    hkl7

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.08.2008
    Innlegg
    95
    Antall liker
    0

    hkl7

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.08.2008
    Innlegg
    95
    Antall liker
    0
    "romereksjon"

    kan være et lurt bransjetrekk fra Lyngdorfs side, det er mye penger i sex bransjen...
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Det kommer sikkert nye muligheter. Smilte da jeg så den!
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    hkl7 skrev:
    "romereksjon"

    kan være et lurt bransjetrekk fra Lyngdorfs side, det er mye penger i sex bransjen...
    Vel, du skrev "romkereksjon" ... ellers er vel mye av poenget med Harley sykler eller ovstor bass tilliggende i effekt?
     

    hkl7

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.08.2008
    Innlegg
    95
    Antall liker
    0
    Jeg må igjen understreke at kritikken min mot Lyngdorf kun går mot visse deler av markedsføringen som har med akustikk å gjøre.

    Lyngdorf lager kvalitets produkter, ingen tvil om det.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    hkl7 skrev:
    "I praksis" vil si at det er mulig å gjennomføre det du har brukt flere timer på å forklare,i virkerligheten.

    I akustikkens verden så er målet lyden i rommet, ikke formlene man har brugt i seg selv,eller luftige teorier som aldri blir demonstrert.
    Jeg har lagt ved de nødvendige forbehold i mine innlegg. Jeg har ikke hevdet at jeg har "oppskriften på god lyd", utelukkende at et lineært, tidsinvariant system kan "korrigeres" med vilkårlig presisjon ved et annet tilsvarende system.

    Inversjon av lineære systemer er ikke mer "luftig" enn at det brukes i det meste av telekommunikasjon. Da går det under navnet "channel equalizer".

    Dersom du har noe å tilføye på det jeg faktisk sier så er du velkommen til det. Dersom du ønsker å kverulere rundt det jeg ikke sier, så ser jeg ikke behovet for videre kommentarer fra min side.
    Et godt utsagn:
    "secondly - acousticians aren't in "competition" - but they do understand the statement "you can't correct a time domain problem in the frequency domain" which is one of the fundamental reasons software like ARC can't fix all acoustic problems, although it may help with some non-time related issues
    Dersom akustikerne ikke har lært at tids og frekvensdomenet er dualer så fortjener de ikke å bli kalt akustikere. "Synsere" ser da ut som en bedre tittel.

    Dersom du hadde sagt noe slikt ved akustikk på tidligere NTH så ville du ha strøket til eksamen.

    -k
     

    hkl7

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.08.2008
    Innlegg
    95
    Antall liker
    0
    Det hadde vært en fint om du kunne utdype mer om hva et tidsinvariant system er i forhold sammenhengen mellom et hifi anlegg og et rom, og hvilken metode som brukes når dette manipuleres, gjerne i et litt mer "lekmanns språk"

    Hva er det som korrigeres med teorien din?

    er det flutter echo?

    etterklang?

    edit: det har blitt lagt til noe tekst
     
    K

    knutinh

    Gjest
    hkl7 skrev:
    Det hadde vært en fint om du kunne utdype mer om hva et tidsinvariant system er i forhold sammenhengen mellom et hifi anlegg og et rom
    Et tidsinvariant system er et system som fungerer nøyaktig likens på mandag som på torsdag.

    For hifi oppnår man selvsagt aldri det matematiske idealet. Men for alle gode praktiske formål så er "praktisk talt tidsinvariant" en god karakterisering av rom og gode hifianlegg.
    , og hvilken metode som brukes når dette manipuleres, gjerne i et litt mer "lekmanns språk"

    Hva er det som korrigeres med teorien din?

    er det flutter echo?

    etterklang?
    Det er ikke "teorien min", det er lineær systemteori. Hvis du leser deg opp på Wiener, Kalman og resten av gutta så ser du at det er et fagfelt som fikk moment rundt 1940-1950.

    Det som korrigeres er impulsresponsen, og den korrigeres med en annen impulsrespons. En "konvolver" er et praktisk eksempel på en slik innretning.

    Et lineært, tidsinvariant system som fungerer i 1 dimensjon er fullt ut karakterisert ved impulsresponsen.

    Den største praktiske begrensningen for romkorreksjon er ikke tidsvariasjon, ikke linearitet, men 1-dimensjonalitet. Men kan korrigere vilkårlig i et vilkårlig lite punkt, eller man kan midle over flere målepunkter med mer og mindre fiffige strategier. Uansett møter man på en "vegg" ved at det er umulig å gjøre en full 3dimensjonal korreksjon så lenge pådraget (høyttaleren) er bare 1-dimensjonal. Man greier bare å ta globale fenomener, eller fenomener som er noenlunde "global" innenfor et område av interesse (f.eks lytteposisjon +/- 1 meter i alle retninger).



    Jeg har sett alle dine argumenter før fra andre forumdeltakere, og mener at jeg har besvart dem. Hvis du har lyst kan du lese mine svar her:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,22282.msg432131.html#msg432131
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,18527.msg356094.html#msg356094
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,1975.msg43396.html#msg43396

    -k
     

    hkl7

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.08.2008
    Innlegg
    95
    Antall liker
    0
    Et tidsinvariant system er et system som fungerer nøyaktig likens på mandag som på torsdag.
    hvilken "rot" er det til disse problemene? (inneklimaforandringer?)

    Du mener altså ikke at teorien vil kompansere for flutter echo, lang resonanstid på individuelle basstoner o.s.v, eller harjeg misforstått?
     
    K

    knutinh

    Gjest
    hkl7 skrev:
    Et tidsinvariant system er et system som fungerer nøyaktig likens på mandag som på torsdag.
    hvilken "rot" er det til disse problemene? (inneklimaforandringer?)
    Det kan være at du (eller kona) rydder, flytter litt på møbler og gardiner, at inneklima endrer seg, at forsterkeren oppfører seg litt forskjellig på høy temperatur, etc.
    Du mener altså ikke flutter echo, lang resonanstid på individuelle basstoner o.s.v?
    Fenomenene du nevner er lineære, tidsinvariante, og kan karakteriseres fullt ut ved impulsrespons eller ekvivalent fase/frekvensrespons. Altså omfattes de av det jeg snakker om.

    For meg høres det ut som om din forståelse ville tjene stort på at du innså at tid og frekvens er to sider av samme ting. Det er utelukkende snakk om hvilket domene det er praktisk og intuitivt å jobbe i.

    -k
     

    hkl7

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.08.2008
    Innlegg
    95
    Antall liker
    0
    Fenomenene du nevner er lineære, tidsinvariante
    stående bølger oppstår også på skrått, og på tvers, man må isåfall ha forskjellig impulsrespons i forskjellige retninger ettersom tids-aspektet for refleksjoner forandres med vinkel, hvordan kan man
    justere det slik at et høytaler element opfører seg slik, dvs med forskjellig impulsrespons sent uti rommet for å behandle de forskjellige rom resonanser som aktiveres i de forskjellige retninger?

    et annet dillema er bassbølger som ofte kan "sprette" langs med vegger innen de treffer motsatt vegg, og dermed opfører seg på en veldig uforitsigbar måte.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    hkl7 skrev:
    Fenomenene du nevner er lineære, tidsinvariante
    stående bølger oppstår også på skrått, og på tvers, man må isåfall ha forskjellig impulsrespons i forskjellige retninger ettersom tids-aspektet for refleksjoner forandres med vinkel, hvordan kan man
    justere det slik at et høytaler element opfører seg slik, dvs med forskjellig impulsrespons sent uti rommet for å behandle de forskjellige rom resonanser som aktiveres i de forskjellige retninger?
    Ved å behandle utelukkende et "uendelig lite punkt" i rommet målt med en omnidireksjonell mikrofon.

    "uendelig lite" er selvsagt et fleksibelt begrep, og ved 50Hz kan man finne at et ganske stort volum oppfører seg som "omtrent uendelig lite". Ved 20kHz så er uendelig lite.... lite.
    et annet dillema er bassbølger som ofte kan "sprette" langs med vegger innen de treffer motsatt vegg, og dermed opfører seg på en veldig uforitsigbar måte.
    Jeg snakker om 1-dimensjonal måling og 1-dimensjonal korreksjon. Lyd i rom er akkurat som du er inne på 3-dimensjonal. Du kan velge å bruke som referanse en omni-mikk, en direktiv mikk, et kunsthode, eller hva enn, og teorien sier at man da kan korrigere signalet som vil fanges opp av måleinstrumentet brukt.

    Dersom du mener at en omni-mikk plassert i posisjon (x,y,z) er representativ for det du ønsker å optimalisere, så hjelper lineær systemteori deg et godt stykke på vei med resten.

    Som sagt så er den største praktiske svakheten ved romkorreksjon i mine øyne at det å korrigere et volum (f.eks alle sitteplasser i stua) er et enormt kompromiss, og nøyaktigheten i korreksjonen faller monotont med andelen av lytterommet man ønsker å korrigere.

    -k
     

    hkl7

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.08.2008
    Innlegg
    95
    Antall liker
    0
    Jeg snakker om 1-dimensjonal måling og 1-dimensjonal korreksjon. Lyd i rom er akkurat som du er inne på 3-dimensjonal
    Ok , så vi er enige at metoden ikke vil eliminere flutter i rommet og at romkerksjonssoftware ikke behandler lang frekvensspesifikk etterklang
    ettersom det er umulig å beregne/manipulere parametrene som påvirker lyd i et rom så spesifikt?
     
    K

    knutinh

    Gjest
    hkl7 skrev:
    Jeg snakker om 1-dimensjonal måling og 1-dimensjonal korreksjon. Lyd i rom er akkurat som du er inne på 3-dimensjonal
    Ok , så vi er enige at metoden ikke vil eliminere flutter i rommet
    Metoden vil kunne eliminere alle effekter av flutter som kan registreres i ett punkt. Dersom dette punktet er tilstrekkelig dekkende for dine to ører så vil det kunne fjerne hørbar flutter.

    Dersom du er avhengig av å løpe rundt i rommet og lytte i hjørnene så vil romkorreksjon feile miserabelt.
    og at romkerksjonssoftware ikke behandler lang frekvensspesifikk etterklang
    ettersom det er umulig å beregne/manipulere parametrene som påvirker lyd i et rom så spesifikt?
    Det kreves en måling av impulsrespons, og en beregning av invers-impulsrespons. Denne invers-IR brukes så i sanntid med en konvolver.

    Måling av impulsrespons er ikke noe hokus-pokus. Konvolvere er hyllevare. Det eneste som er vanskelig er å bestemme seg for hvordan inverse-impulsen skal se ut, hva man skal korrigere og hva man ikke skal korrigere.

    Du bruker begreper som er ullne i mine ører. Et rom kan ved ett punkt karakteriseres fullt ut ved impulsresponsen. "frekvens-spesifikk etterklang" kan sees på impulsresponsen og følgelig inverteres.

    -k
     

    hkl7

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.08.2008
    Innlegg
    95
    Antall liker
    0
    Metoden vil kunne eliminere alle effekter av flutter som kan registreres i ett punkt. Dersom dette punktet er tilstrekkelig dekkende for dine to ører så vil det kunne fjerne hørbar flutter
    Sistnevnte er ikke mulig etter min mening, lydbølgene som bidrar til flutter echo er mye kortere enn avstannen mellom ørene


    "frekvens-spesifikk etterklang" kan sees på impulsresponsen og følgelig inverteres
    problemet er vel at årsaken til de forkjellig problemene er avhengig av utgangsvinkel på høytalere, dermed så vil en invertering som gjelder
    resonans direkte mellom front/bakvegg ha en helt annen effekt i andre retninger, ettersom et høytalerelement ikke kan dirigere de filtrerte signalene individuelt i ulike retninger
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.384
    Antall liker
    4.849
    I forlengelsen av knutinh's siste svar, la oss se hva som foregår i tidsdomenet:

    Impulsrespons ukorrigert høyttaler, målt i lytteposisjon:


    Slik ser et korreksjonsfilter ut som korrigerer stort sett hele impulsresponsen:


    Slik blir resultatet om systemet er 100% lineært og tidsinvariant:
     

    Vedlegg

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.384
    Antall liker
    4.849
    Zoomer inn på tidsaksen for å se samsvar mellom target respons og simulert impulsrespons av korrigert system:




    Zoomer inn rundt nullpunktet:



    Og til slutt - slik ser det hele ut i frekvensdomenet
    * høyttalerens ukorrigerte respons
    * responsen til korreksjonsfilteret
    * respons etter korreksjon
    * target.



    Som dere ser av de to siste bildene så blir ikke korreksjonen perfekt, men dette burde være mer enn bra nok til å vise at det går an å korrigere i tidsdomenet samtidig som man korrigerer i frekvensdomenet.
     

    Vedlegg

    hkl7

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.08.2008
    Innlegg
    95
    Antall liker
    0
    Jeg kan ikke se noen oversikt som fremviser data som tilsier at frekvensspesifikk etterklang er påvirket?

    eller har jeg misforstått, grafen viser jo ingen "rt60"?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.384
    Antall liker
    4.849
    Se på den simulerte impulsresponsen.
     
    K

    knutinh

    Gjest
    hkl7 skrev:
    Jeg kan ikke se noen oversikt som fremviser data som tilsier at frekvensspesifikk etterklang er påvirket?

    eller har jeg misforstått, grafen viser jo ingen "rt60"?
    Du forstår sammenheng mellom impulsresponsens utbredelse og rt60?

    -k
     

    hkl7

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.08.2008
    Innlegg
    95
    Antall liker
    0
    Poenget mitt er at jeg savner en oversikt som viser musikk og ikke individuelle
    impulsresponser adskilt i tid, hvor det er påvist at rommets rt60 verdi er påvirket slik at indivuduell frekvenser som resonerer lengre
    har blitt forkortet.

    Man sitter da ikke å hører på individuelle skarptromme slag dagen lang?

    p.s ikke en kritikk bx
     
    K

    knutinh

    Gjest
    hkl7 skrev:
    Poenget mitt er at jeg savner en oversikt som viser musikk og ikke individuelle
    impulsresponser adskilt i tid,
    Programmer som WinMLS bruker indirekte metoder for å måle IR, og bruker så IR til å beregne f.eks rt60.

    For LTI 1dimensjonale systemer så er impulsresponsen alt man trenger å vite, alt annet kan utledes fra denne.
    Man sitter da ikke å hører på individuelle skarptromme slag dagen lang?
    Nei, men dersom man aspirerer til å forstå akustikk så bør man anstrenge seg for å forstå betydningen av impulsresponser i måling og analyse.

    -k
     

    hkl7

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.08.2008
    Innlegg
    95
    Antall liker
    0
    Programmer som WinMLS bruker indirekte metoder for å måle IR, og bruker så IR til å beregne f.eks rt60.
    nå er det jo mye mer interesangt med en "DIREKTE" måling foretatt i et rom med f.eks med korte pink noise impulser , med en waterfall rt 60 graf , dette er standard metode for å måle rt 60

    og du kan spare deg for smålige person angrep

    Jeg forstår at du liker en indirekte approach, dette er ikke den eneste veien til nirvana ;)

    edit: jeg skrev "Musikk" dette varment som "pink noise", forskrivelse
     

    hkl7

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.08.2008
    Innlegg
    95
    Antall liker
    0
    Har du noen forslag til hvordan impulsresponsen skal kompansere for det faktum at høytalerelementer ikke er istand til å sende individuelt filtrert lyd i bassområdet i ulike retninger,noe som vil være nødvendig imo ettersom stående bølger/flutter forekommer i 3 dimensjoner?
     
    K

    knutinh

    Gjest
    hkl7 skrev:
    nå er det jo mye mer interesangt med en "DIREKTE" måling foretatt i et rom med f.eks med korte pink noise impulser , med en waterfall rt 60 graf , dette er standard metode for å måle rt 60
    Kan du på teknisk vis forklare hvorfor dette er mer interessant enn en IR med utbredelse på brøkdelen av et millisekund?
    og du kan spare deg for smålige person angrep
    Jeg har ikke hatt som hensikt, og ser ikke hvordan mine innlegg kan tolkes i en slik retning.
    Jeg forstår at du liker en indirekte approach, dette er ikke den eneste veien til nirvana ;)
    Jeg forklarte hvordan en av markedslederne faktisk fungerer - indirekte måling av IR. Hvis du vil kan jeg godt forklare hvorfor direkte måling av IR normalt er en ufornuftig ting.
    edit: jeg skrev "Musikk" dette varment som "pink noise", forskrivelse
    Det finnes veldig gode argumenter mot bruk av pink noise til måling - det er f.eks unødig vanskelig å få god SNR.

    -k
     
    K

    knutinh

    Gjest
    hkl7 skrev:
    Har du noen forslag til hvordan impulsresponsen skal kompansere for det faktum at høytalerelementer ikke er istand til å sende individuelt filtrert lyd i bassområdet i ulike retninger,noe som vil være nødvendig imo ettersom stående bølger/flutter forekommer i 3 dimensjoner?
    Som jeg har sagt til det kjedsommelige:
    Dersom du skal løpe rundt i rommet så er gevinsten ved RK liten.

    Jeg ser ikke hvordan dine ubegrunnede meninger skal danne grunnlag for hva som er nødvendig for RK gitt de graverende feilene du har prestert så langt. Hva med å lese litt på linkene mine og så servere Bx noen vanskelige nøtter?

    -k
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    9.384
    Antall liker
    4.849
    Knut,

    Har du lest paperne til Mourjopolous? Han har IMO bevist at romkorreksjon kan utføres slik at det gir betydelige forbedringer i stort sett hele rommet. Dette har han gjort med målinger av lyden utenfor sweet spot og med subjektive tester.

    Det blir riktignok bedre i sweetspot enn utenfor, men altså betydelig bedre stort sett over hele flaten med korreksjon enn uten. Han har også vist at en korreksjon basert på Complex Smoothing fungerer vesentlig bedre i sweet spot enn den totale korreksjonen som jeg postet skjermbilder av ovenfor. I Audiolense løses dette på en litt annen, men sterkt beslektet måte.

    God lydkorreksjon er langt mindre sweetspot avhengig enn mange tror. Men hvis man flytter på høyttalerne så er det bare å ta fram mikrofonen og lage en ny korreksjon.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.801
    Antall liker
    17.808
    Sted
    Østfold
    hkl7 skrev:
    Har du noen forslag til hvordan impulsresponsen skal kompansere for det faktum at høytalerelementer ikke er istand til å sende individuelt filtrert lyd i bassområdet i ulike retninger,noe som vil være nødvendig imo ettersom stående bølger/flutter forekommer i 3 dimensjoner?
    Om det er målsetningen må man enten finne en heldig plass i rommet som sammen med fysiske tiltak jevner ut responsen i rommet, ellers må man bruke en høyttaler med spredningskontroll i bassen.
     

    hkl7

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.08.2008
    Innlegg
    95
    Antall liker
    0
    bx, hardu noen nøytrale tester som påviser at frekvensspesifikk etterklangstid kan manipuleres uten å ødelegge lydbildet?

    p.s jeg er ikke av den opfattelse at digitalromkoreksjon er et onde, jeg bare påpeker at det ikke tar alle problemområdene
     

    hkl7

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.08.2008
    Innlegg
    95
    Antall liker
    0
    knutinh, jeg spurte deg om du kunne refererre til noen målinger som påvisste at frekvensspesiikk etterklang ble justert av digital romkoreksjon, du sa du hadde det, og linket til en artikkel som tok for seg manipulasjon av tidlige refleksjoner

    du er klar over at det er en forskjell på tidlige refleksjoner og "etterklang"?

    god natt
     

    hkl7

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    06.08.2008
    Innlegg
    95
    Antall liker
    0
    ellers må man bruke en høyttaler med spredningskontroll i bassen.
    tangential modes aktiveres ved en vinkel som er mindre enn 45 grader
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn