R.I.P. (Musikkbransjen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    2.094
    Antall liker
    2.509
    Torget vurderinger
    2
    Triste nyheter, en av de største har forlatt oss.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.329
    Antall liker
    12.918
    Sted
    Hus
    Alan Howard, Brian Poole & The Tremeloes originale bassist fram til 1966 har lagt vekk bassen. RIP
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    2.094
    Antall liker
    2.509
    Torget vurderinger
    2
    Det tynnes ut i rekkene, dette var trist.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.795
    Antall liker
    18.896
    Sted
    Sølvbyen
    Syns det er litt rart og ganske sikkert i mot avdøde Dee Palmer's egne ønsker at Ian Anderson mer eller mindre konsekvent omtaler henne som "han" i nekrologen.

    David transitioned to Dee following psychological and medical consultations with surgery in 2004 following the death of his wife Maggie. He is survived by their four children.

    Ser at det brukes pronomen she/her på det som ser ut som hennes egen hjemmeside også.


    Og at andre fans reagerer på det samme i kommentarfeltet til Jethro Tull hvor den samme nekrologen som er postet i innlegg #5.087 er lagt ut:

    Skjermbilde 2026-06-14 kl. 23.30.00.png


    Ser det samme går igjen på reddit, at man reagerer på feilkjønning og bruk av dødnavn.

    Skjermbilde 2026-06-14 kl. 23.47.28.png
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    13.752
    Antall liker
    16.333
    Syns det er litt rart og ganske sikkert i mot avdøde Dee Palmer's egne ønsker at Ian Anderson mer eller mindre konsekvent omtaler henne som "han" i nekrologen.

    David transitioned to Dee following psychological and medical consultations with surgery in 2004 following the death of his wife Maggie. He is survived by their four children.

    Ser at det brukes pronomen she/her på det som ser ut som hennes egen hjemmeside også.


    Og at andre fans reagerer på det samme i kommentarfeltet til Jethro Tull hvor den samme nekrologen som er postet i innlegg #5.087 er lagt ut:

    Vis vedlegget 1205433

    Ser det samme går igjen på reddit, at man reagerer på feilkjønning og bruk av dødnavn.

    Vis vedlegget 1205434
    Ian Anderson nærmer seg de 80; han kjente Dave i en periode der vedkommende definitivt var "han", og det er grammatikalsk korrekt å benytte det pronomenet så lenge man omtaler den perioden.
    Vi kan sikkert også vise Anderson såpass respekt at vi heller ser på affeksjonen i minnene han beskriver omkring en person han åpenbart satte svært høyt, og også se at Anderson respekterte Dave's overgang til Dee, uten at han skal behøve å innta noen form av politisk ståsted i saken. Jeg synes ærlig talt det blir litt smålig å pirke på den detaljen, når Anderson skriver et følelseladd minneskrift over en god venn og dyktig samarbeidspartner som absolutt er en "han" i Anderson's minne.
    Dette er personen Ian Anderson omtaler, fra tiden de samarbeidet:
    1781499179050.png

    (Selv synes jeg det er hakker mer respektløst at DETTE er bildet de benytter når de skriver RIP Dee Palmer, det hadde vel passet bedre med et nyere foto akkurat i den sammenehengen)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.795
    Antall liker
    18.896
    Sted
    Sølvbyen
    Ian Anderson nærmer seg de 80; han kjente Dave i en periode der vedkommende definitivt var "han", og det er grammatikalsk korrekt å benytte det pronomenet så lenge man omtaler den perioden.
    Vi kan sikkert også vise Anderson såpass respekt at vi heller ser på affeksjonen i minnene han beskriver omkring en person han åpenbart satte svært høyt, og også se at Anderson respekterte Dave's overgang til Dee, uten at han skal behøve å innta noen form av politisk ståsted i saken. Jeg synes ærlig talt det blir litt smålig å pirke på den detaljen, når Anderson skriver et følelseladd minneskrift over en god venn og dyktig samarbeidspartner som absolutt er en "han" i Anderson's minne.
    Dette er personen Ian Anderson omtaler, fra tiden de samarbeidet:
    Vis vedlegget 1205440
    (Selv synes jeg det er hakker mer respektløst at DETTE er bildet de benytter når de skriver RIP Dee Palmer, det hadde vel passet bedre med et nyere foto akkurat i den sammenehengen)
    Jeg var redd noen ville reagere sånn som dette, men dette har ingenting med å "Innta et politisk ståsted i saken". Palmer transisjonerte i 2004 om jeg husker rett, så Anderson som også har hatt kontakt og samarbeidet med henne etter det burde hatt mer enn nok tid til å omstille seg. Jeg syns ærlig talt det er smålig å ikke respektere avdødes ønske om pronomen. Martin Barre ser ut til å ha klart det helt fint.

    Skjermbilde 2026-06-15 kl. 00.12.10.png
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    13.752
    Antall liker
    16.333
    Jeg var redd noen ville reagere sånn som dette, men dette har ingenting med å "Innta et politisk ståsted i saken". Palmer transisjonerte i 2004 om jeg husker rett, så Anderson som også har hatt kontakt og samarbeidet med henne etter det burde hatt mer enn nok tid til å omstille seg. Jeg syns ærlig talt det er smålig å ikke respektere avdødes ønske om pronomen. Martin Barre ser ut til å ha klart det helt fint.

    Vis vedlegget 1205443
    Martin Barre samarbeidet med Dee helt til det siste (noe også bildet du la inn viser).
    Ian Anderson jobbet med Dave for mange år siden (fram til ca. 1980), og skulle muligens jobbe med Dee igjen på et enkeltprosjekt.

    Jeg synes dette er en ikke-sak.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.795
    Antall liker
    18.896
    Sted
    Sølvbyen
    Martin Barre samarbeidet med Dee helt til det siste (noe også bildet du la inn viser).
    Ian Anderson jobbet med Dave for mange år siden (fram til ca. 1980), og skulle muligens jobbe med Dee igjen på et enkeltprosjekt.

    Jeg synes dette er en ikke-sak.
    Det kan du jo bare synes, men nå handler ikke dette om deg.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    13.752
    Antall liker
    16.333
    Det kan du jo bare synes, men nå handler ikke dette om deg.
    Selvsagt dreier ikke dette seg om meg. Dette dreier seg utelukkende om Ian Anderson og Dave / Dee Palmer, og hvilket samarbeid / vennskap de hadde se i mellom. Noen vil politisere dette, og min private oppfatning av dette fremmer jeg her.
    Jeg mener altså bare at av og til kan den rettmessige kampen for LBGTQ-rettigheter gå seg litt vill i detaljene, fremfor å vise litt storsinn.

    Men ettersom dette er en tråd for å minnes de avdøde musikere, skal jeg ikke trekke dette videre her. Jeg respekterer selvsagt at andre har et annen syn i saken, no har feelings. :)

    OG RIP, Dee Palmer
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    19.795
    Antall liker
    18.896
    Sted
    Sølvbyen
    Selvsagt dreier ikke dette seg om meg. Dette dreier seg utelukkende om Ian Anderson og Dave / Dee Palmer, og hvilket samarbeid / vennskap de hadde se i mellom. Noen vil politisere dette, og min private oppfatning av dette fremmer jeg her.
    Jeg mener altså bare at av og til kan den rettmessige kampen for LBGTQ-rettigheter gå seg litt vill i detaljene, fremfor å vise litt storsinn.

    Men ettersom dette er en tråd for å minnes de avdøde musikere, skal jeg ikke trekke dette videre her. Jeg respekterer selvsagt at andre har et annen syn i saken, no har feelings. :)

    OG RIP, Dee Palmer
    Jeg prøver ikke å gjøre dette til noe politisk eller sverte Ian Anderson, og faktisk syns jeg ikke det handler om Anderson heller. Simpelthen bare at Dee Palmer trasisjonerte for ca. 22 år siden og har levd som sitt foretrukne kjønn hele tiden siden, helt fram til sin død. Det jeg prøver å si er at jeg syns man skal ha respekt for avdøde og deres ønsker.

    Selv oppdaget jeg Jethro Tull som 14-åring eller noe sånt tilbake i 1988 om jeg husker rett, og det er et av de bandene jeg aldri sluttet å høre på og holder veldig høyt i aktelse, og jeg er veldig glad i Anderson som sanger og fløytist. Og ikke for å skryte, men jeg har en ganske fyldig bunke med JT plater i hylla. Så jeg vil gjerne la tvilen komme ham til gode selv, men i beste fall vil jeg si det er ganske ufølsomt å bruke feil kjønn og navn på en gammel venn man vil hedre ved deres bortgang. Jeg håper ingen omtaler meg på samme måte når jeg en gang forlater dette livet, og at hvis noen gjør det, så er det noen som vil si fra på mine vegne. Peace & love, no hard feelings. ✌❤
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.329
    Antall liker
    12.918
    Sted
    Hus
    Dee Palmer har gått bort. Relasjon til Jethro Tull. RIP
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    8.955
    Antall liker
    5.314
    Sted
    Hverdagen
    Håper ikke dette er respektløst

    Et av mine kjæreste Tull album er dobbeltlivealbumet fra 1978, Bursting Out. Rett før Ian Anderson starter sangen «Jack-in-the-Green», forteller han publikum at keyboardist David Palmer (som kort tid forut hadde forlatt scenen) er tilbake, og sier: "Ah, David! David's back. Did you give it a good shake?

    Kom bare på episoden uten at det betyr noe som helst. I det hele tatt er det en svært spøkefull vokalist på den plata som i hovedsak er tatt opp i Festhalle Bern. Intro av Claude Nobs, han som startet Montreux Jazz festivalen.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    11.294
    Antall liker
    13.694
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Et av mine kjæreste Tull album er dobbeltlivealbumet fra 1978, Bursting Out

    Deilig album. OT her, men i fall du ikke har A Little Light Music fra 1992 så tar det i mine ører kaka når det gjelder live album fra Jethro Tull.
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.495
    Antall liker
    634
    Sted
    Bergen
    Rart med det, nå faller babyboomerne fra. Temmelig innflytelsesrik gruppe og som skapte musikk som gikk ut over egen generasjon og som vil bli stående. Lurer på hvordan det blir i fremtiden, om musikken overlever live når skaperne alle er borte.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.661
    Antall liker
    1.655
    Torget vurderinger
    1
    David Clayton-Thomas er død.
    Den tidligere vokalisten i bandet Blood, Sweat & Tears, David Clayton-Thomas, er død, 84 år gammel.
    En trist nyhet.

    Han var en av mine musikalske helter gjennom de første BS&T-albumene i begynnelsen av 70-tallet, og også da han kom tilbake rundt 1975-76. Han hadde en hard oppvekst, men i motsetning til broren som bukket under, ble David styrket gjennom oppveksten selv om både han og broren fikk juling daglig av faren.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.661
    Antall liker
    1.655
    Torget vurderinger
    1
    Mitt favoritt studioalbum er nok fremdeles Blood, Sweat & Tears 3 fra 1970, der Stones-coveren er desidert favorittspor. BS&T 3 overgås likevel av In Concert fra 1976, som jeg også tror var det første albumet etter at David Clayton Tomas kom tilbake til BS&T. BS&T In Concert er i tillegg det albumet der det blir veldig tydelig at det er en del veldig sterke jazzmusikere i bandet.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.271
    Antall liker
    16.038
    Sted
    Oslo
    Mitt favoritt studioalbum er nok fremdeles Blood, Sweat & Tears 3 fra 1970, der Stones-coveren er desidert favorittspor. BS&T 3 overgås likevel av In Concert fra 1976, som jeg også tror var det første albumet etter at David Clayton Tomas kom tilbake til BS&T. BS&T In Concert er i tillegg det albumet der det blir veldig tydelig at det er en del veldig sterke jazzmusikere i bandet.
    Georg Wadenius spilte nærmere 18 måneder på tour med BS&T , dengang var konserter stort sett for å promotere plater og band tjente lite på touring, han fortalte at han satt igjen med et par hundre dollar. Etter det bestemte han seg for at å være studiomusiker var adskillig tryggere økonomisk.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.661
    Antall liker
    1.655
    Torget vurderinger
    1
    Georg Wadenius spilte nærmere 18 måneder på tour med BS&T , dengang var konserter stort sett for å promotere plater og band tjente lite på touring, han fortalte at han satt igjen med et par hundre dollar. Etter det bestemte han seg for at å være studiomusiker var adskillig tryggere økonomisk.
    Tror han var en av dem som spile på BS&T In Concert, ved siden av Mike Stern, som også har spilt en del med Jan Gunnar Hoff. Og Miles Davis.
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.271
    Antall liker
    16.038
    Sted
    Oslo
    Tror han var en av dem som spile på BS&T In Concert, ved siden av Mike Stern, som også har spilt en del med Jan Gunnar Hoff. Og Miles Davis.
    Joda han spilte på den, på touringen promoterte de plater han ikke hadde spilt på og derfor fikk han heller ikke noen royalties.
    Du kan tenke deg, 12 musikere på scenen og selvfølgelig et stort production crew, det ække billig med et slikt sirkus på veien.
    Og midt på søttitallet var lufta gått litt ut av BS&T tror ikke den live plata solgte i bøtter og spann. Da var det ABBA, BeeGees og Disco som rula.
     
    Sist redigert:

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.661
    Antall liker
    1.655
    Torget vurderinger
    1
    Joda han spilte på den, på touringen promoterte de plater han ikke hadde spilt på og derfor fikk han heller ikke noen royalties.
    Du kan tenke deg, 12 musikere på scenen og selvfølgelig et stort production crew, det ække billig med et slikt sirkus på veien.
    Og midt på søttitallet var lufta gått litt ut av BS&T tror ikke den live plata solgte i bøtter og spann. Da var det ABBA, BeeGees og Disco som rula.
    Studioalbumene som fulgte etterpå i andre halvdel av 70 tallet var ikke helt på samme nivå som BS&T 2-4, for ikke å snakke om BS&T In Concert. Men jeg kjøpte tre av dem etter hvert som de ble utgitt.
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.271
    Antall liker
    16.038
    Sted
    Oslo
    Studioalbumene som fulgte etterpå i andre halvdel av 70 tallet var ikke helt på samme nivå som BS&T 2-4, for ikke å snakke om BS&T In Concert. Men jeg kjøpte tre av dem etter hvert som de ble utgitt.
    Jeg hadde de første platene og liveskiva. David Bargeron har en helt fantastisk tuba solo, en venn av meg som spiller trombone i bigband sa at det skulle ikke være fysisk mulig å spille tuba på den måten.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.661
    Antall liker
    1.655
    Torget vurderinger
    1
    Jeg så denne intervjuserien - tror den er publisert i fem deler, og er fra 2010.

    Den er vel verd å se, og er vel riktig dag å se den på nytt. Den gir et velid interessant innblikk i David Clayton Thomas sitt liv.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn