Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    8.183
    Antall liker
    17.625
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Her er oppsummeringen fra dagens presentasjon, ref mitt svar lengre opp i tråden:

    Agder-politiet har gått i dybden på 47 barn som står bak hundrevis av alvorlige lovbrudd. I 2024 og 2025 sto 47 barn for 496 alvorlige forhold i Agder.

    Dette inkluderer blant annet vold, trusler, ran, seksuallovbrudd og kjøring uten gyldig førerkort.

    Dersom mindre alvorlige lovbrudd tas med – som skadeverk og tyveri – øker tallet til 905 forhold. Det er sannsynligvis også store mørketall, understreker politiet.

    - Av de 47 barna var 43 gutter og kun fire jenter. De yngste var bare 13 år på gjerningstidspunktet. De fleste var i alderen 15-17 år.
    - Over halvparten av barna i utvalget er hjemmeværende i Agder. 38 prosent er hjemmehørende i kommuner utenfor Agder, men er i Agder som følge av sitt opphold på barnevernsinstitusjon.
    - 36 prosent av barna hadde innvandrerbakgrunn etter SSBs definisjon.
    - 72 prosent av barna hadde skilte foreldre.
    - 62 prosent av barna har bodd på en barnevernsinstitusjon i løpet av 2024 og 2025. Flere av dem bor fortsatt på institusjon i 2026.
    - 60 prosent av barna var registrert som fornærmet i voldssaker minst én gang, enten det var i nær relasjon eller av jevnaldrede.
    - 76 prosent av barna hadde utfordringer på skolen, hvor ungdomsskolen var mest utfordrende for de fleste. Mange har opplevd å bli mobbet.
    - 79 prosent av barna hadde rusutfordringer, det vil si at de har ruset seg flere ganger i uka.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    13.752
    Antall liker
    16.336
    Her er oppsummeringen fra dagens presentasjon, ref mitt svar lengre opp i tråden:

    Agder-politiet har gått i dybden på 47 barn som står bak hundrevis av alvorlige lovbrudd. I 2024 og 2025 sto 47 barn for 496 alvorlige forhold i Agder.

    Dette inkluderer blant annet vold, trusler, ran, seksuallovbrudd og kjøring uten gyldig førerkort.

    Dersom mindre alvorlige lovbrudd tas med – som skadeverk og tyveri – øker tallet til 905 forhold. Det er sannsynligvis også store mørketall, understreker politiet.

    - Av de 47 barna var 43 gutter og kun fire jenter. De yngste var bare 13 år på gjerningstidspunktet. De fleste var i alderen 15-17 år.
    - Over halvparten av barna i utvalget er hjemmeværende i Agder. 38 prosent er hjemmehørende i kommuner utenfor Agder, men er i Agder som følge av sitt opphold på barnevernsinstitusjon.
    - 36 prosent av barna hadde innvandrerbakgrunn etter SSBs definisjon.
    - 72 prosent av barna hadde skilte foreldre.
    - 62 prosent av barna har bodd på en barnevernsinstitusjon i løpet av 2024 og 2025. Flere av dem bor fortsatt på institusjon i 2026.
    - 60 prosent av barna var registrert som fornærmet i voldssaker minst én gang, enten det var i nær relasjon eller av jevnaldrede.
    - 76 prosent av barna hadde utfordringer på skolen, hvor ungdomsskolen var mest utfordrende for de fleste. Mange har opplevd å bli mobbet.
    - 79 prosent av barna hadde rusutfordringer, det vil si at de har ruset seg flere ganger i uka.
    Alt for komplekst. Det skulle stått at det er innvandrere og muslimer, hele gjengen.
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.272
    Antall liker
    16.039
    Sted
    Oslo
    Hm. Jeg har hittil til gode å se trykklufthammere og dildoer i skjønn forening benyttet i noen kjent sharia-domstol, jeg følger antakelig ikke godt nok med.
    Jeg trodde det var alment kjent , akkurat som at på Grønland, (ikke isødet til tRump) så kastes skeive daglig fra takene på høydehus .
    Nå som man kan sove med høydehus maske på, så pågår det visstnok en diskusjon blant lærde imamer om det holder å bare kaste de ut fra senga der de sover med kunstig høydehus. Liberale imamer mener det vil være en viss oppmykning av de ellers så strenge sharia lovene.
    (ref Stabels utmerkede forskningsbaserte utredning om å kaste perler for svin)
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    11.294
    Antall liker
    13.694
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Her er oppsummeringen fra dagens presentasjon, ref mitt svar lengre opp i tråden:

    Da bekrefter det vel bare hva forskningen har sagt i flere tiår; at dårlige og/eller ustabile oppvekstvilkår er den suverent største risikofaktoren og den viktigste indikatoren for kommende lovløshet og dårlig oppførsel.
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.272
    Antall liker
    16.039
    Sted
    Oslo
    Da bekrefter det vel bare hva forskningen har sagt i flere tiår; at dårlige og/eller ustabile oppvekstvilkår er den suverent største risikofaktoren og den viktigste indikatoren for kommende lovløshet og dårlig oppførsel.
    Her bør det forskes på, la oss kalle det Sylvimetoden, la halvparten få boller og brus og fritidstilbud, og den andre halvparten, la oss kalle den kontrollgruppen, ikke få noe tilbud overhodet. Begge grupper bør selvfølgelig få adekvate reaksjoner ved lovbrudd og annen uakseptabel oppførsel.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    8.183
    Antall liker
    17.625
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bare venter på at noen skal sette seg inn i SSB sin definisjon av innvandrere.

    Rapporten er ikke lagt ut enda så det er ikke mulig å ettergå FVN sin oppsummering. I Agder fikk vi nylig nytt ungdomsfengsel med plass til 11 innsatte + personell. Det har ikke blitt offentliggjort noen resultater etter åpningen (konflikter, skader, hvem som sitter der, kostnader) men ryktene sier at det ikke er en jobb for pyser. Fengselet har, i likhet med tilsvarende fengsler andre plasser i landet, vært fullt siden åpningen.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    8.183
    Antall liker
    17.625
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Her bør det forskes på, la oss kalle det Sylvimetoden, la halvparten få boller og brus og fritidstilbud, og den andre halvparten, la oss kalle den kontrollgruppen, ikke få noe tilbud overhodet. Begge grupper bør selvfølgelig få adekvate reaksjoner ved lovbrudd og annen uakseptabel oppførsel.
    Politiet peker på at barna trenger trygghet og stabilitet. De gangene vi har fått det til har barna vært over tid på en institusjon, med stabile voksenpersoner og tett kontakt med flere etater. Det stabiliserer barna. Rapporten peker på at det ikke finnes ett enkelt tiltak som kan snu utviklingen hos de mest utsatte barna.
    Behovet for en helhetlig innsats trekkes fram som avgjørende, der skole, barnevern, helse og politi jobber tettere sammen rundt barnet.


     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.272
    Antall liker
    16.039
    Sted
    Oslo
    Politiet peker på at barna trenger trygghet og stabilitet. De gangene vi har fått det til har barna vært over tid på en institusjon, med stabile voksenpersoner og tett kontakt med flere etater. Det stabiliserer barna. Rapporten peker på at det ikke finnes ett enkelt tiltak som kan snu utviklingen hos de mest utsatte barna.
    Behovet for en helhetlig innsats trekkes fram som avgjørende, der skole, barnevern, helse og politi jobber tettere sammen rundt barnet.
    Dette er barn/undom som det må settes inn tiltak for.
    Jeg har tro på at tiltak som forhindrer at barn kommer dit også bør prioriteres.
    Har ikke helt tro på at skattekommisjonens forslag om moms på idrett og fritidssysler er den rette veien å gå
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    21.054
    Antall liker
    12.360
    hvem har driti seg ut? Det må da være lov å ha sine meninger om straffenivå og type uten at man skal bli latterliggjort. Trodde man skulle være inkluderende og ikke dømmende her.
    Veldig merkelig, man kan innbille seg at en mann er en kvinne, eller at en mann er en hund, men kom med alternative straffer, fy skam..
    så kan man spørre seg hvem som er mest desillusjonert her..
    Selvfølgelig skal du få lov til å ha dine egne meninger og uttalelser. Like selvfølgelig er det at jeg kan mislike dem, latterliggjøre dem eller være uenig, og si det høyt.
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.272
    Antall liker
    16.039
    Sted
    Oslo
    Selvfølgelig skal du få lov til å ha dine egne meninger og uttalelser. Like selvfølgelig er det at jeg kan mislike dem, latterliggjøre dem eller være uenig, og si det høyt.
    Akkurat det der med at en mann kan være en hund, tror jeg er funnet på noen av de mest obskure og mørke hjørnene på webben.
    Derimot er det ganske utbredt når den tiden kommer at menn ifører seg løsskjegg, en tåpelig lue og en rød kittel og prøver å innbille barn at de er julenissen.
    Uansett hvor mye vi advarer barn om å ta imot godterier og annet fra fremmede menn, det trikset funker alltid.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    8.167
    Antall liker
    5.212
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Litt Anna galskap i det offentlige norge
    veldig vanskelig med sånn sjekk og sånn, men han va antagelig pen i tøyet…
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    3.719
    Antall liker
    4.534
    Denne kriminelle rasisten hauser opp andre rasister ved hver minste anledning.
    Kobler den på her jeg ..... . Husker svært godt noen strofer fra en sang jeg hørte på Ønskekonserten, sent -60 tall.

    Den gikk omtrent slik: "...... I en bunkers i Berlin med pistol og hermelin......He is dead but he wont lie down... "

    1782405747803.png

    – Det har til og med blitt mer, sier forsker Anders Ravik Jupskås om høyreekstreme holdninger.

    150.000 nordmenn støtter høyreekstrem vold: – Det er en trussel
     
    Sist redigert:

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    2.352
    Torget vurderinger
    1
    Politiet peker på at barna trenger trygghet og stabilitet. De gangene vi har fått det til har barna vært over tid på en institusjon, med stabile voksenpersoner og tett kontakt med flere etater. Det stabiliserer barna. Rapporten peker på at det ikke finnes ett enkelt tiltak som kan snu utviklingen hos de mest utsatte barna.
    Behovet for en helhetlig innsats trekkes fram som avgjørende, der skole, barnevern, helse og politi jobber tettere sammen rundt barnet.
    So det er ikkje fik og deng som er løysinga? Eg er sjokkert!
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    8.183
    Antall liker
    17.625
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Denne kriminelle rasisten hauser opp andre rasister ved hver minste anledning.
    Du tenker på at det var kun han som fikk dom i Pendlerboligsaken? Både Hadia Tajik og Kjell Ingolf Ropstad slapp unna dom. Flere andre stortingsrepresentanter måtte rydde opp.Og hvorfor velger du å kalle han en rasist?

    Jeg venter på at han publiserer rapporten fra Politiet i Agder og da velger å ta med innvandrere og norskfødde med innvandrerforeldre.
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.272
    Antall liker
    16.039
    Sted
    Oslo
    Du tenker på at det var kun han som fikk dom i Pendlerboligsaken? Både Hadia Tajik og Kjell Ingolf Ropstad slapp unna dom. Flere andre stortingsrepresentanter måtte rydde opp.Og hvorfor velger du å kalle han en rasist?

    Jeg venter på at han publiserer rapporten fra Politiet i Agder og da velger å ta med innvandrere og norskfødde med innvandrerforeldre.
    Så norskfødde med innvandrerforeldre er ikke norske nok?
    Tenker du på vårt statsoverhode som har to utenlandskfødde foreldre?
    Nok er nok, ville kanskje vært Espen Teigen's ord
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.272
    Antall liker
    16.039
    Sted
    Oslo
    Kva er dette for noko greier?

    Og jeg som trodde at multinasjonale som Live Nation og Ticketmaster og svenske sengeforleggere ol, var altruister som ville støtte opp om norsk kultur.
    Så feil kan man ta.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    8.167
    Antall liker
    5.212
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det blir nok slik
    Blindern folket har fiksa oljefondet så da er det viktig med kontrollmekanismer på mm nivå
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    21.054
    Antall liker
    12.360
    Det blir nok slik
    Blindern folket har fiksa oljefondet så da er det viktig med kontrollmekanismer på mm nivå
    Uffda, dette var trist lesing. Tenk at mannen måtte forlate sine kjære og flytte til en liten by langt oppe i fjellene for å overleve. Stakkars mann, vi burde kanskje opprette en Spleis for han slik at han kan flytte hjem igjen?
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    8.167
    Antall liker
    5.212
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dersom du venter litt er det en helt annen Spleis som må etableres, i tillegg til den Spleisen du allerede deltar i
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    16.735
    Antall liker
    22.040
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Jeg tok en pause når min ytringsfrihet ble krenket og jeg ble utestengt av Trump tråden.
    Jeg er fortsatt utestengt fra Trump tråden, noe jeg finner svært kritikkverdig.
    Det er faktisk slik at man på ulike forum har begrenset ytringsfrihet. Forumregler trumfer den generelle ytringsfriheten. Like it, or not.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    20.019
    Antall liker
    8.950
    Torget vurderinger
    0
    Av og til kan det være på sin plass å begrense yttringsfriheten slik at folk slipper å utbasunere overfor hele nasjonen hvilken idiot de egentlig er.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    8.167
    Antall liker
    5.212
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Som landsmoderen sa det, alt henger sammen med alt
    det ligger an til helårig mørketid i nord
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    3.719
    Antall liker
    4.534
    Som landsmoderen sa det, alt henger sammen med alt
    det ligger an til helårig mørketid i nord
    Cruisebåta ved kaia i fleng. Tusener av Airbnbhybla og veian full av kinamenn i grøfta med leiebilan, det ser ikkje ut te å ha hjulpe så mykje.
     

    Hønndjevelen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    13.272
    Antall liker
    16.039
    Sted
    Oslo
    Som landsmoderen sa det, alt henger sammen med alt
    det ligger an til helårig mørketid i nord
    Fra den siste artikkelen:

    "Statsbedriftenes bidrag er betydelig lavere enn de tilsvarende kostnadene kommunen har med statlig nærvær, staten betaler ikke eiendomsskatt eller skatt til Tromsø, kun personskatt fra de ansatte. Dette gapet har ført til galopperende underskudd med Robek like rundt hjørnet. Fordi de kommunale utgifter for statsansatte og private er nøyaktig de samme, enten det er skoler, barnehager, eldreomsorg og alt av sosiale tjenester og tilbud. Tromsø taper hundretalls millioner kroner på vertskapsrollen for UiT, UNN, Polarinstituttet og alle de andre."

    Uten at jeg skal gå god for tallene, men om dette stemmer så må det jo være et argument -mot- å flytte statlige arbeidsplasser ut i distriktene?
    Og om dette stemmer så burde Oslo kompenseres kraftig på grunn av alle de hundretalls millionene Oslo taper på å ha statlige arbeidsplasser.

    Tror faktisk ikke at man alltid skal ta for "god fesk " alt som kommer på trykk
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    7.979
    Antall liker
    3.281
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn