Vi har godt av å bli sett på av mennesker fra verdens største land - utlandet. Jeg har selv glede, selvpisking (?) eller galgenhumor (?), av å ta med meg tilbudsaviser hjem fra Italia.
Så sammenligne dem med norske ditto. Det er ikke prisene jeg ser på ! Bortsett fra det så er det stadig opp i media angående økte matpriser også i Italia. Som i resten av Europa.
Vi er ikke en fjern øy, selv om vi prøver å late som.
Da igangsettes det danske forbudet mot sprøyting med såkalte "bekjempningsmidler", med orwellsk glød kalt "plantevernmidler" av enkelte.
De er knyttet til en mengde alvorlige sykdommer og landbrukslobbyen er på vikende front i mange land. Avisen Information innledet en gravekampanje som gikk over to år, som viste omfang og ødeleggelser, som følge av sprøytemiddelbruk, og dette ble valgsak før siste valg. Mette Fredriksen lovde en omfattende innsats mot bruk, med forbudssoner og totalforbud mot en rekke midler.
Avisen Informations artikkelserie om samme – Det giftige Danmark. Det er verdt kronen det koster å være abo i én måned om man er interessert i emnet (egen helse).
Her finder du de seneste artikler om Det giftige Danmark på information.dk
www.information.dk
Signe Wenneberg har vært ytterst aktiv:
Nu sker det endelig endelig endelig!
I dag gik forhandlingerne om et nationalt sprøjteforbud i gang
Målet er at beskytte de mest sårbare grundvandsområder mod pesticider, slam og forurenet jord – og at få et lovforslag vedtaget allerede i år
Det er på høje tid.
Efter 27 år med frivillighed, lokale aftaler og meget snak er kun 1,6 % af de udpegede indsatsområder blevet beskyttet mod sprøjtemidler og nitrat. Det er vildt for dårligt at dem, som har fået det ansvar at passe på jorden og drikkevandet ikke har levet op til det ansvar. Lad os kalde en spade for en spade
Der er i dag pesticidrester i 55,1 % af de undersøgte drikkevandsboringer!!
Det her har været problem siden 1980erne. Vores drikkevandsboringer er blevet uigenkaldeligt forurenet af landbrugets giftstoffer. Jeg har kæmpet for rent drikkevand hele mit voksne liv efter vores egen vandboring hjemme på gårdspladsen blev ødelagt af pesticider fra landbruget og de omkringliggende marker
Jeg har selv været syg med en kræftform, der muligvis kan linkes til giftstofferne fra landbruget. Derfor er i dag ganske emotionel for mig. Endelig sker der noget!! Endelig kommer der sprøjteforbud.
Landbruget - dem, der ikke gider være økologer - kræver naturligvis igen kæmpe kompensation. Og regeringen lægger op til, at nogle lodsejere skal have støtte eller erstatning, hvis de bliver hårdt ramt af forbuddet. Men hør her - de berørte landmænd kan også tage det aktive valg for kommende generationer at lægge om til økologi og stikke piben ind.
Er der noget vigtigere end at efterlade jorden og drikkevandet i en god forfatning til næste generationer? Jeg synes det ikke
Det er så langt jeg har forstått ikke noen mistanke om at det har noe med indsutri å gjøre (Hydro aluminium ligger 11 km unna drikkevannskilden og sikkert også betydelig lavere i terrenget), det forklares aluminium i fjellet og så renner det inn i drikkevannent (og sikkert for dårlig rensing).
Ja, det er jo eit poeng (men går slike investeringar inn i driftsbudsjettet?)
Samtidig har det vore påpeikt tidlegare i tråden at vi har uvanleg mange daglegvarebutikkar pr. snute her i landet, og klumpa saman. og at kjedene prøver å kapra større del av totalvolumet ved å overetablera seg (heller enn å konkurrera på pris). Den overetableringa skapar naturleg ein del kostnader som iallfall går inn i driftsbudsjettet.
Eg veit ikkje kva Nygaard (og Konkurransetilsynet?) eigentleg ser føre seg som optimalt? Enno tettare klumping av Rema, Kiwi og Coop?
Vi har dobbelt (!!) så mange dagligvarebutikker pr hode enn Sverige har. Noen prøver seg med det sedvanlige "spredt befolkning osv". Men det er i de større byene etableringen skjer.
Her jeg bor i nordre kanten av Bergen sentrum er det 8 butikker innenfor ti minutters gange. Det åpner en til om noen uker.
Øker jeg spaserturen til 20 minutter er det 15 butikker !
Vi har dobbelt (!!) så mange dagligvarebutikker pr hode enn Sverige har. Noen prøver seg med det sedvanlige "spredt befolkning osv". Men det er i de større byene etableringen skjer.
Viss vi ser på Frankrike, er det jo gjerne slik at det er eitt Supermarché der tilsvarande norsk tettstad ville hatt tre smådårlege Rema, Kiwi og Coop Extra.