Dag 1 – fredag 17. oktober
av Jan Olav Braaten/ AnalogLAB
Tokyo våknet til et mildt regn denne fredagen, men inne i den ikoniske Tokyo International Forum var stemningen alt annet enn grå. Her samles entusiaster, produsenter og pressefolk fra hele verden til det som for mange er årets mest prestisjefylte møteplass for high-end lyd.
Idet dørene åpnes til Tokyo International Hi-Fi Show 2025, er det som å tre inn i et parallelt univers av japansk presisjon og internasjonal lidenskap for lyd.
Aller først møter jeg min gode venn gjennom mange år Stig Inge Bjørge (Lyra), som står smilende ved inngangen og ønsker oss velkommen. Et kjent ansikt i mylderet av messestand, entusiaster og elegante lydsystemer – og en påminnelse om at selv i denne teknologiske storbyen handler Hi-Fi fortsatt om menneskene bak lyden.
Et møte med STAX – lydhistorie i levende form
Et av dagens høydepunkter var møtet med Takeshi Hayashi, sønnen til Naotake Hayashi, grunnleggeren av legendariske STAX Ltd. – selskapet som i sin tid satte standarden for elektrostatisk lyd med sine hodetelefoner. Sammen med Stig Inge snakket vi om STAX’ historie og mange av deres ikoniske produkter. Samtalen var preget av både nostalgi og nysgjerrighet på fremtiden. Takeshi fortalte om hvordan dagens STAX-team arbeider for å bevare arven etter faren, samtidig som de utvikler nye generasjoner produkter som skal tale til både purister og moderne lyttere.
Det er nettopp slike øyeblikk som gjør Tokyo-messen så spesiell — når teknologi og tradisjon møtes, og historien føles levende midt i et rom fullt av nyvinninger.
Marten – svensk stolthet i japansk lys
De tre brødrene bak Marten viste frem den nye Coltrane Extreme Supreme – messens store nyhet. Det var imponerende å se hvordan svensk ingeniørkunst møter japansk perfeksjon. De tre hyggelige karene hadde god grunn til å være stolte – lyden var både raffinert og dynamisk.
Magico & Hegel – norsk-amerikansk musikalsk magi
Hos Magico var lyden rett og slett eksemplarisk. Om jeg ikke tar feil, spilte de på Magico S3, drevet av Hegel H30A monoblokker. Resultatet var stort, oppløst og musikalsk – et lydbilde som er vanskelig å ikke bli imponert av.
Gratulerer til Bent Holter og hele Hegel-gjengen – dere leverer virkelig på verdensscenen.
DS Audio – lys, lyd og vennskap
Et av mine mest personlige møter denne dagen var med Tetsuaki “Aki” Aoyagi, mannen bak DS Audio. Vi oppdaterte hverandre på nyheter, felles venner og familie.
Aki ble nylig kåret til “Man of the Year” av The Absolute Sound, og hilser til alle audiofile i Norge – med løfte om et nytt besøk snart.
Reed – litauisk presisjon med japansk anerkjennelse
Reed presenterte sin nye pickup Reed SF og den egenproduserte todelte Reed EQ. Settet fikk stor oppmerksomhet her i Tokyo – og med god grunn. Vi har allerede lovet å teste det mot DS Audio Grand Master EX i demorommet hjemme – en ekte shootout. Dette er noe å vise frem på Oslo Hifi Show i mars Terje/ Audioaktøren. Det vil garantert vekke interesse.
Gratulerer til Vidmantas, Ruta og teamet bak Reed – dere har lansert et vinnerprodukt.
Yamaha – tradisjon møter moderne lyd
Yamaha viste frem sin nye NS-2000A, en høyttaler som tydelig bærer arven fra selskapets klassiske studiomonitorer fra 1980-tallet. Nok en gang beviser Yamaha at de kan levere ekte hi-fi til en overkommelig pris.
Quad – forventning og tålmodighet
Quad presenterte sine nye X-modeller. Oppsettet på messen var dessverre ikke optimalt, og lyden sto ikke helt til forventningene. Jeg ser frem til å høre mer når Stereofil får dem inn i butikken – for dette er en modellserie jeg fortsatt har store forhåpninger til.
TechDAS – neste kapittel i vinylens kongeklasse
TechDAS viste frem sin nye Air Force IV, som kommer til Norge allerede i november. Det var en av messens mest besøkte rom – og ikke uten grunn. Her er det analogperfeksjon på sitt mest kompromissløse.
Luxman – hundre år med kvalitet
Hos Luxman var det fokus på deres Centennial-produkter – en feiring av selskapets 100-årsjubileum.
Flere nye rørforsterkere imponerte både lydmessig og estetisk.
Luxmans alltid like hyggelige Izumi Saito hilser til Jens og Marius på Stereofil, og til alle norske Luxman-venner:
Ortofon – dansk eleganse og japansk presisjon
Vi fikk en lang og hyggelig prat med Leif Johannsen, sjefdesigner hos Ortofon. En av bransjens mest kunnskapsrike og sympatiske personligheter. Leif avslørte at han igjen vurderer å pensjonere seg – men vi håper han utsetter det litt til.
Leif presenterte den nye pickupen MC X40, som låt strålende. Ortofons japanske datterselskap produserer blant annet kabler, step-ups og tonearmer – og Leif hintet om at en ny referansepickup kan bli lansert i Wien neste år.
(fra venstre; Stig Inge, Jan Olav og Leif)
Kvelden – jazz, venner og neonlys
Resten av dagen gikk med til å utforske japanske produsenter i mellomklassen – mange ukjente navn i Europa, men med imponerende håndverk og musikalitet. Lyden, estetikken og den nærmest zen-aktige roen i hvordan produktene presenteres, gjør at selv måleinstrumenter føles poetiske her.
Jeg forlater forumet ved solnedgang, omgitt av neonlys, høflige stemmer og følelsen av at lyd i Tokyo ikke bare er teknikk – det er kultur.
Dagen rundes av på Blue Note Tokyo, hvor Bill Frisell Trio spiller. For meg er dette et obligatorisk stopp – kanskje verdens beste jazzklubb som jeg alltid er innom de gangene som jeg besøker Tokyo. Stig kjenne innehaveren godt og vi får den aller beste service som vi kan tenke oss. For en herlig avslutning på dag 1!
I morgen fortsetter jeg reisebrevet fra dag to og oppdaterer med flere bilder - beklager at noen av bildene er en smule uklare- det kan ha noe med alder og syn å gjøre
av Jan Olav Braaten/ AnalogLAB
Tokyo våknet til et mildt regn denne fredagen, men inne i den ikoniske Tokyo International Forum var stemningen alt annet enn grå. Her samles entusiaster, produsenter og pressefolk fra hele verden til det som for mange er årets mest prestisjefylte møteplass for high-end lyd.
Idet dørene åpnes til Tokyo International Hi-Fi Show 2025, er det som å tre inn i et parallelt univers av japansk presisjon og internasjonal lidenskap for lyd.
Aller først møter jeg min gode venn gjennom mange år Stig Inge Bjørge (Lyra), som står smilende ved inngangen og ønsker oss velkommen. Et kjent ansikt i mylderet av messestand, entusiaster og elegante lydsystemer – og en påminnelse om at selv i denne teknologiske storbyen handler Hi-Fi fortsatt om menneskene bak lyden.
Et møte med STAX – lydhistorie i levende form
Et av dagens høydepunkter var møtet med Takeshi Hayashi, sønnen til Naotake Hayashi, grunnleggeren av legendariske STAX Ltd. – selskapet som i sin tid satte standarden for elektrostatisk lyd med sine hodetelefoner. Sammen med Stig Inge snakket vi om STAX’ historie og mange av deres ikoniske produkter. Samtalen var preget av både nostalgi og nysgjerrighet på fremtiden. Takeshi fortalte om hvordan dagens STAX-team arbeider for å bevare arven etter faren, samtidig som de utvikler nye generasjoner produkter som skal tale til både purister og moderne lyttere.
Det er nettopp slike øyeblikk som gjør Tokyo-messen så spesiell — når teknologi og tradisjon møtes, og historien føles levende midt i et rom fullt av nyvinninger.
Marten – svensk stolthet i japansk lys
De tre brødrene bak Marten viste frem den nye Coltrane Extreme Supreme – messens store nyhet. Det var imponerende å se hvordan svensk ingeniørkunst møter japansk perfeksjon. De tre hyggelige karene hadde god grunn til å være stolte – lyden var både raffinert og dynamisk.
Magico & Hegel – norsk-amerikansk musikalsk magi
Hos Magico var lyden rett og slett eksemplarisk. Om jeg ikke tar feil, spilte de på Magico S3, drevet av Hegel H30A monoblokker. Resultatet var stort, oppløst og musikalsk – et lydbilde som er vanskelig å ikke bli imponert av.
Gratulerer til Bent Holter og hele Hegel-gjengen – dere leverer virkelig på verdensscenen.
DS Audio – lys, lyd og vennskap
Et av mine mest personlige møter denne dagen var med Tetsuaki “Aki” Aoyagi, mannen bak DS Audio. Vi oppdaterte hverandre på nyheter, felles venner og familie.
Aki ble nylig kåret til “Man of the Year” av The Absolute Sound, og hilser til alle audiofile i Norge – med løfte om et nytt besøk snart.
Reed – litauisk presisjon med japansk anerkjennelse
Reed presenterte sin nye pickup Reed SF og den egenproduserte todelte Reed EQ. Settet fikk stor oppmerksomhet her i Tokyo – og med god grunn. Vi har allerede lovet å teste det mot DS Audio Grand Master EX i demorommet hjemme – en ekte shootout. Dette er noe å vise frem på Oslo Hifi Show i mars Terje/ Audioaktøren. Det vil garantert vekke interesse.
Gratulerer til Vidmantas, Ruta og teamet bak Reed – dere har lansert et vinnerprodukt.
Yamaha – tradisjon møter moderne lyd
Yamaha viste frem sin nye NS-2000A, en høyttaler som tydelig bærer arven fra selskapets klassiske studiomonitorer fra 1980-tallet. Nok en gang beviser Yamaha at de kan levere ekte hi-fi til en overkommelig pris.
Quad – forventning og tålmodighet
Quad presenterte sine nye X-modeller. Oppsettet på messen var dessverre ikke optimalt, og lyden sto ikke helt til forventningene. Jeg ser frem til å høre mer når Stereofil får dem inn i butikken – for dette er en modellserie jeg fortsatt har store forhåpninger til.
TechDAS – neste kapittel i vinylens kongeklasse
TechDAS viste frem sin nye Air Force IV, som kommer til Norge allerede i november. Det var en av messens mest besøkte rom – og ikke uten grunn. Her er det analogperfeksjon på sitt mest kompromissløse.
Luxman – hundre år med kvalitet
Hos Luxman var det fokus på deres Centennial-produkter – en feiring av selskapets 100-årsjubileum.
Flere nye rørforsterkere imponerte både lydmessig og estetisk.
Ortofon – dansk eleganse og japansk presisjon
Vi fikk en lang og hyggelig prat med Leif Johannsen, sjefdesigner hos Ortofon. En av bransjens mest kunnskapsrike og sympatiske personligheter. Leif avslørte at han igjen vurderer å pensjonere seg – men vi håper han utsetter det litt til.
Leif presenterte den nye pickupen MC X40, som låt strålende. Ortofons japanske datterselskap produserer blant annet kabler, step-ups og tonearmer – og Leif hintet om at en ny referansepickup kan bli lansert i Wien neste år.
(fra venstre; Stig Inge, Jan Olav og Leif)
Kvelden – jazz, venner og neonlys
Resten av dagen gikk med til å utforske japanske produsenter i mellomklassen – mange ukjente navn i Europa, men med imponerende håndverk og musikalitet. Lyden, estetikken og den nærmest zen-aktige roen i hvordan produktene presenteres, gjør at selv måleinstrumenter føles poetiske her.
Jeg forlater forumet ved solnedgang, omgitt av neonlys, høflige stemmer og følelsen av at lyd i Tokyo ikke bare er teknikk – det er kultur.
Dagen rundes av på Blue Note Tokyo, hvor Bill Frisell Trio spiller. For meg er dette et obligatorisk stopp – kanskje verdens beste jazzklubb som jeg alltid er innom de gangene som jeg besøker Tokyo. Stig kjenne innehaveren godt og vi får den aller beste service som vi kan tenke oss. For en herlig avslutning på dag 1!
I morgen fortsetter jeg reisebrevet fra dag to og oppdaterer med flere bilder - beklager at noen av bildene er en smule uklare- det kan ha noe med alder og syn å gjøre
Vedlegg
-
570.6 KB Visninger: 14.073
Sist redigert: