BigSwifty: Veien er målet - eller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.635
    Torget vurderinger
    3
    Flott start på tråden din - følges :) .

    Totalt uinteressert i klassisk musikk (den gang) ble selv jeg sittende å følge med på Kontrapunkt. Men det var nok først mot slutten av 70 tallet. Det var noe med konseptet, og ikke minst Just Presis Broman som fenget.
    Vi skal ikke stryke Kjell Hillveg i dette regnestykket, «kaptein» på det norske laget som vant flere år. Noen ganger var programmet egentlig mest en informert dialog mellom ham og Broman.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.168
    Antall liker
    2.295
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Informert dialog er et godt uttrykk.
    Husker Kontrapunkt som familieunderholdinig hos meg, ingen av mine foreldre var veldig opptatt av klassisk musikk. Men tror underholdningen lå i dialogen mellom lagene og dialogen mellom lagene og Broman. Og Ikke minst at en ny musikk ble introdusert. 😊
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.168
    Antall liker
    2.295
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Men hvor ble det av Gale 401?
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.731
    Antall liker
    4.257
    Galene var litt som dagens influensere; pene utenpå, men innmaten sto ikke helt i forholdet til fasaden 😅 .
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.635
    Torget vurderinger
    3
    Men hvor ble det av Gale 401?
    De står for tiden på hytta hos meg og tas fram når det er guttetur og tid for rock.
    Kona mener de egentlig burde stått i stua hjemme, men slik det er møblert for tiden funker ikke det. ( og som Big S sier, de har sine begrensninger )
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.731
    Antall liker
    4.257
    Del 5; Mussikk tel ærbe.


    Joda, dette avsnittet skal handle om opera, men henspiller også på at jeg i mange år har jobbet med musikk og musikere. Det har seg slik:

    Etter utdannelse på BI, så jeg at Den Norske Opera søkte markedssjef. Hadde alltid hatt sansen for opera såmed ungdommens fravær av hemninger, søkte jeg – og fikk jobben. Var så heldig å jobbe under to fantastiske operasjefer, Gunnar Brunvoll, som startet DNO i 1957 sammen med Kirsten Flagstad og legendariske Wagner/Verdi sopranen Aase Nordmo Løvberg. Aase sang i mange år sammen med Jussi Bjørling i Stockholm og gjestet mange av de store scenene, som Metropolitan, Wiener Staatsoper og Bayreuth.

    Som sagt operainteressen var der, men i den nye jobben blomstret den. Jeg brukte (alt for) mye tid i salen for å høre på prøver. Ganske fantastisk å snike seg inn i salen og høre sangere, noen ganger med fullt orkester. Bare meg og tre fire til i salen!

    Selvsagt så jeg også mange forestillinger. Ble sammen med en av danserne i operaballetten, så jeg har sikkert sett både Svanesjøen og Nøtteknekkeren 100 ganger .

    A propos Svanesjøen. Første gang jeg så den var det utsolgt, så jeg sto i kulissene sammen med inspisienten og så forestillingen derfra. Odette/Odile ble danset av Operaens daværende førstedanser, en nesten overjordisk vakker danserinne. Etter et av Odettes meget krevende solopartier, kom hun ut i kulissene der jeg sto, kastet opp i en bøtte, tok opp en sigarett fra vesken som sto på gulvet, fyrte opp en Marlboro, tok tre trekk, sneipa røyken og forsvant ut på scenen igjen.

    Det var da jeg forsto at dansere og sangere er på jobb!

    Tiden i Operaen ga meg også en solid referanse for lyd. Etter å ha hørt så mye live lyd (både der og på rockekonserter) er det livelyden som har blitt min lydreferanse. Selvsagt kan ikke et stueanlegg gjengi den opplevelsen det er å sitte i en konsertsal (uansett hva hifi-pusherne prøver å fortelle deg), men gode liveinnspillinger kan i det minste gi en smak av hva som foregikk.

    Men altså, operaens vidunderlige verden: Opera inneholder alt, musikk, solosang, kor og selvsagt kostymer, scenografi og regitolkninger. Det er som det heter «Gesamtkunstwerk». Hjemme i stuen får du med deg det musikalske, men dersom du ikke har opplevd operaen live, får du ikke den samme opplevelsen foran anlegget. Det er vel en av grunnene til at mange noobies synes opera er vanskelig tilgjengelig.

    Jeg opplever selv at jeg sliter litt med å få fot når jeg spiller operaer jeg ikke har sett live.

    Operafavoritter? Mestersangerne, Maskeballet, Rosenkavaleren, Lohengrin, Ringen, La Boheme, Madame Butterfly, Freischütz, Andrea Chenier, Le grand Macabre, Parsifal, Lohengrin, Othello, Figaros bryllup og mange, mange fler.

    Andrea Chenier er et godt eksempel på det jeg nevnte ovenfor. Kjente naturligvis verket, en helt ok opera, med endel kjente sviskearier. Men så var jeg i London og så at den gikk på Royal opera, med Alagna, en av mine nålevende favorittsangere i tittelrollen. Kjøpte (jævlig dyr) billett og ble bergtatt av den flotte oppsetningen. Når jeg nå hører den på skive, kan jeg lukke øynene og befinne meg i revolusjonstidens Paris.

    Opera er magisk!

    Etter tre fantastiske år i Operaen ble jeg invitert inn i reklamebransjen, der jeg også hadde mye med musikere og musikkbransjen å gjøre.

    Mer om det.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.731
    Antall liker
    4.257
    Del 3; Mussikk tel ærbe, forts.

    Skarpe hoder vil kjenne igjen tittelen fra Vazelina Bilopphøggers, et av de mange band/musikere jeg jobbet med i min did i reklame/designbransjen. Delvis kom dette av stor musikkinteresse, men også av viktige vennskap med produsentlegender som Audun Tylden (Polygram/Slagerfabrikken, Nils Kvam(legendarisk produsent (RIP, begge to!), Ivar Dyrhaug (Norsk Plateselskap) og mange andre.

    Hadde også mange musikervenner og venner av musikere som stakk innom, var hangarounds og av og til betalte de også for tjenestene . Her snakker vi mangfold – fra Andrej Nebb til Olav Stedje, Marius Müller, gutta i Dance with a Stranger (var med å finne på det navnet), Ole Ivars og ikke minst Vazelina Bilopphøggers. Samarbeidet med sistnevnte nådde et høydepunkt med reklamefilmen for Grandiosa, som fremdeles går på tv hver jul – etter 30 år!

    Utrolig spennende og givende for en som hverken kan spille et instrument eller synge en tone å få henge med disse talentfulle og spennende folkene. Det gikk selvsagt ikke an å leve av det, men det å jobbe med dem ga en tilfredsstillelse som ikke kan måles i penger.

    Og jeg var veldig nøye med å minne meg selv på at for meg var det å jobbe med dem nærmest en hobby, mens for dem var det et levebrød og blodig alvor.

    Det jeg virkelig levde av, var å lage reklame for mange store norske og internasjonale selskaper (Orkla, Norsk Hydro, Volvo, Shell, DnB og mange, mange andre). Film var min spesialitet og i løpet av karrieren har jeg vært involvert i ca 400 reklamefilmproduksjoner. I løpet av disse produksjonen har jeg tilbrakt hundrevie (om ikke tusenvis?) av timer i studio med etterarbeid av både bilde og lyd. Verdifulle referanser for kritisk lydvurdering.

    En ting som forøvrig slo meg med omtrent samtlige av mine musikk-kompiser, var at de stort sett hadde ganske ræva musikkanlegg – med noen hederlige unntak (blant annet Øystein Sunde og Eldar Vågan). Dette har jeg også sett omtalt i flere lydmagasiner. Det er vel noe med at når du vet hvordan det låter i virkeligheten, innser du at den lyden er det tilnærmet umulig å gjenskape hjemme i stua.

    I løpet av denne tiden rakk jeg også å bli «platedirektør» . «Dirty denims and hungry hearts» med Jan Dahlen og «Soul Survivors» med Chipahua ble spilt inn live på Club7, produsert av Nils Kvam.

    Etter mange år i reklamebransjen ble jeg shanghaiet av Nordisk Film (og senere Rubicon) og tilbrakte 12 år i tv-bransjen, som programutvikler og executive produsent – mange flere timer i studio .

    Så, mine venner, der har dere min bakgrunn som musikklytter. Før jeg avslutter denne delen av min tråd kan jeg oppsummere med Friedrich Nietsches berømte ord:

    «Uten musikk ville livet vært en misforståelse».
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    6.084
    Antall liker
    6.627
    Sted
    Ein knaus
    Framleis kjekt å følgja memoarane dine

    En ting som forøvrig slo meg med omtrent samtlige av mine musikk-kompiser, var at de stort sett hadde ganske ræva musikkanlegg ... Det er vel noe med at når du vet hvordan det låter i virkeligheten, innser du at den lyden er det tilnærmet umulig å gjenskape hjemme i stua.
    Observerer det same, ofte, blant dei venene eg har som er aktive musikarar: Det er nesten slik at dess høgre nivå, dess mindre interessert er dei i lydmaskineri. Trur forklaringa di har mykje føre seg. Kanskje er det også slik at den uppnåelege "korrekte" gjengjevinga eigentleg ikkje er så interessant, heller?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.932
    Antall liker
    3.924
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Framleis kjekt å følgja memoarane dine



    Observerer det same, ofte, blant dei venene eg har som er aktive musikarar: Det er nesten slik at dess høgre nivå, dess mindre interessert er dei i lydmaskineri. Trur forklaringa di har mykje føre seg. Kanskje er det også slik at den uppnåelege "korrekte" gjengjevinga eigentleg ikkje er så interessant, heller?
    Det kan nok være flere faktorer som spiller inn. Hvis man er yrkesfisker så er det ikke sikkert det er like spennende å bruke fritiden på fiske.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.731
    Antall liker
    4.257
    Beklager de noe navlebeskuende tekstene omkring min musikklytting. Skulle egentlig vært mye kortere, men så ballet det liksom på seg :) . Uansett, takk for hyggelige meldinger. Nå skal det handle om anlegget. Som jeg allerede har "innrømmet", hender det at jeg setter på et kutt og sitter og koser meg med detaljer i lydbildet som anlegget gjengir. I og med at jeg (altfor?) ofte har byttet komponenter, kan det være både interessant og givende å oppdage hvordan ulike endringer i anlegget bringer frem detaljer i musikken du ikke hørte før byttet.

    Dette å "høre på anlegget" skal liksom være litt tabu i våre kretser. Jeg spør: hva f... er galt med det? Hva er vitsen med å legge ut hundretusener (det dyreste anlegget jeg har hatt bikker opp mot 2 mill i dagens priser) hvis det kun er musikken som er viktig. Ref min kommentar om at påfallende mange musikere jeg kjenner ikke har slike anlegg som vi (alle?) her inne besitter.

    Misforstå meg rett. Jeg kan ha stor glede i å høre musikk gjengitt på en bluetooth radio eller lignende, men en lytteseanse foran anlegget der musikken brettes ut med alle sine detaljer, blir noe helt spesielt.

    HiF- komponenter innehar også denne merkelige, litt udefinerbare faktoren som heter eierglede. Det å "høre på anlegget" er også en del av det. Har kjørt Jeep Grand Cherokee i mange år (ikke nå lenger :() og husker fremdeles den tilfredsstillende gleden jeg fikk av den boblende lyden fra V8-motoren. Hadde jo absolutt ingenting med bilens egenskaper eller pris å gjøre, men det. ga meg glede. Muligens et søkt eksempel, men...

    Hva mener dere?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.670
    Antall liker
    20.118
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Siden du spør. Er enig i det (det meste) du skriver. Eierglede er for meg viktig - og det er et begrep (som du også skriver) det er noe vanskelig å beskrive og sette konkrete ord på hva innbefatter.

    Å lytte på anlegget - dvs lyden og karakteristikken anlegget presenterer og gjengir musikken på er jo noe man ikke kan fri seg fra å gjøre. Den negative siden av dette er om man blir opphengt i å sitte å lytte etter «feil». I så måte er mitt oppsett i dag tunet slik at jeg fortrinnsvis lytter både på lydopplevelsen og musikken.
    Må legge til at jeg ytterst sjelden lytter til musikk på andre enheter enn over anleggene mine.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.820
    Antall liker
    35.185
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Eiergleden er absolutt en faktor, for min egen del både for nye, spennende, komponenter, men også
    for alt det gamle «rælet» jeg har samlet på meg, som består av komponenter jeg har hatt opp gjennom åra, samt komponenter jeg ønsket meg back in the day.

    Jeg har også landet på at jeg kan storkose meg med mye forskjellig utstyr, og har
    ikke behov for å lytte etter «feil og svakheter».

    Samtidig er det veldig gøy og høre på hva hovedanlegget kan prestere.

    Det er plass til begge deler. 😉
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.731
    Antall liker
    4.257
    Takk igjen for gode tilbakemeldinger. Flere er inne på noe jeg ikke har tenkt så mye på. Det å "lytte på anlegget" kan føre den uheldige lytter i fella der man lytter etter feil. Been there, done that. Det kan ofte føre til alvorlige tilfeller av tweaking - en mye utbredt komplikasjon av audiophilia nervosa. Tweaking - eller fikling - som kan være et godt norsk uttrykk - er farlig, fordi det gir kortvarig følelse av eufori, men medfører en bakrus, som kun kan helbredes med enda større investeringer i remedier som har diffuse lydmessige resultater, men katastrofale pekuniære konsekvenser.

    Jeg understreker at jeg her snakker av erfaring. Som medlem av TA (Tweakers Anonymous):

    Hei, jeg heter Kim og jeg er en Tweaker.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    21.394
    Antall liker
    32.619
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Enhver fugl synger med det nebbet den har-
    For egen del finner jeg mye glede i å tweake, gjerne digitalt. Skal gjerne tilstå at jeg er både lyd- og musikknerd, og for meg er tweaking en vesentlig del av hobbyen.
    Mvh
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.731
    Antall liker
    4.257
    Veldig enig @tkr . Har som sagt brukt mye tid på tweaking, kabler, rørrulling, resonansdemping, tvilsomme akustikktiltak osv. Det var gøy, men opplevde oftere at det som hjalp på en del av lyden, forverret andre deler. Og dermed var man på kjøret. Digital tweaking har jeg ikke holdt på med, grunnet svært liten kunnskap. Hadde en cd-spiller en gang med 22 ulike filtermuligheter - holdt på å bli sinnssyk! Min Cayin Soul har mulighet for å skifte mellom triode og ultralineær drift "on the fly" med fjernkontrollen. Opplever det som en nyttig funksjon, men tror det holder for meg.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.731
    Antall liker
    4.257
    Oj! Helt plutselig dukket manus til den andre hjemme-hos artikkelen fra Fidelity opp da jeg holdt på å rydde i mailene mine. Så, her er´n:

    Nye tider.

    Fidelity besøker Kim.

    Igjen.



    Noe av det fineste jeg vet, er å dele interesse med noen som er like glødende opptatt av sakene som jeg er. Å møte mennesker som brenner for noe, gir både intensitet og farge til opplevelsene. Entusiasme smitter, som kjent.

    Trond Torgnesskar


    En oppfølger

    ..Og sånne opplevelser trengs når verden er på vranga. Jeg trengte en dose, så jeg la turen til vestsiden av hovedstaden.

    En av de største entusiastene jeg kjenner, har flyttet. Og selv om Fidelity har rapportert fra hans ytterst smakfulle hjem før, var det tid for en gjenvisitt. Det har skjedd så mye i dette lytterommet at det både er snakk om et nytt oppsett og et nytt hus siden sist. Så da er jo ikke lytterommet det samme heller. Sånt har jo litt å si for det meste.

    Dermed var det tid for en «Hjemme hos»-oppfølger.

    Så da bar det opp alle trappene til den store terrasseleiligheten. Det er såpass mange av dem at kombinasjonen utrent noenogfemtiåring, nevnte trapper og dårlig tid nok avkrever Ventolin, selv om jeg ikke har astma. Men det hjalp å bli møtt i døra av husets glade terrier Solo, som er minst like entusiastisk som sin herre. Særlig når det ringer på.

    Husets og hundens herre er en virkelig musikkelsker. Det er det som finnes i rillene eller på filene som teller. For selv om avspillingsutstyret både er eklektisk, kompromissløst gjennomført og har ganske ekstreme kvaliteter, er det bare et verktøy for å oppnå de store musikkopplevelsene.

    Dem har det nok vært noen av oppigjennom, etter den rikholdige musikksamlingen å dømme. Å besøke Kim er et lite eventyr, fordi det alltid dukker opp masse musikk jeg ikke har vært borti før i det hele tatt, eller nærmest har glemt og ikke har lyttet til på minst et tiår. Josh White. Elvis. Zaz.

    Callas. Alissia Benveniste. Et liveopptak med Miles eller Zappa. Ta en titt på veggen bak dagens hovedperson, så ser du hva Zappa betyr her i huset.

    Å botanisere litt i Kims rikholdige samling er en fest i seg selv når du er sånn skrudd sammen at pulsen går opp ved synet av en plate du gjerne skulle ha hørt. Og det blir ikke mindre av festfølelsen når platen eller fila settes på heller.

    Apropos rikholdig; når det kommer til fysiske format, har nok samlingen blitt litt mindre og mer plasseringsvennlig i det siste. Musikkhverdagen i dette huset har blitt mer digital. Men se, det skal vi komme tilbake til.

    Kim forteller at musikkinteressen har vært der hele tiden. Forelsdrene spilte endel, som han sier. Den aller første musikkopplevelsen han faktisk husker, sto Jussi Bjørling for. Da er mye allerede staket ut, våger jeg å påstå.

    Som i de fleste møblerte hjem på den tiden sto det etterhvert et apparat eller flere fra Tandberg i stua, men Kim spilte «Apache» av The Shadows på en 2x2w Philips-forsterker. Den platen har han enda. Et sikkert tegn på en dedikert musikkelsker. De platene som betyr mye, blir aldri solgt.

    Ellers var nærmest selvsagt Beatles´»Revolver» et veiskille. Som for de fleste med musikksmaken på stell den gangen.

    Det ble jo oppgradert litt på hardware-siden også. Kim har vært med så lenge at han har hatt mye, men det mest minneverdige i følge ham selv var et komplett Quad- oppsett med rør pre/power 22/202, de evige klassikerne ESL 57 og en Thorens TD 124 med SME.

    En Conrad Johnson Premier 8 med et par Klipsch Belle funket visst også over all forventning. Jeg har ikke problemer med å forstå det, akkurat.



    Ambisiøs platesamling. Nå i skyen.



    Det er jo et populært munnhell blant folk med ambisiøse platesamlinger at det bare finnes to typer musikk. God og dårlig. Det er ikke mange som levendegjør akkurat det like sterkt som Kim.

    Når temaet «sterke musikkopplevelser» kommer opp, nevner han Kraftwerk, Callas, Cleveland-kvartetten som spiller Beethoven, Zappa live i Helsinki, Wagners «Tannhauser», og igjen, Beatles. Selvfølgelig.

    «Det gir meg ikke noe å samle på plater som sådan» sier han. Men han må likevel vite at musikken er tilgjengelig. Selv om han ikke har tid til å spille alt.

    En vinylplate kan faktisk selges, fila er likevel mulig å spille av. For en tid siden solgte han en ikke helt ubetydelig prog-samling jeg kjenner flere som ville gitt en nyre for.

    For en musikkelsker med hamster-gen, kan det jo være en frustrerende historie, men han angret ikke, sier han. Da snakker vi nok et veiskille, skulle jeg mene. Både teknologisk og mentalt. Ikke minst krever det et fordomsfritt og åpent sinn å komme dit.

    Nå er strømmetjenestene mye brukt, og særlig etter at den siste anskaffelsen kom i hus, en streamer fra aller øverst i Lumins produkthierarki. Og for like godt å slippe katta ut av sekken først som sist; jeg forstår det veldig godt.

    Ikke bare låter det strålende, men å ha tilgang til «alt» i denne kvaliteten, gir muligheter det er vanskelig å ikke bli helt svimmel av.



    Et rom for alt



    I det relativt store lyse rommet dagens vert bruker som lytterom, finnes det en hel del legendarisk utstyr, for å si det sånn. En deilig miks av vintage, super-highend, audiofile accessoarer med genial kvalitet og sterk håndverksprofil, det ypperste av 2017-teknologi og enkelte ting så eksotisk at de færreste har opplevd det før.



    Den analoge kilden er en Garrard 301 fra slutten av femtitallet, montert i et førtifem-kilos skiferplint, samt et armtårn i kirkeklokkebronse. Smak litt på den. Dette er vintage-målsøm så det holder.

    Både plintet, bronsetårnet og tolvtommers-armen kommer fra Bertoncello, en italiensk mellomhjulsguru med ganske avsindig kontroll på det han driver med. Det er nesten litt selvforklarende. Man må komme fra italia for å bruke kirkeklokkebronse i en platespiller.

    Ytterst i tolvtommeren er det dansk alt sammen. Ortofon SPU Meister Silver, SPU Royal Jubileum og SPU Mono. Det er liksom ingen grunn til ikke å ta´n helt ut, tydeligvis..



    Den digitale siden av gjerdet består av nevnte Lumins toppstreamer U1, Bricastis M1 SE Dac og en Transparent Reference SPDIF digitalkabel. Alt fores med Tidal Hifi eller en spesialbygget NAS med 6 tb harddisk som inneholder 9000 rippede CD´er og en god del HiRez og DSD.

    Da har man jo litt å ta av.

    Det aller meste, egentlig.



    Forforsterkeren er den til forforsterker å være ganske monumentale McIntosh C1000T med innebygget RIAA-trinn. Den leker med hele 8 Siemens/Halske ECC 83 NOS-rør. Effektsiden av det hele er heller ikke noe du risikerer å komme over i mange hjem. McIntosh´ nesten fryktinngydende 2kw på selvforklarende 2x2000w. Tre kabinetter pr. side og blå effektmetre på størrelse med en gammel reise-tv. Da er det ikke stor risiko for åndenød uansett hva du kobler til av høyttalere. I dette tilfellet er det Magico V3, og det skulle vise seg å være en utrolig vellykket kombinasjon.

    Dette er en eldre og ikke stratosfærisk dyr Magico, produsert i perioden 2007-12. Men det er jammen det beste jeg til dags dato har hørt derfra. I alle fall i dette oppsettet.



    Det hele er kablet sammen med sølvkabler fra Oblivion, og det brukes hele tre nettfiltre fra samme produsent. Det er lagt egne 20A-kurser til effektsiden og 16A til kilder/front end.



    Selv om endel av denne utstyrslista teller ganske digre beist, særlig når det kommer til forsterkere, er det hele veldig nedtonet på et vis. Det glir liksom inn i det ellers sobre, funksjonelle rommet uten å skrike mye på oppmerksomhet, egentlig. Å få til det er i grunnen litt av en bragd, men smakfull innredning, en hel del plater og stilsikker kunst på veggene kan jo trekke oppmerksomheten bort fra hva hva som helst for undertegnede, så jeg ser ikke helt bort fra at noe ligger akkurat der.



    Det er i det hele tatt en veldig innbydende «retreat» Kim råder over. Rommet er akkurat passe dempet, anlegget av en annen verden, musikken kan nåes uten mye anstrengelse og teller enorme mengder fonogrammer, kaffen er riktig god og «lytteassistenten» Solo hygger seg visst han også. Når det ikke spilles for høyt, selvfølgelig. Da begynner han nemlig å ule.



    Låter´e, eller?



    Så hvordan låter´e da?

    Det låter voldsomt bra. Og det er en grunn til at jeg bruker akkurat det ordet. Lydbildet er enormt stort, og høyttalernes plassering er slett ikke noe man enser som lytter. Du merker at det er hinsides med krefter her, men i motsetning til så å si alle gigantiske sluttrinn jeg har hørt, greier McIntosh kw 2000 å gjengi med en lettbent eleganse, en detaljeringsgrad og lettpustethet som låter mye nærere en single-ended rørforsterker uten tilbakekobling enn jeg noensinne trodde jeg skulle oppleve fra noe som har transistorer i signalveien. Særlig nor monsteret har to tusen watt å øse av. Samtidig var det brutalt med krefter her, og det aner man jo definitivt når det går litt hardt for seg, men elegansen er der likevel hele tiden. Det låter mykere og friere oppover enn på det aller meste jeg har hørt, og i en så drøy overkill-konstruksjon av et prestisjeprodukt sier det seg selv at det ikke er tatt snarveier. Dette forsterkersettet er bygget for å vise hva som er mulig å få til hos McIntosh, ikke for å møte et prispunkt. Gudene skal vite at det høres.



    Det betyr selvfølgelig at det slagget man konfronteres med når lyden frembringes av enklere utstyr, i form av forvrengningskomponenter og artifakter som ikke egentlig har noe i lydbildet å gjøre, ikke gjør seg gjeldende her.

    Jeg pleier ofte å si at lyd i virkeligheten, i alle fall så lenge det ikke er snakk om primalskrik, angstrock og dødsmetall, er mye mykere og samtidig luftigere enn man som regel opplever det over et anlegg. Huggorm er nemlig ikke det samme som oppløsning. Det er vreng, og hører som sådan fanden til.

    Her er det at det eklektiske , eksotiske oppsettet til Kim setter skapet ettertrykkelig på plass. Lyden er luftig, pulserende, fargerik og organisk, levende og ekte. Den låter både friere, luftigere, renere og samtidig mer avslappet enn det aller, aller meste jeg har hørt.

    Det låter virkelig. Som i ekte, troverdig og levende. Komforten i lyttesofaen og den nærmest arrogant selvfølgelige ektheten i lyden gav meg enslags audiofil lounge-opplevelse, som om lyden kjælte for sansene og var maktfullt og udiskutabelt til stede på en gang.

    Det er både veldig fascinerende og vanedannende. Det spiller så ekstremt avslappet og naturlig at det nesten krever en halvtime med lyttetilvenning fordi det er ulikt det meste annet, men samtidig har det kraftressurser nok til en helt avsindig kontroll. Anlegget redefinerer nærmest begrepet, faktisk. Men det er en veloppdragen, selvfølgelig form for udiskutabel kontroll, ikke en bølle som tar nakkegrep til enhver tid, om du forstår hva jeg mener. Kreftene og dreiemomentet er aldri insisterende og dermed aldri i veien. Det er rett og slett ekstremt imponerende. Men når kreftene trengs, er de der på brøkdelen av et millisekund. Her er det ingen hester som skal sales først.

    Og du, om du hever et øyenbryn og synes jeg bruker «ekstremt» litt vel ofte her, vel, så kan det forklares med at dette anlegget netopp er..eh..ekstremt.

    Det låter rent, men aldri antiseptisk, avslappet, men uhyre dynamisk og kraftfullt, elegant, men med brutal kapasitet, luftig og gjennomsiktig, men ikke kaldt.

    Det er synd slik perfeksjon kommer med en prislapp som vil gi enhver sentalbanksjef, også hun som bor her i huset, timelange svimmelhetsanfall.

    Ella Fitzgerald er mer kontant tilstede og mer innsmigrende enn noen gang. Hun og Armstrong i mono gav meg en voldsom følelse av tidsmaskin, og hadde mer substans enn jeg kan huske å ha hørt før. Mono is the new loud, folkens.

    De var i rommet. Synd de gikk etter fire minutter og tretten sekunder! Men så kan de alltids hentes tilbake igjen. Det er jo det som er greia med et anlegg av udiskutabel klasse.



    Elvis Costello, Hiromi, Presley, Van Morrison, Bach, Beethoven, Randy Newman eller Monteverdi, det spilte voldsomt sammenhengende, naturlig, avslappet og overbevisende. Og det gjorde det enten vi lyttet til en riooet CD, en fil fra en strømmetjeneste eller vinyl.

    Selv om jeg følte at jeg foretrakk vinylen, var det nok mer en ryggmargsrefleks enn det var realiteter. Tilsynelatende. Men ved direkte sammenlikning følte jeg nok at vinylen hadde en måte å dimensjonere og plassere på som digitalt manglet. Det er ikke snakk om mye, men jeg kunne likevel ha sverget på at det var der,

    Så ble jeg kalt tilbake på en visitt til, fordi streameren fra Lumin endelig var på plass og oppe og spilte.

    I disse strømmetider er det jo et interessant spørsmål hva denne strømmeboksen kan bidra med lydmessig, så når eieren selv meldte om forbedringer, var det bare å ta en tur.





    Ny boks. Og ny tidsregning..?



    En ny boks i oppsettet, en elegant, matt anodisert boks fra Lumin, gav helt udiskutable og egentlig ganske overraskende forbedringer. For nor man lytter til et oppsett som virkelig imponerer, melder ofte spørsmålet seg. «Kan noe virkelig bli bedre»? Det ubehagelige svaret er at «det kan det alltid». Uansett. Vi snakker kanskje ikke voldsomme fremskritt, men på dette nivået er alle forbedringer viktige. «Alle bekker små» og alt det der…



    Det aller mest forbløffende var at lyden virket friskere, litt mer alert. ørsmå kontraster ble tydeligere, det var et hakk mer driv å spore, og rytme og trøkk var litt mer aksentuert. Det gjorde at det var enda litt mer iver, entusiasme og driv i tingene. Vi snakker ikke mye, men heller ikke til å unngå. Når du opplever sånne forskjeller, og måten musikken nå gjengis får satt seg i sanseapparatet ditt, er det nok ingen vei tilbake. Det var mer umiddelbart, med tidvis enda klarere klangfarger, og ikke minst bedre på det hard-core-audiofilmiljøet kaller «harmonics»

    Dette er med ganske klar margin det aller beste jeg har hørt av strømming noensinne, og i oppsettet til Kim låter jaggu digitalfiler så forbanna uforskammet analogt at det var sjokkerende.

    En gang før har jeg lyttet til digitallyd som virkelig utfordrer og på flere parametere overgår analogt. Det var kanskje ikke helt overraskende snakk om den samme dac´en som står i dette anlegget, men da parret med det mest kostbare drevet til CEC. Her er vi nok på samme nivå, og det til en klart gunstigere pris. For i forhold til alt det overprisede skrammelet man ofte konfronteres med, er en investering i en overlegent god streamer ikke vanskelig å forsvare.

    For der satt vi, da.

    To ihuga vinylfantaster som når som helst er villige til å overbevise nærmest hvem som helst om at vinyl er det fremste mediet du kan bruke. Så lenge du ikke eier en Studer og har hylla full av mastertape.

    Men så må vi plutselig «se i ørene» at strømming og digitalt faktisk har det i seg å låte overlegent det meste. Så lenge det gjøres riktig. Som her.

    Det er jaggu noe til veiskille.

    Takk for besøket, Kim. Det har vært en fornøyelse.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.731
    Antall liker
    4.257
    Prøvde å regne sammen prisen på dette anlegget (med dagens priser på tilsvarende modeller) og kom til rundt 2.7 mill. Det er jo friskt, for å si det mildt.

    Er snarest innom heimen på vei til vennebesøk i Sverige og har tilbrakt noen timer foran dagens anlegg, som koster litt over 1/10. Låter det bedre enn millionanlegget? Nei. Låter det dårligere? Nei. Låter det annerledes? Ja.

    Lengter jeg tilbake til gigaanlegget? Ærlig talt: Nei.

    Hva det skyldes vet jeg ikke helt. Dårligere hørsel? :)Kanskje.

    Endrede lydpreferanser? Egentlig ikke.

    Selv om storanlegget låt fantastisk og fikk panegyrisk omtale i Fidelity (og av ganske mange gullører som var innom), er det faktisk andre anlegg jeg har eid som jeg heller kunne lengtet etter. Understreker at dette anlegget ikke ble solgt hverken av økonomiske eller lydmessige årsaker, men rett og slett fordi vi flyttet fra en veldig stor leilighet med eget lytterom til en mye mindre leilighet i sentrum av Oslo.

    Mange vil selvsagt si at jeg har nedgradert og prismessig (og i antall kilo!) er det ingen tvil om det. Men ikke i lytteglede, hvis det er noe som heter det.

    Snåle greier.

    Hører gjerne andres erfaringer, når det gjelder såkalte "nedgraderinger".
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn