helt utrolig at det er tillatt og skifte ut blinklysheddlen med knapper på rattet. Usedvanlig elendig løsning
Odde eksempler vil alltid finnes. Men dette er ikke representativt. I det tilfellet var aldri bremsepedalen aktiv i motsetning til gasspedal ifølge Politiet.Selvkjørende Tesla![]()
Vi kan godt leggja til grunn at vi i framtida ikkje vil køyra bilar sjølv. Som fleire har vore innom, er det litt vanskeleg å sjå korleis vi skal få til alt det praktiske. Likevel, sidan forbrukarteknologi har ei slags indre retning mot å fylla den rolla tenarskapen for overklassa hadde, er det ikkje heilt usannsynleg at vi går i den retninga.Å tviholde på «Start Engine» knappen er det samme som å holde papiravis. I en retning hvor vi ikke lengre skal kjøre selv, gir det perfekt mening å fjerne knapper, hendler, spaker og tilslutt rattet ... Tesla viser vei hva fremtiden bringer.
Dette er et veldig godt poeng (også artig forklart i Sloterdijks Prometheus's Remorse), men jeg tenker likevel at det er fornuftig å forholde seg til selvkjørende biler som til flyvende biler, tenkende roboter og andre fremtidsvyer som alltid har vært 20 år inn i fremtiden - lenge nok til at det er "snart, men lenge til": Som en reklame forkledd som frelseshistorie.Likevel, sidan forbrukarteknologi har ei slags indre retning mot å fylla den rolla tenarskapen for overklassa hadde, er det ikkje heilt usannsynleg at vi går i den retninga
Det er langt mer ved et bilhold over tid enn at den virker sånn nogenlunde greit ut av eskenHar nettop vært i Thailand hvor jeg tok masse taxi av merke BYD. Stander svar da jeg spurte om bilholdet var at det ikke var et eneste feilslag med bilen.
Som nevnt over, selvkjøring kommer vel så mye av sikkerhetsårsaker som å fylle et «tenerskap». Miljømessig vil selvkjøring også være et pluss da man ikke trenger egen bil.Vi kan godt leggja til grunn at vi i framtida ikkje vil køyra bilar sjølv. Som fleire har vore innom, er det litt vanskeleg å sjå korleis vi skal få til alt det praktiske. Likevel, sidan forbrukarteknologi har ei slags indre retning mot å fylla den rolla tenarskapen for overklassa hadde, er det ikkje heilt usannsynleg at vi går i den retninga.
Eg skjønar likevel ikkje korleis det er eit argument for å fjerna eit godt og fornuftig kontroll-element frå førarmiljøet i bilar i dag. Bilen min i dag vert jo ikkje meir sjølvkøyrande av å fjerna startknappen? Eller, jo, men ikkje på ein god måte.
Men den beste måten å løysa problemet på i dag er overgang til kollektivtrafikk og mjuk trafikk. Det er tilgjengeleg teknologi som funkar. Så lenge det er privateigde bilar som er "snart, men lenge til" sjølvkøyrande, er absolutt ingen problem løyste.Jeg er sikker på at om 50 år vil våre etterkommere le av oss som hadde en bil til 500-1500K stående i garasjen 97% av tiden, hvor vi selv måtte slite med service, parkering, vasking osv.
Om man ser på videoen fra ulykken ser man at bremselysene lyser hele tiden, hvordan i alle dager kan de da konkludere med at bremsene ikke har vært i bruk. Greit nok at de ikke har vært "aktive", de har jo åpenbart ikke funket.Odde eksempler vil alltid finnes. Men dette er ikke representativt. I det tilfellet var aldri bremsepedalen aktiv i motsetning til gasspedal ifølge Politiet.
Dersom man prøver å lese om saken, så blir dette adressert i etterforskningen. Bilens sikkerhetssystemer prøver å bremse men blir overstyrt av at «noen» trykker flere ganger på på et «kontroll-element» også kalt gasspedalen.Om man ser på videoen fra ulykken ser man at bremselysene lyser hele tiden, hvordan i alle dager kan de da konkludere med at bremsene ikke har vært i bruk. Greit nok at de ikke har vært "aktive", de har jo åpenbart ikke funket.
Om ikkje Elon hadde vori èin lauk, so er det godt mogeleg eg hadde køyrd Tesla. Har ikkje samvit til det no.Jeg er kanskje en av de få her inne som faktisk mener at Tesla, generelt sett, er en god bil å kjøre – og designet er helt greit. Jeg vurderte til og med å kjøpe en Model Y, men ble usikker etter å ha sett interiøret. Det som imidlertid gjorde at jeg fullstendig strøk Tesla fra alle vurderingslister, var å se hva Elon Musk faktisk står for – hvordan han oppfører seg, og hvilke verdier han ser ut til å støtte.
Hva man mente om Tesla før Musk virkelig viste hvem han er, er én ting. Men å bagatellisere det moralske valget noen tar ved å velge bort Tesla, og samtidig ignorere de mer eller mindre høyreekstreme holdningene Musk ser ut til å omfavne, vitner om en ganske ukritisk og kanskje litt hjernevasket holdning.
Som Bilkollektivbruker ler jeg litt allerede nå.Jeg er sikker på at om 50 år vil våre etterkommere le av oss som hadde en bil til 500-1500K stående i garasjen 97% av tiden, hvor vi selv måtte slite med service, parkering, vasking osv.
Det du beskriver er sikkert et system, men det har ingenting med sikkerhet å gjøre at gasspedalen overstyrer bremsen.Dersom man prøver å lese om saken, så blir dette adressert i etterforskningen. Bilens sikkerhetssystemer prøver å bremse men blir overstyrt av at «noen» trykker flere ganger på på et «kontroll-element» også kalt gasspedalen.
Lauk.....et godt ord for den omtalte ja....Om ikkje Elon hadde vori èin lauk, so er det godt mogeleg eg hadde køyrd Tesla. Har ikkje samvit til det no.
Godt å se at Bilkollektivet tilbyr Tesla som billigste ordentlige familiebil med rekkevidde.Som Bilkollektivbruker ler jeg litt allerede nå.
Det du beskriver er sikkert et system, men det har ingenting med sikkerhet å gjøre at gasspedalen overstyrer bremsen.
Det som gjør at en bil trenger sikkerhetssystemer, er at den er masse i bevegelse. Ting som står i ro, f. eks. et gjerde eller en trafostasjon, har ikke bremser. Bremsene er der for å redusere farten, fordi, som vi vet, it's not the fart that kills, it's the smell. Mer fart, mer smell. Mer brems, mindre fart, mindre smell.
Hvis Teslabiler ikke tar høyde for dette, er de ikke sikre biler.
Kollektivtransport og sykkel er en utopi, og det vet man. 60% av kjøreturene er under 5km, så folk kjører helst. Gj.sn. kjørelengde går opp. Og kollektivtransport og sykkel mener du vil fungere i Cornwall eller norske fylkesveier vinterstid. Send gjerne et bilde av vintersykkelen din.Men den beste måten å løysa problemet på i dag er overgang til kollektivtrafikk og mjuk trafikk. Det er tilgjengeleg teknologi som funkar. Så lenge det er privateigde bilar som er "snart, men lenge til" sjølvkøyrande, er absolutt ingen problem løyste.
(Du har gode argument mot privatbilisme, og det er godt mogleg at ei flåte av sjølvkøyrande bilar ein gong i framtida vil vera ein viktig del av trafikken. Om dei vil fungera i Cornwall, eller på norske fylkesvegar vinterstid, er eit anna spørsmål).
Og, så lenge eg sjølv skal styra bilen, vil eg gjerne ha best mogleg føresetnader for å gjera det. Inkludert å bestemma når han er av eller på, og mest mogleg effektive og ergonomiske måtar å td. gje lyssignal.
Tar spørsmålet ditt som at du støtter Teslas forsøk på førerløse bilerKjapt spørsmål for å avklare om det er noe poeng i å diskutere videre.
Skriver du bare fjas, eller mener du det når du skriver at et sikkerhetssystem ikke skal gripe inn når det er fare på ferde?
Så lenge en trykker inn bremsepedalen overstyrer automatikken ikke denne, da autopiloten kobler ut så snart en er borti den, men du kan gi gass om bilen prøver å bremse selv. Da vil den øke farten.Som Bilkollektivbruker ler jeg litt allerede nå.
Det du beskriver er sikkert et system, men det har ingenting med sikkerhet å gjøre at gasspedalen overstyrer bremsen.
Det som gjør at en bil trenger sikkerhetssystemer, er at den er masse i bevegelse. Ting som står i ro, f. eks. et gjerde eller en trafostasjon, har ikke bremser. Bremsene er der for å redusere farten, fordi, som vi vet, it's not the fart that kills, it's the smell. Mer fart, mer smell. Mer brems, mindre fart, mindre smell.
Hvis Teslabiler ikke tar høyde for dette, er de ikke sikre biler.
Dette "noen" kan like gjerne være en soft-ware bug som at det er en fot.Bilens sikkerhetssystemer prøver å bremse men blir overstyrt av at «noen» trykker flere ganger på på et «kontroll-element» også kalt gasspedalen.
Så du tenker det virker mest sansynlig at en taxisjåfør med mange års erfaring tar feil av brems og gasspedal - to ganger, rett etter hverandre? Eller mener du at «noen» kanskje kan være en programvarefeil? Utfra dine tidligere hyllester av denne ufeilbarlige åpenbaringen av en bil er det vel første alternativ som gjelder for deg.Dersom man prøver å lese om saken, så blir dette adressert i etterforskningen. Bilens sikkerhetssystemer prøver å bremse men blir overstyrt av at «noen» trykker flere ganger på på et «kontroll-element» også kalt gasspedalen.
Då skal eg prøva å formulera meg klarare:Kollektivtransport og sykkel er en utopi, og det vet man. 60% av kjøreturene er under 5km, så folk kjører helst. Gj.sn. kjørelengde går opp. Og kollektivtransport og sykkel mener du vil fungere i Cornwall eller norske fylkesveier vinterstid. Send gjerne et bilde av vintersykkelen din.
kjipt når teslaen har funnet ut at den koser seg fint alene mens du er på ferie. Ikke sikkert den gidder å plukke deg opp igjen da, og der står du.Jeg tror ikke det. Å tviholde på «Start Engine» knappen er det samme som å holde papiravis. I en retning hvor vi ikke lengre skal kjøre selv, gir det perfekt mening å fjerne knapper, hendler, spaker og tilslutt rattet. Med rattet forsvinner også sjåføren og dermed alle runawayulykker av folk med hatt i Volvo. Tesla viser vei hva fremtiden bringer.
Idag kan man kjøpe en Tesla som teknisk kan kjøre uten sjåfør. Tenk på mulighetene; første bil er allerede levert kunde førerløst fra fabrikk, om bilen trenger service eller bytte til vinterdekk så kjører bilen og fikser dette selv mens du er på jobb, skal du på reise kjører bilen deg til dropoff på flyplassen og du slipper 1000,- i parkering osv.
Vill-Teslaer?kjipt når teslaen har funnet ut at den koser seg fint alene mens du er på ferie. Ikke sikkert den gidder å plukke deg opp igjen da, og der står du.
Så må man sykle rundt i nabolaget å henge opp savnet plakater så kanskje noen finner igjen bilen når den blir lei og må hjem til matfar for å få strøm
Du forstår det fremdeles ikke. Sålenge en bil har pedaler og et ratt, likt et fly eller skip, så vil alltid et menneske ha høyest prioritet/rang. Så når du kjørte Teslaen og den bremser automatisk ned fordi den oppdager en fare, så kan du overstyre dette med å gasse på. Du har altså høyere pri enn bilen. Dersom Tesla mot alle formodninger gasser på, så kan du overstyre dette med å bremse. Du har altså høyere pri enn bilen.Dette har jeg forsåvidt opplevd selv, da en Model 3 jeg kjørte hogg i bremsen på E18 fordi den trodde det var en hindring i veien (den hadde misforstått kartet sitt). Da er mitt neste spørsmål hvorfor en bil som skal kunne oppdage hindringer, tillater fullt gasspådrag om en er på vei inn i et hus. Det fremstår ikke veldig sikkert for meg.