Jeg har målt A460D hornet ( i 180cm høyde på en svingskive, ikke slik bildet viser

) 0-180 grader, 1 meter avstand og ca 100dB nivå maks. 9ms gate. 1/48 glatting. Driveren er en superbillig Peerless 1" driver som heter DFM2535. Bilde 1 er et fullt spinn 0-180 grader. Bilde 2 er samme horn 0-50 grader off aksis men med 4 EQ punkter for å glatte frekvensgangen og gi 24dB/okt høypassfilter. Se hvor godt spredningen holder seg jevn oppover. Gøy! Her kan du lese om hornet, jeg kan printe disse hele, i ett stykke:
https://at-horns.eu/A460D.html
A460D hornet er designet til å ha en konstant Directivity Index - DI. Noen har konstant DI som den teoretiske referansen mens feks Harman og annen forskning har kommet frem til at folk flest foretrekker at litt stigende direktivitet, at høyttaleren sprer noe mindre ved økende frekvens. Alle teorier tar utgangspunkt i et "normalt rom" og bare diskusjonen om hva det normalt rom skulle være er nok til å få tastaturkrigerne til å taste tastaturet rødglødende.
Med et A460D horn vil det bli noe kraftigere nivå på refleksjoner oppover i frekvens, men kun innenfor hornets spredning selvfølgelig - her er det full kontroll!!! For å ta meg selv som et eksempel, jeg flytter ofte om på høyttalerene og ender ofte opp i en tilnærmet likesidet trekant med 3,5-3,8 meters avstander. Når jeg da vinkler høyttalerene innover slik at de krysser litt foran hodet så blir lydbildet veldig stabilt med god bredde. Klassisk time/intensity trading. Ettersom jeg får mye direktelyd så er det lett å lytte "inn" i opptakene og detaljer kommer godt frem uten at dette skyldes at enkelte frekvenser stikker seg ut. Her er det glatt, jevnt og fint. Dette gjør at man kan sitte i timesvis med musikk uten å bli mer sliten enn det man velger selv. NIN og garage med crap lyd i noen timer er en fin måte å få mine ører til å si at nå er det tid for pause mens mer organiske lydbilder gjør at tiden bare flyr.
Nok om sild - jeg kan av og til lure på hvordan det ville lått med mer nivå på rombidraget, mer rom altså. Det er tross alt endel opptak/musikk som kler litt hjelp av lytterommet. Hvis jeg flytter høyttalerene nærmere sidevegger oppnår jeg en større grad av reflektert lyd. Og det går jeg rimelig fort lei av, blir det for lite direktelyd så synes jeg lyden blir masete og bare en "vegg" av lyd. Men om jeg nå har muligheten til å få både og? Et horn med god spredningskontroll slik at jeg får primært direktelyd men med mer nivå på lyden som ikke er on-axis. Med 3,80 takhøyde og som nevnt god avstand til sidevegger så vil det være de gunstige refleksjonene som kommer senere i tid som da får økt nivå. Gøy å prøve. Har kjørt satt opp nå men får ikke tid til å lytte så mye i helgen. Det kommer rapport.
OBS: Har du en sparsomt møblert stue, har du motforestillinger mot å vinkle inn høyttalerene(horna) eller rett og slett et lite rom så vil jeg anbefale den vanlige serien med G2-horn som har en svakt stigende direktivitet.