Det har vel en aktiv høyttaler også, med mindre den har innebygd DSP/romkorreksjon?En passiv høyttaler kan defineres å ha tilfeldig eq i ethvert rom. Dvs stucked.
|
Det har vel en aktiv høyttaler også, med mindre den har innebygd DSP/romkorreksjon?En passiv høyttaler kan defineres å ha tilfeldig eq i ethvert rom. Dvs stucked.
Det har jo variert litt opp gjennom årene om 800-serien har hatt nøytral respons eller litt mer kreative tilnærminger. Velger man en av de som har en nøytral respons så kan det sikkert funke fint.Abbey Road Studios:
Vis vedlegget 1128632
Kilde: www.facebook.com/share/1FucXq6E75
Som tenåring på nittitallet var B&W 801 den ultimate drømmehøyttaleren. I dag er jeg ikke så sikker på at de ville innfridd som min ultimate drøm. Hva tenker dere om B&W 801 som studiomonitorer?
Hvis den ikke har dsp ja, så er den like langt, ikke så veldig aktiv vil jeg si.Det har vel en aktiv høyttaler også, med mindre den har innebygd DSP/romkorreksjon?
Jeg tenker det er tre faktorer. Pris på gode aktive forsterkermoduler og delefilter gjør at man enten tjener mindre eller må oppere et annet prisnivå. Gjerne med med bruk av konsulenttjenester under utvikling siden man kan kløne spoler og kondensatorer men CE godkjenning m.m. ligger utenfor kompetanseområdet.Det forundrer meg stadig at ikke flere hi-fi høyttalerprodusenter tilbyr aktive høyttalere, med de mulighetene det gir.
Virker istedet som at det prioriteres nye eksotiske membranmaterialer, fancy navn på bassrefleksporter osv.
Og jeg som akkurat kjøpte med SACD-spiller for å høre tokanals DSD(64?) konvertert til analogt for så å bli samplet med 24/96 for å tygges i et fireveisdelefilter, tjo hei.<snipp>er man fysen på å lytte til høyoppløsig DSD blir det meningsløst all tid et aktivt oppsett er PCM basert, skjelden bedre enn omkring 96kHz. Dette i en tid hvor mange master gjøres i 192kHz og er tilgjengelig til forbruker.
Jeg synes akkurat det der er litt rart og misforstått. Det eneste man mister er effektforsterker og høyttalerkabler, alt annet kan man beholde (eller fortsette å bytte ut med jevne mellomrom) hvis man ønsker det.Vi må ikke glemme at det å bygge et stereoanlegg også har et snev av «samlersyke». Med gode aktive høyttalere så forsvinner til dels flere ledd som man kan samle på, bytte og leke med. Til studiobruk, så er det lydmessige en større del av den totale evalueringen. Og «effektiviteten» ved å ha aktive høyttalere er større. Dermed blir det en foretrukket løsning i pro-segmentet samt rimelig forbruker elektronikk ala Sonos. Jeg tenker ofte (veldig forenklet), at skal du ha noe som er vesentlig bedre enn sonos og ha separate komponenter så bør man dra på med over 50k i nypris. Hvis man skal evaluere «eierglede» som en separat faktor fra «lydkvalitet», så bidrar ofte flere «bokser» til at man har mer å være glad i. Det blir litt det samme som innbygningshøyttalere. Hvis jeg kunne byttet ut den lyden jeg har i dag med et anlegg som var helt usynlig, så hadde jeg savnet noe…
Tja, mitt inntrykk er at mange har tradisjonelle RCA og/eller XLR-innganger, og kan benyttes uten app. Det gjelder hvertfall det jeg lager.Ein ting som byr meg litt i mot med aktive forbrukarløysingar, er at det verkar som om dei er veldig avhengig av ein eller annan app for betening.
Hvis det er min opplevelse så er det ikke en misforståelse.Jeg synes akkurat det der er litt rart og misforstått. Det eneste man mister er effektforsterker og høyttalerkabler, alt annet kan man beholde (eller fortsette å bytte ut med jevne mellomrom) hvis man ønsker det.
Tja, jeg bare prøver å si at det som forsvinner er effektforsterker og høyttalerkabler, så det er ganske mye igjen å leke med?Hvis det er min opplevelse så er det ikke en misforståelse.
Tja, behovet for DSP og muligheten til å endre det forsvinner i praksis også ofte da det allerede gjerne ligger i høyttaleren. Noen liker å ha mye «stæsj» i hylla og andre liker mindre. Av hardbarkede audiofile er det vel kanskje få som ikke også vil ha et synlig anlegg? Det bare krymper litt, og det kan være noe enkelte ikke liker. Personlig foretrekler jeg streamer, dsp/romkorreksjon og preamp i en boks. Hvis jeg bare hadde digitale kilder kunne jeg brukt den samme med aktive høyttalere (og subwoofere). Hardware opplevelsen blir kanskje litt tynn, men levelig, forutsatt at høyttalerne har et klart formspråk. Så ja, det går, men er det mange av oss som liker å ha noen bokser? - også ja.Tja, jeg bare prøver å si at det som forsvinner er effektforsterker og høyttalerkabler, så det er ganske mye igjen å leke med?
Meningsløst var kanskje feil definert. Vi kløner jo med dette for egen underholdning, og det er jo aldri meningsløst. Poenget var ment å peke på faktum at rent teknisk bortfaller fordeler DSD som konsept måtte besitte når det er innom PCM, samma hvilken ende dette skjer.Og jeg som akkurat kjøpte med SACD-spiller for å høre tokanals DSD(64?) konvertert til analogt for så å bli samplet med 24/96 for å tygges i et fireveisdelefilter, tjo hei.