Mahler - generelt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    390
    Antall liker
    680
    Torget vurderinger
    1
    Lytter nå til Kubelik og Bayerischen Rundfunk fra 1968. Utgitt på vinyl på nytt i 1985. Fantastisk lyd, perfekt dynamisk cutting og ikke minst strålende orkester i mine ører.

    Messing på høyre side, triangel, dybden i orkester og raus panorering gjør lytteopplevelsen intens.

    Særdeles godt opptak.

    17275892404876886886303373232898.jpg
     

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    32.535
    Antall liker
    30.213
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En eller annen, Hurwich eller Duggan, anbefalte Ozawa og Saito Kinen sin "Resurrection" for et par tiår siden. Husker den var både dyr og litt kinkig å få tak på, og for en skuffelse. Seriøst, i "march of the dead", som jeg kaller det, tar han fullstendig av, og legger ut i et tempo som ville passet i en Tom og Jerry cartoon. Mahler skriver "maestoso", og, som du sier, overlater da til dirigenten å tolke. Igjen er det bare Klemperer som gjør dette viktige partiet "korrekt".
    (Min uthevning)
    Det går ordentlig unna. Ikke mye majestetisk nei. Det er mer som de dødes sjeler slik de kommer flyvende for å drepe orker i Ringenes Herre - Atter en konge.
     

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    32.535
    Antall liker
    30.213
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kinopremiere på Gardner og Bergen FO i Mahler 8 fra årets festspill den 28/10. På fjesboka melder Lillehammer kino «one night only». Man må muligens kjenne sin besøkelsestid.
    1729690836947.png
     
    Sist redigert:

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    32.535
    Antall liker
    30.213
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Æh. Jeg skal ikke påstå at jeg ikke var advart.
    IMG_5218.jpeg

    Fuglene må vite hva Otto tenkte da han satte tempoet i første sats av M7. Jeg presser meg igjennom og håper at nattmusikkene er givende.
    - -
    Jeez. Nå kan også jeg snart si at jeg har hørt Klemperers M7. Det holder med én gang. Nå kan jeg glede meg til Oppstandelse og Jordens Sang.
    De skal begge være eksepsjonelt gode.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    32.535
    Antall liker
    30.213
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    32.535
    Antall liker
    30.213
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Verdict: Jeg ble transportert (hva nå enn det måtte være verdt). Dersom denne kommer på en kino nær deg se/hør den. I Atmos.
     

    Steen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    1.980
    Det var EN forestilling på lillehammer i oktober i fjor, men var bortreist da. Denne helgen er det min søns bryllup, så nå har jeg misset igjen. Slik går no dagan.
     

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    32.535
    Antall liker
    30.213
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Man kan jo håpe at dette blir gjort tilgjengelig på Blu-ray eller strømmetjenester etter hvert. Kinosjefen var stolt over å ha det doble antallet publikummere av Lillehammer selv om det jo ble noe glissent i den store Sal 1 på Hamar Kino.

    Til lykke med din sønns giftermål, @Steen!
     

    Steen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    1.980
    Takk takk. De har vært forlovet i 17 år, så det var jaggu på tide.
    Åssen funka Atmos lyd til klassisk konsert?
     

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    32.535
    Antall liker
    30.213
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det virket særdeles godt. Det er et opptak for Atmos med mikrofonplassering deretter, og BFOs visedirigent fortalte i innledningen at miksen ble gjort i en kinosal i København.
    Noen ganger forvirres man jo når bildet spotlighter (f.eks. mandolinen) eller inverterer (det må være en fryd å musisere under Gardner) mens lyden ikke gjør det, men da kan man jo lukke øynene.
    Det er en produksjon jeg unner alle musikkglade å oppleve. Ingen i bandet på Benzedrine heller.
     

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    32.535
    Antall liker
    30.213
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    2 timer om og med Mahler med MTT som guide:
     

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    32.535
    Antall liker
    30.213
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bruno Walter om Mahler (og Bruckner), 1940:
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    390
    Antall liker
    680
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har flere ganger selv tenkt på hvilken symfoni jeg setter mest pris på. Hvilken jeg liker mest. Side opp og ned på nettet speiler andres tanker om akkurat det samme. Men jo mer jeg hører på Mahler og jo mer jeg hører på forskjellige innspillinger og tolkninger, føler jeg spørsmålet blir mindre og mindre relevant.

    Jeg hadde ti timer med fly foran meg på lørdag og jeg lastet desperat ned Mahler på Qobus. Etter første sekund fikk jeg tårer i øynene av denne innspillingen av Mahlers 8.

    Da slo det meg at jeg bør heller reflektere over Mahler generelt. Jeg liker Mahler og alt han har skapt. Og noen opptak får frem ulike følelser og begeistring.

    Så får jeg legge til at dette opptaket virker strålende på mange måter. Gleder meg til høre mer...
    Screenshot_20250302-075635~2.png
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.309
    Antall liker
    6.731
    Vurderer å slippe fra meg billetter til Mahler 3 i filharmonien/Oslo i kveld.
    PM evt.!
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    7.274
    Antall liker
    3.725
    Torget vurderinger
    0
    Mahler er kommet inn døren her og er på vei til vaskemaskinen.
    Quadraphonic leverer en mye større og bedre innlevelse i musikken (y)

    Format:2 x Vinyl, LP, Album, Stereo, Quadraphonic, SQ, Gatefold

    Mahler_No2.jpg
     

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    32.535
    Antall liker
    30.213
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du må melde hva du synes. Neumann på Supraphon er en innspilling jeg ikke har hørt.
     

    Steen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    1.980
    Quadraphonic leverer en mye større og bedre innlevelse i musikken (y)

    Format:2 x Vinyl, LP, Album, Stereo, Quadraphonic, SQ, Gatefold
    Håper du ikke blir skuffa. For at sitatet over skal stemme, må du ha komplett kvadrofonisk avspillingskjede. Har du ikke det, får du "bare" vanlig stereo. I tilfellet Neumann M2 er selve framførelsen bedre enn lyden. "Urlicht" er dessverre ikke helt kosher. Just my two cents.
     

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    32.535
    Antall liker
    30.213
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    IMG_5554.jpeg

    Gustav Mahler som operakritiker. (Fax fra Jens Malthe Fishers Gustav Mahler-biografi.)

    (Jepp, det er Tosca.)
     
    Sist redigert:

    Steen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    1.980
    Med tanke på at det er verdens definitivt beste opera, med en handling som henger på greip, melodier som er evigvarende, og en orkestrering som savner sidestykke, så kan jeg kun tenke meg at han hadde en off day. Og sånne tror jeg han hadde mange av.
     

    Steen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    1.980
    Jeg har tidligere delt min begeistring for hr. Horensteins måte å håndtere Mahler på, så da er det vel på plass med litt omtale av en nyutgitt CD/download fra en live konsert i London 1970. Samme året som studio-inspillingen på Unicorn, men med den smått legendariske Jerry Bruck bak spakene.
    Jeg har hverken kjøpt eller hørt denne utgivelsen, men med tanke på at nevnte Unicorn LP'en allerede var referansen til artikkelforfatteren John Marks, og han så sier at denne nye overgår studio innspillingen i alle henseender, så er det vel bare løp og kjøp.
    Her er artikkelen:

    John Marks on the new M3

    Takk til @Valentino for å gjøre oppmerksom på denne i "hva hører du på"-tråden.

    PÅ Spotify ligger det også en nyutgitt live M3 med Horenstein fra 1961, altså 9 år tidligere. Det spilles en del sure og feil noter i orkesteret, men likevel hører man allerede da, en forståelse av verket som andre bare kan drømme om.
    Steen
     
    Sist redigert:

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    32.535
    Antall liker
    30.213
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En rettelse/påpekning: Innspillingen er fra de samme sessions som Unicorn/Nonesuch, men opptaksteknisk fullstendig separat. «Studio», ikke live. Det er brukt de samme edits som Unicorn på sats 2-6 (der hadde man loggene), men etter beste evne med sammenlikning mot Nonesuch sin tapekopi i første sats. Står beskrevet i liner notes.
     

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    32.535
    Antall liker
    30.213
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mahler 9 Horenstein: Jeg sjekket utdraget i går. Ikke samme lydkvalitet som på treeren (skulle bare mangle, dette er bootleg) men absolutt adekvat, og hvem vil vel ikke høre hva JH kunne gjøre med M9? Les nøye, dette er en annen og etter sigende bedre spilt konsert en den som finnes i opptak fra dagen før.
     

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    32.535
    Antall liker
    30.213
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    HDTT igjen. Restaurering av BBCs stereotape fra radiosendingen av Mahler 8 med Horenstein i Royal Albert Hall i 1959:
    MAHLER Symphony No. 8. BUSONI Die Brautwahl: Suite. Berceuse élégiaque. Eine Lustspielouvertüre — Jascha Horenstein, cond; Joyce Barker, Beryl Hatt, Agnes Giebel (sop); Kerstin Meyer, Helen Watts (alt); 1Kenneth Neate (ten); Alfred Orda (bar); Arnold van Mill (bs); BBC Ch, BBC Choral Society, Goldsmith’s Choral Union, Hampstead Choral Society, Emanuel School Boys’ Ch, Orpington Junior Singers; London SO — HIGH DEFINITION TAPE TRANSFERS 23399 stereo/mono Live: Royal Albert Hall, London 3/20/1959

    Jascha Horenstein’s 1959 BBC broadcast performance of Mahler’s gargantuan Symphony No. 8 is considered by many to have been a groundbreaking moment for shifting public and critical opinion about the composer. It may be hard for younger music lovers to comprehend, but at that time performances of all Mahler symphonies still tended to be rare, especially when it came to the “Symphony of a Thousand.” By 1958 the Eighth, composed in 1908, had been played a total of three times in London: in 1913 and 1936 under Henry Wood and in 1948 under Adrian Boult.
    In 1958 Robert Simpson, a senior producer for the BBC as well as a serious scholar and a fine composer in his own right, persuaded the BBC authorities to mount a complete Mahler cycle in concert. It was wonderful serendipity when the BBC’s Controller discovered that the organization would underspend its allotment for the fiscal year ending in April 1959. Unless they spent up to their allotment, government subsidy for the network would likely be cut for the following year. A search was instituted for an expensive project, and what was more expensive than presenting the “Symphony of a Thousand”? The miracle is that the whole project was put together in the span of a few months. At the center was the choice of Horenstein to conduct.
    The result was a storybook success. The audience of about 6,000 in Royal Albert Hall roared in approval for almost a half hour after the last bar of music The live broadcast made a huge impression on the British music-loving public. Leonard Bernstein is given much of the credit for bringing Mahler into the mainstream canon, as he deserves. But Horenstein’s broadcast played a significant role as well. The live broadcast was monaural, but the BBC also taped a stereo version, which was broadcast for the first time in 1997. It appeared on a few unauthorized record labels but finally was issued in very good sound by the BBC in 1998 on its BBC Legends label (BBCL 4001). This was subsequently remastered by Pristine (PASC 440) in somewhat improved fidelity, particularly in terms of a warmer orchestral sonority.
    Now High Definition Tape Transfers (HDTT), which has already done some stunning work on Horenstein’s behalf , has raised the bar considerably. John Haley, who prepares source material for HDTT, was given access to a different set of tapes than the one used before (perhaps it originated with one of the BBC’s radio stations). I compared this directly with the BBC Legends and the Pristine releases, listening over speakers and headphones, and the difference is significant. Haley has corrected some pitch issues that afflict the prior releases, and he has come up with a wider sound stage that has greater separation between left and right channels. The orchestral and choral sound is fuller than on any prior issue. That, in fact, was a gamechanger for me, the equivalent of a restored Old Master painting that reveals a full spectrum of colors.
    With Mahler in general, but particularly with this sprawling symphony, the challenge for conductors is to observe and respect the individual moments of drama and excitement without turning the music into a fragmented series of disconnected incidents. Even though this was Horenstein’s first time leading the Mahler Eighth, his long experience with the composer’s music allowed him to develop the needed sense of proportion. For example, the opening of the symphony here is perhaps a bit understated compared to more volatile readings (Solti’s, for instance). But Horenstein knows that the journey is over 80 minutes long, and he leaves room for the dramatic intensity to grow.
    Horenstein’s understanding of the architecture of the score avoids the episodic impression that frankly most performances give. There is a rightness, a natural flow, to his choice of tempos and the shape of phrases that makes you feel that this is exactly the way the music should go. The quiet sections are glowing, and the climaxes are grand rather than forced.
    The singing from the soloists and choral forces is on a generally high level, including the children, who sound uncommonly beautiful and ethereal. Not all of the soloists are ideal (tenor Kenneth Neate bleats and baritone Alfred Orda sounds underpowered), but Agnes Giebel, Helen Watts, and Kerstin Meyer are superb. I find astonishing how well the LSO plays a work that it had never performed before, featuring excellent solos from wind principals and a luscious blend of string tone.
    The triumph is not, however, in those details but in Horenstein’s remarkable ability to mold this musical behemoth into a journey that is always headed for its logical conclusion. There are recordings with more viscerally exciting moments and some with finer individual vocal contributions. I know of none, however, that offer a more thoroughly convincing and satisfying journey from beginning to end.
    The Busoni recordings that open CD 1 are studio recordings made in 1965 for broadcast by the BBC but have never before been released. Given Horenstein’s relationship with Busoni and his music, this is a terrific extra. At the end of CD 2 HDTT adds a bonus track of Deryck Cooke’s spoken introduction to the original 1959 Mahler broadcast.
    HDTT releases are available from their website, highdeftapetransfers.ca. A variety of digital formats is offered, as well as on CD, which is what I listened to. HDTT includes a free pop-up link to a PDF of the original 1959 program booklet, including Deryck Cooke’s superb notes, texts, and translations courtesy of Misha Horenstein, along with a collection of contemporaneous reviews.
    I nominated the BBC Legends release of this performance for Fanfare’s Hall of Fame, and this new restoration surely belongs there as well. It will certainly appear on my Want List for 2026. Henry Fogel
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn