Politikk, religion og samfunn Elon Musk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.715
    Antall liker
    1.027
    Om Tesla selger 300 eller 600 biler i Sverige, og har en 50% reduksjon, betyr det svært lite. Tesla Y er heller ikke fullt ut tilgjengelig. Om salget derimot stopper i Kina er det alvorlig.

    IMG_1647.jpeg

    Se foreløpige maitall for Norge under. Tesla har sålangt levert ut over 100 biler om dagen. Alternativene holder ikke mål og salget vil brenne ut, Toyota er for gamle særinger, ID Buzz er for et smalt kundegrunnlag, og de andre bilene er for små. ID4 er utdatert så man står igjen med ID7 som er bra, men utkonkurreres av SUV segmentet. Salget av ID7 er forøvrig stoppet i Kina fordi den ikke selger.

    IMG_1650.jpeg
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    6.494
    Antall liker
    4.175
    Sted
    Liten by
    Så da er du enig, Musk har facsistiske tendenser?

    PS: jeg vedder mye på at om noen sider vil de samme meningene du har fremvist sålangt komme frem igjen, derfor spør jeg.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.684
    Antall liker
    4.634
    Nei, ikke særlig rart. I tillegg til all støyen rundt personen Musk så har konkurransen blitt knallhard. Man kan ikke lenger si at en Tesla er en vesentlig bedre bil en konkurrentene slik man kunne tidligere. Og prisene er heller ikke bedre en konkurrentene slik dem engang var. Tesla frister nå med 0 rente og gratis lading. Dem har sikkert flere knep utover kvartalet og til slutt senker dem også prisene som dem har gjort flere ganger tidligere.
    Alle disse triksene gjør det jo ekstra fristende å handle Tesla nå. Når man med stor sikkerhet kan si at bilen man betaler for i dag nesten garantert vil droppe betydelig i verdi sammen med nybilprisene.

    Tesla kan jo innføre prisgaranti som sikrer kunden mot slikt. Men kunden må vel dra dem gjennom rettsystemet for å få penga sine om vi skal legge til grunn hvordan kundeklager ellers behandles.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.684
    Antall liker
    4.634
    IMG_1649.jpeg

    Det er nærliggende å tenke at tRump toll kan ha skapt usikkerhet i leveringskjeden.

    Ellers er det egentlig ikke noe nytt at BMW prioriterer produksjon dem tjener penger på. Det var slik da vi bestilte hybriden for 7-8 år siden også. Med over dobbelt så lang leveringstid. Årsak som ble oppgitt var at det er "ingen" fortjeneste på disse modellene derfor ble samlebåndet "utvannet" for å opprettholde pengeflyt.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.715
    Antall liker
    1.027
    Ellers er det egentlig ikke noe nytt at BMW prioriterer produksjon dem tjener penger på. Det var slik da vi bestilte hybriden for 7-8 år siden også. Med over dobbelt så lang leveringstid. Årsak som ble oppgitt var at det er "ingen" fortjeneste på disse modellene derfor ble samlebåndet "utvannet" for å opprettholde pengeflyt.
    Nei naturlig det, og akkurat dette er kjerneproblemet til de BMW, VW osv; de tjener ikke penger på elbilene sine. For høy pris kombinert med dårlig software (og ingen autopilot) vil gjøre at de taper mot Kina og Tesla.

    De tviholder på gammel teknologi på samme måte som Nokia og Kodak fordi det er eneste de tjener penger på just nå.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    4.684
    Antall liker
    4.634
    Når det gjelder autopilot har jeg kun 2 bekjente som gleder seg til dette. Den ene har ikke førerkort og håper på lavere drosjepriser. Mens den andre aldri har eiet en bil som gir kjøreglede 😉
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.937
    Antall liker
    5.170
    Torget vurderinger
    4
    Hvem kjøper bil for autopilot ? Har aldri hatt software problemer med Jaguaren, Audi Etron eller ID3.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.715
    Antall liker
    1.027
    Jeg tenkte basis autopiloten i Tesla bare var noe vas men nå tar jeg meg i å slå på autopiloten med en gang selvom basispakken bare takler 50% av kjøringen.

    Når autopiloten kommer fullt, vil man lure på hva man holdt på tidligere. Blir som clutch og girspak.

    3 uker til Tesla launch av supervised FSD, mens tyske merker har ingen plan i hele tatt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.716
    Antall liker
    44.469
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    3 uker til Tesla launch av supervised FSD, mens tyske merker har ingen plan i hele tatt.
    Er du sikker på det siste?

    Ser ut som en plan for meg, en plan med nådeløs tysk grundighet bak seg.
     
    Sist redigert:

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    5.518
    Antall liker
    3.804
    Sted
    Bergen
    Jeg tenkte basis autopiloten i Tesla bare var noe vas men nå tar jeg meg i å slå på autopiloten med en gang selvom basispakken bare takler 50% av kjøringen.

    Når autopiloten kommer fullt, vil man lure på hva man holdt på tidligere. Blir som clutch og girspak.
    ..
    Hver sin smak
    Tipper petrolheads og andre som nyter bilkjøring ikke bryr seg
    Generelt, for meg, så kan jeg ikke utestå at noe eller noen tar avgjørelser på vegne av meg selv. Hva er vitsen når man i denne sammenhengen har alt ansvar uansett? Jeg tipper det blir høyere risiko når man har alt ansvar, men blir lurt inn i muskerns eskapader relatert til automatisk bilkjøring. Dette er nok for idiotene som uansett og aldri vil kunne eller få evner å ratte en bil. Samtidig er jo det et gode for alle oss andre; dersom alle idiotene tar i bruk autopiloten blir det jo sikrere for alle andre ikke-idioter
    Litt som med veiprising, mer tilgjengelig vei for de betalingsvillige
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.505
    Antall liker
    2.204
    Torget vurderinger
    1
    Utsagn som å "nyte bilkjøring" osv er helt meningsløst for oss som bare ser på bil som et transportmiddel med mer eller mindre luksus og komfort.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    9.766
    Antall liker
    19.895
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    EU og Tsjekkia først ut med klargjøring av regelverket. Jeg tipper de som har bil uten slike system, vil måtte betale mer.

    Vis vedlegget 1119555
    Pkt. 2 kommer nok til å føre til en del strid fremover. Se for deg at bilen havner i en kinkig situasjon og ber deg ta over i siste liten. Du tar styring, men rekker ikke å avverge ulykken. Du sitter da med skylden.
    For min egen del kan jeg da like godt kjøre selv. Den dagen jeg kan sette meg i baksetet og lese nyheter i stedet for å kjøre selv, som i en Taxi. Da skal jeg revurdere mitt behov for selvkjøring. Når det er sagt, så synes jeg at adaptiv cruisecontrol er hendig.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    6.130
    Antall liker
    6.712
    Sted
    Ein knaus
    Pkt. 2 kommer nok til å føre til en del strid fremover. Se for deg at bilen havner i en kinkig situasjon og ber deg ta over i siste liten. Du tar styring, men rekker ikke å avverge ulykken. Du sitter da med skylden.
    For min egen del kan jeg da like godt kjøre selv. Den dagen jeg kan sette meg i baksetet og lese nyheter i stedet for å kjøre selv, som i en Taxi. Da skal jeg revurdere mitt behov for selvkjøring.
    Eg tenkjer at det krevst mange år med høgsterettsdomar for å få avklart desse grenseoppgangane.

    Du har eit svært godt døme. Eit anna er kva om du, som sjåfør, BURDE ha registrert at bilen var på veg inn i ein kinkig situasjon, men bilen ikkje gav beskjed? Vi må jo anta, jf "traditional rules still apply", at førar framleis skal vera "aktpågivende og varsom"? Gjeld det kravet for det generelle trafikkbiletet, eller for berre for å kunne reagera (ut frå like god kontekstforståing) momentant (jf. dømet ditt) når bilen bed deg om å ta styringa?

    Altså, dersom ein i praksis forventar at den juridiske sjåføren heile tida må lesa trafikkbiletet og følgja med, vert det jo nesten som å driva med vedvarande øvingskøyring.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.716
    Antall liker
    44.469
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forbikjørt av AS Kina.
    Tesla, som lenge har dominert det norske markedet, sliter nå tungt. Ved inngangen til mai sto Tesla «bare» for 11 prosent av nye registreringer, mot 18 prosent på samme tid i fjor.

    Kinesiske bilmerker har en stabil andel av nybilene på 12 prosent.

    – Tesla er ikke i nærheten av nivået vi har vært vant til, man kan ikke late som noe annet. Det kan være et tegn på at mange nå opplever at andre merker er like interessante og har like mye å tilby i omtrent samme prissegment, sier Solberg Thorsen.

    Selv om Teslas Model Y er den mest registrerte bilen i april med 869 eksemplarer, er det til nå i år registrert 32 prosent færre eksemplarer enn det var ved utgangen av april i fjor.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.716
    Antall liker
    44.469
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Pkt. 2 kommer nok til å føre til en del strid fremover. Se for deg at bilen havner i en kinkig situasjon og ber deg ta over i siste liten. Du tar styring, men rekker ikke å avverge ulykken. Du sitter da med skylden.
    For min egen del kan jeg da like godt kjøre selv. Den dagen jeg kan sette meg i baksetet og lese nyheter i stedet for å kjøre selv, som i en Taxi. Da skal jeg revurdere mitt behov for selvkjøring. Når det er sagt, så synes jeg at adaptiv cruisecontrol er hendig.
    Det er der problemet ligger. «Nesten» selvkjørende er ikke godt nok. Det kan gå veldig kort tid fra bilen melder «take control immediately!» til det smeller. Hvis bilen er «nesten» selvkjørende kan føreren være desto mer distrahert og bruke tilsvarende mer tid på å reagere. Det er en flaskehals før dette er trygt.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.715
    Antall liker
    1.027
    Pkt. 2 kommer nok til å føre til en del strid fremover. Se for deg at bilen havner i en kinkig situasjon og ber deg ta over i siste liten. Du tar styring, men rekker ikke å avverge ulykken. Du sitter da med skylden.
    For min egen del kan jeg da like godt kjøre selv. Den dagen jeg kan sette meg i baksetet og lese nyheter i stedet for å kjøre selv, som i en Taxi. Da skal jeg revurdere mitt behov for selvkjøring. Når det er sagt, så synes jeg at adaptiv cruisecontrol er hendig.
    Nei det blir feil å tenke slik; vegmyndighetene vil sitte på opptaket av ulykken og vil naturligvis ikke holde fører ansvarlig dersom autopiloten har ført sjåfør inn en situasjon som det ikke er mulig å korrigere.

    IMG_1655.jpeg
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    5.518
    Antall liker
    3.804
    Sted
    Bergen
    Utsagn som å "nyte bilkjøring" osv er helt meningsløst for oss som bare ser på bil som et transportmiddel med mer eller mindre luksus og komfort.
    Absolutt helt enig, derfor er det godt med flere løsninger.
    Og jeg tipper, og håper, at de som kun ser å bilen som et transportmiddel og vil/bør ha hjelp griper sjansen til få å den hjelpa de sårt trenger, men frykter at så ikke vil skje .. med/fra alle
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    40.716
    Antall liker
    44.469
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei det blir feil å tenke slik; vegmyndighetene vil sitte på opptaket av ulykken og vil naturligvis ikke holde fører ansvarlig dersom autopiloten har ført sjåfør inn en situasjon som det ikke er mulig å korrigere.
    Gitt at det er musk vi snakker om: Gjett om de også vil bruke opptaket for alt det er verdt for å «bevise» at det ikke er deres ansvar?

    Huang’s case follows two previous California trials over Autopilot that Tesla won by arguing the drivers involved had not heeded its instructions to maintain attention while using the system.

    Despite marketing features called Autopilot and Full Self-Driving, Tesla has yet to prove it can produce an autonomous car despite years of predictions by co-founder and CEO Elon Musk that one was just around the corner, an expectation that partly underpinned Tesla’s soaring valuation.

    The automaker faces lawsuits and investigations into crashes involving its Autopilot and Full Self-Driving driver-assistance systems, which the car company has blamed on inattentive drivers.

    The Autopilot system can steer, accelerate and brake by itself on the open road but cannot fully replace a human driver, especially in city driving. Tesla materials explaining the system warn that it does not make the car autonomous and requires a “fully attentive driver” who can “take over at any moment”.
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    8.534
    Antall liker
    13.419
    Torget vurderinger
    2
    Ser ikke bra ut for nazimobilen for tiden...

    Store fall i store markeder
    Slik er Teslas apriltall i noen andre europeiske land:

    ● Nederland – ned 73,2 prosent.

    ● Danmark – ned 67,2 prosent.

    ● Storbritannia – ned 62 prosent.

    ● Frankrike – ned 59,4 prosent.


     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    9.766
    Antall liker
    19.895
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Nei det blir feil å tenke slik; vegmyndighetene vil sitte på opptaket av ulykken og vil naturligvis ikke holde fører ansvarlig dersom autopiloten har ført sjåfør inn en situasjon som det ikke er mulig å korrigere.

    Vis vedlegget 1119583
    Med mindre mindre du sitter som en Hauk over rattet og ikke så mye som blunker. Så vil nok produsentens hær av advokater sørge for at all skyld havner hos fører. Se eventuelt for deg hvor store erstatningsbeløpene blir for produsenten hvis de får skylden for en ulykke. For å ikke snakke om tapt anseelse og fremtidig salg. Det er nok en stund til at de vil ta på seg den risikoen.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    5.518
    Antall liker
    3.804
    Sted
    Bergen
    Derfor må man bare holde gammel automobilen i god stand; du veit den med batteri, noen ledninger til start og nøkkel kanskje et blinklys eller fire og absolutt 0000 overvåking, bortsett fra det egen hjernekapasitet tillater.. og det har gjennom tidene holdt langt og lenger, og fortsatt like bra
     

    Nex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Innlegg
    380
    Antall liker
    106
    Er det alternative sannheter som gjør at man ikke er enig om det går bra eller dårlig med Tesla-salget i Norge?
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    918
    Antall liker
    781
    Sted
    Oslo
    Er det alternative sannheter som gjør at man ikke er enig om det går bra eller dårlig med Tesla-salget i Norge?
    Mere perspektiv. De selger best, og de selger (mye) mindre enn før. Velg hva du vil som din sannhet :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    23.010
    Antall liker
    12.523
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Minner meg litt om når AP "snakker opp" valgmålinger de siste årene.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    23.010
    Antall liker
    12.523
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mer om lakkutfordringer med Tesla

    Og lojaliteten til kjøperne stuper også. Dette med lojalitet skjønner jeg egentlig ikke? Mange blir så forelsket/forledet i forskjellige merker, ledere etc. Det ser vi overalt her på HFS også. Nesten som en sekt.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    6.130
    Antall liker
    6.712
    Sted
    Ein knaus
    Og lojaliteten til kjøperne stuper også. Dette med lojalitet skjønner jeg egentlig ikke? Mange blir så forelsket/forledet i forskjellige merker, ledere etc. Det ser vi overalt her på HFS også. Nesten som en sekt.
    Lojaliteten til Musk («den visjonære») minner om slik eg hugsar Apple-fanboys (& girls) med eit toppunkt for 10-20 år sidan: Alt Steve Jobs gjorde var den perfekte kombinasjonen av design, innovasjon og pålitelegheit. Børge Lund nailar karakteren med Nico i Lunch.

    Det finst rasjonelle grunnar til slik lojalitet, og mange irrasjonelle.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    6.494
    Antall liker
    4.175
    Sted
    Liten by
    Lojaliteten til Musk («den visjonære») minner om slik eg hugsar Apple-fanboys (& girls) med eit toppunkt for 10-20 år sidan: Alt Steve Jobs gjorde var den perfekte kombinasjonen av design, innovasjon og pålitelegheit. Børge Lund nailar karakteren med Nico i Lunch.

    Det finst rasjonelle grunnar til slik lojalitet, og mange irrasjonelle.
    Det finst nokon få rasjonelle grunnar til slik lojalitet, og mange irrasjonelle!
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.715
    Antall liker
    1.027
    IMG_1707.jpeg Måtte smile over den uheldige optiske illusjonen at bilen plutselig viste seg med en stram bart.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn