Etter nøye logistikkplanering flere dager tidligere, for å unngå å havne midt oppi korps og skoletog på veien til Ski for å feire 17:e sammen med @soundscape og familie, kan man godt si jeg mislykket dette med bravur.
Når jeg kom ned fra fjellkanten havnet jeg 10 meter foran alle skoler i området. Jeg gikk altså først i toget noen meter, før jeg i krisemodus krysset gata og gjennom Oppegård Janitsjar for å komme til togstasjonen. Følte meg som insekten i Forvandlingen av Kafka. Sånn kan det gå, men da kan jeg si at jeg både har gått i og ledet toget om så bare noen meter.
Turen gikk altså til Montana-mannen, som jeg nå begynner å bli vant til å feire høytider sammen. Dette er vel den 3:e bare i år. Takknemlig for at vi utenom vanlig livsprat både kan nerde oss totalt i hifi og musikk å inspirere hverandre til å prøve nye ting i begge områder.
Her finnes ingen regler om at man har sverget til plassering eller justeringer av anlegget for 20 år siden og nå skal det alltid være slik for tid og evighet. Nei, her er anleggseier fortsatt nysgjerrig på hva som kan forbedres utifra det store potensialet som bor i dette anlegget. For bare noen dag siden ble høyttalerne vridd ut noen centimeter med mindre toe in, som jeg ble informert om som en slags teaser på sms. Så det skulle bli intressant å lytte til hva det resulterte i.
Men kommer tilbake til dette.
Maten var veldig lite norsk-preget, hvilket vi nok alle var takknemlig for. Fantes ikke heller noe ønske om importert surströmming fra Svea Rike, til min store glede.
Til bords var vi vel 12 stykker, varav 3 var tidligere violinister på et høyt nivå, her snakker vi altså spilte konserter av Sibelius, Wieniawski og Beethoven blant annet. 3 andre har gitt ut CDs og spiller frekvent konserter i prog-sjangren og så var det 3 hifi nerder.
Når jeg satt der tenkte jeg på kommentaren at musikere ikke sitter med fasit om god lyd i anlegget, kan sikkert være riktig det, men de kan ihvertfall oftest noe om intonasjon og har en forståelse for hvordan man skaper og former klanger. Det er selvsagt ikke det samme som å bygge et anlegg med forskjellige komponenter og høyttalere. Men jeg vil vel gjerne tro at det heller ikke er et handikap hvis man prøver seg på det. Veldig givende samtaler om hifi og musikk ble det gjennom dagen ihvertfall.
Når en violinist-dame i bunad gråter så tårene triller som en foss til Brahms dobbel konsert med Mutter og Ferrández har man gjort noe riktig i anlegget.
De siste justeringene
@soundscape har gjort har hatt en større påvirkning av lyden enn jeg forventet meg. Jeg har hørt dette anlegget mange ganger og mange timer, så det er langt fra fremmed når jeg setter meg i sweetspot. Vi spilte kjente ting til å begynne med, Chopin med Pollini, Mozart med Mackerras, Berlioz med Dudamel, Nik Bärtsch, Hiromi og mye annet.
Det første jeg la merke til er at lyden er litt mer åpen, ting puster bedre og det er ett gjennomgående bedre flow. Før kunne ting bli litt mer trykket ihop. Noe som jeg merket større forskjell kontra hjemme der ting har hatt litt mer space rundt seg. Nå er den forskjellen mindre.
Rominformasjon og utklinging av toner er også mer tydelig med en klarere fremtoning såpass at jeg mener at supertweeter ikke lenger trenger å brukes. Med de aktivert ble det litt for mye for min del.
At ting åpner opp og slipper mer fra høyttalerne er vel en beskrivelse man kan bruke her. Ting får ta sin plass i sin illusjon på scenen. Bedre skille på instrumenter i lydbildet og litt mer luft i mellom de. Lydbildet blir jo også litt bredere og lyden strekker seg horisontalt ut, men på en naturlig måte. Ikke overdrevent og kunstig som jeg også har opplevd noen ganger før andre steder.
Dybde var fortsatt der og god, men jeg flyttet meg også noen centimeter lenger bakover med stolen for å finne en annen balanse i gjengivelsen. Tror ikke anleggseier er helt uenig i det. Jeg liker som kjent hverken bredkjeftige mennesker uten dybde, eller et lydbilde med samme svakheter.
Hva har denne oppgraderingen kostet
@soundscape? Ikke noe annet enn litt tid og fysisk anstrengelse, fordi høyttalerne veier noen ton. Men resultatet var i en retning til å plukke frem enda mer av potensialet i det totale anlegget. Tror det finnes mye å hente hos de fleste ute i hifi-miljøet, i dette med plassering og justering, hvis man gidder og vil prøve annet enn å kun kjøpe seneste nytt. Liker man det ikke forendringen er det også enkelt å reversere.
Og ja, det ble spilt Grieg på musikksystemet. Det gjører jeg hver 17:e Mai fordi jeg føler det er et langt bedre kulturarv i Norges historie, enn det å spise pølse i vaffel.
Takk til min gode venn
@soundscape for at jeg fikk være med på nasjonallytting i godt selskap frem til midnatt.