Jeg liker veldig godt å høre den tydelige forskjellen på akustikken i de tre kirkene. Jeg kjenner ingen av dem, og vet ikke hvor mye av forskjellen som skyldes mikrofonplassering og oppsett, men syns det kler de forskjellige stykkene godt.
Jeg hører at Bach og Telemann er spilt inn i samme rom, her er det vel Ullensaker Kirke, men de to andre er jeg litt usikker på. Er det Paganini og Robson som er spilt inn i Jar Kirke, og resten Østenstad?
Med litt avstand kan man unngå mye pustelyd, det er ikke for mye her og såpass vil jeg gjerne høre når kvaliteten på illusjonen er på dette nivået.
Lyd av ventiler er interessant, det kan ofte være en utfordring. Jeg liker å høre litt, men mekanisk ventilstøy bør reduseres til et minimum. Mekanisk støy er slag fra ventiler som treffer topp og bunn av ventilsylinder, klikk fra metallfjær under ventilen, slark i styresporet på ventilen, eller klikk fra løse smådeler. Moderne instrumenter har blitt gode på dette, med mekaniske slitedeler i plast, gummidempere over og under fjærene, og gjerne plastbelagte fjærer. Mekanisk ventilstøy er da litt opp til utøveren, i form av godt vedlikehold, valg og skifting av slitedeler, men også hvordan kraft disponeres i ventilbevegelsene.
På dette opptaket hører jeg lite mekanisk ventilstøy, som forventet av en ny Shires toppmodell. Jeg har ikke prøvd en Shires enda, men de har rykte på seg for å være i teknisk toppklasse.
Det som høres mest fra Illevold her er ventillyd som kommer av at man hører et lite blipp i luftstrømmen for hvert ventilskift. Det er lyd som projiseres ut av klokkestykket, og høres best (av og til sjenerende godt) på næropptak med mikrofoner over klokkestykket. Disse lydene er ikke til å unngå, og jeg liker å høre det. For lyttere som er fortrolige med instrumentet og sjangeren oppleves ofte denne ventillyden som et positivt bidrag med inntrykk av nærhet og intimitet.
I disse opptakene hører jeg overraskende nok mest slik ventillyd på Bach og Telemann, sporene fra Ullensaker, med mest etterklang og antatt lengst mikrofonavstand. For meg indikerer det høy mikrofonplassering, og kanskje en annen mikrofontype (direktive?), enn fra de andre to lokalene.
Sannsynligvis tar jeg feil om flere ting her, men syns det er både moro og lærerikt å prøve å resonnere ut fra det jeg hører.